"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43ceb91c$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
> news:43ceb5c9$0$1804$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>>> På de korte ture som du hentyder til, vil jeg umiddel bart sige at et
>>>> gennemsnit vil ligge på 10-12 km/l MAX i dieselen og måske lidt mindre
>>>> i benzin'eren ...... og så skal man måske begynde at regne lidt på den
>>>> større udgift der vil være i anskaffelse af dieselbilen.
>
> 10-12 km/l i dieselen - kunne du ikke prøve at se hvad det koster dig at
> køre til bageren i en varm diesel? Så har vi lige som et
> sammenligningsgrundlag :)
>
Jo det vil jeg da, men det bliver ikke i aften ;)
>>> Jeg er temmelig sikker på at hvis du får din diesel til at køre så kort
>>> på literen når den er kold, så er det fordi du kører den som en benzin -
>>> alt for langt ud i gearene.
>>>
>>
>> Der bliver IKKE kørt ud i gearene !!!
>
> Hvor langt kører du den ud?
2200-2500 Max
>
>> og hvis jeg kun kører til bageren og tager et gennemsnit på computeren,
>> så vil det typisk ligge på mellem 10 - ca 13 km/l ...... i GENNEMSNIT
>> ..... hvilket vil sige at jeg kan sagten få den til at trille 16 - 18
>> eller mere km/l, men når motoren ikke er driftsvarm så burger den altså
>> så meget mere under opstart etc.
>
> Naturligvis - men det forekommer mig at de 2 tal du opgiver ikke er for
> den samme strækning eller den samme type kørsel.
>
De to tal er IKKE de samme .... det jeg forsøger at sige er, at når bilen
triller på et lige stykke vej - også selv om den er kold - så kan jeg få den
til at køre 16-18 km/l , men i gennemsnit på turen til bageren med flere
start og stop (inklusive lyskryds) ligger den typisk på 10-12 km/l ......
men jeg har jo ikke kørt økonomiræs .... som en jeg en gang har hørt om
...... kender du ham !?? ;-P
>>>> Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så
>>>> skal du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på
>>>> sigt kunne jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle
>>>> ekstraomkostninger på dieselmotoren, idet den IKKE når at blive
>>>> driftsvarm på de fem kilometer.
>>>
>>> Ekstraomkostninger i form af hvad?
>>
>> Der er nogen der har fortalt mig at TDi'erne IKKE er specielt glade for
>> mange koldstarter .... men om det har hold i virkeligheden, det aner jeg
>> INTET om ......
>
> Så det er altså bare rygter du kommer med :)
Ja, undskyld .... det er rygter, men fra en rigtig god bekendt - nemlig en
mekaniker på et større aut. VW værksted.
>
>> men jeg ved at olien bliver dårligere og dårligere ved mange koldstarter
>> og da dieselmotoren er længere om at blive varm, så vil den, med det
>> kørselmønster som omtales i tråden stort set ikke nå at blive driftvarm -
>> i vinterhalvåret i hvert tilfælde ........ det ville kræve et oliefyr
>>
>
> Du har din computer til at fortælle dig hvornår der skal skiftes olie - så
> hvad er problemet? Jeg er ret sikker på at computeren regner dine
> koldstarter med i beregningen af hvornår du skal skifte olie ;)
Ja ... det gør den ..... men det er stadig en beregning !!!!
>
>> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
>> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme
>> ekstra slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse
>> reperationer.
>
> Hvor har du så hørt det (rygte) henne?
>
Se ovenstående
>>>> Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i
>>>> benzinmodellen for den samme pris !!
>
> Også når du tæller brændstofudgifterne med?
Min påstand er jo netop, at ved det kørselsmønster han beskriver, der vil
han ikke vinde lige så meget ved en diesel, som jeg eksempelvis gør, ved at
køre 65 km hver vej på arbejde på lange lige strækninger (landeveje) og så
kan han i mine øjne lige så godt købe sig noget mere "legetøj" end at
investere pengene i en dieselmotor.
> --
> Per, Esbjerg
Mvh J.L