Rumlen bag i SAAB 900i fra 1985
Fra : William Husted

Dato : 26-01-06 03:21

Hej gruppe,

Jeg har anskaffet mig en ældre saab 900i 2,0 fra 1985. Den kører som en
drøm.

Men når jeg koldstarter bilen, sætter tænding på, så er der - kortvaringt -
en lille "rumlen" fra bagenden af bilen. Derefter høres intet, ligeledes ej
heller når bilen er varm og startes.

Mit eget gæt er, at det er benzinpumpen der rumsterer??? Mon den er ved at
stå af?

Venligst

William Husted

Fra : Kim Persson

Dato : 26-01-06 10:17

> [...]
> intet, ligeledes ej heller når bilen er varm og startes.
>
> Mit eget gæt er, at det er benzinpumpen der rumsterer??? Mon den er ved at

Måske er det din udstødning der klonker på chassiet, og derved giver en svag
rumlen.
Du kan teste det ved at køre langsomt i et for højt gear, så motoren
"hopper"
Mit bedste bud.

//Kim

Fra : KS

Dato : 26-01-06 11:41

> [...]
svag
> rumlen.
> Du kan teste det ved at køre langsomt i et for højt gear, så motoren

Det du refererer til Kim kaldes resonans, det er vibrationer der opstår ved
x antal omdrejninger fra motoren.
Derfor til dig William; se hvilke omdrejninger motoren ligger på ved denne
lyd. Prøv så at røre speederen, så motoren stiger i omdr., hvis lyder
forsvinder så kan du regne med at det er resonans. (mange biler har
resonanslyde). Så må du igang med at lede efter den del der laver den
dejlige lyd :)) go jagt!

/Ken

Fra : William Husted

Dato : 26-01-06 19:30

> [...]
> svag rumlen.
> Du kan teste det ved at køre langsomt i et for højt gear, så motoren

Jeg er ret sikker på at det ikke er udstødningen, da rumlen starter når der
kommer tænding på bilen - altså allerede før motoren kører. Og den er der
kun ca 2-3 sek. og så forsvinder den igen. Hmm...

Der er da ikke meget andet end benzinpumpen, der bagi, der kan lave lyde?

Takker

William

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-06 19:58

"William Husted" <william@eaid.dk> wrote in

> [...]
> den er der kun ca 2-3 sek. og så forsvinder den igen. Hmm...
>
> Der er da ikke meget andet end benzinpumpen, der bagi, der kan lave

Jeg kan heller ikke lige komme i tanke om andet. Men prøv at smide et
indlæg på saabklubdanmark.dk evt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-01-06 12:29

William Husted wrote:
> [...]
> heller når bilen er varm og startes.
>
> Mit eget gæt er, at det er benzinpumpen der rumsterer??? Mon den er ved at

Det er garanteret benzinpumpen du kan høre. Om den er ved at stå af... tja.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Christopher Stein

Dato : 26-01-06 02:15

William Husted wrote:
> [...]
> heller når bilen er varm og startes.
>
> Mit eget gæt er, at det er benzinpumpen der rumsterer??? Mon den er ved at

hvis det er en motor med sprøjte, er det bare pumpen der opbygger tryk..
helt normalt.. gør min mondeo også..

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 20:03

William Husted wrote:
> [...]
>
> Men når jeg koldstarter bilen, sætter tænding på, så er der - kortvaringt -
> en lille "rumlen" fra bagenden af bilen.

Det er vel dyrlægen, den tidligere ejer, der banker for at blive lukket
ud fra bagagerummet!?! :)

Undskyld....

> Venligst
>
> William Husted