snyd med kilometertæller
Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 11:12

Hej!

For ca. 6 mdr siden købte vi en VW polo fra 1997 - 7. måned.
Den blev erhvervet for 68.000 mod salg af vores gamle bil - fik noget
ekstraudstyr med ( stod til 80.000 ).
På salgstidspunktet stod kilometertælleren på 84000 så vi synes selv det
var en fin handel....
Men så i mandags begyndte triptælleren at blinke vedr. noget service - og
jeg blev nysgerrig hvad koden betød. Kiggede så servicebogen igennem igen
og opdager til min rædsel at på næstsidste side står der at bilen har fået
nyt speedometer i 1999. På det tidspunkt havde den kørt 18.700 km.
Ringer så til autoværkstedet og får bekræftet at bilen så reelt har kørt
18.700 km mere end der står på speedometeret
Spørgsmålet er så ...hvad gør jeg nu - for synes jeg er blevet taget lidt i
røven.

Hvor meget i kompensation vil I mene man kan få for det? bilhandleren har
sikkert handlet i god tro men han hæfter vel stadig for det eller hva?
Bilen er købt ved en bilhandler og ikke privat...
Venter spændt på nogle gode svar

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-06 11:28

"Eli Søderlund" <xit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 18.700 km mere end der står på speedometeret
> Spørgsmålet er så ...hvad gør jeg nu - for synes jeg er blevet taget lidt

Udover at du er 'snydt' så har det næppe den ringeste betydning, da det ikke
er motoren der giver bilen mere/mindre værdi, da slet ikke i den skala. Da
det kunne læses i servicebogen, og den fik du med?, kan det vel ikke engang
opfattes som forsøg på snyd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-01-06 11:31

"Eli Søderlund" <xit@hotmail.com> skrev :

>Hvor meget i kompensation vil I mene man kan få for det?

ingenting - jeg tror det vist alt for lidt, til at have nogen større
relevans, selv om det er lidt ærgeligt

(Du kunne jo have kigget servicebogen gennem ved købt, en ting de
fleste nok gør.)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 11:42

jan@stevns.net wrote in news:f09ks1hf8pld3ldmo12nqusu51ci4asbh1
@dtext.news.tele.dk:

> ingenting - jeg tror det vist alt for lidt, til at have nogen større
> relevans, selv om det er lidt ærgeligt
>
> (Du kunne jo have kigget servicebogen gennem ved købt, en ting de
> fleste nok gør.)

Jeg er fuldstændig klar over at jeg bærer en del af skylden - men det
står sort på hvidt i købsaftalen at bilen har kørt 84000 km.
Grunden til dette indlæg er at få nogle input fra bilinteresserede med
meget mere viden end undertegnede.

Tak for de foreløbige svar

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 12:00

"Eli Søderlund" <xit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

men det
> står sort på hvidt i købsaftalen at bilen har kørt 84000 km.

Hvor meget har du tabt ifht. en med det reelle km.tal, kig evt. på fx.
Bilbasen.dk, også ifht din indbytnings bil?. Med den og servicebogen i
hånden, kan du nok opnå et eller andet med sælger, for du har en klokkeklar
sag.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-01-06 11:44

> [...]
> 18.700 km mere end der står på speedometeret
> Spørgsmålet er så ...hvad gør jeg nu - for synes jeg er blevet taget lidt

Er du sikker på det nye speedometer ikke er justeret, så det stod på 18.700
da det blev monteret, eller står der virkelig et nyt 10 eller 15.000 km
service i bogen ud over det oprindelige?

Niels

Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 11:46

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-01-06 12:44

Du kan altså se via servicebogen at tælleren er startet fra 0 i 1999?

Niels

Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 12:49

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-06 12:16

"Eli Søderlund" skriver:

> [...]
> og opdager til min rædsel at på næstsidste side står der at bilen har fået
> nyt speedometer i 1999. På det tidspunkt havde den kørt 18.700 km.

Det vil sige at service er foretget ved 15.000 km og igen ved 12.000 km
(kig i serrvicehæftet).

> Hvor meget i kompensation vil I mene man kan få for det? bilhandleren har
> sikkert handlet i god tro men han hæfter vel stadig for det eller hva?
> Bilen er købt ved en bilhandler og ikke privat...

Jeg ville da forelægge sagen for bilforhandleren. Det er ikke sikkert at
han har "snydt" med vilje, men forsøger man ikke at få kompensation, får
man ikke noget.

Du vil ikke kunne få så meget for det, men måske 1 eller 2 gratis
serviceeftersyn, det er da også værd at tage med.

Som jeg lige kan se det er der godt og vel 5kkr i forskel. Det må være
noget værd.

Hvem er forhandleren ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 12:48

> Det vil sige at service er foretget ved 15.000 km og igen ved 12.000
> km (kig i serrvicehæftet).

Ja noget i den stil

> [...]
> serviceeftersyn, det er da også værd at tage med.
>
> Som jeg lige kan se det er der godt og vel 5kkr i forskel. Det må være

Det er en lille forhandler i Odense SØ - samme sted jeg købte den 1. bil.
Købte også bilen med centrallås - men det er der ikke i den - forelagde
det for forhandleren hvorefter han slog det hen med at han havde travlt
den dag han lavede annoncen - så det var selvfølgelig en forglemmelse.
Det fik jeg ikke noget ud af - pressede ham heller ikke så meget.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-01-06 13:19

Eli Søderlund wrote:

> [...]
> den dag han lavede annoncen - så det var selvfølgelig en forglemmelse.
> Det fik jeg ikke noget ud af - pressede ham heller ikke så meget.

Wow, du er sørme en god kunde... man kan sælge dig hvad som helst i
udstyr, og så bare slå den hen med travlhed når/hvis du opdager at det
egentlig mangler (også selvom du egentlig har betalt for det)... Hvis
det var mig der havde købt en bil der skulle have centrallås og der ikke
var det i den, så var jeg dælme blevet gal i skralden...

Jeg vil klart sige at forhandleren skylder dig en montering af
centrallås og så et eller 2 gratis service (evt. 'bare' arbejdslønnen).
Havde det "kun" været km standen der var 'fusket' så var du måske lidt
dårligere stillet da du har haft adgang til servicebogen hvor det ikke
er blevet fusket. For at du har en sag skal der nok være angivet km.
garanti eller lign. i kontrakten, hvilket det vel ikke er?

Thomas

Fra : NS

Dato : 15-01-06 14:16

Eli Søderlund skrev:

> [...]
> den dag han lavede annoncen - så det var selvfølgelig en forglemmelse.
> Det fik jeg ikke noget ud af - pressede ham heller ikke så meget.

Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du
ikke får held med at få kompensation af
forhandleren. For det først har han klart snydt
(bevidst eller ubevidst er lige meget) med
kilometertallet ved at opgive det forkerte til
dig. For det andet har han solgt bilen på noget
den ikke har (centrallås) og det er ikke lovligt.

Men få gjort noget ved det, for man har pligt til
at klage med det samme man opdager det ellers
riskerer du at det opfattes som accept fra din
side. Jeg ved dog ikke om du har ret til at lade
handlen gå om, men du har højest sandsynligt ret
til en kompensation.

.... og gør det inden EU (Neuropa) får indført
forbrugerregler, der altid giver storkapitalen ret
over forbrugerne.

NS

Fra : alexbo

Dato : 15-01-06 14:49

"NS" skrev

> [...]
>han solgt bilen på noget den ikke har (centrallås) og det er ikke lovligt.

Nu gør det ikke noget hvis man tænker sig en smule om, at forhandleren
skriver i en annonce at bilen har centrallås, gør det ikke ulovligt at at
sælge den uden.
Jeg har ikke set Søderlund skrive nogen steder at det står i slutsedlen at
bilen er forsynet med centrallås.

Km. tallet er lidt mere kringlet, sandsynligvis står der bare i slutsedlen
at km. tæller viser 84.000 km. og det er jo ikke forkert, om man kan påstå
at forhandleren bevidst har ført køber bag lyset vil blive meget svært at
påvise, så havde det været klogere at smide servicebogen væk.
I sig selv betyder de ekstra km. ingenting.

Jeg er enig med de forslag der har været om en snak med forhandleren, om
noget kompensation, f.eks den centrallås.

mvh
Alex Christensen

Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 15:10

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> [...]
> slutsedlen at bilen er forsynet med centrallås.
>
> Det er jo heller ikke normal praksis at man skriver sådan noget i
slutsedlen. Centrallåsen er heller ikke et punkt der kan hidse mig op -
det er en 3 dørs så jeg er egentlig ligeglad med det....
Jeg er mere bekymret for de ekstra antal kilometer bilen har kørt - men
som du selv skriver kan man jo bare "miste" servicebogen når man videre
sælger.
Det irriterer mig bare i en sådan grad at jeg ikke selv har set at
speedometeret er udskiftet.

Men bortset fra det er det en rigtig god bil

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 15:29

"Eli Søderlund" <xit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det irriterer mig bare i en sådan grad at jeg ikke selv har set at
> speedometeret er udskiftet.

Sammenholdt med den mangl. centrallås, selv om den var annonceret, kan man
let få det indtryk det er en svindler-karl, som har et anstrengt forhold til
fx købeloven :(.

Fra : alexbo

Dato : 15-01-06 15:43

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i

> Sammenholdt med den mangl. centrallås, selv om den var annonceret, kan man
> let få det indtryk det er en svindler-karl, som har et anstrengt forhold
> til fx købeloven :(.

Det vil sige at du er overbevist om at forhandleren vidste at km.tallet var
forkert.
Kan du så forklare hvorfor han ikke smed servicebogen væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 16:42

> Det vil sige at du er overbevist om at forhandleren vidste at km.tallet
> var forkert.

Nej, men det er lusket, især hvis han ikke "kryber til korset" og tilbyder
etellerandet af værdi, fx, den mangl. centrallås ;).

Fra : NS

Dato : 15-01-06 15:25

alexbo skrev:
> [...]
> sælge den uden.
> Jeg har ikke set Søderlund skrive nogen steder at det står i slutsedlen at

Nej, men hvis det står i f.eks. skiltet på bilen,
så er det ikke lovligt. Ellers hvis forhandleren
står og siger, at det har den.

Det er derfor man skal sørge for, at få tinge
nedfældet i slutsedlen også selv om forhandleren
synes det er noget pjat.

> [...]
> påvise, så havde det været klogere at smide servicebogen væk.
> I sig selv betyder de ekstra km. ingenting.

De betyder muligvis ingenting rent teknisk, men
hvis kunden ikke ved købet er gjort opmærksom på,
at speedometeret er blevet skiftet og km-tallet
derfor muligvis ikke passer, så burde man altså
kunne kræve kompensation iflg. købeloven som jeg
husker/forstår den.

NS

Fra : alexbo

Dato : 15-01-06 15:46

"NS" skrev

> Nej, men hvis det står i f.eks. skiltet på bilen, så er det ikke lovligt.
> Ellers hvis forhandleren står og siger, at det har den.
Det er muligt, men der er jo ikke tilfældet med denne bil, jeg troede det
var denne sag du udtalte dig om.

> så burde man altså kunne kræve kompensation iflg. købeloven som jeg
> husker/forstår den.
Så er vi da også kommet væk fra "klart snydt"

mvh
Alex Christensen

Fra : Eli Søderlund

Dato : 15-01-06 15:51

NS <123@123.com> wrote in

> [...]
> at speedometeret er blevet skiftet og km-tallet
> derfor muligvis ikke passer, så burde man altså
> kunne kræve kompensation iflg. købeloven som jeg

Jeg har gemt et skærmprint af annoncen på nettet hvorpå der står med
centrallås - den burde holde vand.
Ringer til FDM i morgen formiddag - de må have masser af erfaring med
sådanne sager.... bare for at få en ledesnor

Fra : alexbo

Dato : 15-01-06 16:19

"Eli Søderlund" skrev

> Ringer til FDM i morgen formiddag - de må have masser af erfaring med
> sådanne sager.... bare for at få en ledesnor

Det er et godt sted at starte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-06 20:13

"Eli Søderlund" skriver:

> [...]
> det for forhandleren hvorefter han slog det hen med at han havde travlt
> den dag han lavede annoncen - så det var selvfølgelig en forglemmelse.

Har du fået leveret den forkerte bil ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-01-06 17:15

Eli Søderlund wrote:
> [...]
> har sikkert handlet i god tro men han hæfter vel stadig for det eller
> hva? Bilen er købt ved en bilhandler og ikke privat...

Undskyld mig. Men om en 8 år gammel bil har kørt 84.000 km eller 102.700 km
har ingen betydning...
Slet ikke sammenlignet med om km'erne er nået ved mange små turer eller få
lange turer...

Jeg ville blot glemme det...

Men gem servicebogen. Hvis der er mange stempler i den, er den mere værd end
18.700 km...