Viskerrobot & nærlyspærer
Fra : Davidsen

Dato : 13-01-06 23:23

Hej. Er der nogle venlige mennesker, der vil give deres bud på disse to
spørgsmål?

1. Den anden dag røg sikringen til viskerstyringen, for og bag.
"Det er ingen problem" tænkte jeg, hvorefter sikringen blev skiftet og alt
tilsyneladende virkede igen. (Skiftede selvfølgelig lige den forkerte
sikring først, for lige at få nulstillet ur og radio...)
Det viste sig at bagefter var første intervaltrin på forrudeviskerne
forsvundet, og det samme gælder dén med sprinkler og visk.

For mig lyder det som enten noget elektronik med vand i, eller en defekt
viskerarm (eller hvad sådan en svend nu hedder).
Andre bud?

2. Hvorfor springer mine nærlyspærer meget ofte (4 pærer på ca. 2 mdr.)?
Nogle af dem har nok været (for) billige, men har nu skiftet til Osram +30
et-eller-andet, som skulle være gode.
Undgår selvf. fedtfingre o.lign.

Mvh
Davidsen
Citroën Xantia 1,8i 16v, 1999.

Fra : Armand

Dato : 13-01-06 23:56

Davidsen wrote:

> [...]
> For mig lyder det som enten noget elektronik med vand i, eller en defekt
> viskerarm (eller hvad sådan en svend nu hedder).

Defekt visker-kontakt, der startede med at kortslutte (= brændt
sikring), men nu "kun" er ubrugelig :-/

> 2. Hvorfor springer mine nærlyspærer meget ofte (4 pærer på ca. 2 mdr.)?

Hvis ikke de nye pærer holder bedre, så prøv at bruge trick'et med at
skifte pærerne som par og derved gemme den "overlevende" som reservepære!

--
Armand.

Fra : Davidsen

Dato : 14-01-06 12:04

> Defekt visker-kontakt, der startede med at kortslutte (= brændt sikring),
> men nu "kun" er ubrugelig :-/

Ja, lyder rimeligt, da nogle af intervallerne stadig virker.
Har du nogen idé om, hvad sådan en fætter koster?
Kan man skifte den selv, uden den store kædestrammer-eksamen?

> Hvis ikke de nye pærer holder bedre, så prøv at bruge trick'et med at
> skifte pærerne som par og derved gemme den "overlevende" som reservepære!

Det gør jeg allerede. Undrer mig bare at de ryger så tit. Nu ser vi hvordan
det går med de lidt dyrere pærer. Prøver long-life næste gang.

> --
> Armand.

Tak for hjælpen
Mvh
Davidsen

Fra : Armand

Dato : 14-01-06 15:53

Davidsen wrote:

> Ja, lyder rimeligt, da nogle af intervallerne stadig virker.
> Har du nogen idé om, hvad sådan en fætter koster?
> Kan man skifte den selv, uden den store kædestrammer-eksamen?

Donno!
Da det senest skete for mig med 405'eren, bad jeg autoelektrikeren henne
om hjørnet om at bytte den ud med en ophugs, men udover at jeg fandt
prisen rimelig kan jeg ikke huske det eksakte beløb

forlygtepærerne: Virker dine pos-lygter?

--
Armand.

Fra : Davidsen

Dato : 16-01-06 17:26

> forlygtepærerne: Virker dine pos-lygter?
>
> --
> Armand.

Fint. Prøver om mekanikeren kan finde en ny/brugt kontakt.

Jep. Alt virker fint, bortset fra at pærerne ryger lidt ofte...

Mvh
Davidsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 00:04

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Andre bud?

Defekt viskermotor :(.

> 2. Hvorfor springer mine nærlyspærer meget ofte (4 pærer på ca. 2 mdr.)?

Flere biler har overspænding på lygterne. Det giver godt lys, så længe
pærene lever ;). Der er nogen specielt beregnet til det, longlife, de er
mere sejlivede, tilgengæld lidt dyrere.

Fra : Davidsen

Dato : 14-01-06 12:06

> Defekt viskermotor :(.

Hvis viskermotoren er defekt, ville alle trinene så ikke mangle? Som det er
nu er det 'kun' to ud af fem indstillinger, der ikke virker.

> Flere biler har overspænding på lygterne. Det giver godt lys, så længe
> pærene lever ;). Der er nogen specielt beregnet til det, longlife, de er
> mere sejlivede, tilgengæld lidt dyrere.

OK. Jeg prøver long-life pærer næste gang.

Tak for hjælpen.
Mvh
Davidsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 13:41

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis viskermotoren er defekt, ville alle trinene så ikke mangle? Som det
> er nu er det 'kun' to ud af fem indstillinger, der ikke virker.

Det kan være 2, flere viklinger som er kortsluttede. Der er to muligheder
kontakten el motoren, ingen af dem er gratis :(.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-01-06 12:19

> [...]
> Nogle af dem har nok været (for) billige, men har nu skiftet til Osram +30

Måske det er en generel Citroen svaghed med overspænding på pærerne ? - jeg
havde indtil for et par måneder siden en Berlingo, og den havde samme
problem med at pærer generelt kun holdt et par måneder - jeg prøvede både
dyre mærkevarer, og billige 25 kroners pærer fra Bilka.
Så på et tidspunkt havde de Bosch standardpærer som "Her-og-nu" tilbud i
Fakta, og jeg købte så en ordentlig håndfuld, da jeg jo var
storforbruger...
Men efter der kom disse Bosch pærer i bilen så var der ro - jeg nåede aldrig
at skifte mere inden jeg solgte bilen ca 3 år efter at den havde fået
pærerne. Så nu har jeg en 4 stk Bosch H4 liggende, og den nye bil bruger
selvfølgelig ikke H4..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Davidsen

Dato : 16-01-06 17:27

> [...]
> aldrig at skifte mere inden jeg solgte bilen ca 3 år efter at den havde
> fået pærerne. Så nu har jeg en 4 stk Bosch H4 liggende, og den nye bil

OK. Prøver måske Bosch når Osram'erne ryger sig en tur

Mvh
Davidsen