Ny Mazda6 2,0 diesel - hvem har lavet moto~
Fra : Torben R

Dato : 20-01-06 17:27

Hej NG.

Mazda6 er kommet med en ny Mazda6 - 2,0 DE med 143 HK og 360 NM.

Er det Ford's dielsel der ligger i Mazda'en ?

Torben R

Fra : Gunnar007

Dato : 20-01-06 19:28

"Torben R" <ravnkilde@DUERIKKEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Mazda6 er kommet med en ny Mazda6 - 2,0 DE med 143 HK og 360 NM.
>
> Er det Ford's dielsel der ligger i Mazda'en ?

Det mener jeg, ford har jo lavet benziner'en til 6'eren

Hilsen G

Fra : ThomasT

Dato : 20-01-06 22:06

Hej,

Jeg mener at have hørt at det er Mazda's egne konstruktion, da de havde
noget bøvl med de tidligere diesel-motorer.

ThomasT

Fra : Rasmus

Dato : 20-01-06 23:40

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg mener at have hørt at det er Mazda's egne konstruktion, da de havde
> noget bøvl med de tidligere diesel-motorer.

Ja, Ford har tidligere haft store problemer med deres diesel motorer, men så
fik de hjælp af PSA.....

Prøv at tænke på det, i Fords diesel biler ligger der en klump fransk
mekanik

/Rasmus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-01-06 23:42

Rasmus skriver:

> Prøv at tænke på det, i Fords diesel biler ligger der en klump fransk
> mekanik

Det vil sige at de ikke blot ruster, men der er også chance for at de
brænder ???

Klaus (der godt ved at man ikke må mobbe PSA
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-01-06 00:05

> Det vil sige at de ikke blot ruster, men der er også chance for at de
> brænder ???

*ROFL*

--
/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-01-06 01:01

> Det vil sige at de ikke blot ruster, men der er også chance for at de
> brænder ???

Nej, det er jo ikke bremserne der er tale om

> Klaus (der godt ved at man ikke må mobbe PSA

Jo man må godt ))))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : TR

Dato : 21-01-06 09:40

Tak for jeres info.

Det er altså en PSA motor der ligger i både Ford (mondeo) og Mazda6 !

Den ser på papiret jo ganske stærk ud til campingvogn træk - med 143HK/
360MN ved 2000 o/m.

Kan nogen henvise til test/artikler vedr. netop denne motor ?

Er det nogen jeg skal holde mig fra pga "brandfaren" etc. ?

Torben R

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-06 10:13

TR skriver:

> Er det nogen jeg skal holde mig fra pga "brandfaren" etc. ?

Nej, jeg gasser bare

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 10:14

"TR" <ravnkilde@tele2DUERIKKEadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for jeres info.
>
> Det er altså en PSA motor der ligger i både Ford (mondeo) og Mazda6 !

Nej. Det er et samarbejde.
På samme måde, som der i Peugeot ligger 1.4 og 1.6 liter
Ford-PSA dieselmotorer.

> Kan nogen henvise til test/artikler vedr. netop denne motor ?

Nej. Men de er blandt verdens bedste, og er mindre
støjende end TDI'erne.

> Er det nogen jeg skal holde mig fra pga "brandfaren" etc. ?

Hvis du vil ha' motoren, uden brændfaren, så køb motoren,
når den ligger i eks. en Fordvogn.

Fra : Søren B

Dato : 21-01-06 11:24

> Nej. Men de er blandt verdens bedste, og er mindre
> støjende end TDI'erne.

Til gengæld ikke så økonomiske.

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-06 11:46

On Sat, 21 Jan 2006 11:24:02 +0100, "Søren B" <sorenbargmann@email.dk>
wrote:

>Til gengæld ikke så økonomiske.

Mærkeligt egentligt..
Nu er jeg selv gået fra VW TDI til en Opel med Alfa JTD maskine.
Ud over at jeg hver dag glæder mig over hvor forbasket godt den kværn
går, undrer jeg mig samtidig over hvor den egentlig gør af al den
diesel...

Fra : Søren B

Dato : 21-01-06 11:53

> [...]
> Ud over at jeg hver dag glæder mig over hvor forbasket godt den kværn
> går, undrer jeg mig samtidig over hvor den egentlig gør af al den

De har en mindre optimal forbrænding end TDi´erne - som resultat af mindre
tryk under indsprøjtningen - siges der.

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-06 12:20

On Sat, 21 Jan 2006 11:53:10 +0100, "Søren B" <sorenbargmann@email.dk>
wrote:

>De har en mindre optimal forbrænding end TDi´erne - som resultat af mindre
>tryk under indsprøjtningen - siges der.

Det er jo nok der den skal findes. PD-dysernehar i hvertfald rigelig
med tryk!

Fra : KASO

Dato : 21-01-06 12:24

"Søren B" <sorenbargmann@email.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld ikke så økonomiske.

Det afhænger vist af versionen. 1.6HDi kører iflg. ejerne temmeligt langt på
literen.

Læs til gengæld lidt om forureningen:
http://www.vibilagare.se/longtest.asp?guid=15A40D3B-C6A4-4736-9EE9-64F3BBFB0405

Octavia TDI forurener mere end 18.000 (attentusinde!!) gange mere end en C4
(med partikelfilter)!

Fra : Søren B

Dato : 21-01-06 14:09

> Octavia TDI forurener mere end 18.000 (attentusinde!!) gange mere end en
> C4 (med partikelfilter)!

Det er klart - der er jo et filter på - hvilket ikke har noget med motoren
at gøre.

Fra : KASO

Dato : 21-01-06 17:01

> Det er klart - der er jo et filter på - hvilket ikke har noget med motoren
> at gøre.

Næh - men forskellen er, at Citroën tilbyder bilen _med_ filter (vist endda
standard) mens Skodaen sælges _uden_. Så slutresultatet (uanset, hvordan det
opnåes) er, at Skoda forurener 18.000 gange mere, hvilket er tankevækkende!

(Jeg kører selv i en diesel uden partikelfilter - så det er ikke en specielt
"hetz" mod Skoda - det var blot de 2 biler, der blev sammenlignet i artiklen
som yderpunkter blandt de testede.)

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 12:30

Olesen skrev:

> Nej. Det er et samarbejde.
> På samme måde, som der i Peugeot ligger 1.4 og 1.6 liter
> Ford-PSA dieselmotorer.

Der er mange Bosch-komponenter i Common-rail'ere samt ABS; men defor er
der ingen der slår på tromme for at Bosch er "samarbejdende" omkring dé
detaljer!
Det eneste "samarbejde" jeg kan forestille mig er at PSA har sikret sig
ret til at bruge den motor de har fået penge for at udvikle til Ford :-/

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-01-06 12:05

> Det er altså en PSA motor der ligger i både Ford (mondeo) og Mazda6 !

Nej. Ford Mondeo kører med den gamle TDCi med 115/130hk og den motor har
intet at gøre med den der ligger i f.eks. Focus C-max. I sidstnævnte er det
også en motor med betegnelsen 2.0TDCi, men denne motor har 136hk, er med 16V
topstykke og stammer fra samarbejdet mellem PSA og Ford.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 11:04

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Rasmus skriver:
>
> Det vil sige at de ikke blot ruster, men der er også chance for at de
> brænder ???

Underligt nok er det ikke Peugeot's "oliefyr" der brænder; men derimod
bensin-modelllerne. Så dén kommentar er lidt skæv!

Fra : TDN

Dato : 21-01-06 11:11

> [...]
> Armand.
> (lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem uden

Hvor har du det fra ??? Alle modeltyper er indkaldt til check:
http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050820/AARHUS/108200311/0/AARHUS&SearchID=73233239706353
og da det er ikke motorrelaterede fejl, (stik servopumpe, stik ved ABS) er
det vel lige meget om det er benzin eller diesel.

Sakset fra Stiften:

Medvirkende årsag til brandene er salt på vintervejene i kombination med de
nordiske landes høje luftfugtighed og svingende temperaturer. Det fastslog
Peugeot hurtigt, og bad importørerne i Norge, Sverige, Tyskland, Polen,
Holland, Rusland og de baltiske lande kalde i alt 165.000 biler ind til et
tjek.307'ere af alle typer - altså både hatchbacks og stationcars med
benzin- og dieselmotorer har været indkaldt. Og nu indkaldes de ældste
modeller - fra produktionsstarten i 2001 til juni 2003 - igen. Denne gang
til en permanent brandsikring af et stik ved servopumpen. I Danmark skal
11.300 biler på værksted igen.Senere vil nogle biler blive kaldt på værksted
igen-igen til en permanent sikring af et andet stik i motorrummet

Mvh
Thomas

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 12:25

TDN skrev:

> Hvor har du det fra ???

MIg bekendt, er det kun bensin'ere der til dato har brændt!

> ......Alle modeltyper er indkaldt til check:

Derfor kan fejlen jo godt forekomme på diesel moddellerne også, og skal
derfor også rettes!

> Sakset fra Stiften:
>
> Medvirkende årsag til brandene er salt på vintervejene i kombination med de
> nordiske landes høje luftfugtighed og svingende temperaturer.

Personligt mener jeg at der er meget røgslør omkring Peugeots
udmeldinger omkring problemets arnested :-|
Hvorfor i alverden er der permanent strøm (á brændende forladte biler)
på servopumpen?? Mnjaeh :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-06 20:01

Armand skriver:

> Underligt nok er det ikke Peugeot's "oliefyr" der brænder; men derimod
> bensin-modelllerne. Så dén kommentar er lidt skæv!

Det var ren gas (eksplotionsfare

Klaus

Fra : KASO

Dato : 21-01-06 12:16

> Rasmus skriver:

> Det vil sige at de ikke blot ruster, men der er også chance for at de
> brænder ???

Det er jo det, der gør samarbejdet så genialt: Varmen fra ilden holder bilen
tør, så den ikke ruster

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-06 20:01

KASO skriver:

> Det er jo det, der gør samarbejdet så genialt: Varmen fra ilden holder bilen
> tør, så den ikke ruster

ROFL..

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 10:12

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, Ford har tidligere haft store problemer med deres diesel motorer, men
> så
> fik de hjælp af PSA.....

Og hvilke problemer var så slemme, at de ligefrem
var nødt til at samarbejde med Peugeot ?
Mig bekendt larmede Transit mv. dieslerne slemt,
men at de var mere ustabile end det, man eks. kunne finde
i visse LT 6-cyl VW maskiner kommer som en overraskelse.

Istedet optog de et samarbejde med PSA-gruppen, fordi
Ford ikke havde interesseret sig synderligt for diesel, og
søgte en samarbejdspartner, istedet for selv at starte fra 'bunden af'.

> Prøv at tænke på det, i Fords diesel biler ligger der en klump fransk
> mekanik

Eller der i mange nyere franske biler ligger noget PSA-Ford-samarbejde.

Som der i Toyota ligger noget BMW-mekanik i de kommende
små-diesler...

Fra : KASO

Dato : 21-01-06 12:20

> Istedet optog de et samarbejde med PSA-gruppen, fordi
> Ford ikke havde interesseret sig synderligt for diesel, og
> søgte en samarbejdspartner, istedet for selv at starte fra 'bunden af'.

Det er vist rigtigt - de var kommet lidt bagud mht. dieselteknologi!

> Eller der i mange nyere franske biler ligger noget PSA-Ford-samarbejde.

Sjovt nok kun dem fra PSA

> Som der i Toyota ligger noget BMW-mekanik i de kommende
> små-diesler...

Øhh - omvendt: Mini kører med Toyota (Yaris) diesel.

Til gengæld deles Peugeot 207 og BMW (Mini) om benzinmotorer (fælles
udvikling).

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 15:55

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok kun dem fra PSA

Klart.
Nissan samarbejder jo med Renault..

> Øhh - omvendt: Mini kører med Toyota (Yaris) diesel.

Hmm..mener jeg læste, at de kommende småbiler fra Toyota
sku' ha' BMW motordele under hjelmen.

> Til gengæld deles Peugeot 207 og BMW (Mini) om benzinmotorer (fælles
> udvikling).

MB Vito har også kørt med VW vr6.

Fra : KASO

Dato : 21-01-06 17:10

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Klart.
> Nissan samarbejder jo med Renault..

Øhh - ja - og Nissan får sine dieselmotorer fra Renault (ligesom en del
andre - bl.a. den nye Suzuki Vitara) - men hvordan kom Nissan ind i
diskussionen om "nyere franske biler" ?!?

> Hmm..mener jeg læste, at de kommende småbiler fra Toyota
> sku' ha' BMW motordele under hjelmen.

Hmmm - man skal jo ikke afvise noget efterhånden, men lige denne kombination
tvivler jeg på. Jeg ved, at BMW (til Mini) køber "Yaris diesel" - og at
Toyota og PSA udveksler motorer m.m. til deres fælles bil - men BMW-dele i
Toyota har jeg endnu ikke hørt om.

> MB Vito har også kørt med VW vr6.

Ja- det var vist en del af en "udvekslingsaftale" i forbindelse med VW LT/MB
Sprinter.

PSA-diesel findes f.eks. også i ældre Corolla'er, gl. Vitara, Volvo, Jaguar,
Mazda, Ford m.fl.

Fiat-diesel kan bl.a. findes hos Saab, Opel, Suzuki.

Renault-diesel kan bl.a. findes hos Mitsubishi, Nissan, Suzuki

Og så videre - sammenblandingen er efterhånden total!

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 12:32

Olesen skrev:
> "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilke problemer var så slemme, at de ligefrem
> var nødt til at samarbejde med Peugeot ?

Implementeringen af Commonrail-teknikken indenfor en overskuelig tid!

> Istedet optog de et samarbejde med PSA-gruppen, fordi
> Ford ikke havde interesseret sig synderligt for diesel, og
> søgte en samarbejdspartner, istedet for selv at starte fra 'bunden af'.

Jup!

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 15:58

> Implementeringen af Commonrail-teknikken indenfor en overskuelig tid!

Ah ok.
Tænkte nok, det ikke var pga. kvalitetsproblemer
med dieselmotorene som sådan.

> Jup!

Og hvis bare folk vidste, hvor meget der deles dele mærker imellem.
Men en Sierra er en Sierra.:
-måske bortset fra de første 1.7D, som jeg mener at ha'
læst sku' køre med noget franskt...hmm...kan det bekræftes ?
Sierra's design skulle iflg. en bekendt være inspireret fra Citroên !!!
(tror ham ikke).

Fra : Morten Dahl

Dato : 21-01-06 10:33

Hej
Jeg har for ca. 14 dage siden talt med den lokale Mazda om lige nøjagtig
det. Og de siger at det er deres egen diesel-motor som sidder i 6'eren.

Mvh
Morten Dahl

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 12:19

Morten Dahl skrev:

> Hej
> Jeg har for ca. 14 dage siden talt med den lokale Mazda om lige nøjagtig
> det. Og de siger at det er deres egen diesel-motor som sidder i 6'eren.

Ligesom min tidligere kollega der indigneret henholdt til at den 1,4
commonrail der lå i hans Focus, da var en Ford motor!
Det er klart at man ikke reklamerer med, endsige indrømmer højlydt, at
man kører med en konkurrents motor :-|

Fra : Henning

Dato : 21-01-06 12:48

On Sat, 21 Jan 2006 12:18:47 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>commonrail der lå i hans Focus, da var en Ford motor!
>Det er klart at man ikke reklamerer med, endsige indrømmer højlydt, at
Ford og Mazda sælges fra samme hus, så man kan vel ikke kalde dem
"konkurrenter"?

--
Henning
hsb(at)image.dk