nærlys : hvilken pærer er bedst ?
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 17-01-06 07:36

skal skifte pærer på en Opel Astra 98 & en opel Vectra 97

vil gerne have det bedste lys uden at skulle købe Xenon sæt

jeg mener det er H4 i begge modeller, er der derfor nogle bestemte mærker og
typer som giver langt bedre lys ?

og hvor forhandles de i kbh. ?

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-01-06 08:02

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> skrev :

>jeg mener det er H4 i begge modeller, er der derfor nogle bestemte mærker og
>typer som giver langt bedre lys ?

Kig på gruppens hjemmeside

>og hvor forhandles de i kbh. ?

I enhver velassortet forretning - forvent ikke at "pølser_i_svøb"
stederne, der ynder at betegne sig som service-stationer har dem

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-01-06 18:07

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> skrev :

>gruppens hjemmeside .... øh ..... ja klart, ligger den på internettet

jada - navnet er temmeligt primitivt :

www.dkfritidbil.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-01-06 11:12

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> wrote in message
> skal skifte pærer på en Opel Astra 98 & en opel Vectra 97
>
> vil gerne have det bedste lys uden at skulle købe Xenon sæt

Fordi de er dyre eller hvad ? Jeg har lige købt et "Xenon" sæt hos Thansen
for under en hund.

Mine kollegaer (dem der kører audi osv) grinede godt nok lidt, men jeg synes
de lyser fint.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-01-06 11:31

"Bjarne K." <nej@niet.of> wrote in

> "Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> wrote in message

> Fordi de er dyre eller hvad ? Jeg har lige købt et "Xenon" sæt hos
> Thansen for under en hund.

Det har aldrig været hvad der betegnes som Xenon lygter. Betegnelsen
Xenon dækker over at det er HID lygter. De pærer du har købt er helt
sikkert bare alm. halogenpærer der _måske_ har fået påfyldt Xenon gas i
glasset. Derudover er der sikkert smurt noget farve på glasset som gør at
den får den pisse trælse blå farve. Et 'rigtigt' xenon lygtesæt (HID)
koster væsentlig mere og er ofte ulovligt at montere på bilen.

> Mine kollegaer (dem der kører audi osv) grinede godt nok lidt, men jeg
> synes de lyser fint.

Det syntes dine med(mod?)trafikkanter sikkert ikke... jeg syntes ofte man
ser disse lygter/pærer lyse alle andre steder end der hvor de skal. En
ting der er helt sikkert er at de aldrig nogensinde kommer til at være
monteret i min bil. Hvis man mangler lys, så monteres ordentlig
kvalitetspærer samt spændingen på pæren (som ofte er problemet).

Thomas

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-01-06 12:01

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message
> glasset. Derudover er der sikkert smurt noget farve på glasset som gør at
> den får den pisse trælse blå farve. Et 'rigtigt' xenon lygtesæt (HID)
> koster væsentlig mere og er ofte ulovligt at montere på bilen.

Nej, de lyser ikke blåt, men hvidt.

> [...]
> monteret i min bil. Hvis man mangler lys, så monteres ordentlig
> kvalitetspærer samt spændingen på pæren (som ofte er problemet).

Jeg har ikke fået nogen klager (blinken), og for mig at se lyser de som
ganske almindelige pærer, så det !!

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 17-01-06 18:00

det jeg mener med et Xenon sæt er et "rigtigt Xenon sæt ( koster 2-4.000,-)

men en pærer som passer i min gamle opel, som giver det bedste lys.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-01-06 18:10

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> skrev :

>men en pærer som passer i min gamle opel, som giver det bedste lys.

Jeg er svært glad for Bosch +60

( http://www.dkfritidbil.dk/artikler/lamper/index.htm )

men øehhh - leger lidt med nogle endnu kraftigere tingester
fra Biltema - med lidt modofikation af ledningsnet, og mere
varmetålelige fatninger, går det indtil nu ganske godt - dog er
lysudbyttet i forhold til de førnævnte Bosch pærer ikke voldsomt bedre

(men der er knald på læggehønen)

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 17-01-06 18:43

hvor kan de djævle købes ?
- altså Borch +60 ( nummer 1 på listen )

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-01-06 19:09

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> skrev :

>hvor kan de djævle købes ?
>- altså Borch +60 ( nummer 1 på listen )

Sidst jeg købte en håndfuld, skete det hos en autoelektriker

Kig evt i telefonbogen - nogen af dem, bruger Bosch logo'et, og må
formodes at føre dem

Fra : Uni Bull

Dato : 17-01-06 23:06

http://www.boschcarservice.dk/
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 19:23

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> det jeg mener med et Xenon sæt er et "rigtigt Xenon sæt ( koster
> 2-4.000,-)

For ikke at få det blandet for meget sammen. Jeg vil tro du mener HID (High
Intensity Dischage) er det du omtaler. Xenon er et totalt misbrugt
"luder-ord" og dækker over alle typer pærer. Alm. H1, H7 .....er ofte også
fyldt med Xenon-gas og bliver derfor solgt som Xenon lys med 6.000 Kelvin i
farvetemp, selv om de ALDRIG kommer i nærheden af HID i temperatur ´(farve
på lyset).

På ebay kan man købe HID til 1.500 Kr, har jeg ladet mig fortælle

--
Tom

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 18-01-06 08:47

"Bjarne K." <nej@niet.of> skrev i en meddelelse
> [...]
> for under en hund.
>
> Mine kollegaer (dem der kører audi osv) grinede godt nok lidt, men jeg

Og på næste onsdag kan du få dem til 40,- i Aldi (altså Xenon wannabe's)
http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF11.HTM

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 11:19

> jeg mener det er H4 i begge modeller, er der derfor nogle bestemte mærker
> og typer som giver langt bedre lys ?

Jeg vil tro, det stadig er Philips Vision Plus.

/Jan W Nielsen

Fra : Michael Pagh

Dato : 17-01-06 22:09

> Jeg vil tro, det stadig er Philips Vision Plus.

Hvad med Philips NightGuide?
Jeg har lige smidt et sæt Skoda`en, og der er dælme lys over land. De skulle
også klare sig godt i forskellige tests.

> /Jan W Nielsen

MVH
Michael

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-01-06 23:33

"Michael Pagh" <mpagh@mobilixnet.dk> skrev :

>Hvad med Philips NightGuide?

H4, H1 eller ?

Fra : Michael Pagh

Dato : 18-01-06 20:56

> H4, H1 eller ?

Jeg bruger godtnok H7 pærer, men kan også fåes i H1 og H4. Tag et kig:
http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/1_car_lighting/products_for_car/2_nightguide.php?main=dk_da&parent=1&id=in_en_car_lighting&lang=en

> --
> jan@stevns.net
> Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

/Michael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 09:49

Andersen (3650) wrote:
> "Bjarne K." <nej@niet.of> skrev i en meddelelse

> Og på næste onsdag kan du få dem til 40,- i Aldi (altså Xenon wannabe's)
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF11.HTM

Hvis de er af samme kvalitet som de H7 pærer de engang solgt så er
der mere valuta for pengene i en halvvåd snebold.
Dem jeg var så dum, at købe holdt en uge. Den malede reflektormaling
på toppen var så ringe udført at den løb ned af siden. Det så ud
som om at det bar børnehavebørn som havde malet dem (passer sikkert
ikke, min 3½ års datter maler bedre)

--

Christian

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 18-01-06 10:03

> [...]
>på toppen var så ringe udført at den løb ned af siden. Det så ud
>som om at det bar børnehavebørn som havde malet dem (passer sikkert

Ja der er noget om snakken:
Man får hvad man betaler for

Jeg kører selv med Bosch +30, hvilket er en udemærket lyskilde.
Specielt når man tager i betragtning at jeg kun gav omkring 30,-
pr. stk. på tilbud i Netto.
Efter at være flyttet ud hvor der ikke er gadebelysning overalt,
har jeg dog overvejet om ikke man skal ofre noget mere næste gang
og så få nogle endnu kraftigere (Bosch +60 (testvinder))

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 10:12

Andersen (3650) wrote:

> [...]
> har jeg dog overvejet om ikke man skal ofre noget mere næste gang
> og så få nogle endnu kraftigere (Bosch +60 (testvinder))

Så må man håbe at parabolerne kan holde til det ellers bliver det
dyrt

--

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-06 10:18

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Så må man håbe at parabolerne kan holde til det ellers bliver det
> dyrt

Hvorfor det? en 60+ pærer er jo ikke opgivet til mere EFFEKT kun mere LYS,
og hvis du sender mere lys ud så burde du vel ikke producere mere varme?
Havde det været en pærer der var opgivet til fx. 75W istedet for 55W så
ville jeg give dig ret.

Thomas

Fra : Leif Neland

Dato : 18-01-06 15:28

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> mere varme? Havde det været en pærer der var opgivet til fx. 75W
> istedet for 55W så ville jeg give dig ret.

Skal jeg så bekymre mig om mine nye H4-paraboler?
Jeg sagde bare til ekspedienten hos Sievertsen, at jeg skulle have et par
24V H4, men effekten til 70/75W

Jeg har ikke haft Landcruiseren ude at køre siden, men jeg regner da med at
det giver en hel del mere lys end med de gamle rustne paraboler...

Leif

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-06 15:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in

> Skal jeg så bekymre mig om mine nye H4-paraboler?
> Jeg sagde bare til ekspedienten hos Sievertsen, at jeg skulle have et
> par 24V H4, men effekten til 70/75W

Øhmm... hvis du skifter paraboler (eller hele lygten) til noget der har
større effektangivelse kan der jo ikke ske noget. Det er heller ikke alle
lygter der giver problemer, men der er en risiko for nedsmeltning hvis man
anvender pærer der har større effektangivelse end det de er godkendt til.

> Jeg har ikke haft Landcruiseren ude at køre siden, men jeg regner da
> med at det giver en hel del mere lys end med de gamle rustne
> paraboler...

Rustne paraboler giver naturligvis ikke så godt refleksion af lyset, så
hvis du har skiftet til nye paraboler så bør det naturligvis blive bedre.

Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-01-06 10:20

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Så må man håbe at parabolerne kan holde til det ellers bliver det
>dyrt

om det er almindelige, +30, eller +60 lamperne betyder ikke meget på
varmen (så længe vi snakker Phillips/Bosch pærene

(jeg målte kun få graders temperaturforskel)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-06 10:33

jan@stevns.net wrote in

> om det er almindelige, +30, eller +60 lamperne betyder ikke meget på
> varmen (så længe vi snakker Phillips/Bosch pærene
>
> (jeg målte kun få graders temperaturforskel)

Sammenlignede du nye pærer med nye pærer? Det kan godt tænkes at en gammel
pære ikke trækker samme mængde strøm som en ny, og derfor vil der sikkert
blive lavet mindre varme.

Hvordan målte du iøvrigt temperaturen?

Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-01-06 10:49

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev :

>Sammenlignede du nye pærer med nye pærer?

Jeps

>Hvordan målte du iøvrigt temperaturen?

I toppen af parabolen er et lille hul, derpå sidder en tempsensor

Historien er lidt spøjs, jeg laver et skriv om det på gruppens
hjemmesider senere -

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 10:21

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> og hvis du sender mere lys ud så burde du vel ikke producere mere varme?
> Havde det været en pærer der var opgivet til fx. 75W istedet for 55W så

Det ekstra lys skal vel komme et sted fra ikke ?
Enten er de normale "droslet ned" eller også må de andre da blive
varmere.

--

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-06 10:32

> Det ekstra lys skal vel komme et sted fra ikke ?
> Enten er de normale "droslet ned" eller også må de andre da blive
> varmere.

I og med at de er angivet som med en given effekt, og denne er lige det
bilen er født med, så kan jeg simpelthen ikke se hvordan den skal kunne
trække mere strøm.

Grunden til mere lys kan måske nærmere være fordi de har optimeret den måde
de brænder på, således en mindre del bliver til varme end tidligere (varme
er lig tab). Der kan måske være ændringer i materialet til glasset,
glødetråden, gassen indeni glasset og lign. Måske har de mulighed for at
designe den således at størst mulig mængde lys bliver dirigeret ind mod
parabolen og ikke ud mod den hat der sidder foran pæren.

Thomas

Fra : Møller

Dato : 18-01-06 16:22

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]

Det ekstra lys skal vel komme et sted fra ikke ?
Enten er de normale "droslet ned" eller også må de andre da blive

jo det skal det da, men du kan da godt have en elvarmekedel på 2200 w, den
varmer en del, men lys det er der ikke meget af.

Men for at blive ved ed 55 W.
En "ren" modstand på 55 W 12 V kan bliver varm, men lyser forhåbentligt
ikke.
En pære, det er jo egentlig også bare en modstand, hvor modstandstråd
kommer op på en temperatur hvor den afgiver lys, for at den ikke skal smelte
er den anbragt i en beskyttende gas.
I halogen lamper, bliver glasset så varmt, at fordampede partikler fra
glødetråden ikke sætter sig fast på glasset som på ældre pærer der blev
sorte får de brændte over.

Jeg har da brugt pærer som modstand i visse konstruktioner for at få
variabel modstand

Hjalp det lidt. må vi over på howstuffwoeks men den er på udenbys.

Møller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 10:23

j...@stevns.net wrote:

> om det er almindelige, +30, eller +60 lamperne betyder ikke meget på
> varmen (så længe vi snakker Phillips/Bosch pærene
>
> (jeg målte kun få graders temperaturforskel)

Så hvis jeg gerne vil have så meget lys som muligt uden at gå op i W
tal så er det en +60 jeg skal lede efter ?

--

Christian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-01-06 10:26

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Så hvis jeg gerne vil have så meget lys som muligt uden at gå op i W
>tal så er det en +60 jeg skal lede efter ?

alt andet lige : ja

(Jeg har nu svært ved at se nævneværdig forskel på +60 og +30 pærens
lys)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 10:31

j...@stevns.net wrote:

> alt andet lige : ja
>
> (Jeg har nu svært ved at se nævneværdig forskel på +60 og +30 pærens
> lys)

OK, så prisforskelle (kender den ikke lige pt.) opvejer det ikke ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-06 14:47

Michael Pagh wrote:

> Jeg bruger godtnok H7 pærer, men kan også fåes i H1 og H4. Tag et kig:
> [...]

Og så findes H7 tilmed i 2 udgaver, en til lygter med reflektor og en
til lygter med projektor:

H7 R or S? It depends on the type of your optics
Recent developments in ligting have led to different ways of designing
lights and how they project light on to the road.
Philips created two versions of H7 NightGuide:

- H7 R for reflector systems, the most traditional beam system.

- H7 S for projector systems that have an additional optical system
that directs the light.

--

Christian