|
| Tur i den nye Leon Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 14-01-06 22:49 |
|
Hej folkens
Jeg var ude at køre en tur i den nye Seat Leon i dag - to eksemplarer med to
forskellige motorer/gearkasser:
1: 2,0 turbo diesel (TDi 16V med DSG. - standard 140 hk - med chip 180 hk)
2: 2,0 turbo benzin (TFSi 16V med 6-trins manuel - standard 185 hk - med
chip 230 hk)
Jeg synes, der er ufatteligt meget bil for pengene - specielt i TFSi´eren,
der kører med samme motor som Golf GTi.
Bilerne havde desværre fået monteret brede 19" og var sænket 35 mm, hvilket
betød, at det var svært at vurdere komforten i standardbilen. Efter min smag
slog for mange ujævnheder igennem ved den pågældende opsætning.
Når det så er sagt, så er bilen utrolig spændstig og adræt - en lille
køremaskine.
Dog er lyden på TFSi´erne ikke nær så fortryllende, som den er på Golf V
GTi, der helt tydeligt kører med en anden udstødning, hvor lyden er mere
designet - lidt a' la R32 - selvom GTi TFSi naturligvis kun er en 4 cyl.
Forhandleren sælger Leon TFSi med 230 hk for 325.000 kroner - og bilen har
ALT i el-gøgl. Et kanon køb, hvo der ikke er mange konkurrenter til den
pris, IMO.
TDi´eren med DSG er også en vidunderlig motor - den sælger forhandleren for
350.000 med 180 hk / 390 Nm.
Det er næsten svært at sige, hvilken man ville vælge. TFSi´eren er uden
tvivl hurtigst, og lyder lækrest, når motoren ændrer lydbillede og bliver
kørt som en racer mellem 5- og 7.000 o/min - men TDi´eren trækker som en
lokomotiv og leverer flotte accelerationer hélt uden at nogen løfter et
øjenbryn.
Ingen hysteriske omdrejninger, ingen hysteriske gearskift - bare
acceleration.
Fin vogn - all in all - imo.
--
/Jan W Nielsen
| |
Flemming (14-01-2006)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 14-01-06 23:34 |
|
Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Jeg var ude at køre en tur i den nye Seat Leon i dag - to eksemplarer
> med to forskellige motorer/gearkasser:
>
> 1: 2,0 turbo diesel (TDi 16V med DSG. - standard 140 hk - med chip
> 180 hk) 2: 2,0 turbo benzin (TFSi 16V med 6-trins manuel - standard
> 185 hk - med chip 230 hk)
>
> Jeg synes, der er ufatteligt meget bil for pengene - specielt i
> TFSi´eren, der kører med samme motor som Golf GTi.
>
> Bilerne havde desværre fået monteret brede 19" og var sænket 35 mm,
> hvilket betød, at det var svært at vurdere komforten i standardbilen.
> Efter min smag slog for mange ujævnheder igennem ved den pågældende
> opsætning.
Jeg var også ude og teste, endda 2 steder og begge steder var TFSi'en
monteret med 19" og sænket også. Så det må være noget standart noget Seat
desværre har valgt til alle deres prøve biler. Jeg syntes nemlig også den
var for hård, og ved motorvejs kørsel larmede dækkene alt, alt for meget.
Mht. til pris og hvad men får, påstod den ene sælger (måske for at presse
mig lidt) at TFSi'en ville blive dyrere senere.
> Forhandleren sælger Leon TFSi med 230 hk for 325.000 kroner - og
> bilen har ALT i el-gøgl. Et kanon køb, hvo der ikke er mange
> konkurrenter til den pris, IMO.
Husk lige at "termostat styret klimaanlæg" og fartpilot også er med i
prisen.
> TDi´eren med DSG er også en vidunderlig motor - den sælger
> forhandleren for 350.000 med 180 hk / 390 Nm.
>
> Det er næsten svært at sige, hvilken man ville vælge. TFSi´eren er
> uden tvivl hurtigst, og lyder lækrest, når motoren ændrer lydbillede
> og bliver kørt som en racer mellem 5- og 7.000 o/min - men TDi´eren
> trækker som en lokomotiv og leverer flotte accelerationer hélt uden
> at nogen løfter et øjenbryn.
2.0 TDi'en havde et voldsomt moment syntes jeg, flere gange fik jeg revet
den rundt i et sving samtidigt med at "den" skiftede op i gear, hvilket
medførte antispind blev aktiveret.
Ting som jeg ikke brød mig om:
Bagud-kigget er meget begrænset, men man får nok hurtigt lært at bruge
sidespejlene når man bakker.
Bakspejlet syntes jeg ikke passer i designet til resten af de runde former.
Armlænet har man ikke mulighed for at slå op/væk.
Men, mon ikke man kan leve med den minus liste
Jeg prøvede også en Altea TDi 2.0 og DSG, den kørte mere civiliseret syntes
jeg. Selvfølgelig kan den ikke tage hjørner som Leon'en, men har man brug
for en lidt større bil er det sku en ok bil.
Jeg fik i øvrigt tilbudt 130.000 for min A3 1.8T, fra 99.....Det må kunne
gøres bedre, evt. privat.
Mvh. Flemming
| |
Jan W Nielsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 15-01-06 00:29 |
|
> Jeg fik i øvrigt tilbudt 130.000 for min A3 1.8T, fra 99.....Det må kunne
> gøres bedre, evt. privat.
Hvor hurtig er TFSi'en ift din A3..?
...og hvordan synes du, forskellene er på køreegenskaberne..?
--
/Jan W Nielsen
| |
Flemming (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 15-01-06 12:41 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>> Jeg fik i øvrigt tilbudt 130.000 for min A3 1.8T, fra 99.....Det må
>> kunne gøres bedre, evt. privat.
>
> Hvor hurtig er TFSi'en ift din A3..?
>
Jeg vil ikke sige den er meget hurtigere, men nu var jeg heller ikke gode
venner med gearet i Leon'en, da jeg syntes armlænet sad i vejen.
Bundtrækket er klart bedre i min A3'er men hvor min måske "dør" lidt ved
højere omdrejning (>5000 rpm) trækker Leon'en noget bedre. Dog syntes jeg at
trækket var ujævnt op igennem omdrejningerne på Leon'en.
Måske er tiden ved at være inde for en chiptuning på min egen, det skulle jo
være som at få en ny bil har jeg hørt
> ..og hvordan synes du, forskellene er på køreegenskaberne..?
Nu skal det lige siges at min A3'er er sænket (dog kun fra fabrik), og jeg
luller rundt på 15" / 195/65. Leon'en var jo også sænket, men med 19", så
spøgsmålet er jo om man kan sammenligne dem. Men jeg kan klart bedre lide
komforten "ud af vejen" i min egen, men til gengæld syntes jeg Leon'en lå
bedre på vejen i sving. Bump og lignende er Leon'en bedre til, jeg fik i
hvert fald ikke den der gyng-gang fornemmelse, eller også var det bare fordi
der blev kørt mere friskt.
Mvh. Flemming
| |
Henrik B. (25-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-01-06 01:04 |
|
"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ca3515$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvor hurtig er TFSi'en ift din A3..?
>>
> Jeg vil ikke sige den er meget hurtigere, men nu var jeg heller ikke gode
> venner med gearet i Leon'en, da jeg syntes armlænet sad i vejen.
> Bundtrækket er klart bedre i min A3'er men hvor min måske "dør" lidt ved
> højere omdrejning (>5000 rpm) trækker Leon'en noget bedre. Dog syntes jeg
> at trækket var ujævnt op igennem omdrejningerne på Leon'en.
> Måske er tiden ved at være inde for en chiptuning på min egen, det skulle
> jo være som at få en ny bil har jeg hørt
Du mener seriøst, at din 1,8T med hvad - 150 Hk, har et bedre bundtræk, end
en 2,0T, med 230 chip-Hk??
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Jan W Nielsen (25-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 25-01-06 17:54 |
|
>>> Hvor hurtig er TFSi'en ift din A3..?
>> Jeg vil ikke sige den er meget hurtigere, men nu var jeg heller ikke gode
>> venner med gearet i Leon'en, da jeg syntes armlænet sad i vejen.
> Du mener seriøst, at din 1,8T med hvad - 150 Hk, har et bedre bundtræk,
> end en 2,0T, med 230 chip-Hk??
Sådan læser jeg nu ikke Flemmings indlæg.
--
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-01-06 08:43 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43c971a4$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej folkens
>
> Jeg var ude at køre en tur i den nye Seat Leon i dag - to eksemplarer med
> to forskellige motorer/gearkasser:
>
> 1: 2,0 turbo diesel (TDi 16V med DSG. - standard 140 hk - med chip 180
> hk)
> 2: 2,0 turbo benzin (TFSi 16V med 6-trins manuel - standard 185 hk - med
> chip 230 hk)
Hej Jan.
Du skriver at begge sælges/kan købes med Chip, ved du om det er en original
chip ?, og har den nogen indflydelse på reklamations retten ?, hos hvilken
forhandler var det ? ..........
Uha...... det var jo hele tre ting
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
Seat Altea Van TDi / DSG '05 ( Helt standart :-/ )
BMW K1200 RS '99
| |
Jan W Nielsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 15-01-06 09:12 |
|
> Du skriver at begge sælges/kan købes med Chip, ved du om det er en
> original chip ?
Det var en, som de kendte.
> Har har den nogen indflydelse på reklamations retten..?
Dde sagde bare, at de så ikke gav garanti på motoren - men resten af bilen.
En af mine venner har dog købt en Seat med boks (efter eget valg) hos en
anden forhandler og fået fuld garanti på hele bilen.
> hvilken forhandler var det ? ..........
De får formentlig tæsk af impotøren, så derfor vil jeg undlade at skrive
navnet her - men jeg bor i Kbh pt - og så er der jo kun 5 forhandlere at
vælge imellem.
--
/Jan W Nielsen
| |
Niels Bengaard (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 15-01-06 12:51 |
|
>> Har har den nogen indflydelse på reklamations retten..?
>
> Dde sagde bare, at de så ikke gav garanti på motoren - men resten af
> bilen. En af mine venner har dog købt en Seat med boks (efter eget valg)
> hos en anden forhandler og fået fuld garanti på hele bilen.
Sælge en ny bil uden garanti på motoren, den må de da vide ikke holder i
byretten.
Selvfølgelig har man fuld garanti, hvis forhandleren chipper den.
Niels
| |
Flemming (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 15-01-06 12:55 |
|
Niels Bengaard wrote:
>>> Har har den nogen indflydelse på reklamations retten..?
>>
>> Dde sagde bare, at de så ikke gav garanti på motoren - men resten af
>> bilen. En af mine venner har dog købt en Seat med boks (efter eget
>> valg) hos en anden forhandler og fået fuld garanti på hele bilen.
>
> Sælge en ny bil uden garanti på motoren, den må de da vide ikke
> holder i byretten.
> Selvfølgelig har man fuld garanti, hvis forhandleren chipper den.
Jeg tror de sender kunden hen til et andet firma, lige i nærheden
Mvh. Flemming
| |
Jan W Nielsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 15-01-06 13:58 |
|
> Jeg tror de sender kunden hen til et andet firma, lige i nærheden
Men de ville gerne skrive i slutsedlen, at bilen var solgt med "chip" og 230
hk - eller hvad det nu var.
Jeg tror, Niels har ret.
--
/Jan W Nielsen
| |
BJ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 15-01-06 14:00 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43ca46ab$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Jeg tror, Niels har ret.
Saab reklamerer med det.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Niels Bengaard (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 15-01-06 14:12 |
|
> Saab reklamerer med det.
Det er en lidt anden sag, da Saab officielt har godkendt den chip og sælger
den som en del af deres faste program.
Niels
| |
BJ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 15-01-06 14:18 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43ca4a11$0$165$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
KLIP
>> Saab reklamerer med det.
>
> Det er en lidt anden sag, da Saab officielt har godkendt den chip og
> sælger den som en del af deres faste program.
Det har du naturligvis ret i.
Når en forhandler siger det, skal man sikre sig, fabriksgarantien følger med
chipningen og det 100%.
Du risikerer ellers, der anvendes en standard begrundelse for enhver fejl på
bilen:" Den er jo chippet, så ingen dækning".
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Henrik B. (25-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-01-06 01:05 |
|
"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ca3856$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg tror de sender kunden hen til et andet firma, lige i nærheden
Det er forhåbentlig ikke til Palm?
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Juul (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Juul |
Dato : 15-01-06 12:59 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:43c971a4$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej folkens
>
> Jeg var ude at køre en tur i den nye Seat Leon i dag - to eksemplarer med
to
> forskellige motorer/gearkasser:
>
> 1: 2,0 turbo diesel (TDi 16V med DSG. - standard 140 hk - med chip 180
hk)
> 2: 2,0 turbo benzin (TFSi 16V med 6-trins manuel - standard 185 hk - med
> chip 230 hk)
>
> Jeg synes, der er ufatteligt meget bil for pengene - specielt i TFSi´eren,
> der kører med samme motor som Golf GTi.
>
> Bilerne havde desværre fået monteret brede 19" og var sænket 35 mm,
hvilket
> betød, at det var svært at vurdere komforten i standardbilen. Efter min
smag
> slog for mange ujævnheder igennem ved den pågældende opsætning.
>
> Når det så er sagt, så er bilen utrolig spændstig og adræt - en lille
> køremaskine.
>
> Dog er lyden på TFSi´erne ikke nær så fortryllende, som den er på Golf V
> GTi, der helt tydeligt kører med en anden udstødning, hvor lyden er mere
> designet - lidt a' la R32 - selvom GTi TFSi naturligvis kun er en 4 cyl.
>
> Forhandleren sælger Leon TFSi med 230 hk for 325.000 kroner - og bilen har
> ALT i el-gøgl. Et kanon køb, hvo der ikke er mange konkurrenter til den
> pris, IMO.
>
> TDi´eren med DSG er også en vidunderlig motor - den sælger forhandleren
for
> 350.000 med 180 hk / 390 Nm.
>
> Det er næsten svært at sige, hvilken man ville vælge. TFSi´eren er uden
> tvivl hurtigst, og lyder lækrest, når motoren ændrer lydbillede og bliver
> kørt som en racer mellem 5- og 7.000 o/min - men TDi´eren trækker som en
> lokomotiv og leverer flotte accelerationer hélt uden at nogen løfter et
> øjenbryn.
>
> Ingen hysteriske omdrejninger, ingen hysteriske gearskift - bare
> acceleration.
>
> Fin vogn - all in all - imo.
Lyder som en rigtig fin bil med et godt forhold mellem "antal Hk" og "pris".
Danskervenligt med andre ord.
Hvordan er pladsforholdene omkring: Førerplads, bagsæde & bagagerum? Har for
mig at det er en bil lidt under Golfstørrelse?
Samlekvalitet og materialevalg i forhold til Audi?
Kan det virkelig passe at dieselen er et alternativ til en 185 hk turbo -
også uden chip?
Mange spørgsmål :)
VH Juul
| |
Jan W Nielsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 15-01-06 14:05 |
|
> Lyder som en rigtig fin bil med et godt forhold mellem "antal Hk" og
> "pris".
> Danskervenligt med andre ord.
Jep.
> Hvordan er pladsforholdene omkring: Førerplads, bagsæde & bagagerum? Har
> for
> mig at det er en bil lidt under Golfstørrelse?
Jeg kan ikke vurdere den ift en Golf V, for forskellene er for små, og det
er for længe siden, jeg har kigget en ned i en Golf V - men jeg var
forbløffet over pladsen, som jeg synes var overraskende god. (Men med et
lille bagagerum.....der dog er pænt regulært og med gode adgangsforhold.
> Samlekvalitet og materialevalg i forhold til Audi?
Formentlig ikke nær så godt - men ok, synes jeg - og så var kabinen sort,
hvilket jeg godt kan lide. Vinduerne er små. Det kan jeg også godt lide.
Forruden er stor, men ekstremt skrå og med mulighed for at "indsnævre"
synsfeltet meget ved hjælp af solflapper....så man kan skærme sig mod sol,
men bevare det udsyn, som man ønsker. Man sad godt gemt væk i den.
> Kan det virkelig passe at dieselen er et alternativ til en 185 hk turbo -
> også uden chip?
Ja, det synes jeg - for i alm. kørsel virker den faktisk næsten kvikkere til
evt. hurtigt lige at smutte udenom en anden bil... TFSI´eren skal
naturligvis have omdrejninger på trods af dens 270 Nm ved 2.000 o/min, eller
hvad det nu var, men så rykker den også klart mere. Den er ret hurtig, når
den lammes ud til 7.000 o/min. Det fedeste er nærmest, at den lyder dejlig
tilfreds ved 5-6.000 o/min. Den lyder ikke anstrengt.
En TDi med chip er uden tvivl væsentligt mere tilfredsstillende at køre i -
end en TFSi uden chip.
....dog ville jeg nok helst have en TFSi med 230-240 hk..
--
/Jan W Nielsen
| |
Flemming (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 15-01-06 19:15 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>> Kan det virkelig passe at dieselen er et alternativ til en 185 hk
>> turbo - også uden chip?
>
> Ja, det synes jeg - for i alm. kørsel virker den faktisk næsten
> kvikkere til evt. hurtigt lige at smutte udenom en anden bil...
> TFSI´eren skal naturligvis have omdrejninger på trods af dens 270 Nm
> ved 2.000 o/min, eller hvad det nu var, men så rykker den også klart
> mere. Den er ret hurtig, når den lammes ud til 7.000 o/min. Det
> fedeste er nærmest, at den lyder dejlig tilfreds ved 5-6.000 o/min.
> Den lyder ikke anstrengt.
> En TDi med chip er uden tvivl væsentligt mere tilfredsstillende at
> køre i - end en TFSi uden chip.
Her er lidt resultater med den samme motor, bare i en Altea:
http://www.bb-automobiltechnik.de/bb2004/en/produkte/motoren/seat/altea/mseat_v_altea_20tdi_140ps.php
(Det er nok kun Level 1 man skal kigge på)
Mvh. Flemming
| |
Armand (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-01-06 16:47 |
|
Jan W Nielsen skrev:
>
>
> Jeg var ude at køre en tur i den nye Seat Leon i dag...
> 1: 2,0 turbo diesel (TDi 16V med DSG. - standard 140 hk .....
> TDi´eren med DSG er også en vidunderlig motor -
> ......TDi´eren trækker som en lokomotiv ....
> Ingen hysteriske omdrejninger, ingen hysteriske gearskift - bare
> acceleration.
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Hvorledes er det at køre med de DSG-gear?
--
Armand.
| |
Jan W Nielsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 15-01-06 17:22 |
|
> Hvorledes er det at køre med de DSG-gear?
Fint - lidt som automatgear - men ingen ryk overhovedet - specielt ikke med
sømmet i bund - der er det bare eet langt sug.
--
/Jan W Nielsen
| |
Flemming (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 15-01-06 19:10 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>> Hvorledes er det at køre med de DSG-gear?
>
> Fint - lidt som automatgear - men ingen ryk overhovedet - specielt
> ikke med sømmet i bund - der er det bare eet langt sug.
Arrr, det syntes jeg nu ikke helt man kan sige, men væsenligt bedre en
gl.-dags automat gearkasse.
Mvh. Flemming
| |
Jan W Nielsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 15-01-06 20:46 |
|
> Arrr, det syntes jeg nu ikke helt man kan sige, men væsenligt bedre en
> gl.-dags automat gearkasse.
Hvis man mærker forskel i trækkraften skyldes det alene motoren ikke helt
konstante effekt over omdrejningsregisteret - ikke selve skiftet.
Efter min mening ret rykfrit - specielt ved fuld gas - men ok måske knap så
meget ved blid acceleration.
--
/Jan W Nielsen
| |
|
|