ny bil til mor - men hvilken?
Fra : Per Sørensen

Dato : 21-01-06 21:53

Hej i gruppen,

Jeg er blevet sat på opgaven at finde en ny bil til min mor. Hun har nu en
peugeot 405 fra 94, som har kørt 120.000, men på hendes pensionist dage vil
hun gerne have en ny bil, at køre sine omkring 7000 km om året i (hun kører
nemlig ikke mere nu).

Jeg har været nettet rundt via bilbasen (med søging op til 150.000). Kravet
er en bil der er til at komme ind og ud af, også for en dame lidt op i
alderen (66 år), også gerne om 5 år. Prisrammen er omkring de 150.000,-

Jeg faldt bl.a. for en chervrolet Aveo 1,4 16V, som forventes til DK i
februar til en grundpris på omkring 135.000. Er der nogen der har set bilen
eller hørt om den. Jeg faldt udelukkende for bilen pga. størelsen og
udstyret til en særdeles attraktiv pris.

Det skal siges at min mor blot forventer en stabil bil, med rimeligt plads
til hende (hun er ca. 180 cm høj). Hun har ikke specielt tiltro til
specielle mærker, eller lignende.

Hvad finder jeg ellers af bil til hende?

mvh Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 22:16

On Sat, 21 Jan 2006 21:53:22 +0100, "Per Sørensen"
<Mit_fornavn@overmarken.dk> wrote:

> [...]
>til hende (hun er ca. 180 cm høj). Hun har ikke specielt tiltro til
>specielle mærker, eller lignende.
>
>Hvad finder jeg ellers af bil til hende?

Tjahh....kan hun nøjes med en væsentligt mindre bil. Så find en Skoda
Fabia 1.2 16V fra 2003-04, med hendes kørselsbehov behøves tælleren
ikke at stå på 0. Den må kunne findes med en del udstyr - og det er en
ganske solid (måske lidt gammeldags) bil med fornuftige køreegenskaber
og ikke mindst økonomi. Alternativt en Yaris, men så bliver den nok et
par år ældre. Begge biler har pæne NCAP-karakterer og vil være et
stabilt bekendtskab i en del år.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Basil

Dato : 21-01-06 22:30

Ivan Madsen skrev d. 21-01-2006 i meddelelse
<jt85t1dd415b38uovhc40dq9alvstmae3g@4ax.com>:

Klip

Klip

Alternativt en Yaris, men så bliver den nok et
> par år ældre. Begge biler har pæne NCAP-karakterer og vil være et
> stabilt bekendtskab i en del år.

Min forældre har store problemer med at komme ud og ind af biler i dag,
men deres Yaris og min Liana er perfekte til det, både fordøre og
bagdøre i Liana har let adgang.
Kai

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-06 22:20

> [...]
>eller hørt om den. Jeg faldt udelukkende for bilen pga. størelsen og
>udstyret til en særdeles attraktiv pris.

Jeg ville vælge noget andet... Har ikke meget tiltro til de koreaner
biler i nordisk klima.

>Det skal siges at min mor blot forventer en stabil bil, med rimeligt plads
>til hende (hun er ca. 180 cm høj). Hun har ikke specielt tiltro til
>specielle mærker, eller lignende.

Hvad med en gang gulplade bil?
En brugt Picasso eller Scenic? Nem at komme ud/ind af, og med en
glimrende kørekomfort.

MVH
Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 22:42

"Per Sørensen" <Mit_fornavn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> peugeot 405 fra 94, som har kørt 120.000, men på hendes pensionist dage
> vil hun gerne have en ny bil, at køre sine omkring 7000 km om året i (hun
[KLIP]
> [...]
> bilen eller hørt om den. Jeg faldt udelukkende for bilen pga. størelsen
> og udstyret til en særdeles attraktiv pris.

Cool! "Min mor på 66 har lige købt en Chevy, så nu skal vi til
www.bigmeet.com !!"

Sorry, men jeg jeg *kan* altså ikke tage
Daewoolet/Chevroo/Kore-'kanerbilerne alvorligt...

> Hvad finder jeg ellers af bil til hende?

Som tidligere foreslået: En Fabia. Den er en rigtig dejlig og gedigen bil,
men måske den er for lav til hende. Så er en Yaris nok at foretrække, så
længe den er rustbeskyttet fra ny.

--
Lars Vestman
Daewoo Caprice 5.0 V8

Fra : Verner Johnsen

Dato : 22-01-06 00:38

On Sat, 21 Jan 2006 22:41:31 +0100, "Vestman" <lars.vestman at
gmail.com> wrote:

>Sorry, men jeg jeg *kan* altså ikke tage
>Daewoolet/Chevroo/Kore-'kanerbilerne alvorligt...

Du mener den der ChevyWoo ?
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-01-06 00:59

Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk> skrev :

>Du mener den der ChevyWoo ?

Chevyhvad ?

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Basil

Dato : 22-01-06 07:19

jan@stevns.net skrev d. 22-01-2006 i meddelelse
<4mi5t1ppdk148latdsppr7o27geecr9bh8@dtext.news.tele.dk>:

> Chevyhvad ?

Tjek lige Vestmans signatur lol
Kai

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-01-06 08:08

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev :

>Tjek lige Vestmans signatur lol

Åehhhhh......

Jamen alle kan jo påstå de kører i en Chevrolet efterhånden....

Lars's bil er jo en wannabee Pontiac ;)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 09:00

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Åehhhhh......

> Jamen alle kan jo påstå de kører i en Chevrolet efterhånden....

Det kan der være noget om. Bare ikke på den fede måde, vel?

> Lars's bil er jo en wannabee Pontiac ;)

Hov-hov, må jeg lige bede om tomgangstonen...

--
Lars Vestman
Got V8?

Fra : DJ Bobo

Dato : 22-01-06 09:19

"Vestman" <lars.vestman at gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hov-hov, må jeg lige bede om tomgangstonen...

Velkommen! - er du fast medlem igen?

Mvh Mogens
ham med Camaro'en :)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-01-06 09:22

"DJ Bobo" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev :

>Velkommen! - er du fast medlem igen?

Han har vist været væk nogen tid, men hang da fast i køretøjet ;)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 09:45

"DJ Bobo" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Velkommen! - er du fast medlem igen?

Takker! Njae, jeg er da lige inde for at se hvad I laver.

> Mvh Mogens
> ham med Camaro'en :)

Ja, ja - jeg har luret dén for længe siden..."Bobo"... tsk-tsk...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-01-06 09:19

"Vestman" <lars.vestman at gmail.com> skrev :

>Det kan der være noget om. Bare ikke på den fede måde, vel?

Hvad bliver mon det næste - at Chrysler (Dogde) køber Suzuki ?

Dogde Alto .... gisp!

>Hov-hov, må jeg lige bede om tomgangstonen...

med en eller 2 piber ?

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 09:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvad bliver mon det næste - at Chrysler (Dogde) køber Suzuki ?
> Dogde Alto .... gisp!

Der kommer til at gå generationer før man holder op med at undre sig. Suk...

> med en eller 2 piber ?

Kun een... indtil videre. Men man kan høre den alligevel - tro mig (og
naboerne)!

Fra : Ivar

Dato : 22-01-06 12:52

jan@stevns.net skrev:

> Jamen alle kan jo påstå de kører i en Chevrolet efterhånden....

Det vil GM sikkert blive glade for. For øvrigt har Chevrolet
aldrig været et luksus mærke hos GM. Chevrolet er for GM, hvad
Ford er for Ford Motor Company. Der stor Chevrolet på den bil
der slog Ford T ud af markedet. Da GM havde samlefabrik i
Danmark blev der i begyndelsen samlet Chevrolet, det var på
ingen måde et fornemt mærke.
Efter krigen var der i 50'erne og 60'erne enormt stor forskel
på købekraften i USA og Europa. For de fleste europæere var
de amerikanske biler uopnåelige. Mange ville gerne eje en
Chevrolet, men for amerikanerne var det stadig bilen den
jævne man kunne købe.

Navneskiftet var ikke alle steder velkommen. Den tyske importør
var utilfreds, der var brugt mange penge på at "brande" Daewoo,
og Chevrolet have ikke et godt ry i Tyskland.

Som bilkøber i dag, skal man nok mindre og mindre fokusere på
navnet og mere på hvad man får.
Fx. hvad er en Saab i dag?

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-01-06 15:18

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev :

>Fx. hvad er en Saab i dag?

Det får du utvivlsomt snart et foredrag om - og mon ikke ordet
"dyrlæge" vil indgå ? <fnis>

--
jan@stevns.net

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 02:36

Per Sørensen wrote:
> Hvad finder jeg ellers af bil til hende?

En lille bil evt. med automatgear? Hvis hun ikke er direkte modstander af
aut.gear, så tror jeg at hun vil føle det som en behagelighed at køre med.

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 11:40

> [...]
> bilen eller hørt om den. Jeg faldt udelukkende for bilen pga. størelsen
> og udstyret til en særdeles attraktiv pris.

Tror nu også nok jeg ville holde mig fra sådan en koreaner. De plejer ikke
at score vildt godt i NCAP og risikoen for at få en bil med mange
børnesygdomme er også tilstede.
En lettere brugt Yaris ville også være mit bud.....hun kan alligevel ikke nå
at slide den op med de få Km hun planlægger at køre.

--
Tom

Fra : Nygaard

Dato : 22-01-06 13:01

> [...]
bilen
> eller hørt om den. Jeg faldt udelukkende for bilen pga. størelsen og
> udstyret til en særdeles attraktiv pris.

Skal det være en fabriksny?
Jeg fandt for et par år siden en Opel Agila til min den gamle (60 år)... Det
gode ved sådan en bil er, at når forhandlere siger, at "den tidligere ejer
var en gammel dame der kun brugte den til at køre til bingo", så er det
faktisk sandsynligt at det er rigtigt - der er nemlig umuligt andre der
gider køre i den...
Den lyder som en gas golfbil når den accelererer, hvilket den skal gøre i
noget tid, før den når op på march hastigheden, der ligger omkring de 80.
Men derefter er den nu også ganske fin at køre i.

Den er nem at komme ind og ud af. Faktisk er det lige ved at alle hendes
gamle naboer kan trille deres rolatorer direkte ind i den, går de skal til
nisse-messe og afrikansk lysbilledeshow, eller hvad pokker det nu er de
bruger deres tid på.

Kontakter og andet betjening er lige til at finde ud af (Bortset fra den
gang jeg var ved at blive arveløs, fordi jeg havde skiftet radioen fra P4
til P3 mens jeg satte sommerdæk på...).

/Nygaard

Fra : Thomas J.

Dato : 22-01-06 15:17

Den Sun, 22 Jan 2006 13:01:21 +0100 sendte "Nygaard"
<nejtaktil@spam.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>var en gammel dame der kun brugte den til at køre til bingo", så er det
>faktisk sandsynligt at det er rigtigt - der er nemlig umuligt andre der

Opel Agila er vist i øvrigt særdeles meget i familie med Suzuki Wagon
R (det er primært motorerne der skiller sig ud).

Wagon R findes vist ikke mere som ny, med mindre at man kan finde en
hengemt eksemplar hos en forhandler (måske er der ligefrem en rabat at
hente).

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Nygaard

Dato : 22-01-06 17:12

> [...]
>
> Wagon R findes vist ikke mere som ny, med mindre at man kan finde en
> hengemt eksemplar hos en forhandler (måske er der ligefrem en rabat at

De to er meget ens... Da den gamle skulle have en ny bil, var det netop de
to der kæmpede i finalen. En 1 år gammel Wagon og en 3 år gammel Agila.
Efter en prøvetur var hun ikke i tvivl om at det skulle være Opel'en...

/ Nygaard

Fra : TDN

Dato : 22-01-06 17:34

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> to der kæmpede i finalen. En 1 år gammel Wagon og en 3 år gammel Agila.
> Efter en prøvetur var hun ikke i tvivl om at det skulle være Opel'en...

Øh, de er ens, Opel sætter bare deres Opel skilt på Suzukien og bruger deres
egen motorer og så forlangte de vist lidt mere for Opelen.

Mvh
Thomas

Fra : Ib Sørensen

Dato : 22-01-06 14:21

Jeg kan kun anbefale dig at kigge på en Nissan Micra K12 (nye model). Den er
meget nem at komme ind og ud af, og bilen er utrolig letkørt.