"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43c6bf61$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c6bd87$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:43c6a83f$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Juel" <him> skrev i en meddelelse
>>> news:43c622dc$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hejsa Alle
>>>>
>>>> Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7
>>>> af hvad kassen indeholder, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde
>>>> den ca 1l på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6
>>>> gange, så er oliens tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en
>>>> god ide ?? eller er det spild af tid og $$ ??
>>>
>>> hvis ikke du tømmer helt så kan du lige så godt lade værre med at
>>> skifte.
>>> Mercedes værksteder stopper en tynd slange ned gennem
>>> påfyldningen/oliepinden og suger olien op med en pumpe...simpelt og
>>> smart
>>>
>>> --
>>> Tom
>>>
>>>
>> Jaeh - hvis slangen altså kan komme helt til bunds....
>>
>> Efter ca 10 tkm efter en totalrenovering af kassen begyndte den at skifte
>> tydeligt ringere. Et aut. olieskift fik den tilbage til nyrenoveret"
>> tilstand. Og der kan altså komme mere end 1/7 ud af en Volvo Asian Warner
>> 3 gears + overgear kasse - jeg så det selv
>>
>> Forresten koster det a 4.500 alene for af- og påmontering af kassen på
>> såd'n Volvo, når der skal renoveres for alvor. Resten kostede distancen
>> op til 20 tkr.....så regn selv efter om du syntes det kan betale sig at
>> få skiftet olien i tide !
>> Mange - desværre også mekanikerer - regner en aut.kasse for ikke at kræve
>> service...de sku nu ta og læse manualen !
>>
>> Nogen i tråden nævner Mercedes som noget smart - var det smart at de for
>> få år siden meldte ud ti kunder og værksteder at deres nye kasser ikke
>> krævede service ? Det syntes de vist ikke selv efter en hel del
>> havarier - de gik faktisk over til at lave en kit til eftermotering på de
>> kasser.Sjovt nok gorde det kit det muligt at skifte olie påkasserne
>> alligevel
>
> Jeg tror ikke jeg kender et eneste bilmærke hvor der ikke på et eller
> andet tidspunkt her i gruppen har været en ejer der har haft problemer med
> tomatkassen. Det være sig Volvo, Mercedes, Ford, Opel, o.m.a.
> Tomatkasser skal åbenbart ikke holde så længe som de manuelle
>
> --
> Tp,
>
Problem - tja - hva ska jeg sige uden at blande ind i billedet hva de laver
hos Koberg?
Den havde da rundet 250 tkm da den begyndte at ha svært ved at skifte 1-2.
gear. Hos Automatgearcentret i Gilleleje ku de da fortælle at det var da
helt normalt - for de fleste mærker. Nogle sku du regne alt over 100 tkm for
ren gevinst !
Medvirkende til at min gamle opfattelse af aut.gear som problemfrit over
længere brug end 250 tkm ikke holder mere er måske at der rent faktisk i min
manual står "noget om olieskift" på kassen - og jeg er ret sikker på at de
fleste brugere aldrig lægge mærke til det. Og at værkstederne også sjældent
ved noget om såd'n kasse......så skal det gå galt i utide.
Værkstedet havde forrige sommer en mindre Nissan med "million-gear" stående.
Problemet var at den ikke havde rundet 100 tkm, ikke længere var under
garanti - og at Nissan IKKE kunne/ville levere reservedel til såd'n kasse.
Men de ku da sagtens levere en ny til omkring 45 tkr..... Der var dog
"lovende forhandlinger" i gang med en udenlandsk Nissan importør - den
danske var ikke til at tale med. Jeg regner ikke lige med at købe Nissan de
nste gange...
Og med beretningen om Mercedes kasserne er jeg ikke efter mærket som sådan -
jeg syntes blot det er er bemærkelsesværdigt skift at de først melder ud at
deres nye kasser "aldrig skal have skiftet olie" til at "nu er der kommet
nye serviceforeskrifter om olieskift" - og så forresten skal der lige
monteret et kit, der muliggør olieskift....det er da lidt af en kovending -
ikk' ?
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder