Køb af Audi A4 1,9 TDI st.car 5D
Fra : Stig Mogensen

Dato : 17-01-06 22:05

Hej,

Jeg har i noget tid overvejet mine muligheder, for at købe mig min
allerførste bil, og har i den forbindelse måtte erkende at jeg er totalt
faldet for Audi'en. Der er den plads der skal være, og en masse andet.

Men hvad skal man kigge efter på sådan en brugt én?. Hvis den har kørt ca.
130000km allerede, og er fra '96 ?.

Er det i det hele taget et udmærket køb, til de ca. 185k kroner, som sådan
én står i?.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-06 22:19

Stig Mogensen skriver:

> Jeg har i noget tid overvejet mine muligheder, for at købe mig min
> allerførste bil, og har i den forbindelse måtte erkende at jeg er totalt
> faldet for Audi'en. Der er den plads der skal være, og en masse andet.

Det er også en dejlig bil

> Men hvad skal man kigge efter på sådan en brugt én?. Hvis den har kørt ca.
> 130000km allerede, og er fra '96 ?.

130000km på 9 år er kun 14500 om året, hvilket ikke er meget for en
diesel....

Bærearme foran havde en svaghed, men blev skiftet af fabrikken
http://fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1475
http://fdm.dk/altombiler/bilbase/tilbagekaldelser/Tilbagekald_mrk2.asp?Maerke=AU

En kollega skiftede sin 2,4 (2,6??) limosine ud med en Passat 1,9TDI
Avant. Passaten er noget nyere men han savner stadigt sin A4....

> Er det i det hele taget et udmærket køb, til de ca. 185k kroner, som sådan
> én står i?.

De fleste vil nok svare:
Nej, den er alt for dyr, køb en Skoda, det er alligevel helt den samme
bil

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-01-06 01:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> De fleste vil nok svare:
> Nej, den er alt for dyr, køb en Skoda, det er alligevel helt den samme
> bil

Om ikke andet, så fordi Skoda har en billig forsikringsordning med...
TopDanmark(?).
Stig skriver det er hans allerførste bil. Jeg kunne forstille mig at man
bliver flået for en Audi med 1,9 TDi hvis man skal have kasko og ikke
har anciennitet.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-06 06:28

"Lars L. Hansen" skriver:

> Om ikke andet, så fordi Skoda har en billig forsikringsordning med...
> TopDanmark(?).

Pas. De vil ikek kunne fixe noget på prisen i forhold til den præmie jeg
eksempelvis har nu.

> Stig skriver det er hans allerførste bil. Jeg kunne forstille mig at man
> bliver flået for en Audi med 1,9 TDi hvis man skal have kasko og ikke
> har anciennitet.

Rolig nu, det er en dieselslæde.
(okay, turbo, så kammer nogle forsikringsselskaber over).

Men har man først kørt en A4 og vil have en sådan er en skoda altså ikke
et alternativ !

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-01-06 13:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Rolig nu, det er en dieselslæde.
> (okay, turbo, så kammer nogle forsikringsselskaber over).
>
> Men har man først kørt en A4 og vil have en sådan er en skoda altså ikke
> et alternativ !

Jowjow, men nogengange banker virkeligheden på døren, når det går op for
en at man også lige skal lægge forsikringsudgifter oven i budgettet. I
min lille familie var vi f.eks. nødt til at køre i Nissan Sunny '87 i
nogle år, for lige at bringe ancienniteten op på et acceptabelt niveau.
Hvis jeg var førstegangsbilist ville jeg skulle betale 23.012,- årligt
for kasko på sådan en Audi. 2000 skatteplagede kroner om måneden - det
er ikke sjovt :(
Mystisk nok ville det kun koste 19.397,- for Xantia'en. Men det er måske
fordi den har færre heste end Audi'en? Eller er det udelukkende pga. at
Brian-faktoren er lavere på en Citrobang?

Fra : Stig Mogensen

Dato : 18-01-06 18:24

Ja...den er ikke til ræs......

håber jeg ikke.....men det er én af de ting jeg mangler at se på, inden jeg
skriver under på nogle slutsedler.

Ja, de gange jeg har været så heldig at få lov at sidde bag rattet på en
Audi, kan jeg altså stadig huske som en positiv oplevelse.

> [...]
> fordi den har færre heste end Audi'en? Eller er det udelukkende pga. at
> Brian-faktoren er lavere på en Citrobang?

2K kr. pr. måned, lige ud af vinduet er naturligvis ikke hvad jeg
tilstræber......men på trods af at det er min første bil, så er jeg 35 år
gammel......måske det trækker (lidt) i den rigtige retning?.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Brian

Dato : 18-01-06 19:31

Stig Mogensen wrote:

> 2K kr. pr. måned, lige ud af vinduet er naturligvis ikke hvad jeg
> tilstræber......men på trods af at det er min første bil, så er jeg
> 35 år gammel......måske det trækker (lidt) i den rigtige retning?.

Undskyld på forhånd - men forhåbentlig ikke.
Den slags forskelsbehandling er noget fis IMO.

/Brian

Fra : Stig Mogensen

Dato : 18-01-06 19:48

Brian wrote:

> Undskyld på forhånd - men forhåbentlig ikke.
> Den slags forskelsbehandling er noget fis IMO.

Måske....det ved selskabernes aktuarer sikkert mere om.....ikke desto mindre
beregner Tryg online på;
http://www.tryg.dk/netinsurance01/car.do?uniklink=beregnBil

et fald i forsikring fra 16.144,- kr årligt, for en 24 årig, til 11.606,- kr
årligt for en 35 årig. For en A4 1,9 TDi fra '96, med samme parametre.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-01-06 09:14

Stig Mogensen wrote:
> 2K kr. pr. måned, lige ud af vinduet er naturligvis ikke hvad jeg
> tilstræber......men på trods af at det er min første bil, så er jeg 35 år
> gammel......måske det trækker (lidt) i den rigtige retning?.

Tja, jeg lavede beregningen for en 33-årig, så der er nok ikke den store
forskel. Men det ser ud til at Tryg er billigere end Lærerstandens
Brandforsikring med hensyn til din bil.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-06 22:23

Stig Mogensen wrote:
> [...]
>
> Men hvad skal man kigge efter på sådan en brugt én?. Hvis den har
> kørt ca. 130000km allerede, og er fra '96 ?.

13.000 km om året er IKKE meget...
Jeg ville (næsten) ikke købe en diesel, der havde kørt mindre...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 17-01-06 22:38

> 13.000 km om året er IKKE meget...
> Jeg ville (næsten) ikke købe en diesel, der havde kørt mindre...

Man siger at gennemsnitsdanskeren kører 20.000 km om året, og når det er en
større motor er det altså ikke så meget med 130.000 km, specielt ikke for en
96'er...

Mvh

Emil

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-06 22:47

Emil Jensen [2100] wrote:

> Man siger at gennemsnitsdanskeren kører 20.000 km om året, og når det
> er en større motor er det altså ikke så meget med 130.000 km,
> specielt ikke for en 96'er...

Øh. Ja.
Er det ikke det jeg skriver?

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-01-06 09:04

> Øh. Ja.
> Er det ikke det jeg skriver?

Jo, det var mest henvendt til spørgeren Stig Mortensen, altså yderligere
information om hvad en gennemsnitsdansker kører om året...

MVh

Emil

Fra : Stig Mogensen

Dato : 18-01-06 18:20

Emil Jensen [2100] wrote:

> Jo, det var mest henvendt til spørgeren Stig Mortensen, altså yderligere
> information om hvad en gennemsnitsdansker kører om året...

Og alle bidrag er velkomne....mange tak

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 17-01-06 23:46

130 tkm er ikke meget. Du skal nok, til de penge som den koster, bede om den
originale servicebog
så du kan følge historikken på bilen - og hvis ikke den findes, kigge efter
noget andet. En
kilometertællergaranti er nok svær at få.

mvh Per

Fra : Stig Mogensen

Dato : 18-01-06 18:20

Mange tak for svar.

Hvis 130000 kilometer ikke er meget for sådan en, hvad er så "meget"?.

Mvh

Stig

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-01-06 18:23

Stig Mogensen wrote:
> Mange tak for svar.
>
> Hvis 130000 kilometer ikke er meget for sådan en, hvad er så "meget"?.

200.000 km...
Selvom den kan holde meget længere...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-06 19:52

Stig Mogensen skriver:

> Hvis 130000 kilometer ikke er meget for sådan en, hvad er så "meget"?.

40-50000 om året.