philips H4 +50
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-01-06 23:41

Hej

ved nogen hvor man for philips 50% mere lys H4 pærer billigt.. hørte lige
for sjov hvad de tog på den lokale tank, 180 pr pærer var prisen vist hos
dem hehe.. Men der må vel være nogen der sælger dem til i hvertfald halv
pris af dette?

Synes nemlig ikke der er voldsomt meget lys på min Seat Ibiza ´97

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-06 23:46

Bjarke Hansen skriver:

> Synes nemlig ikke der er voldsomt meget lys på min Seat Ibiza ´97

Overvej et sæt relæer og en tyk ledning i stedet.

Prøv at mål spændingen på soklen til pærene.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-01-06 23:55

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Bjarke Hansen skriver:

> Overvej et sæt relæer og en tyk ledning i stedet.
>
> Prøv at mål spændingen på soklen til pærene.

kom jeg også lige i tanke om, da jeg kom i tanke om nogen der havde snakket
om dårlig lys i polo ca samme årgang.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-01-06 00:07

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Overvej et sæt relæer og en tyk ledning i stedet.

det kan give et godt indspark

Har lige syet rekorden om til relæstyret lys - før 12volt, nu 13.5 på
lamperne

>Prøv at mål spændingen på soklen til pærene.

bedre er den ene ledning på batteri+ og den anden på pæren

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-06 07:53

jan@stevns.net skriver:

> bedre er den ene ledning på batteri+ og den anden på pæren

Nix, for så får du kun spændingafaldet på +'en

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-01-06 09:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Nix, for så får du kun spændingafaldet på +'en

deri har du ret ... man skal heller ikke tro hvad jeg skriver en
fredag d. 13 +/- 10 minutter

(endeligt rart med en fridag)

:)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-06 00:33

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Bjarke Hansen skriver:

> Overvej et sæt relæer og en tyk ledning i stedet.
>
> Prøv at mål spændingen på soklen til pærene.

gik lige end og testede, højre forlygte

kan nok ikke regne 100% med testen, da multimeteret sagde lav batteri.

slukket motor:

11,7v på batteri
10,2 på pære langt lys
10,3 kørelys

tændt motor tomgang 900omd.

12,8V på batteri
11,2V ved langt lys
11,35 ved nærlys

0,5v højere spænding med stelmåling på motorblok

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 01:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> tændt motor tomgang 900omd.
>
> 12,8V på batteri
> 11,2V ved langt lys
> 11,35 ved nærlys

Med motor på ~2000 omdr og tændt fjernlys skal der være 13.7-14.3 V. målt på
batteriet. Men du skriver du har +0.5V når du måler ifht. motor?, det kunne
tyde på en dårlig stel til batteriet :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-06 07:55

Bjarke Hansen skriver:

> 11,7v på batteri
> 10,2 på pære langt lys
> 10,3 kørelys
>
> tændt motor tomgang 900omd.
>
> 12,8V på batteri
> 11,2V ved langt lys
> 11,35 ved nærlys

Av - 1,5 volts spændingsfald, det er 10+%

> 0,5v højere spænding med stelmåling på motorblok

Så stelforbindelsen er også halvgående...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-06 11:06

> Bjarke Hansen skriver:

> Av - 1,5 volts spændingsfald, det er 10+%

ja der er da lidt lednignsnettet så da ellers okay ud.. Det var da
mindst 1,5kvd nok nærmere 2,5kvd som blev afsluttet i et stik, og så kørte
der lidt tyndere sikkert varmebestandige internt i lampen.
Kan man få et relæsæt der er til at sætte til dette stiksæt?

> Så stelforbindelsen er også halvgående...

det var ikke batterispændingen der var højere. men det der er jo også
spændignsfald i stelledningen til lampen, og når jeg målte på motorblok og
så på plusledningen på lampen blev spændningen lidt højere, ved nu ikke om
det helt var 0,5v

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 14-01-06 11:12

> [...]
> der lidt tyndere sikkert varmebestandige internt i lampen.
> Kan man få et relæsæt der er til at sætte til dette stiksæt?

Ja sådan et sæt det er lige til at sætte på tager ca 1/2 time.

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=75847

Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-06 11:37

"Søren Jensen (9800)" <sjakalen01@msn.com> wrote in message

> [...]
> meddelelse news:524yf.>
>

> Ja sådan et sæt det er lige til at sætte på tager ca 1/2 time.

Hmm tak, men det passer nok ikke, uden at bryde fugt forsejlingen.

Det er vel bare at bruge sådan nogle relæer her
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=462&iItemId=88091 og koble
eksisterende ledninger ind over relæet og så køre tykkere kabler direkte fra
batteri? Kan sådan nogle relæer godt tåle at ligge sådan i motorrummet?

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 14-01-06 17:02

> Hmm tak, men det passer nok ikke, uden at bryde fugt forsejlingen.

Jo du går slet ikke ind i den instalation der er der i forvejen .det er stik
på du tager bare stikket af pæren og sætter stikket fra ledningsættet på
pæren og i den ene sidde sætter du ledningen der sad på pæren på
ledningsnette og kobler stel på de 2 sorte ledninger ude ved lygterne og
batt på de 2 røde ledninger med sildeøjne på .

Søren

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-01-06 17:27

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev :

>Hmm tak, men det passer nok ikke, uden at bryde fugt forsejlingen.

Du slipper ikke for at lavde noget dims, med ledningerne ind til pærer

> [...]
>eksisterende ledninger ind over relæet og så køre tykkere kabler direkte fra

Eller bruge enkeltrelæ'erne - de er tilmed lidt billigere

Jeg har brugt 2 relæer i hver side (bag lygtehuset) - og kører så en 4
kvadrat fødning til dem

De ledninger der før endte i selve pæren, trækker nu relæspolen, og
jeg har en kraftigere stelforbindelse til selve pæren (soklen)

>Kan sådan nogle relæer godt tåle at ligge sådan i motorrummet?

jada - man skal blot montere dem, så de ikke sidder udsat, og gerne
ret op og ned, eller skrå, så evt vand løber af dem

(du glemte at fortælle, at du selvfølgelig har en sikring siddende ved
batteriet, til din fødning)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-06 17:40

<jan@stevns.net> wrote in message

> Du slipper ikke for at lavde noget dims, med ledningerne ind til pærer

Nej og det ser for besværligt ud, har netop fået skiftet ventre forlygte,
kostede ca. 800 uden arbejdsløn da der var trukket støv/fugt ind på
indersiden af lygten.

> [...]
>
> De ledninger der før endte i selve pæren, trækker nu relæspolen, og
> jeg har en kraftigere stelforbindelse til selve pæren (soklen)

Dvs du har sat nye fastninger i og lavet hele ledningsnettet om til lampen.
tænkte nu bare på at lade det sidde orginalt de sidst 20cm og koble relæer
ind lige inden tilgangen til forlygterne

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-01-06 18:38

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev :

>Dvs du har sat nye fastninger i og lavet hele ledningsnettet om til lampen.

Ja - der er nye fatninger til pærerene - de 3 ledninger der før gik
til fatningen, er trukket baglæns, og sidder nu og styrer 2 relæer i
hver side.

Fra hver fatning går der nu 3 tykkere (2.5kvadrat) til hhv. relæ og en
stel.

>tænkte nu bare på at lade det sidde orginalt de sidst 20cm og koble relæer
>ind lige inden tilgangen til forlygterne

Det ku' man osse - men skal det være optimalt, kan man lige så godt
gøre det optimalt, altså maksimalt krudt på lamperne.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 02:19

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
Det er sgu' fusk. Biltema sættet er at foretrække.

> Det ku' man osse - men skal det være optimalt, kan man lige så godt
> gøre det optimalt, altså maksimalt krudt på lamperne.

Nu skal Bjarke være opmærksom på der nok er levetidsforlængende
kørelys-dæmpning på hans Seat, som på alle andre VAG. Men den "ryger" altså,
så pærerne altid får "fuldt knald" og derved lever lidt kortere.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-01-06 07:31

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Det er sgu' fusk. Biltema sættet er at foretrække.

<opstød>

Jørgen - når du citerer noget, og bagefter skriver "det er sgu fusk" -
så må du meget gerne gøre på en måde, så man kan se, at det er den
korrekte person du mener fusker ;)

Det var jo ikke undertegnede, der havde snakket om at indkoble relæer
på det eksisterende ledningsnet. Jeg fusker da tit, og tager gerne
betegnelsen på mig, vel at mærke *når* det er mig - andre's fusk må
det dælme selv tage æren for

</opstød>

det var så et opstød, dog ikke af den sure art.

Vi kan så diskutere om det egentligt er fusk - at gøre som Bjarke
havde tænk sig - det er det ikke helt, han har jo tænkt lidt, idet
han er klar over at der er en årsag til man har klapper/dæksler over
alt, og man god lidt for at undgå kondens i parabolerne

>Nu skal Bjarke være opmærksom på der nok er levetidsforlængende
>kørelys-dæmpning på hans Seat, som på alle andre VAG. Men den "ryger" altså,
>så pærerne altid får "fuldt knald" og derved lever lidt kortere.

Til gengæld får han det han ønsker - mer lys

(om det så også er bedre lys, ved vi jo knapt noget om)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 09:29

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jørgen - når du citerer noget, og bagefter skriver "det er sgu fusk" -
> så må du meget gerne gøre på en måde, så man kan se, at det er den
> korrekte person du mener fusker ;)

____SNIP___

Undskyld jeg fik klippet Bjarke fra. MEN det er der sgu' mange som gør,
eller slet ikke tager nogen med :((. Det sidate er §!"#¤ irriterende, når
man vil tilbage i teksten, for at finde ud af årsagen til debatten. Men selv
OE kan finde ud af at markere hvor mange "led" det har været igennem, altså
det ikke er dig som er citere ;).

> Vi kan så diskutere om det egentligt er fusk - at gøre som Bjarke
> havde tænk sig -

Det er det, indgreb, klip i det org. ledningsnet er fusk. Jo nyere bil, jo
mere fusk, du får let lavet noget ..¤%§.. på en moderne bil med CAN-bus etc.
;). Især hvis man ikke ved 110% hvad man har gang i, meget el.lort er
startet på den måde :(.

det er det ikke helt, han har jo tænkt lidt, idet
> han er klar over at der er en årsag til man har klapper/dæksler over
> alt, og man god lidt for at undgå kondens i parabolerne

De kan bibeholdes ved "Biltema"-løsningen, hvis jeg ikke huske helt forkert.
Altså er det bare et sprgs om at få de relæer anbragt forsvarligt, og
skærmet de 2 ekstra-stik, hvilket måske kan blive et prob. i et kompakt
motorrum?. Jeg vil vælge den løsning, for så ved jeg, at jeg nemt kan komme
tilbage til scratch- org. setup.

> Til gengæld får han det han ønsker - mer lys

Det jeg tænkte, var om han overhovedet er klar over det?. Så han har målt
spænding uden kontakten var drejet til "nærlys" ;).

> (om det så også er bedre lys, ved vi jo knapt noget om)

Jeg har haft "100W" i, som self ikke var 100W, fordi det var org.
ledningsnet- reelt var det vel kun ~90W. Og resultatet stod ikke mål med
ulemperne, VARME, ifht. +30-50 lamper.....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-01-06 15:28

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> det er det ikke helt, han har jo tænkt lidt, idet
>>

> De kan bibeholdes ved "Biltema"-løsningen, hvis jeg ikke huske helt
> forkert.

Det gør du mister Jørgen.

> [...]
> skærmet de 2 ekstra-stik, hvilket måske kan blive et prob. i et kompakt
> motorrum?. Jeg vil vælge den løsning, for så ved jeg, at jeg nemt kan

Hvis det ikke skal være "fusk" skal du skiftet fatning, lode ledningernt til
stikket til lampen, og finde et stik du kan tilslutte de nye ledninger I.
Man kan ikke begynde at køre andre ledningerne ind igennem lygten. Der er et
stik man kan tage fra, det skulle jo så udskiftet med de nye ledninger, og
så skal du jo alligevel have relæsæt på, for at få lyset startet osv. og så
er der også lige den lille irreterende lampe til positionslys, som også
bliver lysførende igennem det stik til tilkobling af lampem.

> Det jeg tænkte, var om han overhovedet er klar over det?. Så han har målt
> spænding uden kontakten var drejet til "nærlys" ;).

neej jeg har drevet snakket til positions lys og målt spænding på nærlys
klemmerne ;-P

> Jeg har haft "100W" i, som self ikke var 100W, fordi det var org.
> ledningsnet- reelt var det vel kun ~90W. Og resultatet stod ikke mål med
> ulemperne, VARME, ifht. +30-50 lamper.....

Så kender du jo alt til fuskerløsninger

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 16:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør du mister Jørgen.

OK, men det kan gøres på min Octavia. Troede at VW var noget lign., smart ;)
..

> Hvis det ikke skal være "fusk" skal du skiftet fatning, lode ledningernt
> til stikket til lampen, og finde et stik du kan tilslutte de nye ledninger

___SNIP___

På de bill. af Biltema sættet ser det umiddelbart til være PnP, der er de
rette han,hun stik, lampefatninger, relæer etc. .

> neej jeg har drevet snakket til positions lys og målt spænding på nærlys
> klemmerne ;-P

OK, bare så du ikke målte med kun kørelys på. For så skal der være en lavere
spænding.

> Så kender du jo alt til fuskerløsninger
Jeg vil ikke udtale mig om noget jeg ikke har prøvet.
BTW. Jeg arb. i el.,elektronikbranchen, så jeg kender til alt i det, det er
ikke rocketscience.

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 15-01-06 17:18

> [...]
> Jeg vil ikke udtale mig om noget jeg ikke har prøvet.
> BTW. Jeg arb. i el.,elektronikbranchen, så jeg kender til alt i det, det

på min opel astra skulle jeg også bare tage stikket af pæren og sætte de
stik på der er på lednings nette fra biltema og i den ene side sætte et stik
der passer på det der sat på pæren of strøm og stel til det lednings net fra
biltems så køre det uden at bryde de originale ledninger

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-06 11:44

"Søren Jensen (9800)" skriver:

> Ja sådan et sæt det er lige til at sætte på tager ca 1/2 time.
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=75847

Og til den pris kan det nøppe betale sig at gøre mget selv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-06 11:43

Bjarke Hansen skriver:

> ja der er da lidt lednignsnettet så da ellers okay ud.. Det var da
> mindst 1,5kvd nok nærmere 2,5kvd som blev afsluttet i et stik, og så kørte
> der lidt tyndere sikkert varmebestandige internt i lampen.

Men det tykke kabel skal igenmem sikringer og ind til instrumentpanelet
osv....

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-01-06 00:02

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev :

>ved nogen hvor man for philips 50% mere lys H4 pærer billigt..

Ifald bør de råbe HØJT! ;)

>hørte lige for sjov hvad de tog på den lokale tank

Det må have været for sjov ;) Havde de virkeligt andet en pølser i
svøb ?

>180 pr pærer var prisen vist hos dem hehe.. Men der må vel være nogen
>der sælger dem til i hvertfald halv pris af dette?

Måske, måske ikke

Bosch +30/+60 virker for mig som en bedre lampe - den er også noget
billigere

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-06 00:36

> Bosch +30/+60 virker for mig som en bedre lampe - den er også noget
> billigere

okay synés kun jeg havde set noget med 40% med bosch, men det lyder da
godt.. hvor kan du skaffe dem billigt da? vi snakker storkøbenhavn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-01-06 00:38

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev :

>okay synés kun jeg havde set noget med 40% med bosch, men det lyder da
>godt.. hvor kan du skaffe dem billigt da? vi snakker storkøbenhavn

Jeg kan ikke "skaffe" dem ...

Er du ikke kendt omkring Køge - så plejer Køge Autoelektro at have dem
(bor vist på Tigervej)

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 14-01-06 08:47

> [...]
Jeg købte Bosch +30% i Netto. De lå i såååån en kassereol med
10,- 20,- ........ 50,- kr's ting. Mener de kostede 30,-
Kan ihverttilfælde huske at de var nr. 3 på listen over afprøvede pærer
som ligger på DFB's hjemmeside:
http://www.dkfritidbil.dk/artikler/lamper/index.htm

Fra : tb

Dato : 14-01-06 22:35

Købte philips vision plus (testvinder med antal lux eller lumen eller hvad
det nu hedder)

pris : 236 for to ved merkonomen... Monteret og incl lygtejustering (det tog
de nu ikke noget for i forvejen)