Fords TDCi-motor - hvorfra?
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-01-06 00:32

Hvem laver Fords dieselmotorer? Jeg tænker specielt på dem i Mondeo
TDCi-modellerne. Er det Fords egen konstruktion eller een købt hos fx. PSA?

Er de i øvrigt stabile? Smidige? Holdbare? Andre skudsmål?

/Asger Ellekrog

Fra : Armand

Dato : 23-01-06 00:58

Asger Ellekrog skrev:
> Hvem laver Fords dieselmotorer? Jeg tænker specielt på dem i Mondeo
> TDCi-modellerne. Er det Fords egen konstruktion eller een købt hos fx. PSA?

Ford laver dem vel selv; men de er udviklet i samarbejde(*) med PSA!

> Er de i øvrigt stabile? Smidige? Holdbare? Andre skudsmål?

Indtil videre synes jeg ikke at have noteret mig nogen væsentlig fejl
ved dem.

Common-rail hhv. traditionel dielsen-teknik og VW's bløde
mellemlanding(**) er nærmest religion her på gruppen.
Blandt ejere lyder det til at VW's pumpe-dyse teknik har en bedre
brændstof-økonomi, men ud fra diverse magaziners tests er der
tilnærmelsesvis dødt løb imellem konstruktionerne. Personligt har jeg
stillet spørgsmål ved om VW skulle have en positiv misvisning på
km-tællerne, hvilket kun en enkelt har modsagt med GPS-målinger.

(*):
Hvis jeg ejede Ford, ville jeg (heller) aldrig indrømme at skulle have
haft hjælp til at blive ajour med commonrail-markedet, så mon ikke at
"samarbejde" er en forskønnelse af sagens sammenhæng :-/
Som 1,4HDi-ejer er jeg inhabil i sagen; men jeg læser "samarbejde" som
at Peugeot har ladet sig betale for at udvikle for Ford - Men ikke mere
end at de også selv må bruge motorerne :-/

(**) Lidt på samme måde finder jeg VAG's P-D teknik for at være en
mavesur halv-redder efter at også dé fandt sig kørt bagud mens de sov på
deres engang så uangribelige turbo-diesel pude, men alligevel ikke ville
falde 100% til patten á Fiat/Alfa's common-rail teknik; men holde
skansen som opfinder af personvogns-dieselen og selv fremstille et
alternativ til den gamle TD'er :-|

--
Armand.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-01-06 07:58

> Blandt ejere lyder det til at VW's pumpe-dyse teknik har en bedre
> brændstof-økonomi...

Det lyder det nu også fra ejere af Peugeot og et stort biludlejningsselskab.

Årsagen er det højere tryk i indsprøjtningen og den deraf følgende bedre
forbrænding.

Ulempen er en hårdere lyd under tomgang.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-01-06 09:11

> Ford laver dem vel selv; men de er udviklet i samarbejde(*) med PSA!

Nej (for 220. gang). Motoren i Mondeo er en 2.0TDCi der er en 8V motor der
overholder Euro 3-normen og kører med et indsprøjtningssystem fra Delphi.
Motoren har intet med PSA at gøre. Sikkert i erkendelse af, at de (Ford)
ikke selv kan lave dieselmotorer, har de så indgået et samarbejde med PSA om
udviklet den nye 2.0TDCi der er en 16V motor der overholder Euro 4-normen og
kører med Siemens indsprøjtningssystem. Den gamle 1.8TDCi 115hk er Fords
egen, den nye 1.6TDCi 16V 110hk er PSA-samarbejde. Sidstnævnte skulle i
øvrigt også være Euro 4, men har mere end svært ved at overholde normerne
uden partikelfilter og er derfor midlertidigt taget af C-max programmet....

Stabile? Sikkert, men for et par år siden var der utroligt mange af dem der
smed højttrykspumpen. Det er ikke så heldigt... Smidige? Der er godt med
træk i dem, det er ikke der problemet ligger. Holdbare? Tja, det kommer vel
an på hvor heldig man er med den højtrykspumpe. Andre skudsmål? Jeg kunne
næsten ikke finde en motor jeg mindre gerne ville køre med. Det skulle da
lige være den gamle 2.0TDDi 115hk. Men motoren med 130hk er bare ikke en ret
god motor, bl.a. fordi økonomien ofte er elendig. Har endnu ikke hørt om en
der har kørt over 15km/l i snit men til gengæld kender jeg et par stykker
som kun kører 12km/l.

> [...]
>
> Common-rail hhv. traditionel dielsen-teknik og VW's bløde
> mellemlanding(**) er nærmest religion her på gruppen.

Blød? På flere områder er PD langt foran CR så hvis PD er blødt, så må CR
være ultrablødt.

> [...]
> stillet spørgsmål ved om VW skulle have en positiv misvisning på
> km-tællerne, hvilket kun en enkelt har modsagt med GPS-målinger.

Du har simpelthen din egen lommeteori der går på, at os der kører TDi blot
har en triptæller som måler 10 % forkert? Tror ærlig talt nok jeg ville
lægge mærke til hvis jeg pludseligt fik 500km til KBH i stedet for 450km.
Din teori er en ommer.
M.h.t. økonomien, så er PD _generelt_ mere økonomisk end CR. Men eftersom
der findes en fantasillion forskellige motorer kan man ikke fælde en helt
præcis dom. F.eks. kan man i de nye CR-motorer med partikelfilter rykke
indsprøjtningstidspunktet frem. Det er et kendt trick for at få en bedre
udnyttelse af brændstoffet og dermed en bedre økonomi, men normalt gør man
det ikke, da det øger antallet af NoX. Men har man partikelfilter på er
problemet ikke nær så stort, så derfor kan man faktisk få en del bedre
økonomi med partikelfilter end uden. Mange af de nye 1.6HDi/TDCi'er kører
langt på literen, også i sammenligning med en TDi PD. Omvendt har VAG endnu
ikke partikelfiltre på deres motorer, men de skal alligevel overholde Euro
4. Om det er derfor ved jeg ikke, men jeg ser flere eksempler på at f.eks.
den nye 2.0 16V TDi ikke er så økonomisk som de gamle motorer.

> Hvis jeg ejede Ford, ville jeg (heller) aldrig indrømme at skulle have
> haft hjælp til at blive ajour med commonrail-markedet, så mon ikke at
> "samarbejde" er en forskønnelse af sagens sammenhæng :-/

Det er nok korrekt. Det er ikke let at stå frem og indrømme, at man kører
rundt med en motor i sin vigtigste bil som bare ikke virker optimalt.

> [...]
> 100% til patten á Fiat/Alfa's common-rail teknik; men holde skansen som
> opfinder af personvogns-dieselen og selv fremstille et alternativ til den

Bagud? Det kan absolut kun være på et punkt: Støj. Kunne jeg vælge mellem en
2.0HDi 110hk og VW's gamle 1.9TDi 110hk som f.eks. kom i Passat'en i 1997,
så blev det ikke den "moderne" commonrail jeg valgte at køre i.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-01-06 20:22

> Bagud? Det kan absolut kun være på et punkt: Støj. Kunne jeg vælge mellem
> en 2.0HDi 110hk og VW's gamle 1.9TDi 110hk som f.eks. kom i Passat'en i
> 1997, så blev det ikke den "moderne" commonrail jeg valgte at køre i.

Tak for svarene! Især Landbergs omfattende gennemgang..!

Hmm, tjah, havde lige en lille overvejelse om, at anskaffe en sådan brugt
TDCi-Mondeo st.car, men jeg må vist lige ta' overvejelserne op til revision.

/Asger

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 20:45

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hmm, tjah, havde lige en lille overvejelse om, at anskaffe en sådan brugt
> TDCi-Mondeo st.car, men jeg må vist lige ta' overvejelserne op til

Fords diesel skulle ellers have fået fin kritik for dens ret voldsomme
moment på omkring de 400 Nm i boost. Men jeg ved ikke om det lige er den du
havde i tankerne. Ellers er mondeo's rustbeskyttelse ikke noget at skrive
hjem om....der er ikke sket nogen udvikling siden 70'erne

--
Tom

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-01-06 21:19

> [...]
> du havde i tankerne. Ellers er mondeo's rustbeskyttelse ikke noget at
> skrive hjem om....der er ikke sket nogen udvikling siden 70'erne

Jeg havde egentlig min gamle '97 Mondeo st. car i tankerne. Kombineret med
min nuværende Xsara 2.0 HDi st. car, blev 'resultatet' en Mondeo TDCi.
M.a.o. meget bedre plads i Mondeo + turbodiesel-bundtræk og økonomi.

Umiddelbart en fin kombination, men jeg har aldrig rigtig hørt om Fords
diesel-motorer, endsige kørt i nogen Ford-diesel'er på nær en '94 Transit
uden turbo (sløv og støjende som fanden!)

Rustbeskyttelsen, eller mangelen på samme, er jeg opmærksom på. Men er dét
på plads, i form af en veludført efterbehandling, er der vel ikke så meget
andet at komme efter..?

En alm. 2.0 benzin-udgave (stadig fra seneste modelserie (fra 2002(?))), er
imo. heller ikke uinteressant, men mit kørselsbehov (140 km/dag) gør
umiddelbart diesel mest oplagt.

Kommentarer modtages gerne..!

/Asger

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 21:58

> [...]
> diesel-motorer, endsige kørt i nogen Ford-diesel'er på nær en '94 Transit
> uden turbo (sløv og støjende som fanden!)

hehe den nye mondeo med 400 Nm kan vist ikke betegnes som sløv.

> Rustbeskyttelsen, eller mangelen på samme, er jeg opmærksom på. Men er dét
> på plads, i form af en veludført efterbehandling, er der vel ikke så meget
> andet at komme efter..?

Problemet er at Ford'en ruster på karossen og ikke i undervognen. Så det med
undervognsbehandling gavner dårligt, når den alligevel ruster på døre som
kanter

> En alm. 2.0 benzin-udgave (stadig fra seneste modelserie (fra 2002(?))),
> er imo. heller ikke uinteressant, men mit kørselsbehov (140 km/dag) gør
> umiddelbart diesel mest oplagt.
>
> Kommentarer modtages gerne..!

Jeg ville se mig om efter noget Audi eller BMW som måske var lidt ældre for
at holde prisen nede. Ford har overhovedet ikke styr på det med
rustbeskyttelse og det kunne jeg ønske at skrive en artikel i pressen om :o/

--
Tom

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-01-06 22:35

> hehe den nye mondeo med 400 Nm kan vist ikke betegnes som sløv.

Næh..!

> Problemet er at Ford'en ruster på karossen og ikke i undervognen. Så det
> med undervognsbehandling gavner dårligt, når den alligevel ruster på døre
> som kanter

Hmm... ikke fedt...

> [...]
> for at holde prisen nede. Ford har overhovedet ikke styr på det med
> rustbeskyttelse og det kunne jeg ønske at skrive en artikel i pressen om

Audi, joh tak, gerne, men sådan een vil være lovlig gammel, med deraf
følgende 'alderdoms-reparationer', hvis den skal ligge indenfor samme
prisniveau. Med BMW er det vel ligesådan. Jeg har dog ikke undersøgt det
nøjere.

Men at Ford ruster, som du beskriver det, er sgu da irriterende..!

Jeg skal igang med søgeriet igen. Det er heldigvis ikke en hastesag, så jeg
har tid nok, til den rigtige vogn dukker op...

/Asger

Fra : Søren

Dato : 01-02-06 12:31

> Hmm... ikke fedt...

du kører bare ind til Ford så skifter de dørene på garantien.
Hvad er det for nogle kanter du snakker om ?

Fra : Armand

Dato : 24-01-06 00:21

Thomas Landberg skrev:

> [...]
> kører med Siemens indsprøjtningssystem. Den gamle 1.8TDCi 115hk er Fords
> egen, den nye 1.6TDCi 16V 110hk er PSA-samarbejde.

Øhh? Taler du her om Commonrail-motorer (TDCi kán jo være et mode"navn"
man har hængt på traditionelle dieseler for også at få solgt dém)?
Eller vil det virkelig sige at Ford først fik hjælp til at komme med på
common-rail vognen; derefter begyndte at klare udviklibgen selv;
sluttelig må krybe til korset og bede om supervising fra PSA ved
udviklingen af 3. generation commonrail!?

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-01-06 07:43

On Tue, 24 Jan 2006 00:20:32 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>sluttelig må krybe til korset og bede om supervising fra PSA ved
>udviklingen af 3. generation commonrail!?

Præcis!

TDCI'en i Mondeo er Ford's egen CR-diesel. I Focus den første 1,8 TDCI
er det også Ford's egen CR konstruktion.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-01-06 22:14

> havde i tankerne. Ellers er mondeo's rustbeskyttelse ikke noget at skrive
> hjem om....der er ikke sket nogen udvikling siden 70'erne

Hovhov - jeg var engang en ejer af en Sierra årgang 83, og den rustede
hurtigere end den kørte. Jeg fik på en 9 år gammel bil lavet rust
for 200 pund (uden regning) - og der kunne man få lavet meget i
England. Så slemme kan Mondeoerne ikke være.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 22:23

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for 200 pund (uden regning) - og der kunne man få lavet meget i
England. Så slemme kan Mondeoerne ikke være.

--------------
Mondeo er såmen også hurtig nok selv om det tager lidt tid at komme op i
fart. Men den ruster skam stadig lige så hurtig som Sierra og escort.
Min mondeo havde første rustskade efter ca. 3 år og så er det eller gået
"slag i slag".
At den står rustfri lige nu, skyldes kun at jeg er ven med en autolakerer
som har medlidenhed med mig som ford ejer.....og der er ingen grænser for
hvad jeg må lægge øre til at vittigheder.....men pyt bare han maler den.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 17:20

> [...]
> hvad jeg må lægge øre til at vittigheder.....men pyt bare han maler den.

Ja det er synd du gider blive ved, men jeg tror du synes
der er en vis charme i dine problemer.:,o)

Jeg må sige du tar' fejl dêr.
Min bror, som havde min Sierra før mig, har en Mondeo 1.8 Flair.
Den er ikke rusten eller har antydning deraf.
Min aflagte Sierra har det på samme måde.
Hans forrige-forrige Escort 1.3L af den gamle type, var der hul
i bunden da han sku af med den, men den var også fra 78.
Min farbrors Sierra 2.0 har lidt ved skærmkanten, og i 'syningen'
i bageste hjørne ved baglygten (et klassisk problem).

Så jeg synes du er lige stram nok i din dom over Ford
som helhed.
Men man har dog hørt om mandagsmodeller, men
vi har så været heldige, at fået fat i fredagsmodellerne måske.,o)

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 17:41

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Ja det er synd du gider blive ved, men jeg tror du synes
> der er en vis charme i dine problemer.:,o)

Næh, det er faktisk hamrende irriterende fordi man skal undværre bilen i
flere dage hver gang det er galt. Men ellers er jeg meget tilfreds med
bilen.....og den er jo billig når ´man har de "rigtige" vennner

> Jeg må sige du tar' fejl dêr.
> Min bror, som havde min Sierra før mig, har en Mondeo 1.8 Flair.

Overhovedet ikke. Autolakeren siger også at han har malet adskillige
bagklapper på mondeo'er. At du kan nævne en eller to biler som ikke har
rust, fortæller ikke så meget.
Sierra har i hele dens eksistens været en rustbunke i undervognen. Selv i
denne gruppe har der været utallige indlæg med gennemtærrende vanger.....og
så koster det altså noooget mere end bare at skifte en skærmkant som i
mondeo.
Hvis du læser statestikker omkring Fords rustbeskyttelse så scorer de også
dårligt og det har de gjort i årevis (selv om jeg heller ikke lide at
indrømme det)

> Den er ikke rusten eller har antydning deraf.
> Min aflagte Sierra har det på samme måde.
> Hans forrige-forrige Escort 1.3L af den gamle type, var der hul
> i bunden da han sku af med den, men den var også fra 78.

Jep og min Sierra 82' måtte have 3 nye vanger både for og bag. Min Sierra
fra 91' havde en rigtig grim rustskade ved den ene dør. Fruens Sierra 92'
tabte kofangeren i den ene side fordi alt omkring dette ophæng i karossen
var gennemtærret. Det samme var der også i bunden af bagagerummet i det
lukkede hulrum i vestre side, hvor jeg måtte svejse et nyt stykke i.

> Min farbrors Sierra 2.0 har lidt ved skærmkanten, og i 'syningen'
> i bageste hjørne ved baglygten (et klassisk problem).

Jeg er temmelig sikker på at hvis først man kommer under bilen i alle kroge
så kan du finde BETYDELIG mere rust end det du omtaler (såfremt bilen har
været brugt til vinterkørsel). Jeg kender Sierra rimelig godt og har rodet
med flere af dem (også for nogle jeg kender). Kig bare godt efter ved
gummilisterne....de plejer at bule lidt hist og pist...dette pga. seriøs
rust under listerne.

> Så jeg synes du er lige stram nok i din dom over Ford
> som helhed.

Nej, det er kendeskab til bilerne samt hvor de ruster. Man finder det måske
ikke altid ved bare at stå og kigge på bilen.

> Men man har dog hørt om mandagsmodeller, men
> vi har så været heldige, at fået fat i fredagsmodellerne måske.,o)

Sierra er fra en anden tid, hvor de fleste lavede biler der godt måtte rust
(lidt). Mondeo er ikke svært bedre mht. rustbeskyttelse

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 17:35

> Overhovedet ikke. Autolakeren siger også at han har malet adskillige
> bagklapper på mondeo'er. At du kan nævne en eller to biler som ikke har
> rust, fortæller ikke så meget.

Hmkay.

> [...]
> denne gruppe har der været utallige indlæg med gennemtærrende
> vanger.....og så koster det altså noooget mere end bare at skifte en

Ja. Men Sierra'ens fordel er så, at hvis man gir' den en
undervognsbehandling
når det er tid, så holder også vanger mv. hele bilens levetid ud.
Og netop når det er omtalt så ofte her, så er der ingen undskyldning..

> Hvis du læser statestikker omkring Fords rustbeskyttelse så scorer de også
> dårligt og det har de gjort i årevis (selv om jeg heller ikke lide at
> indrømme det)

Hvis min rustede, ville jeg gerne indrømme det.
Men folk er heller ike gode til at supplere med
behandlinger, som er dødnødvendige. Selv
FDM anbefaler, man behandler sin bil, næsten
uanset fabrikat. Så hvad rusten angår, så kan man
gøre megt selv. Men i dit tilfælde, kan jeg godt se
menigmand må gi' op.

> Jep og min Sierra 82' måtte have 3 nye vanger både for og bag.

Hmm..så er det nok ikke en umulig opgave, HVIS det måtte
ske, SELV efter en ekstra undervognsbehandling. Der er mig
bekendt 'sorte' folk overalt, som gerne vil arbejde

> Min Sierra fra 91' havde en rigtig grim rustskade ved den ene dør.

Skrottede i den så ?
Det lyder ikke til det var særligt alvorligt...

> [...]
>ophæng i karossen var gennemtærret. Det samme var der også i bunden af
>bagagerummet i det lukkede hulrum i vestre side, hvor jeg måtte svejse et

Der er min SUVO-våd.
Den har ikke engang antydningen af rust
i hjørnet, set udefra, som normalt er Sierra'ers
svage punkt. Selv på de sidste modeller.

> [...]
> har rodet med flere af dem (også for nogle jeg kender). Kig bare godt
> efter ved gummilisterne....de plejer at bule lidt hist og pist...dette

Jeg synes netop ikke gummilisterne er et problem. Mente
også, da jeg kørte Polo, at brormandens forchromede lister
omkring vinduerne måtte gemme på vand og være kilde til
rust. Det er bare aldrig sket.
Mere skærmkanter, syningen i bag, nederste dørpaneler
og området, hvor kofangerne i bag begynder
Ikke engang batteri'rummet/holderen er angrebet,
men denne er jo også 'hævet' så vand mv. kan forsvinde nedenom.
Smart.

> Nej, det er kendeskab til bilerne samt hvor de ruster. Man finder det
> måske ikke altid ved bare at stå og kigge på bilen.

Nej, så er det nok kun i det små de ruster, trods alt.
Det er som regel den synlige rust, som folk dømmer på,
og nedenunder er mange biler 'gule'...hvilket en
behandling gør godt imod.

> Sierra er fra en anden tid, hvor de fleste lavede biler der godt måtte
> rust (lidt). Mondeo er ikke svært bedre mht. rustbeskyttelse

Mener ikke folk er i tvivl om, at en bil altid skal ha' supplerende
behandling.
Selv idag. Ja måske især idag.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 19:05

> [...]
> når det er tid, så holder også vanger mv. hele bilens levetid ud.
> Og netop når det er omtalt så ofte her, så er der ingen undskyldning..

Det er ikke nok. Det har ofså en betydning om vandet kan løbe ud af
vangerne. Selv den bedste rustbeskyttelse gavner O, hvis der først samler
sig vand og mudder i en vange.

> [...]
> FDM anbefaler, man behandler sin bil, næsten
> uanset fabrikat. Så hvad rusten angår, så kan man
> gøre megt selv. Men i dit tilfælde, kan jeg godt se

Det GDS-værksted jeg bruger har 900 medlemmer. 80% af de arbejder der laves
der er noget med udbedring af rustskader. Jeg kan ikke erindre en eneste bil
som IKKE har fået undervognsbehandling. Problemet er ofte at mudder og vand
samler sig i en skærmkant eller lign og så gnaver det sig eller lystigt
gennem pladerne.

> Hmm..så er det nok ikke en umulig opgave, HVIS det måtte
> ske, SELV efter en ekstra undervognsbehandling. Der er mig
> bekendt 'sorte' folk overalt, som gerne vil arbejde

Det er en opgave til mindst en hel uge. Så hvis det er en pladesmed til 600
Kr i timen så kan man jo hurtigt regne ud at det er temmelig dyrt (22.200
Kr)
Om smeden så kommer fra selv det mest solbeskinnede afrika så er det stadig
dyrt

> Skrottede i den så ?
> Det lyder ikke til det var særligt alvorligt...

Forsikringen skrottede den efter branden

> Der er min SUVO-våd.

Har du haft sidebeklædningen i bagerummet af?
Jeg kan fortælle at SUVO gør ingen forskel lige der. Problemet opstår hvis
der har lagt sig vand i disse hulrum og at det ikke kan komme væk igen.

> Den har ikke engang antydningen af rust
> i hjørnet, set udefra, som normalt er Sierra'ers
> svage punkt. Selv på de sidste modeller.

Det ses ikke udefra, men KUN ved at pille beklædningen af ved siderne i
bagagerummet.

> [...]
> Ikke engang batteri'rummet/holderen er angrebet,
> men denne er jo også 'hævet' så vand mv. kan forsvinde nedenom.

Ja de fleste batteriholdere har huller så vandet kan sive væk. Pladen ruster
dog som et ondt dyr når først der kommer en smule batterisyre på dem.

> Nej, så er det nok kun i det små de ruster, trods alt.
> Det er som regel den synlige rust, som folk dømmer på,
> og nedenunder er mange biler 'gule'...hvilket en
> behandling gør godt imod.

Du skulle tage og læse lidt om de store test man har lavet i både sverige og
tyskland. Ford ligger MEGET dårligt i disse tests/analyser og det kan DU
ikke lave om på

> Mener ikke folk er i tvivl om, at en bil altid skal ha' supplerende
> behandling.
> Selv idag. Ja måske især idag.

Enig, det er bare kedelig når det ikke er nok.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 18:16

> [...]
> eneste bil som IKKE har fået undervognsbehandling. Problemet er ofte at
> mudder og vand samler sig i en skærmkant eller lign og så gnaver det sig

Ja, det er sært folk ikke har lært, hvad en vandslange kan gøre
før man kører i vaskehal, men ok, de fleste tror jo også,
den hellige grav er velbevaret, blot de har været igennem
en vaskehal på 5 minutter.

> [...]
> (22.200 Kr)
> Om smeden så kommer fra selv det mest solbeskinnede afrika så er det

Ja, sort arbejde er som regel billigere, det er vi enige i,
men selve arbejdet lader det til, ikke er det store problem
i sig selv.

> Har du haft sidebeklædningen i bagerummet af?

Ja.

> Jeg kan fortælle at SUVO gør ingen forskel lige der. Problemet opstår hvis
> der har lagt sig vand i disse hulrum og at det ikke kan komme væk igen.

Ja det er noget skidt.

> Det ses ikke udefra, men KUN ved at pille beklædningen af ved siderne i
> bagagerummet.

OK. Så taler vi om noget forskelligt.
Mange Sierra, også af de sidste årgange, har
ofte et par lodrette striber i svejsningen under blinklyset.

> Ja de fleste batteriholdere har huller så vandet kan sive væk. Pladen
> ruster dog som et ondt dyr når først der kommer en smule batterisyre på
> dem.

SUVO 500 er din ven *S*.

> Du skulle tage og læse lidt om de store test man har lavet i både sverige
> og tyskland. Ford ligger MEGET dårligt i disse tests/analyser og det kan
> DU ikke lave om på

Nej, men disse tests siger heller ikke ret meget om,
hvordan bilerne de laver statistikkerne på, er behandlet
regelmæssigt efter foreskrifterne mht. efterbehandling.

> Enig, det er bare kedelig når det ikke er nok.

Ja, så må der være tale om en mandagsmodel eller
dårlig udført arbejde, for en plade ruster normalt
ikke specielt hurtigt, hvis den er ordentlig beskyttet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-01-06 18:39

> Nej, men disse tests siger heller ikke ret meget om,
> hvordan bilerne de laver statistikkerne på, er behandlet
> regelmæssigt efter foreskrifterne mht. efterbehandling.

Har du nogen grund til at tro, at lige præcis ejere af Ford behandler
bilerne værre end alle andre - at de for eksempel nedsænker dem i saltvand
eller syre om natten..?

Hvad sker der for dig - du er glad for din bil - men fornægter enhver
fornuftig undersøgelse, der fortæller dig, at Ford ruster af h****** til i
forhold til andre tilsvarende biler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 18:52

> [...]
> eller syre om natten..?
>
> Hvad sker der for dig - du er glad for din bil - men fornægter enhver

"Vi" kan ikke nå ham med argumenter

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 19:26

> "Vi" kan ikke nå ham med argumenter

Dig og vennerne ?
(godt min Ford ikke har fået skiftet vanger, døre eller lak både 3-4-5-6-7-8
gange...)
Ja, man fristes til at sige, det ikke længere handler om bilen selv, men
fjolset bag.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 19:30

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Dig og vennerne ?

Hmm nu har Jan og jeg aldrig mødt hinanden og har da givet hinaden røg flere
gange. Men Olesen, du er nogle gange temmelig umuligt at diskutere imod.

> (godt min Ford ikke har fået skiftet vanger, døre eller lak både
> 3-4-5-6-7-8 gange...)

Ja det er der faktisk mange Ford ejere der er meget kede af.

> Ja, man fristes til at sige, det ikke længere handler om bilen selv, men
> fjolset bag.

Den udtalelse fortæller vist alt om hvor umulig det er at diskutere med dig

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 20:23

> Hmm nu har Jan og jeg aldrig mødt hinanden og har da givet hinaden røg
> flere gange. Men Olesen, du er nogle gange temmelig umuligt at diskutere
> imod.

Skal jeg ikke kunne sige.
Har dlrig prøvet netop dêt..

> Ja det er der faktisk mange Ford ejere der er meget kede af.

hehe..tror jeg så HELLER ikke på.
Igen et postulat som man KUNNE grave dybere i.
Eet eks., du var ikke tilfreds med malerens arbejde mener
jeg du skrev tidligere. Ergo, det kan aldrig blive Fords problem.

> Den udtalelse fortæller vist alt om hvor umulig det er at diskutere med
> dig

Desværre. Får som fortjent. Lagde selv tonen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 21:27

> [...]
> Eet eks., du var ikke tilfreds med malerens arbejde mener
> jeg du skrev tidligere. Ergo, det kan aldrig blive Fords problem.

Sig mig, læser du slet ikke med i denne gruppe?
Der har da været adskillige bare her i gruppen der har fået skiftet døre på
Fords regning og som har været bekymret over om man nu kunne ramme farven
igen.
Jeg må anbefale at du bruger google news hvis du vil grave i det.

?

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 18:57

Jan W Nielsen skriver:

> Hvad sker der for dig - du er glad for din bil - men fornægter enhver
> fornuftig undersøgelse, der fortæller dig, at Ford ruster af h****** til i
> forhold til andre tilsvarende biler.

Det samme som med McD papiret ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 19:24

> Har du nogen grund til at tro, at lige præcis ejere af Ford behandler
> bilerne værre end alle andre - at de for eksempel nedsænker dem i saltvand
> eller syre om natten..?

Problemet er ikke værre, end det er model og årgangsbestemt.
Dette siger ikke noget om mærket generelt, men mere, at visse
årgange bør ha' en supplerende beskyttelse, for at hæve sig
over gennemsnittet, altså det, disse undersøgelser baserer sig på
ved en given model/årgang.

> Hvad sker der for dig - du er glad for din bil - men fornægter enhver
> fornuftig undersøgelse, der fortæller dig, at Ford ruster af h****** til i
> forhold til andre tilsvarende biler.

Se ovenfor.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 19:33

> [...]
> årgange bør ha' en supplerende beskyttelse, for at hæve sig
> over gennemsnittet, altså det, disse undersøgelser baserer sig på

Du snakker som du har (manglende) forstand til.
Hvad har du at fremlægge af undersøgelser om Fords modstandsdygtighed over
for rust, ud over de par biler som jeg gætter på at du dårligt selv har
været nedenunder.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 20:20

> Hvad har du at fremlægge af undersøgelser om Fords modstandsdygtighed over
> for rust, ud over de par biler som jeg gætter på at du dårligt selv har
> været nedenunder.

Det hele er årgangsbestemt, og kan derfor ikke
slæbe et bestemt mærke 'ned i sølet'.

Eks. er Mondeo 98-99 punktsvejset ved bagskærmen,
hvilket er ændret på 2001 årgangen. Derfor er dêt problem
løst. Man kan så sige, at 98-99 var svag der, men 2001
står væsentlig stærkere på dêt feldt. Så dêr ruster Ford,
eller rettere, Mondeo, så pludselig som alle andre biler,
som modsat kan ha' andre svagheder.
Fiesta nævnes eks. IKKE, selvom denne har
vist sig at være ganske stabil mht. manglen på rust. Sært.

Men her er ellers et godt bud på det du eftersøgte
mht. modstandsdygtighed:

http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2005/84-87.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 21:36

> Det hele er årgangsbestemt, og kan derfor ikke
> slæbe et bestemt mærke 'ned i sølet'.

Det jeg linkede til, indeholder model mk2 og mk3-4. Ford ligger på næst
dårligste placering, kun "overgået" af Hyundai.

> [...]
> står væsentlig stærkere på dêt feldt. Så dêr ruster Ford,
> eller rettere, Mondeo, så pludselig som alle andre biler,

ALLE mondeo'er i mit link roder rundt på næst dårligste plads.

> Fiesta nævnes eks. IKKE, selvom denne har
> vist sig at være ganske stabil mht. manglen på rust. Sært.

Hvor har du det fra?

> Men her er ellers et godt bud på det du eftersøgte
> mht. modstandsdygtighed:
>
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2005/84-87.pdf

Det første de skriver er "typiske fejl - alvorlige .... rust i døre"
Har du læst artiklen??
Rustbeskyttelse .....2 stjerner ud af 6 mulige. Er det godt?
Hvis du kan svare ja til dette, så har du 100% ret så er mondeo
en MEGET god bil der ikke har rustproblemer.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 22:15

Tom skriver:

> Rustbeskyttelse .....2 stjerner ud af 6 mulige. Er det godt?
> Hvis du kan svare ja til dette, så har du 100% ret så er mondeo
> en MEGET god bil der ikke har rustproblemer.

Hold nu op, enhver Ford der står nedsunket i suvo mellem hver køretur
ruster ikke. Det er godt nok ikke til at se noget ud af forruden, men
ruller man sideruden ned (den skal man alligevel have åbnet for at smide
sit McD papir ud) kan man se ud på den måde.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-01-06 23:58

> [...]
> ruller man sideruden ned (den skal man alligevel have åbnet for at smide
> sit McD papir ud) kan man se ud på den måde.

*ROTFLMAO*

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 22:35

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Fiesta nævnes eks. IKKE, selvom denne har
> vist sig at være ganske stabil mht. manglen på rust. Sært.

Hmm, i flg det tyske Autobild, så siger de at 1,2% af alle Fiesta'er får
fjernet godkendelsesmærkatet (i princippet = køreforbud) hos TUV pga. rust.
De siger det lyder ikke af meget men sammenlinget med andre biler så ligger
det 3 gange over gennemsnittet.
http://www.autobild.de/test/gebrauchtwagen/artikel.php?artikel_id=6964

Hver 18. fiesta har problemer med at få godkendelsesmærket i flg. artiklen

Jeg ved ikke om man kan bruge artiklen til noget?

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-01-06 19:26

> Jeg må sige du tar' fejl dêr.
> Min bror, som havde min Sierra før mig, har en Mondeo 1.8 Flair.
> Den er ikke rusten eller har antydning deraf.

Hold nu kæft med alt det pis der, Olesen.. (sagt i al venskabelighed)

Ford ruster af h****** til - det et tydeligt for enhver der gider læse de
store undersøgelser - eller selv gå rundt og se på bilerne i gaderne.

De der "min bil er fantastisk, og det er min brors også-anekdoter" kan man
ikke bruge til noget som helst i den sammenhæng. Det er simpelthen en dårlig
tænke-måde - og fuldkommen ubrugeligt som "analytisk værktøj".

Forstandsmæssigt giver det ingen mening at ville diagnosticere helheden ud
fra en del, der på grund af sin ringe størrelse på ingen måde kan siges at
være repræsentativ.

Hvis man vil vide noget om mærket i sin helhed, må man ty til de kilder, der
beskriver mærket i sin helhed - sådan er det.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 24-01-06 23:57

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> De der "min bil er fantastisk, og det er min brors også-anekdoter" kan man
> ikke bruge til noget som helst i den sammenhæng. Det er simpelthen en
> dårlig tænke-måde - og fuldkommen ubrugeligt som "analytisk værktøj".

Gælder det også når man snakker benzin økonomi for en Nissan?

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-01-06 09:08

> Gælder det også når man snakker benzinøkonomi for en Nissan?

Ja, hvis man vil sige noget om statistisk om den statitiske risiko for
uventede fejl på en bil, så må man sige, at 3 biler ikke er et
tilstrækkeligt grundlag til at drage nogle konklusioner i den retning. I så
fald skal der i hvert fald være tale en et ekstremt udtryk.

Hvis 3 "sunde og rakse" nye Nissan Primeraer ud af 3 mulige derimod viser
sig at have et markant højere forbrug end andre normale biler ved kvik
kørsel, så tyder alt på, at der er tale om en egenskab ved selve
konstruktionen.

Kan du bedre se det nu - eller.....?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 17:45

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Hold nu kæft med alt det pis der, Olesen.. (sagt i al venskabelighed)

Glem det Jan.
Det er IKKE pis.
Hvad bilder du dig egentlig ind ? (sagt i al venlighed)

> Ford ruster af h****** til - det et tydeligt for enhver der gider læse de
> store undersøgelser - eller selv gå rundt og se på bilerne i gaderne.

Gu gør de ej !
Det er netop i gaderne rusten ses.
Men Tom mener også, at 'man ikke lige ser det når
man står og kikker på bilerne"....
Alle biler ruster. Ford har haft sine svagheder med klapper
og noget unde forruden på Escort. Ellers er der intet unormalt.
Sådanne issues kan du finde ved alle mærker (næsten).

> De der "min bil er fantastisk, og det er min brors også-anekdoter" kan man
> ikke bruge til noget som helst i den sammenhæng. Det er simpelthen en
> dårlig tænke-måde - og fuldkommen ubrugeligt som "analytisk værktøj".

Ligegyldigt.
At Toms ruster, betyder ikke, at min brors Flair også gør det.
Måske Ford kunne gøre mere ved den fabriksfærdige rustbeskyttelse,
men det ser man hos alle (næsten).
Så hvis en Ford behandles fra starten af, og plejes undervejs,
så er de ikke dårligere end andre.

> Forstandsmæssigt giver det ingen mening at ville diagnosticere helheden ud
> fra en del, der på grund af sin ringe størrelse på ingen måde kan siges at
> være repræsentativ.

Det var dog satans, som du har fået det fine mundtøj på dêr.
Jeg vil gå så langt til at sige, at en ubehandlet ny-vogn kan være
udsat, men dette skriver bla. FDM også om hos andre mærker, at
de er for dårligt behandlede ab fabrik. Det er så op til folk at ta'
over dêrfra, og gøre brug af den vide, bla. SUVO-centrene m.fl.
har indsamlet i årevis.

> Hvis man vil vide noget om mærket i sin helhed, må man ty til de kilder,
> der beskriver mærket i sin helhed - sådan er det.

Og disse statistikker indikerer også, hvorvidt og hvor ofte
bilerne de ha brug i statistikken er blevet passet løbende ?
Er godt klar over, en ubehandlet bil kan være et problem.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-01-06 17:52

> Gu gør de ej !

Ok - samtlige undersøgelser af rustangreb på biler må være forkerte - for de
nævner alle Ford som blandt de ABSOLUT ringeste mærker.

Hvor svært kan det være..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 18:45

> Ok - samtlige undersøgelser af rustangreb på biler må være forkerte - for
> de nævner alle Ford som blandt de ABSOLUT ringeste mærker.
>
> Hvor svært kan det være..?

Det er jo umuligt at forstå når man har en bror der påstår at hans mondeo
står uden rust
Så kan man tilsidesætte de store undersøgelser som er lavet gennem tiderne
på mange bilmærker.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-01-06 19:17

> [...]
> står uden rust
> Så kan man tilsidesætte de store undersøgelser som er lavet gennem tiderne

Netop grunden til at det kan være så svært at "vinde" debatter herinde - når
der er uenighed.

Man kan måske nok dokumentere den anden i stumper og stykker - men man kan
ikke tvinge folk til at kunne forstå det, der bliver sagt.

Hvis man skal "spille bold" med nogen, er det fedest, at de ved, at slaget
er tabt, når bolden ligger i deres net. Hvis de ikke kan forstå reglerne, og
de bare fortsætter, som om intet er hændt, bliver man hurtigt træt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 17:50

> Netop grunden til at det kan være så svært at "vinde" debatter herinde -
> når der er uenighed.

Næh. Hvis folk snakkede om det samme, var det lettere.
Men mange har den egenskab, at være upræcise i starten,
for så at dreje debatten, når de selv begynder at ane en usikkerhed.

> Man kan måske nok dokumentere den anden i stumper og stykker - men man kan
> ikke tvinge folk til at kunne forstå det, der bliver sagt.

Hvis man taler om 2 forskellige ting,
er det der siges, tågesnak for begge parter.

> Hvis man skal "spille bold" med nogen, er det fedest, at de ved, at slaget
> er tabt, når bolden ligger i deres net.

Det er en fordel for begge, at de aftaler før spillet sættes
egentlig igang, om der spilles håndbold eller fodbold, ja.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 17:47

> Det er jo umuligt at forstå når man har en bror der påstår at hans mondeo
> står uden rust

Hvordan kan du sige, det er en påstand, når det jeg skriver er sandt ?
De fleste, undtagen din -meget-sent-søndag-aften-model, af mondeo'erne
fra 98 er i mine øjne ganske rustfrie.

> Så kan man tilsidesætte de store undersøgelser som er lavet gennem tiderne
> på mange bilmærker.

Man kan måske præcisere, og nævne, om 'alle disse undersøgelser'
er foretaget på biler uden eller med efterbehandling.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 19:04

> Hvordan kan du sige, det er en påstand, når det jeg skriver er sandt ?

Jeg ved ikke hvordan din brors mondeo ser ud men jeg taler om det GENERELLE
bllede af Ford og også mondeo.

> De fleste, undtagen din -meget-sent-søndag-aften-model, af mondeo'erne
> fra 98 er i mine øjne ganske rustfrie.

Så må du en tur til synoptik.
Nu er jeg så flink at jeg smider bare ET link til en undersøgelse, men der
findes talrige andre der siger det samme om Ford
http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2005/14-17.pdf

> Man kan måske præcisere, og nævne, om 'alle disse undersøgelser'
> er foretaget på biler uden eller med efterbehandling.

Du går stadig og opfatter en en bil KUN kan ruste i undervognen selv om man
prøver at forklare dig at HELE bilen er lavet af rustbart metal. Er det
fuldstændig gået dig forbi at Ford har måtte skifte døre på over halvdelen
af de biler de har solgt pga. en sealing fra 3M.
Du fornægter fuldstændig fakta bare fordi din bror har en mondeo som
angiveligt står rustfri

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 19:51

> Jeg ved ikke hvordan din brors mondeo ser ud men jeg taler om det
> GENERELLE bllede af Ford og også mondeo.

OK, generelt nu.
Men du nævnte min brors i et tidligere indlæg,
og det var blot dêt, der fangede mig.
For hans er UDEN rust.

> Så må du en tur til synoptik.
> Nu er jeg så flink at jeg smider bare ET link til en undersøgelse, men der
> findes talrige andre der siger det samme om Ford
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2005/14-17.pdf

Hvis du lægger mærke til det, så omtales der KUN
den behandling, fabrikkerne selv har udført.
Der nævnes ikke EET ord om tilstanden, hvis bilerne er
ekstrabehandlede, og hvad dette ville ha' af indflydelse
på det samlede billede for en given årgang/model.

Desuden er de enkelt svagheder årgangsbestemt, så det med at
'Ford ruster mere end andre' kun et spørgsmål om en vis
årgang på en given model, med en bestemt form for
konstruktion og efterfølgende behandling.
Fiesta eks. ruster sjældent.

> Du går stadig og opfatter en en bil KUN kan ruste i undervognen selv om
> man prøver at forklare dig at HELE bilen er lavet af rustbart metal.

Nej. En hulrumsbehandling er også ret vigtig ?
Så hvordan fik du den opfattelse ?

> Er det fuldstændig gået dig forbi at Ford har måtte skifte døre på over
> halvdelen af de biler de har solgt pga. en sealing fra 3M.

Nej, det er jeg klar over.
Men at det ligefrem var over halvdelen, kommer
alligevel som en overraskelse. Hvor har du det tal fra ?

> Du fornægter fuldstændig fakta bare fordi din bror har en mondeo som
> angiveligt står rustfri

Nej, jeg formår at se det totale billede.
Du generaliserer og fatter ikke, det langtfra er alle
biler, selv af en måske svag årgang, som behøver
at ruste, selvom du står med 10 statistikker i hånden.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 22:03

> OK, generelt nu.
> Men du nævnte min brors i et tidligere indlæg,
> og det var blot dêt, der fangede mig.
> For hans er UDEN rust.

Det har jo stået i adskillige indlæg fra Jan og undertegnede at fordi din
bror måtte have en mondeo der angivelig er uden rust, så er dette IKKE noget
man skal tage for toneangivende mht. mondeo (eller Sierra).
Jeg ved næsten ikke om jeg kan precisere det mere......måske noget med at
hvis der er solgt 10.000 stk mondeo mk3 i danmark, så har ford måtte skifte
mere end 5.000 bildøre. I flg interne rygter fra Ford selv så løber hver
rustskade op i ca. 30.000 Kr. Der er altså tale om ganske massive
rustproblemer med mondeo (selv om din bror har en som angiveligt er uden
rust).

> [...]
> ekstrabehandlede, og hvad dette ville ha' af indflydelse
> på det samlede billede for en given årgang/model.

Langt de fleste biler er ikke efterbehandlede. Mange der køber ny bil
skifter hver 3-5 år og vil derfor ikke bekoste en behandling. Det er ofte
ejer nr 2 eller 3 der skal behandle bilen. Men i Fords tilfælde er skidtet
rustet så hurtigt at selv efter et par år var der alvorlige
rustskader....det er ALLLT for tidlig på en galvaniseret bil.

> [...]
> årgang på en given model, med en bestemt form for
> konstruktion og efterfølgende behandling.

Min Fiesta fra 79' var mølædt da jeg smed den ud. Min mor har nu en fiesta
1.25 fra 97, som har 2 pletter på skærmene jeg skal igang med. Dette kan
ikke betragtes som et generelt billede af fiesta'er, men jeg må bede dig
komme med undersøgelser der viser at du har ret i dit postulat.

> Nej. En hulrumsbehandling er også ret vigtig ?
> Så hvordan fik du den opfattelse ?

Det faktum at over halvdelen af mondo'er efter 2001 har fået skiftet
1.2.3.4.5 døre hvor rusten er kommet udefra og hvor en
hulrumsbehandling/undervognbehandling ikke ville have ændret på resultatet.

> Nej, det er jeg klar over.
> Men at det ligefrem var over halvdelen, kommer
> alligevel som en overraskelse. Hvor har du det tal fra ?

Ford sælger i Åbenrå samt Ford i Flensborg. Men det er nok ikke noget man
vil skrive om på hjemmesiden

> Nej, jeg formår at se det totale billede.
> Du generaliserer og fatter ikke, det langtfra er alle
> biler, selv af en måske svag årgang, som behøver
> at ruste, selvom du står med 10 statistikker i hånden.

Læs hvad jeg skriver. Jeg har ikke påstået at din brors mondeo har rust
eller at der måtte findes enkelte eksemplarer hist og pist i landet som ikke
har synlig rust. Du lægger mig ord i munden som jeg IKKE skriver.
Og JA jeg generaliserer da det jo er temmelig væsentlig at man ved hvad man
sådan ca. kan forvente når man køber mondeo. Her tænker jeg så ikke lige på
hvad man kan forvente når man køber din brors mondeo, da den jo angiveligt
er uden rust.

Slutteligt ville jeg umådelig gerne se den dag hvis din bror skal have
skiftet støddæmpere....og han/du så gentager at den står uden
rust.....(dette er lidt insiderviden som din bror må kunne sige heller ikke
er noget problem)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 17:44

> Ok - samtlige undersøgelser af rustangreb på biler må være forkerte - for
> de nævner alle Ford som blandt de ABSOLUT ringeste mærker.

Er det biler, som er efterbehandlede ?
Hvis de er, hvad kan vi så konkludere.
Hvis de ikke er, hvad kan vi så konkludere.

> Hvor svært kan det være..?

Det er ikke svært.
Foreningen af danske motorejere anbefaler,
man gir' sin bil en efterbehandling snarest.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-01-06 18:02

> Er det biler, som er efterbehandlede ?

Det kommer ikke sagen ved - der er såvidt muligt lavet "en alt andet
lige-sammenligning", og den viser med al ønskelig tydelighed, at Ford er
blandt de absolut svageste mærker, når det gælder rust.

Den er ikke længere - desværre.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 18:40

> Det kommer ikke sagen ved - der er såvidt muligt lavet "en alt andet
> lige-sammenligning", og den viser med al ønskelig tydelighed, at Ford er
> blandt de absolut svageste mærker, når det gælder rust.

Det er sandt, der kan gøres mere fra fabrikkernes side mht.
rustbeskyttelse, og da FDM bla. altid anbefaler en supplerende beskyttelse
hurtigst
muligt, så er rustproblemet faktisk til at overse.

Men der står vidst ikke noget i statistikkerne om, hvordan
de klarer sig EFTER en supplerende behandling.
HVIS der gør, så sig lige til.
Man køber vel heller ikke kostbare sko, uden
at gi' dem en gang ekstra impregnering.

> Den er ikke længere - desværre.

Nej, den er meget bredere end som så.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-01-06 00:05

> Nej, den er meget bredere end som så.

Vi er tilbage ved det, som jeg skrev tidligere i en anden tråd.

Den slags "analyser" eller samtaler her mister al relevans, hvis ikke begge
parter er i besiddelse af de "værktøjer", der skal til for at "analysere"
eller at udlede på logisk grundlag.

I så fald bør vi holde os til, at du er glad for din Ford, og at det har jeg
respekt for.

Du er også god til at vedligeholde en bil - det har jeg også respekt for.

Analyser benytter dig ofte af alt-andet-lige-betragtninger. Hvad det er for
en størrelse, har jeg ofte forsøgt at forklare. Men hvis man ikke ved, hvad
det betyder, og hvordan man anlægger en sådan, så dur det ikke...det der med
analysen...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 14:48

> Du er også god til at vedligeholde en bil - det har jeg også respekt for.

hmmm, hvis jeg ikke husker meget galt, så har den da kørt væsentlig over det
reglmæssige 60.000 Km tandremsinterval....så det med vedligehold

--
Tom

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-01-06 22:19

Armand wrote:
> falde 100% til patten á Fiat/Alfa's common-rail teknik; men holde
> skansen som opfinder af personvogns-dieselen og selv fremstille et
> alternativ til den gamle TD'er :-|

Nu var Mercedes også de første til at lægge diesel i en personbil,
helt tilbage i 30erne engang SVJH. Men VW skubbede godt til udviklingen
i 70erne og 80erne.

Martin