Skiferie til Norge - hastighed på motorvej
Fra : Kristian Knudsen

Dato : 15-01-06 13:34

Hejsa.

Afledt af tråd vedr. hastighed på motorvej og bøde med hæfte og meget andet,
skal jeg lige have noget præsiceret.

Jeg skal til Oppdal i Norge om en måned. Jeg har regnet på turen via FDM´s
tourplan og med map24.com. Det giver nogenlunde samme resultat ved gns.
hastighed på motorvej på 95 km/t.

Er det korrekt at højeste hastighed er 90 km/t på norske motorveje..? Synes
det virker meget lavt, eller er betegnelsen mortor ikke de samme som
motorveje i DK..? Har læst at det er 100 km/t ved Oslo...

Jeg kan læse mig til, at nordmændene er ret strenge med deres fartgrænser og
skal ikke risikere en bøde, som svarer til en uge på ski med liftkort, så
jeg overholder reglerne

Mvh.
Kristian

Fra : Michael N. Nielsen

Dato : 15-01-06 13:46

"Kristian Knudsen" <158.kk@home.dk> wrote in message

> [...]
> det virker meget lavt, eller er betegnelsen mortor ikke de samme som
> motorveje i DK..? Har læst at det er 100 km/t ved Oslo...

Vi har noen ganske få motorveier med 100 km/t (man vurderer nå å øke dette
til 110 km/t), men generelt er det 90 km/t.
Vær dog ikke overrasket om du kommer ut for såkalte "vinterfartsgrenser" med
nedsatt hastighet. Fartsgrensene i Norge (ihvertfall Østlandet) er for det
meste latterlige og står sjelden i forhold til veistandarden (selv om vi har
maaange dårlige veier).

Vær også obs! på fotobokser som står over alt og blitzer deg før du vet
ordet av det

--
Michael N. Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 15-01-06 14:06

> [...]
> har
> maaange dårlige veier).
>
> Vær også obs! på fotobokser som står over alt og blitzer deg før du vet

Hej Michael.

Mange tak for hurtigt svar

Jamen, så må jeg vist hellere få indstillet min fartpilot korrekt inden
afgang

(kan man køre 100 hvor der er 90 uden at blive "blitzet".... aj, jeg tror
bare jeg holder de 90

Jeg kan sagtens forstå vinterbegrænsninger, men det virker som meget lave
hastighedsgrænser.

Mvh.
Kristian

Fra : Kim Andersen

Dato : 15-01-06 15:08

> Jeg kan sagtens forstå vinterbegrænsninger, men det virker som meget lave
> hastighedsgrænser.

Hej Kristian.

Jeg var på ferie i november, sidste år, i Innvik nær Strynn. Afstand fra
Bergen til Innvik (Sogn og Fjordane) ca. 250km, rejse tid ca. 5 timer. Så
afstande er ikke vilde, men man kan ikke rejse så hurtig som i Danmark. Der
var kun motorvej ved Bergen og det slap hurtig op. Så er der kun landevej,
kørte af E39 nord på det meste af vejen. Det var igennem smalle veje, byer
og tunneler, fantastisk tur. Sikke en natur - God tur...

/Kim

Fra : Michael N. Nielsen

Dato : 15-01-06 20:35

"Kristian Knudsen" <158.kk@home.dk> wrote in message

> (kan man køre 100 hvor der er 90 uden at blive "blitzet".... aj, jeg tror
> bare jeg holder de 90

Det kommer an på hvor korrekt ditt speedometer er
Du skal ikke kjøre ret meget hurtigere enn fartsgrensen på stedet før du
blir blitzet, men om du holder f.eks. 75 km/t (på speedometeret) forbi en
boks i 70-sonen tror jeg neppe det skjer noe.

> Jeg kan sagtens forstå vinterbegrænsninger, men det virker som meget lave
> hastighedsgrænser.

Jepp, de er lave, og de er latterlige.
Jeg bor selv langt ute på bondelandet, med svært lite trafikk og forholdsvis
gode og oversiktlige veier. Her har man innført vinterfartsgrense på 70
km/t.
Enda verre er Trondheimsveien nordover fra Sinsen (hvis du er kjent i
Oslo) - firefelts vei hvor man har nedsatt hastigheten til 60 km/t. Man
mener det fører til mindre forurening, og det har sikkert noe for seg på en
vei som ligger langs tett bebyggelse og med mange tusen biler som passerer
hvert døgn.
Man føler seg som litt en idiot hvis man kjører på den fine veien kl. 1 om
natten, helt alene, i 60 km/t...

Vet dog ikke hva forklaringen er for å ha vinterfartsgrense her hvor vi
bor - det er lite av såvel trafikk som forurensing...
--
Michael N. Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : GKS

Dato : 15-01-06 21:28

>Jeg kan sagtens forstå vinterbegrænsninger, men det virker som meget lave
>hastighedsgrænser.

Norge hadde i fjor, 2005, laveste antall drepte i trafikken på over 20
år. Dette til tross for kollosal trafikkøkning disse årene.

Hastighetsbegrensning er en viktig årsak til dette.