Korte vs lang ture i diesel
Fra : Jonas R.

Dato : 18-01-06 21:51

Altså der bliver altid snakket om at en diesel ikke har godt af korte ture
og at den ikke bliver driftsvarm.

Men altså for mig at se, om du kører 100 km til og fra arbejde hver dag
eller om du kører 5 km til og fra arbejde. Så vil man jo komme til at køre
det samme stykke med kold motor. Altså selve slidet burde jo være det samme,
eller mindre på de korte ture?
Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel komme
lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt i
gennem burde vel klare det?

/Jonas R. - Der idag trænger til noget adspredelse fra at renovere lejlighed

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-06 22:03

"Jonas R." skriver:

> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel komme
> lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt i
> gennem burde vel klare det?

Olien eksempelvis bliver aldrig driftsvarm.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Jonas R.

Dato : 18-01-06 22:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Jonas R." skriver:

> Olien eksempelvis bliver aldrig driftsvarm.

Så du siger altså at olien tager skade fordi den ikke bliver driftvarm? Så
kan jeg godt forstå at det selvfølgelig er et problem.

/Jonas R.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-06 22:49

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> Så du siger altså at olien tager skade fordi den ikke bliver driftvarm? Så
> kan jeg godt forstå at det selvfølgelig er et problem.

Forbrænding af 1 liter benzin giver ca. en liter vand. Noget af det vand -
eller kondensvand - kan finde vej ned i motorolien. Fint nok når det er en
bil der kører små ture til byen. Men når samme bil kører en tur sydpå,
fordamper vandet, olieniveauet sænkes og motorskaden opstår. Typisk omkring
Hamburg eller Kassel - spørg ADAC :)

Udstødningen bliver heller ikke varm helt ud til yderste led. Jeg havde en
G2 som kørte over 400.000 med ny udstødning monteret kun en gang. Men det
var også en langtursbil.

Bliver udstødningen ikke varm indvendig, bliver noget af alt det vand du
skaber ved forbrændingen af benzin liggende i udstødningen. Rust dannes ...

Små ture bevirker også at bilen ikke belastes meget. Koks bygger sig op i
motoren ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-01-06 23:22

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev
> [...]
> bil der kører små ture til byen. Men når samme bil kører en tur sydpå,
> fordamper vandet, olieniveauet sænkes og motorskaden opstår.

Jeg skal ikke kunne sige at det er almindeligt at folk kører uden olie når
de når Hamborg. Men i så fald startede de i hvert fald også hjemmefra uden
olie i, og det har ikke noget med vand at gøre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-06 23:35

> [...]
> de når Hamborg. Men i så fald startede de i hvert fald også hjemmefra uden
> olie i, og det har ikke noget med vand at gøre.

Jo - fordi når man checker olien herhjemme er niveauet ok - når man så
kommer til Tyskland og fyrer raketten af fordamper vandet fordi bilen kommer
ud på en af de sjældne lange ture og så tilmed med høj hastighed.

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-06 00:15

> [...]
kommer
> ud på en af de sjældne lange ture og så tilmed med høj hastighed.

Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en god del
af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 00:24

> Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en god
> del
> af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.

Jeg fortæller kun hvad man jævnligt kan læse igennem FDM ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-06 19:07

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fortæller kun hvad man jævnligt kan læse igennem FDM ;)

Du foretrækker altså at lade andre bestemme over hvad du skal betragte som
almindelig sund fornuft?

Kan du ikke lige komme med et sandsynligt forløb efter olieskift, der
anskueliggør hvor de 4,5 L olie er blevet af i mellemtiden?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 19:23

> Du foretrækker altså at lade andre bestemme over hvad du skal betragte som
> almindelig sund fornuft?

Jeg fortæller kun hvad man jævnligt kan læse i FDM.. :)

> Kan du ikke lige komme med et sandsynligt forløb efter olieskift, der
> anskueliggør hvor de 4,5 L olie er blevet af i mellemtiden?

Motoren har spist den - det kunne f.eks. være sevet op imellem stempel og
cylinder fordi den ikke slutter så tæt når den er kold som når den er varm
(kompressionsprøver laves altid med varm motor). Olietyvene kan have taget
det .. der er sikkert andre muligheder ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-06 20:25

> [...]
> (kompressionsprøver laves altid med varm motor). Olietyvene kan have taget
> det .. der er sikkert andre muligheder ...

Vi er så (dette kører i ring, hvis du har bemærket det) tilbage ved det jeg
sagde, at så er de startet hjemmefra uden olie.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 20:43

> Vi er så (dette kører i ring, hvis du har bemærket det) tilbage ved det
> jeg
> sagde, at så er de startet hjemmefra uden olie.

Som jeg hele tiden har skrevet - der har været vand i olien og det er
fordampet og det tilbageblivende olie har ikke kunnet klare strabadserne på
motorvejen ...

Derfor - altid skifte olie inden langtur med høj hastighed. Og hvis ikke -
så hold øje med olieforbruget for minimum hver tankning.

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-06 20:58

> [...]
> Som jeg hele tiden har skrevet - der har været vand i olien og det er
> fordampet og det tilbageblivende olie har ikke kunnet klare strabadserne

Tror du selv en motor kan pumpe så meget vand ned i olien, at denne består
af 80 % vand, og at den kan nå at gøre det på mindre end 20 000 km? Det gør
jeg ikke. Men jeg tror gerne der er nogen, der havarerer fordi de kører en
misrøgtet bil. Men det har ikke noget med vandrehistorien at gøre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 21:34

> [...]
> jeg ikke. Men jeg tror gerne der er nogen, der havarerer fordi de kører en
> misrøgtet bil. Men det har ikke noget med vandrehistorien at gøre.

Jeg ved ikke hvad der sker - men jeg har set en af mine egne biler sluge fra
toppen af oliepinden til bunden ved at køre til Italien. Og det var _ikke_
med fuld gas ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-06 22:48

> [...]
fra
> toppen af oliepinden til bunden ved at køre til Italien. Og det var _ikke_

Det svarer så til 20 % vand, hvis det var vand det hele, hvad jeg betvivler.
Og det skete der jo ikke noget ved. (hvilket tager livet af din egen
påstand). Du glemte så at se efter da du kørte hjem, der forsvandt der så
ingenting? (omvendt, forsvandt der det samme, var vandindholdet nul, og din
bil bruger alt for meget olie).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-01-06 04:43

> [...]
> påstand). Du glemte så at se efter da du kørte hjem, der forsvandt der så
> ingenting? (omvendt, forsvandt der det samme, var vandindholdet nul, og

Jeg husker ikke hvor meget der forsvandt på vej hjem - jeg husker ikke
engang hvad det var for en bil :)

Men den rette at diskutere det her med er vist FDM ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-01-06 07:13

> Tror du selv en motor kan pumpe så meget vand ned i olien, at denne består
> af 80 % vand,

Den pumper ikke, det fremkommer naturligt ved forbrænding, og forsvinder
ikke helt hvis motoren aldrig "blæst ud". Hvilket nok er 70-80% af alle
biler i DK.

Det gør
> jeg ikke. Men jeg tror gerne der er nogen, der havarerer fordi de kører en
> misrøgtet bil.

Misrøgtet ell ej, de biler hvor ejeren ikke interessere sig/ ved en sk.. om
motoren, og bare køre til service/ betaler regningen 1 gang om året, er mest
udsatte. Det drejer sig nok om 70-80% af biler i DK. De har sandsynligvis
ikke engang checket hvor tæt på "min." olie-niveauet var inden start/ taget
ekstra med.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-06 17:52

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev
> Den pumper ikke, det fremkommer naturligt ved forbrænding,

Og derfra og ned i olien må der jo ske det jeg kaldte 'pumper'.

>og forsvinder
> ikke helt hvis motoren aldrig "blæst ud". Hvilket nok er 70-80% af alle
> biler i DK.

Den behøver kun at blive driftsvarm, og det bliver alle biler ret tit.

Jeg skærer det så ud i pap for sidste gang: historien er og bliver en and.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 20-01-06 18:37

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg skærer det så ud i pap for sidste gang: historien er og bliver en and.

Tro du bare det, men jeg har nu ikke set nogen ænder i de motorer,
hvor jeg har set vand i olien p.gr.a. mange småture, og derefter at
meget af det der skulle have været olie er kogt væk på en tur ned
igennem Jylland og Nordtyskland.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-06 20:04

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev
> Tro du bare det, men jeg har nu ikke set nogen ænder i de motorer,

Det skulle da ellers være muligt med alt det vand. Rap.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-01-06 22:58

> Jeg skærer det så ud i pap for sidste gang: historien er og bliver en and.
> --
Sådan et postulat kræver jo enelleranden form for modbevis, og foreløbig har
jeg ikke læst andet end rap-rap fra dig. Men det er for tyndt til at
overbevise mig ;).

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-06 23:09

> Sådan et postulat kræver jo enelleranden form for modbevis, og foreløbig
har
> jeg ikke læst andet end rap-rap fra dig. Men det er for tyndt til at
> overbevise mig ;).

Det er så fordi du ikke har læst alle indlæg.

Jeg kan komme med et modspørgsmål til vandteoritilhængerne: Hvor varm er en
bils motorolie ca. efter 10 minutters kørsel (driftsvarm)?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-01-06 23:56

> Det er så fordi du ikke har læst alle indlæg.

Samtlige af dine, og du er en "Kloge Åge" ;)

> Jeg kan komme med et modspørgsmål til vandteoritilhængerne: Hvor varm er
> en
> bils motorolie ca. efter 10 minutters kørsel (driftsvarm)?
> --
Nu er modsprgsm. ikke et argument. Men det afhænge af gennemstrømningen. En
motor som aldrig "blæses ud", fx. det der kaldes en "bagerbil", vil deponere
meget i olien.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 02:05

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev

> Samtlige af dine, og du er en "Kloge Åge" ;)

Sammenholdt med det rette udvalg af personer, vil det virke sådan for disse.
Spørgsmålet er så, hvem det er synd for.

> Nu er modsprgsm. ikke et argument.

Argumentet er nedenfor: selv ved korte ture kommer olietemperaturen over
vands kogepunkt, og der kan derfor ikke ske nogen ophobning. Jeg kan så
tilføje, at selvom der gjorde, ville det jo ikke ændre på oliemængden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-01-06 08:21

> Spørgsmålet er så, hvem det er synd for.

Ja det er sprgs., for du har åbenlyst ikke læst hvad jeg har skrevet..

selv ved korte ture kommer olietemperaturen over
> vands kogepunkt, og der kan derfor ikke ske nogen ophobning.

Hvis olien bliver så varm så forklar lige "cylinder-mayo"'s opståen?, du
ved det stads mange døjer med især i denne tid. Husk på at mange køre på
ferie på den selv samme gl. sure olie, som er ½-stiv nu, det er forklaringen
:(. Vi kender jo heller ikke den almene tilstand af pgl. biler, de er
sikkert ikke i toptrim.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-01-06 11:52

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Argumentet er nedenfor: selv ved korte ture kommer olietemperaturen
> over vands kogepunkt, og der kan derfor ikke ske nogen ophobning. Jeg
> kan så tilføje, at selvom der gjorde, ville det jo ikke ændre på

Jeg ved ikke hvad din definition på korte ture er, men en olie tager
normalt ca. 15-20 km landevej med moderat hastighed for at nå
arbejdstemperatur dvs. omkring de 85grader.

Og da vand først koger ved 100grader så kræver det altså en langtur med
pedalen i kælderen hvor olietemp nemt kan komme over 100grader.

Vi kan hermed konkludere at en bagerbil aldrig har en olie som har den
arbejdstemperatur den skal ha'.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-01-06 00:10

On Fri, 20 Jan 2006 23:09:25 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan komme med et modspørgsmål til vandteoritilhængerne: Hvor varm er en
>bils motorolie ca. efter 10 minutters kørsel (driftsvarm)?
80 til 115 grader, ved en omgivelsels temp. på omkring de 20 ?

Vand fordamper vist ved ca 100, men hvordan skal dampen så komme ud af
motoren, stadig med en temp. over 100 grader, bliver det kølet ned
bliver det jo til vand igen.

Så noget af vandet bliver inde i motoren, hvor meget afhænger af
tempeturen i den "kasse" som motoren udgøre og "kassens" evne til at
udlufte sig selv. Mig bekendt er der ikke noget der mekanisk
ventilerer motoren mellem udvendig og indvendig side, noget af vandet
bliver til damp, mem det forsvinder det da ikke ved ?

Når man så efter mange timers kørsel endelig har fået ventileret så
meget luft ud af motoren, og derved også vand, er oliestanden lav.
Måske et stykke under MIN. mærket ?
Hvad sker der så når motoren skal til at arbejde for at trække sig
over de Tyske bakker ?
Olien koger fordi der er for lidt olie til at olien kan køle sig selv
af, jeg tror ikke at kogende olie smører særligt godt.
Mængden af olie udgør også en kølefaktor i sig selv.
Der er jo en årsag til at der er betydeligt mere olie i bundkaret end
der er nødvendigt for at fylde smørekanalerne op.

/Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 01:58

> 80 til 115 grader, ved en omgivelsels temp. på omkring de 20 ?

Vi kommer altså let og ofte over vands kogepunkt, og det er her det
efterlyste argument ligger.

> Vand fordamper vist ved ca 100, men hvordan skal dampen så komme ud af
> motoren, stadig med en temp. over 100 grader, bliver det kølet ned
> bliver det jo til vand igen.

Det kommer ud (med kraftigt overtryk) som damp, der er udluftning på en
oliesump.

> Så noget af vandet bliver inde i motoren,

Brøkdele af et gram. Plus den kondens der kommer, når luft strømmer ind i
oliesumpen ved afkølingen, alt i alt en ubetydelig mængde, der kun kan bygge
op til mere, hvis motoren a l d r i g bliver driftsvarm. Men det gør den
jo.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-01-06 14:09

On Sat, 21 Jan 2006 01:57:42 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Vi kommer altså let og ofte over vands kogepunkt, og det er her det
>efterlyste argument ligger.
Hvad mener du ?

>Det kommer ud (med kraftigt overtryk) som damp, der er udluftning på en
>oliesump.
Man kalder det udluftning, men det er ret beset kun en en mekanisme
til at udline over/undertryk, der er ikke til at ventilerer igemmen.
Når vandet er blevet til damp og overtrykket er udlignet står der
stadig damp inde i motoren. Denne sidste damp kan kun
fjernes(udskiftes) med luft udefra (som har et lavere indhold af vand)
ved at ventilerer og det finder ikke sted på en motor.

> [...]
>op til mere, hvis motoren a l d r i g bliver driftsvarm. Men det gør den
(Her har du lige beskrevet hvordan vandet kommer ind, fin klaret, det
er jo korrekt)
Vandet forsvinder kun langsomt ved en driftvarm motor, meget langsomt.
Der skal mange timers kørsel til inde dette sker.

/Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 14:58

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev
> Hvad mener du ?

Det var nærmest et svar på et andet brev: At vandet har rig lejlighed til at
koge væk bare motoren bliver driftsvarm.

> Når vandet er blevet til damp og overtrykket er udlignet står der
> stadig damp inde i motoren.

Ja, nogle få liter vanddamp indeholdende ret ubetydelig vandmængde, henover
5 L vandfri olie.

> Denne sidste damp kan kun
> fjernes(udskiftes) med luft udefra (som har et lavere indhold af vand)
> ved at ventilerer og det finder ikke sted på en motor.

Er heller ikke nødvendigt jvnfr. ovenstående.

> (Her har du lige beskrevet hvordan vandet kommer ind, fin klaret, det
> er jo korrekt)

Jeg holder mig skam hele tiden til noget der er korrekt.

> Vandet forsvinder kun langsomt ved en driftvarm motor, meget langsomt.
> Der skal mange timers kørsel til inde dette sker.

Det er så ikke korrekt.
Det tager ikke mange minutter at koge en slat vand væk i en kedel, og den er
endda kun 100 grader varm.

Men hvis det kan lægge låg på debatten, så er jeg da villig til at sige ja
til, at vand og benzinrester kan give en dårlig oliekvalitet, men som sagt
ikke fjerne olien og udskifte den med vand. Det er vel også derfor man
anbefaler hyppigere olieskift hvis man kun kører småture.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 11:17

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Sådan et postulat kræver jo enelleranden form for modbevis, og foreløbig har
> jeg ikke læst andet end rap-rap fra dig. Men det er for tyndt til at
> overbevise mig ;).

Min 405'er kunne have vinterproblemer med at olie-påfyldningsrøret på
det nærmeste stoppede til med "mayonaisse", som er vandopblandet olie.
samme rør varetager også motorudluftningen, så en 100% tilstopning er
derfor kritisk.
Faktisk er det netop motorudluftnings-formålet der er årsag til
problemet, derved at uddampende vand fra motorolien kondenseres på
indersiden af det fritliggende og defor nedkølede plastrør og derfor
ikke kommer ud af systemet men derimod bidrager til et helt andet problem.
Den mislykkede uddampning i vinterhalvårets kulde tager jeg som et
ganske tydeligt bevis på problemets (á vand i olien der kan/bliver
uddampet) forekomst :-|

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 14:07

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev > >
> [...]
> det nærmeste stoppede til med "mayonaisse", som er vandopblandet olie.
> samme rør varetager også motorudluftningen, så en 100% tilstopning er

Det viser jo, at blot en smule vand ødelægger olien, og sådan har resten af
olien det af gode grunde ikke, for så ville motoren ikke fungere. Og i
vandteoritilhængere regner med over 80 % vandindhold som en mulighed, det er
helt ude i hampen.

Men bare rolig, damp er tidligere brugt til at flytte store lokomotiver, så
det skal nok finde ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 11:11

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev
>
> Og derfra og ned i olien må der jo ske det jeg kaldte 'pumper'.

Cut!
Vand i olien er ganske enkelt kondens der opstår når motoren og dermed
også motorens luftindhold køles ned!
Dette forekommer ved enhver nedkøling efter selv en lettere opvarmning,
hvorimod der skal høje olietemperaturer til for atter at dampe et
forekommende vandindhold ud :-|

Forøvrigt er jég tilhænger af forklaringen af fordampet vand/bensin
-indhold som årsag til Kassel-krisen for biler der ellers kun bruges til
indkøbsbrug og til/fra arbejde indenfor bygrænsen!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-01-06 07:27

> Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en god
> del
> af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.
> --
Den køre i kraft af det gode renommé, lidt sur olie tilsat en masse
kondens. Når det fordamper, er der kun renomméet og lidt, for lidt, olie
tilbage. Hvis du er heldig opdager du fadæsen ved at der er "mayo" i olien,
og får den skiftet.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-01-06 17:54

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en
> god del af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.

Nej. Han siger at vandet fordamper og dermed, logisk nok, falder
oliestanden.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-01-06 01:05

On Wed, 18 Jan 2006 23:22:27 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>de når Hamborg. Men i så fald startede de i hvert fald også hjemmefra uden
>olie i, og det har ikke noget med vand at gøre.

De måler olieniveauet ved afrejse hjemmefra i DK, og det er ok (olie
med en god slat kondensvand).
Når man så får en lang tur sydpå og motoren bliver godt varm (den
lange tur kombineret med den højere hastighed end normalt) fordamper
kondensvandet i olien og det målbare olieniveau er faldet tilsvarende.

Falder olieniveauet nok har man mulighed for motorhavari fordi olien
ikke smører godt nok (eller slet ikke).

Det er ikke for sjov at der er mere olie i motoren end der er
nødvendigt for bare at opnå cirkulation af olien, der skal være en vis
mængde i overskud., bla. for at køle olien.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 01:29

> Det er ikke for sjov at der er mere olie i motoren end der er
> nødvendigt for bare at opnå cirkulation af olien, der skal være en vis
> mængde i overskud., bla. for at køle olien.

Bl.a. for at køle _motoren_.

Ellers var resten rigtig nok ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-01-06 02:08

On Thu, 19 Jan 2006 01:29:02 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Bl.a. for at køle _motoren_.
>
>Ellers var resten rigtig nok ;)
Der er overskud olien bla. for at køle olien. Den er god nok.

Korrekt at olien også køler motoren ud over at den smøre.

For at undgå at olien bliver for varm (og bla. mister sine
smøreegenskaber) skal den køles, dette kan opnåes med en passende stor
mængde olie eller en oliekøler.

Jeg mener at det var Mitsubishi (eller Nissan ?) der måtte skifte
oliemålerpind og hælde flere liter ekstra oile på en 4x4 model fordi
oilen blev for varm under hård drift, og den havde oliekøler på.
Måske det bare var en billigere løsning end en større oliekøler ?

/Hans

Fra : Soren Pedersen

Dato : 19-01-06 10:48

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> fordamper vandet, olieniveauet sænkes og motorskaden opstår. Typisk omkring

Jeg tror ikke på at det er der problemet ligger......Jeg tror snarer at
det ligger i at bilen kører små, korte ture til dagligt uden den store
belastning med diverse aflejringer til følge. Så bliver bilen
ferielæsset, samt toppet op med 4 passasegere, hvorefter den stakkels
bil bliver gennemheglet ned af de tyske autobahns med hastigheder den
sidst har kørt på prøveturen for flere år siden.
Dén behandlig kan tage livet af enhver motor.

Mvh
Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 11:20

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke på at det er der problemet ligger......

Så henvend dig til FDM - det er dem der siger det er sådan ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Soren Pedersen

Dato : 19-01-06 14:18

> Så henvend dig til FDM - det er dem der siger det er sådan ;)

Hvis man skulle henvende sig til FDM hver gang de tager fejl var der
ikke tid til at have en fuldtidsstilling, og jeg prioterer altså det at
have et jo højere end FDM's fejl.

Mvh
Søren

Fra : Leonard

Dato : 19-01-06 13:59

Soren Pedersen <soren@munchweb.dk> wrote:

>Jeg tror ikke på at det er der problemet ligger......Jeg tror snarer at

Tro kan flytte bjerge, men ikke holde motorer i live.
Uanset hvad nogen tror, så har jeg flere gange oplevet at olien koges
ren for vand og dermed svinder gevaldigt. Godt nok kun på motorcykler,
hvor problemet måske optræder lidt tydeligere, da der er mindre olie
og med en luftkølet motor måske også større forskel på at være rigtig
gennemvarm.
Fakta er at vi altid havde mindst 3 ud af 10 maskiner der skulle have
ekstra olie på når vi nåede Hamborg, og det på de maskiner, deri kke
brugte olie til daglig. Når der så var toppet op skulle der sjældent
mere olie til på den tur.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Soren Pedersen

Dato : 19-01-06 14:24

Leonard wrote:

> [...]
> ekstra olie på når vi nåede Hamborg, og det på de maskiner, deri kke
> brugte olie til daglig. Når der så var toppet op skulle der sjældent

Jeg har ingen ide om hvor meget olie en motorcykel kan miste uden at det
giver problemer, og kan egentlig heller ikke se relevansen. Men jeg har
flere gange toppet fruens 309'er (1.6) op med mellem 1.5 og 2.5 l olie,
uden at der har været antydningen af problemer inden påfyldningen. Og
jeg tror (der var den igen) ikke på at en morotolie kan bestå af op til
50% vand uden at det giver problemer....Mildt sagt.

Mvh
Søren

Fra : Leonard

Dato : 19-01-06 14:39

Soren Pedersen <soren@munchweb.dk> wrote:

>Jeg har ingen ide om hvor meget olie en motorcykel kan miste uden at det
>giver problemer, og kan egentlig heller ikke se relevansen. Men jeg har

Olien er den samme og motoren er grundlæggende også den samme.

>flere gange toppet fruens 309'er (1.6) op med mellem 1.5 og 2.5 l olie,

Hvor bliver det olie af?

>uden at der har været antydningen af problemer inden påfyldningen. Og
>jeg tror (der var den igen) ikke på at en morotolie kan bestå af op til
>50% vand uden at det giver problemer....Mildt sagt.

Hvormange liter kan der være i sådan en 309-motor?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Soren Pedersen

Dato : 20-01-06 09:10

Leonard wrote:

> Olien er den samme og motoren er grundlæggende også den samme.

> Hvor bliver det olie af?

> Hvormange liter kan der være i sådan en 309-motor?

Jeg ved det ikke....Det er en '92'er der har været tælleren rundt et par
gange, og der forsvinder ca. 1L/1000km. Der er ikke noget under bilen,
og heller ikke film i kølervædsken. Jeg har ikke forsket det store i
det, og agter heller ikke at gøre det. Der kan købes rigtigt meget olie
for de penge det ville koste en mekaniker at undersøge problemet til
bunds - For slet ikke at tale om hvad det ville koste at udbedre det.
Jeg kan ikke huske præcist hvor meget jeg hælder på ved olieskift, men
jeg mener at kunne huske at der bliver hældt 4-5L på.

Mvh
Søren

Fra : Michael D Clarke

Dato : 19-01-06 10:06

Jeg kører kun 40 km om dagen (+ lidt i weekenden) i en diesel, har gjort det
i 3 år, har nu rundede de 75.000....uden problemer og hellere ikke vand i
olien. Det eneste der slides på er udstødning, da alt kondens ikke dampes
ud.

Fra : KASO

Dato : 18-01-06 22:16

> [...]
> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel
> komme lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt

Problemet er - bl.a. kondens, som aldrig når at forsvinde. Det blandes i
motorolien og forringer dennes evner til at smøre motoren og det lander i
udstødningen og får den levetid reduceret kraftigt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 23:01

> Altså der bliver altid snakket om at en diesel ikke har godt af korte ture
> og at den ikke bliver driftsvarm.

Det nye er, at det ikke slider merepå en diesel at køre korte ture, end det
slider på en benzinbil.

Det er VW, der siger det.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Armand

Dato : 19-01-06 01:41

Jonas R. skrev:

> [...]
> eller mindre på de korte ture?
> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår,

Din nabo der arbejder 50 km hjemmefra og kun bruger bilen til denne
transport, kører ca.23.000 km om året, hvor din arbejdsvej udgør ca.
1.150 km. Når du efter 10-20 års kørsel er kommet op på 23.000 km kan
man konstantere at din motor aldrig har været varm på den distance, hvor
din nabo's har været gennemvarm to gange pr 100 km = ca. 500 gange.
Samt at under de ca. 500 ture har motoren kun været kold ca. 10 km = ca.
5.000km!
Hvis vi antager at koldkørsel er belastende, så vil din nabo således
kunne køre op til fire gange længere end dig før motoren er opslidt!

Got the point?

Men ellers er det mest omkring mer-forbruget at der tales så meget om
diesel-motorernes lange opvarmningsfase!

Fra : Jonas R.

Dato : 19-01-06 09:14

> [...]
> Hvis vi antager at koldkørsel er belastende, så vil din nabo således kunne
> køre op til fire gange længere end dig før motoren er opslidt!

Ved jeg nu ikke helt om jeg er enig i, når du opstiller det på den måde. For
de oplever begge to den samme kold kørsel og dermed det samme slid. Hvis man
ser helt bor fra kondens i olien etc.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 11:25

> Ved jeg nu ikke helt om jeg er enig i, når du opstiller det på den måde.
> For de oplever begge to den samme kold kørsel og dermed det samme slid.
> Hvis man ser helt bor fra kondens i olien etc.

Olien bliver fuld af syrer når den kun er kold eller halvvarm ...

Det slider på motoren.
--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-01-06 16:21

> Olien bliver fuld af syrer når den kun er kold eller halvvarm ...

Syre i motorolie er ikke et resultat af kold kørsel - men et resultat af
selve forbrændingsprocessen - kondens derimod er et problem, som man i
særlig grad oplever, når man kun kører korte ture.

Derfor bør man sifte olie oftere, når man ikke kører motoren ordentlig varm
særlig ofte.

Om syren kommer også på en dieselmotor - eller om det kun er på
benzinbiler - ved jeg ikke.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-01-06 17:18

Jan W Nielsen skrev:

> [...]
> særlig ofte.
>
> Om syren kommer også på en dieselmotor - eller om det kun er på

Et andet problem, i hvert fald ved benzinmotorer, er at den kolde olie
absorberer den benzin fra den fede blanding i starten. Det forringer
smøreegenskaberne.

Når motoren så bliver varm damper benzinen af igen - hvis den bliver
varm.

Ved diesel kunne jeg forestille mig en tilsvarende effekt af
forbrændingsrester mens motoren er kold - men jeg ved det ikke.

/Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-01-06 02:23

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> smøreegenskaberne.
>
> Når motoren så bliver varm damper benzinen af igen - hvis den bliver

Hvilket nok bedre forklarer "nordtysklandshavarierne" end vandindholdet gør.
Selv om en kombination jo kun gør det værre.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 20-01-06 15:18

I forbindelse med diskussionen längere oppe i tråden spurgte jeg
präcis mit värksted forleden.

Min bil er serviceret i maj sidste år og har kört 10000 km af de ialt
20000 km den max. bör köre för nyt olieskift.

Bilen er ret höjtydende og jeg har naturligvis tänkt mig at pleje
bilen efter alle kunstens regler. Så i forbindelse med en
garantireparation jeg fik foretaget forleden spurgte jeg en
Volvo-mekaniker hvor alle Volvos egne biler bliver serviceret om
fölgende:

"Jeg skal köre til Östrig og Frankrig indenfor to måneder og kommer
til at köre ca. 7000 km. Bilen er serviceret i maj - men olien ser
rigtig fin ud og er helt fyldt op. Synes I jeg bör få foretaget
service för rejserne - jeg vil helst ikke holde på en motorvej i
Tyskland"?

Svaret var "Bilen körer da ellers fint ikke. Det er klart at du kan
overveje det hvis ville overskride km-tallet eller datoen for näste
service väsentligt - men det gör du jo ikke - så kör du bare. Der
sker ingenting"

Jeg körer da også en del korte ture i koldt vejr - men også ofte
längere sträk. Spörgsmålet er om ikke det med kondensvand mest er
på slidte motorer eller äldre konstruktioner hvor marginalerne er
större. Eftersom den danske bilpark er 9.2 år i gennemsnit tror jeg
det mere er tilfäldet. En ny bil burde kunne holde til det. Ellers
burde km-tallet mellem hvert service göres kortere.

Jeg körer i hvert fald uden bekymringer :)

VH Juul