Låst inde i brændende en Opel Zafira
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 18:20

Hej

Dette er til alle jer der ikke ser TV2 Midtvest

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=273856&r=6

--
Lars G

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 15-01-06 18:51

> Dette er til alle jer der ikke ser TV2 Midtvest
>
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=273856&r=6

Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller sideruderne?

Mvh

Emil

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 18:54

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen?

Ved at montere hamre passende steder rundt i kabinen.

http://safecare.demostore.no/?page=modules/product&id=410729&mainCategory=5471&catId=7188

som eksempel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-01-06 19:31

Også skrev Vollert
> [...]
>
> KLIP

> Ved at montere hamre passende steder rundt i kabinen.

Eller en stor Maglite i hanskerummet eller dørlomme i passageresiden som jeg
har det

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Henrik B.

Dato : 16-01-06 18:55

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Eller en stor Maglite i hanskerummet eller dørlomme i passageresiden som
> jeg har det

Hvordan kommer du så ud, efter en ulykke, hvis selen er gået i baglås??

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 18:57

> [...]
>
> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=76440

Sådan en "nødhammer" står på min ønskeseddel !

--
Lars G

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-01-06 19:07

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse

> Sådan en "nødhammer" står på min ønskeseddel !

Prøv først at se om du ikke kan låse dørene op indvendig fra ved at rive i
låseduppen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : ena

Dato : 15-01-06 19:10

> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller
> sideruderne?

Sideruderne er klart svagest - forruden er lamineret og temmelig svær at
smadre, en siderude kan man smadre med kraftige slag eller en fod igennem.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-01-06 18:55

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Sideruderne er klart svagest - forruden er lamineret og temmelig svær at
> smadre, en siderude kan man smadre med kraftige slag eller en fod igennem.

Og på flere og flere nye biler, er sideruderne også laminerede.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 15-01-06 19:17

> [...]
>
> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller

Hvis man vil smadre en rude, så tag ikke forruden, da den er lamineret.
Sideruderne er meget nemmere at slå istykker og komme ud af.
Hilsen Matthias

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 15-01-06 20:15

> Hvis man vil smadre en rude, så tag ikke forruden, da den er lamineret.
> Sideruderne er meget nemmere at slå istykker og komme ud af.

Tak for svar alle sammen.
Vidste godt det med nødhammerne, men dem har jeg ikke liggende i bilen og
har heller ikke tænkt mig at anskaffe. Det med magliten var en god idé, det
må jeg bare have flyttet op foran fra bagagerummet. Det kan i øvrigt også
bruges hvis man føler sig lidt utryg.
Og nu ved jeg at det er sideruderne som skal knuses i nødstilfælde. Tænkte
bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en person stødte
hovedet ind i foruden ved en ulykke.

Mvh

Emil

Fra : Brian

Dato : 15-01-06 20:24

Emil Jensen [2100] wrote:

> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.

Jeg tror det vil være en dårlig idé at hovedet kan ryge lige igennem
forruden. Det skulle selen jo også helst forhindre

Jeg lå engang på hospitalet med en der netop havde kørt
hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover
halsen.

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 15-01-06 20:51

> [...]
> hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
> hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover

Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store farlige
stumper?
Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.

mvh

Emil

Fra : Brian

Dato : 15-01-06 20:56

Emil Jensen [2100] wrote:

> Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store
> farlige stumper?

Forruden gør ikke, ellers ville du jo få det hele i hovedet ved et
stenslag eller lignende.

/Brian

Fra : Møller

Dato : 15-01-06 21:02

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> [...]
farlige
> stumper?
> Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.

NEJ
se mit 2 min, gamle indlæg.

Møller

Fra : Jesper Riddermann Ch~

Dato : 15-01-06 21:16

Emil Jensen [2100] forklarede:

> [...]
> stumper?
> Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.

Forruder er, som det tidligere blev nævnt, laminerede. Det vil sige, at
de er konstrueret som en sandwich af to lag glas med en sej
kunststofhinde imellem, kaldet bitumen. Dine sideruder, og
sandsynligvis din bagrude, er lavet af hærdet glas, som knuses til
ufarligt granulat. Før i tiden blev det hærdede glas også brugt til
forruder, men idet en hærdet rude knuses bliver den uigennemsigtig og
nærmest mælkehvid, og dermed ret uegnet til at kigge udaf. Du har
sikkert set gamle film hvor helten må rydde ruderammen med hænderne for
at kunne se ud igen. Den laminerede rude forbliver gennemsigtig!

Mvh
Jesper R. Christiansen
http://b-siden.blogspot.com/

Fra : Møller

Dato : 15-01-06 23:01

"Jesper Riddermann Christiansen" <jesper.christiansen(NOSPAM)@webspeed.dk>
wrote in message news:mn.7cfc7d619f624dc5.47883@webspeed.dk...
> [...]
> sikkert set gamle film hvor helten må rydde ruderammen med hænderne for
> at kunne se ud igen. Den laminerede rude forbliver gennemsigtig!

Bitumen? Næppe det er sort beg, et restprodukt ved råolieraffinering.

Normalt bruges en ca. 0,4 mm PVB-folie, eller lignende sej glasklarfilm, kan
også leveres indfarvet, hvis det ønskes.

Møller

Fra : Armand

Dato : 16-01-06 21:03

Møller skrev:

> Bitumen? Næppe det er sort beg, et restprodukt ved råolieraffinering.

Jeg kunne ellers godt mistænke B'et i PVB, for at stå for Bitumen!
Men en kort surfen gav resultatet: Butyl(?), á: polyvinylbutyral .

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-01-06 20:23

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

> Og nu ved jeg at det er sideruderne som skal knuses i nødstilfælde. Tænkte
> bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en person
> stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.

Lige præcist totalt omvendt, den er forstærket for at redde dit liv hvis en
sten eller andet, rammer din forrude med 130 km/t.

Jacob

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 15-01-06 20:49

> Lige præcist totalt omvendt, den er forstærket for at redde dit liv hvis
> en sten eller andet, rammer din forrude med 130 km/t.

Jojo, udefra. Men ruden buer jo lidt, så den er stærkere udefra, og mindre
stærk indefra. Tænkte at der så var konstrueret med tanke på sikkerhed for
bilisten og passagererne...

Emil

Fra : Møller

Dato : 15-01-06 20:59

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> wrote in message
> [...]
en
> sten eller andet, rammer din forrude med 130 km/t.

Både og den buer udad og er derfor meget stærk udefra, her kan du stå på
ruden, slag og stød indefra får den til let at revne, MEN det er her at den
er farlig, den er lamineret, dvs, to lag glas med et lag plast i mellem det
bevirker følgende hvis man ikke har sele på:

1. I heldigste fald slår man hovedet imod ruden og plasten holder, man får
ondt under parykken.
2. Hovedet ryger igennem ruden, bilen stopper, man ryger tilbage, men nu
sidder glasskårene jo fast i plasten og borer sig ind i halsen, populært
kaldet: han fik en præstekrave, der var intet at gøre.
Så på med selen.

I gamle dage: ca. 20-30 år siden, var forruden hærdet, så den gik i mange
små stykker, dette skete også ofte ved stenslag, og blev så mælkehvid, ( et
helvedes svineri i bilen) nogle ulykker skete på den bekostning, så
laminerede ruder er nu påkrævet, og derfor er sikkerhedssele et must for
alle andre ende selvmordsbilister, og de findes også endnu..

Og så som skrevet tidligere, sidevinduer er lettest at knuse.
Forruden kan presses ud med fødderne, den er limet fast, den kan ikke
presses ind!
Men hvorfor ikke prøve dørene først?

Og så den hellige:
Jeg har i mange år haft følgende:

I kabinen:
To seleknive, nu kombineret med hammer, en for og en bag. (de kan nu fås med
indbygget lygte.
Ildslukker 2 kg ABS-slukker før Halon-slukker
En 3 elementers Maglite.

Motorrum:
Automatisk udløsende halonslukker
Bagagerum:
Automatisk udløsende Halonslukker

Ikke fordi jeg er fanatiker, men jeg havde det jo liggende fra løbsdagene,
så det kan jo lige så godt bruges

Møller

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 15-01-06 21:56

<snip en masse om ruder og sikkerhed>

> Møller

Tak for en masse info og den hellige :)

Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)

Mvh

Emil

Fra : Armand

Dato : 15-01-06 22:16

Emil Jensen [2100] skrev:

> Tak for en masse info og den hellige :)
> Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)

> [...]
Og DU spørger hvordan man lettest smadrer en siderude???

--
Armand.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 16-01-06 20:03

> .
> Og DU spørger hvordan man lettest smadrer en siderude???

Ja, for pulverslukkeren ligger i bagagerummet :)

Mvh

Emil

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 20:04

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, for pulverslukkeren ligger i bagagerummet :)

og det kan vel kun åbnes elektronisk..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 16-01-06 23:12

> og det kan vel kun åbnes elektronisk..;)

*LOL*

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-01-06 22:15

Møller skrev:

> I gamle dage: ca. 20-30 år siden, var forruden hærdet,

Alle "nye" biler efter '77 skal have lamineret forrude.

> Og så som skrevet tidligere, sidevinduer er lettest at
knuse.
> Forruden kan presses ud med fødderne, den er limet fast, den kan ikke
> presses ind!

Er den limet fast kan du hverken presse den ind eller ud.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Niels Pein

Dato : 15-01-06 22:19

"Møller" skrev ...

> [...]
> med
> indbygget lygte.
> Ildslukker 2 kg ABS-slukker før Halon-slukker

En masse vældigt fornuftige ting.
Hvis man går højt op i sikkerhed, bør man vel også køre med styrthjelm på?
--
Mvh. Niels

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 22:21

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En masse vældigt fornuftige ting.
> Hvis man går højt op i sikkerhed, bør man vel også køre med styrthjelm på?

Du glemmer livremmen, såfremt den forkerte sele ryger med i kampens hede.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-01-06 14:49

Fra : Emer

Dato : 15-01-06 22:14

> Vidste godt det med nødhammerne

Og jeg vidste en anden ting: OPEL står ikke overst på min ønskeseddel, lige
som vise franske.

Marek

Fra : Henrik B.

Dato : 16-01-06 18:56

Fra : HKH Chr.

Dato : 15-01-06 19:42

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> wrote in message
> Hej
>
> Dette er til alle jer der ikke ser TV2 Midtvest
>
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=273856&r=6
>
> --
> Lars G

hmm... 4-5 meter høje flammer....låsepalen man hiver op er da mekanisk dvs,
hvis man hiver i den er låsen vel åben??,-skod på bil hvor den forsvinder
ned!!..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-06 20:23

"HKH Chr." skriver:

> hmm... 4-5 meter høje flammer....låsepalen man hiver op er da mekanisk dvs,
> hvis man hiver i den er låsen vel åben??,-skod på bil hvor den forsvinder
> ned!!..

Hvilken låsepal ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 21:31

> "HKH Chr." skriver:

> Hvilken låsepal ?