"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43cd6a07$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> Nu taler vi om batteri og ikke alt andet.
> Det er ikke ligemget om motoren skal startes i 10 sek. eller i 1 sek.
> 10 sek. start slider selvfølgelig mere på batteriet.
>
Det er ikke det der slider aku'en, men derimod der andre ting jeg har
påpeget
>
>>> Men for de fleste holder et batteri ca. 3-7 år ved et par starter hver
>>> dag og hvor der ikke er 500.000 Megawatt anlæg der tapper strøm fra
>>> batteriet....eller ved folk der bor og overnatter i bilen (læs mere end
>>> 50.000 Km pr år).
>>> Et olie eller benzinfyr er også en hård ting ved batteriet
>>>
>>
>> Ingen af ovennævnte ting forkorter i væsentlig grad aku'ens levetid af
>> fyret,
>
> For at varmen fra fyret kan varme kabinen op i bilen, så skal ventialtoren
> køre. På højeste trin bruger en ventilator 30 A, så i værste tilfælde kan
> den på 2 timer tappe alt strøm af batteriet.
For fanden da Tom, vil du virkelig påstå at din blæser i varmeapparatet
bruger tæt ved 0,5 Kw.. *LOL*
> Nu aflader man jo nok ikke batteriet fuldt ud hver gang man sætter
> kabinevarmeren igang, men det slider ekstra på batteriet.
>
nå - så er der da noget vi er enige om.
>
>> Det der i meget højere grad forkorter dens levetid er et laderelæ der
>> slår fra ved for lav eller for høj spænding. For høj ladespænding
>> afstedkommer meget høj ladestrøm umiddelbart efter motorstart, for lav
>> ladespændig afstedkommer at aku'en _aldrig_ bliver fuldt opladet, dette
>> forkorter aku'en levetid væsentlig.
>
> Det vi så fint kalder et laderelæ har intet med et relæ at gøre. Det er en
> spændingsregulator som holder spændingen konstant og den slår aldrig fra.
> I flg Pb-fabrikanterne er norminel ladning på et 12V batteri = 12V x 1.2 =
> 14.4V.
Enig - kan godt være min formulering var svær at forstå.
> Et Pb batteri vil altid sluge alt det strøm det kan få fra generatoren
> lige efter det har leveret startstrøm til motoren. Så det sluger let en
> 70-80A og hiver faktirsk spændingen fra generatoren ned på måske en 13V.
> Efter kort tid bliver batteriet ladet op igen og spændingen vil derfor
> stige over batteriet igen, samtidig med at strømforbruget i batteriet vil
> falde. Når batterier er fuldt opladet vil det typisk bruge en 3A alligevel
> (sålænge generatoren lader med de 14.4V).
Altså hvis laderelæet er skal stå til 14,4 volt, men det står til
eksempelvis 14,8 volt, vil det sige at den vil lade en længere periode
højere strøm indtil dette niveau nås, - hvilket vil sige at når et for højt
spændingsniveau er sat vil din aku' allerede være godt på vej til de evige
aku' marker, bl.a. fordi tomgangsladningen er for høj og brændes/afsættes
som varme i aku'en, hvilket relativt hurtigt virker destruktivt på cellerne
og deres evne til at modtage kapacitet.
..
> Hvis du som jeg har et oscilliskop og et tangamperemeter kan man tydelig
> se det fænomen jeg har beskrevet.
>
Jeg har både 150 Mhz Scoop og tangamp..
>> Og - naturligvis skal din generator være stor nok til at levere effekten
>> til monsteranlægget, hvis aku'en skal agere støttepædagok for en
>> arbejdende generator er det da helt ude i hampen.
>
> Det sker faktisk ret ofte uden at vi som chaufør lægger mærke til det. Man
> kan bare give sig til at regne lidt på forbruget i værste tilfælde som
> typisk er om vinteren.
> Generator kan levere 90A ved 14.4V = 1296 W, så hvis man har større
> forbrug kan det kun hentes fra batteriet.
> Nærlys = 2*55W = 110W
> Poslys = 2 * 5W = 10W
> Baglys = 4 * 20W = 80W
> Blæser = trin 4 = 400W
> Elbagrude = 288 W
> Motorstyring og tænding = 40W
> Sædevarme = 400W
> --------------
> Allerede her er vi oppe på 1328W og så er vi ikke begyndt at opvarme
> frontrude, elspejle og bruge vindusviskere eller tænde for radioen.
>
Hvis det du her opregner er standard ab. fabrik, mener jeg at producenten
har et alvorligt problem.
>
> Mine har som vedligeholdesesfrie altid holdt en 6-7 år med ca. 2-3 starter
> hver dag.
>
Har _aldrig_ ejet et "vedligeholdelsesfrit".
MVH Hans