Alternativ til karburatorsprit?
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 22-01-06 14:31

Hej

Jeg har en Suzuki Swift årgang 94 der har svært ved at starte i hård frost,
så det tyder lidt på at der er noget kondens der fryser et sted...
Når vejret så bliver varmere er der ingen problemer igen, det skal typisk
være -5 grader eller mere før problemet opstår.
Såvidt jeg ved må man ikke hælde karburatorsprit i en bil med katalysator,
så er der noget alternativ jeg kan benytte mig af?

På forhånd tak
Morten Lundstrøm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-06 15:50

"Morten Lundstrøm" <altholai@imap.cc> skrev i en meddelelse

> Såvidt jeg ved må man ikke hælde karburatorsprit i en bil med katalysator,
> så er der noget alternativ jeg kan benytte mig af?

Det har jeg så ikke hørt, og har da også hældt sprit på - uden der er sket
noget. Ikke fordi jeg har probs., men for at forebygge der samler sig
kondens på bunden af tanken - som kan lave dem ;) der findes nogle
additiver, som gør det samme..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-01-06 16:03

Morten Lundstrøm wrote:
> [...]
> Såvidt jeg ved må man ikke hælde karburatorsprit i en bil med katalysator,
> så er der noget alternativ jeg kan benytte mig af?

Kan ikke se hvorfor ikke du må bruge sprit i tanken, men lad nu det om det.

Men jeg har faktisk lidt en tvivl om det er pga. vand i brændstoffet du
ikke kan starte. Tænk på at din olie er forholdsvis tyk pga. kulden,
derudover mister dit batteri MEGET kapacitet jo koldere det bliver. så
Hvis det er et ældre batteri så skift det til et så stort som fysisk
muligt (jo flere start-amps der er angivet jo bedre).

En servicering af tændingskomponenter kan også være en god ide.
Tændkabler skal være rene og hele, kan evt. sprayes med silikone med
efterfølgende aftørring.

Men for at komme med bedre hints så kan du jo prøve at komme med en
beskrivelse af hvad der er problemet.

Thomas

Fra : Thomas J.

Dato : 22-01-06 17:15

Den Sun, 22 Jan 2006 16:02:42 +0100 sendte Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalidated> følgende røgsignaler:

> [...]
>Hvis det er et ældre batteri så skift det til et så stort som fysisk
>muligt (jo flere start-amps der er angivet jo bedre).

Nu du nævner akkumulatoren:
Er det en gammel skrøne at det kan hjælpe at slå tændingen til og
tænde lyset (fjernlyset om muligt) i ca. 30 sekunder. Dernæst slukker
man lyset og prøver at starte igen ?

Det skulle vist være noget med at strømforbruget kan sætte gang i
akku'en, så den udvikler varme. Varmen skulle så hjælpe lidt på
spændingen, så bilen skulle kunne starte....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-06 17:25

"Thomas J." skriver:

> Nu du nævner akkumulatoren:
> Er det en gammel skrøne at det kan hjælpe at slå tændingen til og
> tænde lyset (fjernlyset om muligt) i ca. 30 sekunder. Dernæst slukker
> man lyset og prøver at starte igen ?

Nej, den er god nok.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-06 19:45

> "Thomas J." skriver:

> Nej, den er god nok.

Ja den er god nok, at det er en gl. skrøne, det er så det eneste rigtige ;).
Det er afprøvet, det betyder NADA den smule varme som evt. skulle fremkomme.
Hvis bilen er i så elendig stand, at den ikke springer i gang ved 1. forsøg,
kan man evt. bruge varmen som er fremkommet ved det, til et næste ;).

Fra : Niels

Dato : 22-01-06 21:07

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> kan man evt. bruge varmen som er fremkommet ved det, til et næste ;).

Nu har jeg godt nok ikke læst hele denne tråd, men da jeg købte min
første bil, en gammel brugt WW boble i 1978 stod den ude bagved og havde
gjort det længe. Den kunne absolut intet ud over et svagt lys i
lamperne, da vi prøvede at dreje nøglen første gang, vi lod den stå med
tænding på nogle minutter mens vi tjekkede resten af bilen, og minsanten
om ikke den hostede i gang, da vi prøvede igen.

Mvh. Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-06 21:11

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> [...]
> kan man evt. bruge varmen som er fremkommet ved det, til et næste ;).

Det er ikke varmen der gør det, men kemien i batteriet kommer i gang.

Har selv prøvet det....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 21:39

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Det er ikke varmen der gør det, men kemien i batteriet kommer i gang.

Jo det er absolut varmen. Den får så kemien til at gå hurtigere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 23-01-06 00:12

Thomas J. skrev:
> [...]
> akku'en, så den udvikler varme. Varmen skulle så hjælpe lidt på
> spændingen, så bilen skulle kunne starte....

Til diagnosticering af problemet: Prøv at se om et sæt startkabler får
motoren til at slå mere velvilligt igang - Ifald, så ér det batteriet
der halter og den pludselige vinterkulde der gør den mærkbare forskel!

Jeg har selv været dér hvor jeg medbragte et mc-batteri som kom direkte
på tændspolen, som starthjælp når det (næsten hver gang) kneb; men helt
ærligt: Batteriet er en almindelig sliddel og et nyt koster mindre end
en tankfuld bensin, så hvis det halter det mindste, så skift det dog :-|

--
Armand-

Fra : The old man

Dato : 22-01-06 22:09

Det er helt korekt...du nedsætter levetiden på katalysatoren
mvh
Per