/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lidt omkring korrekt lysbrug.
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 15-01-06 20:22

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329375

--
Mvh
Jacob

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar



 
 
Ukendt (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-01-06 20:57


"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:43caa0bf$0$47063$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329375
>
> --
> Mvh
> Jacob

Åhh nej. Ikke igen, vel?



Jacob Rungwald (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 16-01-06 08:49

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in message
news:43caa876$0$2451$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> news:43caa0bf$0$47063$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329375
>>
>> --
>> Mvh
>> Jacob
>
> Åhh nej. Ikke igen, vel?


Hvad mener du ?, hvis linket har været bragt før så beklager jeg, jeg følger
ellers godt med men har ikke set det. Hvis det er fordi du ikke orker
diskutionen omkring lygteføring igen, så er dette ikke ment som emne til
diskution. Mere som info da jeg mener de råd der står i artiklen er rigtigt
gode, og hvis nu alle gad følge de råd, var der ikke så meget piven mht folk
der bliver blændet osv osv. Se til højre, og så undgår man 90% af
blændingen, det er min erfaring, lad være med at stirre ind i den modkørenes
lys FOR at blive blændet og derefter blive sur og så smide det lange lys på.

--
Mvh
Jacob



KT (16-01-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 16-01-06 08:55


"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:43cb4fde$0$46999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Hvad mener du ?, hvis linket har været bragt før så beklager jeg, jeg
> følger ellers godt med men har ikke set det. Hvis det er fordi du ikke
> orker diskutionen omkring lygteføring igen, så er dette ikke ment som emne
> til diskution. Mere som info da jeg mener de råd der står i artiklen er
> rigtigt gode, og hvis nu alle gad følge de råd, var der ikke så meget
> piven mht folk der bliver blændet osv osv. Se til højre, og så undgår man
> 90% af blændingen, det er min erfaring, lad være med at stirre ind i den
> modkørenes lys FOR at blive blændet og derefter blive sur og så smide det
> lange lys på.
>

Bravo endelig en som har fortstået hvordan man kører med lys.

Knud



Per Henneberg Kriste~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 19-01-06 02:25


"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:43cb5153$0$1826$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Bravo endelig en som har fortstået hvordan man kører med lys.

Faktaresistente Knud.

Selv om alle skrevne og uskrevne regler bliver fulgt er der altså nogen der
bliver generet af lyset.

Tror du os ikke eller er du bare dummere end tre spånplader?


--
Per, Esbjerg



KT (19-01-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 19-01-06 08:23


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43ceea22$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cb5153$0$1826$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Bravo endelig en som har fortstået hvordan man kører med lys.
>
> Faktaresistente Knud.
>
> Selv om alle skrevne og uskrevne regler bliver fulgt er der altså nogen
> der bliver generet af lyset.
>
> Tror du os ikke eller er du bare dummere end tre spånplader?
>



Hvis I har så mange problemer med at være på en normalt oplyst vej ville
detr bedste hensyn til alle andre at i bliver hjemme under dynen i mørke.
Nej jeg tror ikke i har et problem, men at i vil have et problem. Hold
øjnene på egen banehalvdel og I bliver ikke generet (unødigt).

Knud



jan@stevns.net (19-01-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-01-06 08:49

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev :

>Hvis I har så mange problemer med at være på en normalt oplyst vej ville
>detr bedste hensyn til alle andre at i bliver hjemme under dynen i mørke.

På en normalt oplyst vej, er der vist ikke mange der har problemer.

>Nej jeg tror ikke i har et problem

Næeh - men du har et problem, faktaresistenthed.


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

John Sahl (19-01-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 19-01-06 09:02

jan@stevns.net wrote:
> "KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev :
>> Nej jeg tror ikke i har et problem
>
> Næeh - men du har et problem, faktaresistenthed.

Det er jo ikke ligefrem en nyhed

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



KT (19-01-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 19-01-06 09:15


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:q0hus1tqig5qejeqo6jjkg1h9d5up0q8vk@dtext.news.tele.dk...
> "KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev :
>
>>Hvis I har så mange problemer med at være på en normalt oplyst vej ville
>>detr bedste hensyn til alle andre at i bliver hjemme under dynen i mørke.
>
> På en normalt oplyst vej, er der vist ikke mange der har problemer.
>
>>Nej jeg tror ikke i har et problem
>
> Næeh - men du har et problem, faktaresistenthed.
>

Den resistenthed kunne jo også gælde visse andre. Der er heller ikke megen
afvigelse i dine synspunkter, som jo ikke nødvendigvis er korrekte.
Nu er fakta omkring lygteføring på motorvej jo altså fastslået af såvel
motorsagkyndige, politi, journalister mv. som giver mig ret i mit
synspunkt - så mon ikke der er andre som skal vurdere hvad der er fakta og
hvad der er tro.

Knud



jan@stevns.net (19-01-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-01-06 17:40

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev :

>Den resistenthed kunne jo også gælde visse andre.

Ja - så sandeligt - men efter som du så åbentlyst demonstrerer at du
skider højt og flot på de signaler andre trafikanter måtte sende dig,
er du den ultimativt værste af slagsen - nemlig den der åbentlyst ikke
magter at tage hensyn til sine medtrafikanter

Længere er den potte nok ikke


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Niels Munk (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 19-01-06 09:04

Jeg har ikke læst hele tråden, og har heller ikke tid.
Jeg har dog en morbror som for nyligt er blevet opereret
for grå stær.
Han siger at hvor han førhen meget let blev blændet af. bl.a
tågelygter, har han nu overhovedet ikke noget problem.
Han havde før en fornemmelse af at alt lys "samlede" sig i øjnene
på ham. Tågelygter mv. er ikke længere noget problem.

Måske folk der følger sig meget generet af den slags, har en
form for begyndende øjensygdom/synsnedsættelse?

/Niels Munk



Christian B. Andrese~ (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 16-01-06 11:00


Jacob Rungwald wrote:
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329375

Og der er (undskyld Folmer og Finn) 2 rigtigt gode ting i artiklen:

1)
Især lastbilchauffører har travlt med at blænde op og med
tagmonterede fjernprojektører bogstavelig talt chikanere modkørende,
der ikke blænder ned.

Man kan undre sig over, hvad der får chaufføren til at stirre til
venstre tværs over 50 meter vognbane for at føle sig generet.
Kedsomhed, måske. Med motorvejsfart er det nødvendigt med fjernlys
så meget som overhovedet muligt og begrænse nedblænding til kørsel
op til eller bag ved en medkørende bil.
2)
Sluk det bagerste tågelys, når du ikke er sidste bil i køen, eller
når en anden bil kører bag dig.

--

Christian


Flemming Lynggaard (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 16-01-06 13:15


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
news:1137405625.626738.147120@g44g2000cwa.googlegroups.com...

Jacob Rungwald wrote:
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329375

Og der er (undskyld Folmer og Finn) 2 rigtigt gode ting i artiklen:

1)
Især lastbilchauffører har travlt med at blænde op og med
tagmonterede fjernprojektører bogstavelig talt chikanere modkørende,
der ikke blænder ned.

Man kan undre sig over, hvad der får chaufføren til at stirre til
venstre tværs over 50 meter vognbane for at føle sig generet.
Kedsomhed, måske. Med motorvejsfart er det nødvendigt med fjernlys
så meget som overhovedet muligt og begrænse nedblænding til kørsel
op til eller bag ved en medkørende bil.
2)
Sluk det bagerste tågelys, når du ikke er sidste bil i køen, eller
når en anden bil kører bag dig.


1 .. lastbiler kører også med voldsomt for meget lys som oftes tåbelys foran
mv..

... langt lys på motorvejen er kun nødvendigt på old gamle biler hvor
nærlyset ikke rækker den forskrevne afstand - ca 45-50meter
(bremseafstanden) på mange motorveje blænder man masser af modtrafikanter
med for meget lys - men mange herinde ynder at være selvretfærdige og holde
på at de godt må blænde (hvilket loven fastholder de ikke må ligegyldigt
hvad fdm så tror

2.. sluk også det foreste tågelys tak, er super super sjældent at det er til
nogen nytte at have det tændt, dog har jeg set at VAG gruppen har lavet det
sådan at man ikke selv kan vælge om man vil tænde foran og bagpå, hvis du
vil tænde bagpå jep så ryger foreste tåbelys også på.. træls

F



Christian B. Andrese~ (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 16-01-06 13:27


Flemming Lynggaard wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
> news:1137405625.626738.147120@g44g2000cwa.googlegroups.com...
>
> Jacob Rungwald wrote:
> > http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329375
>
> Og der er (undskyld Folmer og Finn) 2 rigtigt gode ting i artiklen:
>
> > 1)
> > Især lastbilchauffører har travlt med at blænde op og med
> > tagmonterede fjernprojektører bogstavelig talt chikanere modkørende,
> > der ikke blænder ned.
> >
> > Man kan undre sig over, hvad der får chaufføren til at stirre til
> > venstre tværs over 50 meter vognbane for at føle sig generet.
> > Kedsomhed, måske. Med motorvejsfart er det nødvendigt med fjernlys
> > så meget som overhovedet muligt og begrænse nedblænding til kørsel
> > op til eller bag ved en medkørende bil.
>
> 1 .. lastbiler kører også med voldsomt for meget lys som oftes tåbelys foran
> mv..

Enig.

> .. langt lys på motorvejen er kun nødvendigt på old gamle biler hvor
> nærlyset ikke rækker den forskrevne afstand - ca 45-50meter

En standselængde på 45-50 m med 130 km/t ?
Utænkeligt.

> (bremseafstanden) på mange motorveje blænder man masser af modtrafikanter
> med for meget lys - men mange herinde ynder at være selvretfærdige og holde
> på at de godt må blænde (hvilket loven fastholder de ikke må ligegyldigt
> hvad fdm så tror

Jeg kører næsten altid med fjernlys på motorvejen og der blinkes
aldrig af mig.
Jeg blænder dog oftest ned i højrekurver.
Nu står det heller ikke for højt, måske endda en anelse for lavt.

> > 2)
> > Sluk det bagerste tågelys, når du ikke er sidste bil i køen, eller
> > når en anden bil kører bag dig.
>
> 2.. sluk også det foreste tågelys tak, er super super sjældent at det er til
> nogen nytte at have det tændt, dog har jeg set at VAG gruppen har lavet det
> sådan at man ikke selv kan vælge om man vil tænde foran og bagpå, hvis du
> vil tænde bagpå jep så ryger foreste tåbelys også på.. træls

Det samme med PSA.
Jeg har tågelygter foran, men bruger dem aldrig, af 2 grunde: det er
næsten aldrig tåget nok til det, og det skarpe lys så tæt på bilen
flytter mit fokus så jeg ikke føler at jeg ser så meget derude hvor
det er vigtigt.

--

Christian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste