audi 100 5e " sygdomme" ?
Fra : The MANN

Dato : 26-01-06 20:22

Hejsa NG

Jeg skal ud for at kigge på en Audi 100 5e årgang 84 til ca 9000 kr

Er det en reel pris ? og hvad skal man lægge extra mærke til !! Den er
synet ?/8 2005 .Sælger siger den trænger til en kærlig hånd

på forhånd tak

The MANN

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 00:01

The MANN wrote:
> [...]
>
> Er det en reel pris ? og hvad skal man lægge extra mærke til !! Den er
> synet ?/8 2005 .Sælger siger den trænger til en kærlig hånd

Jeg solgte min fars 100 5E Avant i 1990 for 7.000,- så deet. Jeg har nu
aldrig haft det helt store held med bilsalg.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 00:03

Torben Scheel wrote:

> Jeg solgte min fars 100 5E Avant i 1990 for 7.000,- så deet. Jeg har nu
> aldrig haft det helt store held med bilsalg.

... og du vil højst sandsynligt lægge mærke til en hel masse rust, og en
evighedsmaskine i motorrummet. Jeg har importeret en A80 med 5 ben -
alene på minderne fra daddy's gamle 100. Fed motor.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 08:30

Torben Scheel wrote:

> .. og du vil højst sandsynligt lægge mærke til en hel masse rust, og en
> evighedsmaskine i motorrummet. Jeg har importeret en A80 med 5 ben -
> alene på minderne fra daddy's gamle 100. Fed motor.

Nu jeg er igang med at tale med mig selv, vil jeg da lige anbefale dig
at checke www.audiclub.dk - blandt de bedste mærkehjemmesider med et
godt og hjælpsomt forum.

--
vh
Torben

Fra : Thomas J.

Dato : 27-01-06 10:05

Den Fri, 27 Jan 2006 00:03:02 +0100 sendte Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>.. og du vil højst sandsynligt lægge mærke til en hel masse rust, og en
>evighedsmaskine i motorrummet.

Mjah, min forrige vogn var netop en Audi 100 2,2 aut. fra 84.

Rust havde den faktisk ikke noget videre af (de var vist allerede godt
galvaniserede dengang), men så havde min til gengæld:
- Defekte bremsekalibre.
- Skæve baghjulslejer.
- Defekt lys i instrumentbrættet.
- Ingen plastafdækning til rummet over akkumulatoren.
- En ny forrude, som til gengæld var forkert sat i, så et 24 timers
uafbrudt regnskyl gav 5 cm vand i bunden af kabinen.
- Udstødning gennemtæret.
- 2 af fælgene var så skæve at dækkene tabte 80% af luften på 48
timer.
- Gearkassen havde problemer med at tage fat når det var rigtigt
koldt.
- Toppakningen var utæt.
- Kunne ikke startes i lunken tilstand, hvis den var parkeret på bare
et let skrånende areal, hvor forenden var 'øverst'.
- Havde problemer med at holde tomgangen ved kold motor.
- Gik i snit 8-10 km/l hvis man kørte pænt. Ellers ca. 5-6 km/l.
- Brugte 1 l olie for hver 1500 km (men det skyldtes nok toppakningen)

Når det så er sagt, så var det fedt med automatgear.
Specielt ved igangsætning på stejle bakker, det var bare at flytte
foden fra bremsen til speederen, og så afsted. På mellemsvære
stigninger kunne man slippe bremsen når først man holdt stille, for
motorens moment/omdrejninger kunne fatisk lige akkurat holde bilen.
Og ved langsom køkørsel (stop & go) kunne man i de fleste tilfælde
bare slappe af i fødderne, for bilen trillede lige så stille af sted
med 3-5 km/t.

Det er også en stor bil med god plads i bredden, meeen der er jo lidt
'morfar' over sådan en slæde.

Jeg gav 22.000 for vraget i 2002 og nåede i de 9 måneder og 2500 km
jeg havde den at brænde ca. 15.000 kr. af i reparationer. 9000 kr. i
ansvarsforsikring (tak til unFair forsikring A/S), ca. 3500 i
vægtafgift. Og så er udgiften til skift af toppakning og bremsekalibre
ikke talt med, da jeg valgte at sælge den, da jeg havde den udgift i
udsigt. (man skal jo stoppe et sted) Og dertil skal lægges udgifter
brændstof.

Når jeg nævner dette, så er det for at fortælle dig at du kan være
uheldig når den er så 'billig', men hvis du har hænderne skruet
rigtigt på, så kan det gøres noget billigere.

Det er til dato det værste køb jeg nogensinde har foretaget, men hvis
jeg en skønne dag skulle finde på at flytte til Sverige, så ville jeg
gerne have en Audi A6.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Aksel

Dato : 27-01-06 12:03

> [...]
> - Gik i snit 8-10 km/l hvis man kørte pænt. Ellers ca. 5-6 km/l.
> - Brugte 1 l olie for hver 1500 km (men det skyldtes nok toppakningen)

De fleste af de fejl du nævner er ikke typiske fejl for modellen, Audi kan
ikke gøre for at en klamphugger har sat forruden forkert i, og
instrumentlys, skæve fælge og manglende afdækning over batteriet må vel
henregnes til mishandling og manglende vedligeholdelse.

Hilsen Aksel

Fra : Thomas J.

Dato : 27-01-06 15:06

Den Fri, 27 Jan 2006 12:02:57 +0100 sendte "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> følgende røgsignaler:

> [...]
>instrumentlys, skæve fælge og manglende afdækning over batteriet må vel
>henregnes til mishandling og manglende vedligeholdelse.

Det har du helt ret i, og som jeg afslutter med at skrive, så vil jeg
gerne have en A6'er en dag, men der går nok mindst 6 år fra nu, da jeg
skal studere fra september.
Men jeg pointerede også i starten af indlæg, hvad der var galt med
'min' Audi 100....Ak ja, det var før jeg vidste hvad B.T. Bilsalg var
for nogle.

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 12:16

Thomas J. wrote:

> Mjah, min forrige vogn var netop en Audi 100 2,2 aut. fra 84.
>
> Rust havde den faktisk ikke noget videre af (de var vist allerede godt
> galvaniserede dengang), men så havde min til gengæld:

Det er nok mig der husker forkert på årgangen - min far havde den
kantede model (FSO Polonez lookalike). Fra '86 var galvaniseringen
systematisk hos Audi, men de kan sagtens have startet med A100 i 84
eller tidligere.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 14:13

Torben Scheel wrote:

> [...]
> kantede model (FSO Polonez lookalike). Fra '86 var galvaniseringen
> systematisk hos Audi, men de kan sagtens have startet med A100 i 84

Jeps - det var denne type :
http://www.audi100.de/Gallery/audi100_007.jpg - den gik ud af produktion
i '82. Type C3 fra '84 er helgalvaniseret SVJV.

--
vh
Torben

Fra : Martin

Dato : 27-01-06 11:03

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det en reel pris ? og hvad skal man lægge extra mærke til !! Den er
> synet ?/8 2005 .Sælger siger den trænger til en kærlig hånd

Rust er ikke nødvendigvis et problem på den årgang, men de er først
helgalvaniserede fra 1986 (mener jeg).

Reservedele til den er rimeligt dyre, så der skal ikke være for meget i
vejen, før end det bliver et problem. Tjek specielt servopumpen, da den
alene kan løbe op i 5-6.000 kr.

Jeg ville nok lede efter en lidt nyere og mere fejlfri bil. Det burde være
muligt at finde en nysynet fra efter 1986 til omkring 12-15.000.
Prisforskellen vil nemt kunne opveje lidt reperationer - specielt hvis du
ikke selv kan lave dem.

Ellers er det en rigtig dejlig bil, med god plads og en motor som er perfekt
til bilen.

/Martin

Fra : Jonas R.

Dato : 27-01-06 16:49

"Martin" <mb@nospam.dk> wrote in message
> [...]
SNIP
> [...]
> muligt at finde en nysynet fra efter 1986 til omkring 12-15.000.
> Prisforskellen vil nemt kunne opveje lidt reperationer - specielt hvis du

Tja eller også køber man dem hos Audi i Flensborg og så er det halv pris i
forhold til DK.

/Jonas R.

Fra : klaus nielsen

Dato : 27-01-06 17:19

jeg har selv sådan en 5 benet fætter fra 83. det er bare en dejlig bil.
masser af plads. intet støj. lækker motor/motorgang. og lyden er fed. jeg
synes den har et smukt design selv om den er gammel. det er en rigtig
mandebil. den har et kæmpe bagagerum hvor man kan have en masse unyttigt
skrammel i. perfekt for en bonderøv som mig. ellers smider man det bare ind
på bagsædet. for den har en alder der bør at man ikke behøver at være emsig
med en lille plet på betrækket.. der er også plads til at ordne konen på
forsædet eller bagsædet.. frit valg for der er plads nok. man sidder heller
ikke og banker albuerne sammen med dem der sidder ved siden af..
har man korte ben så er den noget skod, for så kan man ikke nå pedalerne.
jeg er 187 høj og sædet skal alligevel være i anden foreste hak. men
komforten er ellers god i den. min er der dog kommet lidt højere forsæder i.
ellers ser man ikke ret meget andet end motorhjælm.. bilen er ca 5.5 m lang
og det er næsten det samme som en varevogn ala toyota hiace. forende og
bagende rager så langt ud over hjul akslerne at den er træls at parkere i en
p bås hvor der holder biler på begge sider. medmindre der er meget plads bag
ved så man kan kan køre næsten lige ind.
forruden skal man endeligt ikke slå på fra indvendig side af, så revner den.
selv ved slag med flad hånd.. måske var det bare et tilfælde..
den kører ca 13 km/literen. og der kan være 80 l i tanken så man ruller ca
1000 km på en opladning. en trailer med 300kg på mærker man ikke meget til..
på længere ture med trailer kan man komme i tvivl om man har tabt den. bilen
er pænt bred og det er en ulempe når man bakker med en mindre trailer. for
man kan ganske ikke se den i spejlene eller gennem bagruden.. så igen kan
man tro at man har tabt traileren..
jeg har kun haft ganske lidt bøvl med min. et udrykkerleje ved koblingen og
en bærekugle stod af. ellers er den utroligt pålidelig. den starter nemt
også selv om der er pisse koldt. og den pøler bare igennem sne og sjap.
motoren har et godt moment selv i tomgang, man slipper bare koblingen og
kører. den går ALDRIG i stå.
den er også perfekt til lange ture eller rejser.. det er en fantastisk bil.
bortset fra at den er dyr at forsikre selv om det er en gammel æske
jeg har kørt ca 20.000 km i den i siden august 2005 så den bliver brugt
godt.
klaus nielsen

Fra : Thomas J.

Dato : 27-01-06 20:02

Den Fri, 27 Jan 2006 17:18:50 +0100 sendte "klaus nielsen"
<klaus_nielsen@tdcadsl.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>ellers ser man ikke ret meget andet end motorhjælm.. bilen er ca 5.5 m lang

Arhhh....bob bob bob....mon ikke at ca. 4,80 m er mere
passende.....med mindre at du målte traileren med... *G*

Fra : The MANN

Dato : 27-01-06 18:02

> [...]
>
> Er det en reel pris ? og hvad skal man lægge extra mærke til !! Den er
> synet ?/8 2005 .Sælger siger den trænger til en kærlig hånd

Tak alle sammen

Har lige været ude og se "dyret"

rust og skæver døre spartel smidt på med en rive (overhoved ikke slebet )
og malet med en pensel som nu mangler ca 50 % af hårene !!!!!

såå nej tak

God weekend

The MANN