Defekt kobling, allerede efter 70.000 km?!
Fra : Jan

Dato : 17-01-06 16:59

Jeg er en fyr, som for små 6 år siden købte mig en ny Toyota Yaris, 1.0 med
68 HK.

Kort fortalt, så er sagen den, at koblingen nu er defekt, og at den skal
skiftes (senere på ugen). Iflg. den lokale Toyota-forhandler koster denne
reparation 6100,00 kr., incl. moms, reserveredele og arbejdsløn.

Det er noget gylle ... men der er ikke noget at gøre ved det. Den skal
skiftes! Jeg sidder dog med en lidt bitter smag i munden, idet jeg føler jeg
har en "ny" bil, og jeg synes det er for dårligt at koblingen kun har kunne
holde til 70.000 km.

Koblingen må være en "mandags-del" af bilen, idet jeg har kørt ganske
almindeligt, i de år jeg har haft bilen. Ikke "mormor"-kørsel hvor jeg har
filet med koblingen etc.

Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

Eller skal jeg bare tørre øjnene

mvh Jan

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-01-06 17:19

"Jan" <janelne@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Eller skal jeg bare tørre øjnene

....samt tage en kiks

Jep - 6 år er lang tid og som du selv skriver, 3 år over tiden, så Toyota
kan efter min mening ikke klandres.

Du kan evt. spare nogle gryn ved at bruge uautoriseret værksted ?

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 17:34

> [...]
>
> Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
> 3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

Nu er 70.000 Km jo det samme som " "...man aner jo ikke hvor meget
koblingen er brugt om det har været bykørsel og køkørsel det meste eller
lange stræk på motorvejen. Hvis man fedter med koblingen som en morfar så
holder den heller ikke længe
Det er hvad der sker........glæd dig over at det ellers er en billig bil
....så skal toyota nok glæde sig over at de får penge i værkstedskassen

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 17-01-06 17:44

"Jan" <janelne@nospam.dk> wrote in message news:43cd1435@news.wineasy.se...
> [...]
> skiftes (senere på ugen). Iflg. den lokale Toyota-forhandler koster denne
> reparation 6100,00 kr., incl. moms, reserveredele og arbejdsløn.

Hej

Jeg er ikke koblingsekspert, men har selv oplevet og hørt at det kan svinge
meget. Ang pris, så kunne jeg lige se at thansen sælger en kobling til 998,-
så du vil kunne spare penge, som en anden skrev, ved at vælge en
uautoriseret mekaniker. Jeg tror ikke på at han skal have 5000 i arbejdsløn
;)

Mvh

Thomas

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-01-06 22:20

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er ikke koblingsekspert, men har selv oplevet og hørt at det kan
> svinge meget. Ang pris, så kunne jeg lige se at thansen sælger en kobling

Hvis den passer. Min generator passede ikke men de kunne skære en rille af
min beltrem så jeg kunne bruge den alligevel. TSvansen nej tak. 4 klasses
varer.

Benny

Fra : Thomas

Dato : 21-01-06 17:40

"Benny Højvælde" <ehrsREMOVE@mail.dk> wrote in message

> [...]
> min beltrem så jeg kunne bruge den alligevel. TSvansen nej tak. 4 klasses

hej

Du kan meget vel have ret. Jeg har aldrig haft problemer med de dele jeg
selv har monteret i tidens løb fra fx krogslund, men havde en mekanikker på
et tidspunkt som fx ikke ville montere nogle uoriginale støddæmpere, fordi
han havde oplevet før det ikke passede.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om det er delene i sig selv der kan være ude
af mål, eller om det er den enkelte bilmodel der kan svinge meget efter
hvilket år den er produceret.

Men jeg vil nu ikke sige at alt Thansen er er skrammel. Har lige monteret
luftfilter i den gamles Lancer. Det kostede 89 kr hos Thansen, og et
originalt koster ca 250 plus moms, kan jeg se på gamle regninger og det
lignede 100% , lige bortset fra de stankelben og værk der var kommet ind på
det gamle

Mvh

Thomas

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 18:47

> [...]
>
> Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
> 3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

I touranen er der ialt blevet skiftet kobling 2 gange og den har kørt
211000 såen ca
OK det er en taxa men køre ikke meget bykørsel .. Det er mere længere ture
pga. lufthavnen (Billund)

Så det er da nok liige tideligt nok at den er død, måske der er lidt
bessefar over dig alligevel ;)

Min gamle sierra kørte vi små 100.000 i på 1½ år uden at skifte kobling ..
Nåede faktisk kun at skifte kilrem, Kul i generator (2 gange) et batteri og
en mør køler slange(Revnede på motorvejen)
Under mig lidt at der ikke blev skiftet mere på den for var ikke ligefrem
god ved den,
Mange korte byture med koldstarter samt en hel del grus/småvejs ræs + en tur
til Heidepark med speederen i kælderen.
Den køre iøvrigt endnu .. som markracer

OZ3BTO

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-06 19:07

OZ7PUS wrote:
> I touranen er der ialt blevet skiftet kobling 2 gange og den har
> kørt 211000 såen ca

Og hvis det 1. gang var ved 70.000 km og anden gang ved 140.000 km, så
kommer turen snart igen...

Jeg synes ikke at Jan kan være utilfreds med 6 år/70.000 km.

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 19:53

meddelelse news:43cd3253$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> Og hvis det 1. gang var ved 70.000 km og anden gang ved 140.000 km, så
> kommer turen snart igen...
>
> Jeg synes ikke at Jan kan være utilfreds med 6 år/70.000 km.
>

> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Kan godt passe
Afleverede den på værksted i går da den gik i nødprogram sjov pga. defekt
turbolader
Der ville de også lige skifte kobling ved samme lejlighed da den var ved at
være færdig

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 21:35

OZ7PUS wrote:
> [...]
> defekt turbolader
> Der ville de også lige skifte kobling ved samme lejlighed da den var

Undskyld mit måske underlige spørgsmål, men hvordan mærker man at koblingen
er ved at være slidt?

/Peter

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 21:40

"Peter Sørensen" <-> skrev i en meddelelse

> Undskyld mit måske underlige spørgsmål, men hvordan mærker man at
> koblingen er ved at være slidt?
>
> /Peter

I dette tilfælde kunne det mærkes i bla. bakgear hvilket den var meget svær
at få ud af + den havde tendens til at trille hvis man ikke trykkede på
bremsen

OZ3BTO

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 01:34

> [...]

> kommer turen snart igen...
>
> Jeg synes ikke at Jan kan være utilfreds med 6 år/70.000 km.

Min gamle G2 kørte 415.000 km på sin første kobling plus det den nye ejer
kørte ...!

Og den var - samme rille igen - tunet til 100HK imod standard 70.

Så jeg ville bestemt ikke være tilfreds med 70.000 km...
--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-01-06 01:34

Hej!

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
>
> Og den var - samme rille igen - tunet til 100HK imod standard 70.
>
> Så jeg ville bestemt ikke være tilfreds med 70.000 km...

Hvis der er givet "kællingegas" er 70.000km da fint nok

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-01-06 22:22

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mange korte byture med koldstarter samt en hel del grus/småvejs ræs + en
> tur til Heidepark med speederen i kælderen.

Min gamle Corolla EE90 har rundet 490kkm med samme kobling.

Benny

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-06 19:31

> [...]
> med 68 HK.
>
> Kort fortalt, så er sagen den, at koblingen nu er defekt, og at den skal

Hvori består defekten ?
"Løber" den på koblingen (nav slidt/ødelagt) ?
Er der støj fra den ?
Andet ?

> Iflg. den lokale Toyota-forhandler koster denne reparation 6100,00 kr.,
> incl. moms, reserveredele og arbejdsløn.

Det lyder da ikke helt ude i hampen, for en pris fra en autoriseret
forhandler/værksted.

> [...]
>
> Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
> 3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

Det tror jeg ikke, at du får noget som helst ud af.
En kobling er en sliddel, ligesom f.eks. bremser og andet.
Det er jo individuelt fra chauffør til chauffør, hvordan man slider på
delene.

> Eller skal jeg bare tørre øjnene

Jeg tror desværre ikke at der er andet at gøre.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-06 20:01

Jan skriver:

> [...]
> har en "ny" bil, og jeg synes det er for dårligt at koblingen kun har kunne

Enig, har selv kørt noget længere i biler med første kobling (180kkm)
uden at der var skavanker.

Men igen 6 år og meget bykørsel slider på koblingen. Find et andet (evt
uautoriseret) værksted og få et bud der. Selv autoriserede værksteder
svinger i priserne. VW Randers skulle have ca 2300 kr for et 30kkm
eftersyn på min bil. Ålestrup stak mig en regning på 1308 kr....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-01-06 21:23

> [...]
> skiftes (senere på ugen). Iflg. den lokale Toyota-forhandler koster denne
[snip en masse]

> Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
> 3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

Nej glem det - der er ikke noget at hente på den konto, koblingen er en af
de sliddele hvor chaufuttens køremønster har rigtig stor indvirkning på
koblingens levetid.

> Eller skal jeg bare tørre øjnene

Nej - tør blot øjnene. Måske skal du i fremtiden have lidt mere fokus på
hvor du "hviler" foden under kørslen, når du har sluppet koblingen og bilen
kører skal foden væk fra koblingspedalen, det slider både på
koblingspladerne og udrykkerlejet at hvile foden der, så væk helt med foden.

MVH Hans

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-01-06 23:19

> [...]
>
> Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
> 3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

Jeg syntes ikke der var mange km i den kobling, men som andre skriver så KAN
det jo være din egen skyld. Men du vinder jo ikke noget ved bare at æde den
udskiftning, brok dig dog og se hvad der sker. Selv er jeg tæt på 167.000 km
med den samme kobling, som både får lov at slæbe campingvogn og trailer.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 22:50

> [...]
> skiftes (senere på ugen). Iflg. den lokale Toyota-forhandler koster denne
> reparation 6100,00 kr., incl. moms, reserveredele og arbejdsløn.

Uff det var dyrt - har du evt. mulighed for at tage til Tyskland eller
Sverige? Der kan være mange penge at spare!

> [...]
> jeg har en "ny" bil, og jeg synes det er for dårligt at koblingen kun har

Kører du mest motorvej eller bykørsel? Det lyder sygt, men hvis koblingen
ikke bliver brugt og holdt frisk, kan det faktisk godt få den til at
glide....

> Koblingen må være en "mandags-del" af bilen, idet jeg har kørt ganske
> almindeligt, i de år jeg har haft bilen. Ikke "mormor"-kørsel hvor jeg har
> filet med koblingen etc.

Mandags-ting tror jeg nu ikke - jeg synes at høre mange af de nyere biler
(ikke kun toyota) som skal have skiftet kobling forholdsvis tidligt,
hvorimod lidt ældre biler havde koblinger som holdt evigt....

> Er der noget jeg kan/bør gøre? Klage/skrive til Toyota (vel vidende at
> 3-års-garanti-perioden for længst er ovre)?

Prøv - men jeg tror ikke du får noget ud af det....

> Eller skal jeg bare tørre øjnene

Også det