Vibra-lys
Fra : Steen E.

Dato : 26-01-06 19:31

Har I set annoncen for pulserende kørelys via det lange lys i dagens
Touring-Nyt fra firmaet L-Trim (www.vibra-lys.dk)?

Det lange lys dæmpes og pulserer via en boks, der tilsluttes ganske
simpelt mellem pære og stik.

Fordele er stor synlighed, samt naturligvis lidt besparelse i pærer og
strømforbrug.

Ulemper ? Er det lovligt ?

Nogen som ved mere ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : jacob johansen

Dato : 26-01-06 19:45

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> simpelt mellem pære og stik.
>
> Fordele er stor synlighed, samt naturligvis lidt besparelse i pærer og

Nej det er ikke lovligt, da det skal være CE-mærket.
Det står også på siden!!!

MVH
Jacob

Fra : Peter

Dato : 26-01-06 20:07

"jacob johansen" <jjo@stofanet.dk> wrote in message

> Nej det er ikke lovligt, da det skal være CE-mærket.
> Det står også på siden!!!

Nu er de ikke særlig gode til at formulere sig klart på hjemmesiden, men jeg
tror faktisk det skal opfattes sådan at Vibra-lys ikke er godkendt af
Færdselsstyrelsen fordi det er en strømforsyning, der i stedet skal have en
CE-godkendelse og at det *har* denne godkendelse.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Chris

Dato : 29-01-06 11:29

Ifølge Touring nyt 1/2006 s. 11 så er Vibra-lys CE godkendt
Se: http://www.jensfup.esenet.dk/vibralys.jpg
men fordi Vibra-lys er CE godkendt betyder det vel ikke at den er
lovligt mht. færdselsloven, eller hvad ?
Men jeg vil da meget gerne genkendes som MC'er og ikke
en scooterhoved når hr. Hansen på 75 år skal ud fra en sidevej.

Fra : Moller

Dato : 29-01-06 11:43

jacob johansen wrote:

> Nej det er ikke lovligt, da det skal være CE-mærket.
> Det står også på siden!!!

   Den eneste godkendelse den skal ha er CE mærkningen, ganske som du
siger... og det har den ;)

   "Sådan lyder kravet fra Færdselsstyrelsen, § 6.12.001 (1), der dog ikke
kan/ må/ vil give Vibra-lys en decideret godkendelse idet Vibra-lys er
en strømforsyning, og derfor skal have godkendelse i form af en CE-mærkning.

Vibra-lys opfylder således alle kravene, også iht.
EU kommissionens direktiv 1999/ 17/EF af 18. Marts 1999 om tilpasning
til den tekniske udvikling, Rådet direktiv 76/761/EØF

Artikel 8
Medlemsstaterne kan ikke nægte eller forbyde salg, registrering,
ibrugtagning eller brug af køretøjer af grunde, som vedrører lygter, der
fungerer som fjern- og/ eller nærlyslygte, eller lyskilder (glødelampe
og andet) til brug i en godkendt lygte, hvis disse er forsynet en
EF-komponenttypegodkendelsesmærke og monteret som foreskrevet i direktiv
76/756/EØF.
"

   En ting der undre mig er at de på siden siger det er 100% en dansk
opfindelse osv... men den ha ku købes i udlandet før, bare kig i gamle
indlæg herinde ;) og den floere rundt som byggesæt osv... det eneste de
kan og har patent på er selve monteringen, og selve håndteringen med de
3 gange tryk og den slukker osv.. men selve Vibra delen er ikke deres
ide, ejendel eller lignende. :) Nå, men ideen er nu stadig god, og jeg
skal da ha en på. Og så håber vi de kan holde det at Knallerter ikke kan
få dem monteret.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-06 14:31

Moller <news@molnit.com> writes:

> Nå, men ideen er nu stadig god, og jeg skal da ha en på. Og så håber
> vi de kan holde det at Knallerter ikke kan få dem monteret.

....og os med to forlygter kunne evt. få dem til at blinke i modfase så
asfaltbelysningen ikke blinker.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Peter

Dato : 29-01-06 21:33

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message

> ...og os med to forlygter kunne evt. få dem til at blinke i modfase så
> asfaltbelysningen ikke blinker.

Det er muligt at de ved at blinke i modfase bliver mere synlige for de andre
trafikanter, men det har vel ingen betydning for køreren
(asfaltbelysningen), da det så vidt jeg har forstået kun må anvendes uden
for lygtetændingstiden.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Leif

Dato : 26-01-06 19:55

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> simpelt mellem pære og stik.
>
> Fordele er stor synlighed, samt naturligvis lidt besparelse i pærer og

Det er en gammel nyhed. Jeg mindes en artikel i samme fine blad,
hvor dette lys blev beskrevet af en dansker på tur "over there."

Noget med et pulserende lys, der tiltræk sig opmærksomhed uden at være
generende.

Artiklen blev nok bragt tilbage omkring 1981. Siden har jeg dog ikke hørt
det omtalt,
så hvor udbredt det er blevet vides ikke.

Ved nærmere eftertanke kan det da godt være det kunne have været i bladet
Motorcyklen................

Mvh, Leif

Fra : Bøv

Dato : 26-01-06 20:26

> [...]
> simpelt mellem pære og stik.
>
> Fordele er stor synlighed, samt naturligvis lidt besparelse i pærer og

Det er ulovligt og L-Trim har forsøgt at sælge ideen i snart mange år her i
DK.
Der er tilsyneladende ikke rigtig nogen forhandler der vil investere i
produktet , så mon ikke det afgår ved døden???

Bøv