> 1. Jeg er lidt i tvivl om, om det har nogen betydning at det nye batteri
> yder 450 amp som startstrøm mod 170 amp ved det gamle batteri - kan jeg
> risikere at "riste" tændingsanlægget i bilen eller kan jeg roligt montere
> det ?
Det er hvor meget dit batteri _kan_ give, ikke hvor meget det altid giver
når der sluges strøm fra det. Ved direkte kort slutning giver det 450A,
eller mere. Men hvis du smider f.eks. en pære på, så smider det måske kun
5A.
> 2. Efter sigende skulle der være lidt strøm på det nye batteri så jeg kan
få
> bilen startet og derefter lade det op med bilen. Jeg er nu mere for selv
at
> lade lidt på batteriet inden jeg monterer det - kan jeg bruge en alm.
> billader (til syrebatterier) til sådan et vedligeholdelsesfrit batteri
eller
> skal man have en impulslader. Min intuition siger mig at man burde kunne
> bruge en alm. billader da bilen vel heller ikke lader med impulser.
De 4-5batterier jeg har haft mine fingre på, har altid været ladet helt op,
netop fordi at et bilbatteri ikke har godt af at være afladt. Så medmindre
du har et specielt batteri, så er der ikke noget at være bange for.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk