Saab 900i 2,0
Fra : William Husted

Dato : 10-01-06 20:10

Hej gruppe,

Hjælp!

Først af alt: Jeg aner meget lidt om biler. Men derfor kan jeg jo ikke undvære en
alligevel.

Så derfor: Jeg er brændt varm på en Saab 900i fra 1985 i, umiddelbart rigtig fin
stand. Den er nysynet, har kørt 250.000 og står til 10.800,- Har kørt en tur i
den, kørte rigtig rigtig godt.

Jeg har kort fortalt brug for en bil der kan holde i min. 1 år uden kæmpe udgifter.

Mit spørgsmål:

Er det et "dumt" køb? (Er den f.eks. dyr at reparere, forsikre og køre i (km. pr
ltr.)

Håber meget på lidt hurtig respons.

På forhånd mange tak!

Venligst

William Husted

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.130.112.16)

Fra : KASO

Dato : 10-01-06 21:08

"William Husted" <william@eaid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgifter.
>
> Mit spørgsmål:
>
> Er det et "dumt" køb? (Er den f.eks. dyr at reparere, forsikre og køre i

Jeg kan ikke svare specifikt omkring modellen, men:

- I denne prisklasse er stand/vedligeholdelse altafgørende. Selv den bedste
bil kan være kørt i sænk - og selv den ringeste kan være fornuftig, hvis den
har været vedligeholdt efter forskrifterne.

- Benzinøkonomi er i denne prisklasse ikke afgørende for totaløkonomien. En
enkelt, dyr reparation kan koste langt mere end forskellen i
brændstofforbrug i løbet af 1 år - med mindre du skal køre rigtigt mange km.

Fra :    ab©

Dato : 10-01-06 22:42

> [...]
> den, kørte rigtig rigtig godt.
>
> Jeg har kort fortalt brug for en bil der kan holde i min. 1 år uden kæmpe

Vi havde vores 900I / 85 i ca. 13 år og var rigtig godt tilfreds med den -
jeg vil da sige, at den gerne skulle kunne køre i min 4 år uden de store
udgifter - vores kunne holde ca. 11 km/liter, men for mig er det ikke
væsentligt, hvordan økonomien er, men mere vigtigt, at familien ikke skal
"samles op med trækpapir", hvis en eller anden åndsamøbe kommer på tværs.

Originale reservedele er ikke specielt dyre, hvis du køber dem det rigtige
sted - og kan du selv sætte dem i, ja, så er du virkeligt billigt kørende.
Vores havde kørt mere end 450.000 da vi solgte den for ca. den pris du
nævner.

Vores søn købte en gl. 1.7 l fra 1983 for kr. 7.000,- og kørte i den i 4 å
uden udgifter til andet end dæk og bremser. Vores 1969´er holdt den kørende
i mere end 25 år, uden at komme på værksted for mere, end jeg kunne klare i
vores indkørsel.

> Er det et "dumt" køb? (Er den f.eks. dyr at reparere, forsikre og køre i
> (km. pr. ltr.)

Forsikringsudgiften kommer jo mere an på dig og dit forsikringsselskab end
på bilen - det kan ikke gå an med en kasko-forsikring.

Du skal specielt være opmærksom på dørene i bunden under gummilisterne - her
har bilen et svagt punkt. Jeg er lige ved at sige, at hvis den er OK her -
ja, så kan det ikke være rent galt.

ab (-c:)

--

- Saab 9-5, hvad ellers ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 23:52

Hej AB,

Takker mange gange for det gode indlæg - Jeg må sige, at jeg er svært forelsket i
bilen, og det er ikke blevet mindre af dit indlæg. Nu afhænger det hele mest af
forsikringen, om det bliver for dyrt for mig.

Jeg har snakket med div. forsikringsselskaber, og priserne var vidt forskellige.
Dog stadig i den dyre ende. Fair var billigst (af dem jeg undersøgte) med 9200,-
årligt. Codan ville have 21000,- (!) og Tryg forlangte 18000,-

Kan du/i andre måske komme med fif til hvordan en fyr på 24 år forsikrer sådan en
Saab 900i fra 1985 billigst?

På forhånd tak!

Venligst

William Husted

"Re: Saab 900i 2,0"

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-01-06 00:20

<William Husted> skrev i en meddelelse
> [...]
> årligt. Codan ville have 21000,- (!) og Tryg forlangte 18000,-
>
> Kan du/i andre måske komme med fif til hvordan en fyr på 24 år forsikrer

Du får det hvist ikke meget billigere som hos fair .. Jeg måtte bløde
8500.- som 26 årig for en ford sierra fra 85 .. og det var så ved GF

OZ3BTO

Fra : Leif Sørensen

Dato : 11-01-06 18:23

On Tue, 10 Jan 2006 22:42:06 +0100, "   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

> [...]
>i mere end 25 år, uden at komme på værksted for mere, end jeg kunne klare i

1.7 literen blev nu afløst i 1971 af en 1.85 liter. (Begge Triumph
motorer) .
Denne kunne fås indtil 1975, hvor den udgik.
Fra 1972 kunne en 2.0 af egen avl (B-motoren) tilbydes i og med Saab
fik adgang til egen motorfabrik med købet af Scania.

Alle disse motorer gælder for Saab 99.
2.0 B motoren blev i 1979 afløst af 2.0 H-motoren da 900 modellen kom
i 1979.
900 serien fra 1979 - 1993 har alle haft 2.0 H motoren.
Derefter blev den nye 900 jo baseret på Opel komponenter.

Mvh. Leif.

PS
Jeg har selv haft en ´77 99EMS, en ´83 900i, en '85 900 Turbo 8, og
har nu en '87 9000 Turbo 16.
Alle disse har været meget pålidelige og billige at holde kørende.
Alle bilerne havde da jeg skiftede dem kørt over 400.000 km.
Min nuværende 9000 har kørt 430.000, og kører perfekt.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-01-06 18:32

"Leif Sørensen" <les@_fjern_lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 900 serien fra 1979 - 1993 har alle haft 2.0 H motoren.
> Derefter blev den nye 900 jo baseret på Opel komponenter.

Alle Saab's motorer op til og med den nye alu 2,0 i 9-3 SS er baseret på
H-motoren.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Leif Sørensen

Dato : 11-01-06 18:41

On Wed, 11 Jan 2006 18:23:23 +0100, Leif Sørensen <les@_fjern_lite.dk>
wrote:

>2.0 B motoren blev i 1979 afløst af 2.0 H-motoren da 900 modellen kom
>i 1979.
Korrektion:
H motoren kom først i 1981.

>900 serien fra 1979 - 1993 har alle haft 2.0 H motoren.
nej:

900 serien:
fra 1979-1981 havde B - motoren
fra oktober 1981 til NG 900 i 1993, H - motoren.

99 serien
fra 1969 til 1971 Triumph 1.7
fra 1971 til 1975 Triumph 1.85
fra 1972 til 1981 Saab 2.0 B
fra 1981 - 1984 Saab 2.0 H

90 serien
fra 1984 - til den blev afløst af 3 dørs 900 i oktober 1985: 2.0 H
motoren.

så skulle det være på plads.

mvh Leif

Fra : aadam

Dato : 11-01-06 12:14

On Tue, 10 Jan 2006 20:10:06 +0100, William Husted wrote:

> [...]
> kæmpe udgifter.
>
> Mit spørgsmål:
>
> Er det et "dumt" køb? (Er den f.eks. dyr at reparere, forsikre og køre

Meget god bil - specielt fordi det er I modellen. Den skal dog være i god
stand med den alder og den pris. Jeg tror måske nok jeg ville finde et
lidt nyere til samme pris. Kig efter en model fra 88 og fremaf, de er
forbedret på flere punkter, blandt andet bremser, kabinelys mv.

Jeg købte en 86 900i for 1500 kr som vinterbil, jeg kørte et par år i
den og solgte den igen. Jeg mener den havde kørte 470k da jeg solgte den.
Denne gang købte jeg en Kadett til vinteren - det gør jeg aldrig igen!.

Mvh
Saab 900 Carlsson Turbo
Opel Kadett Stc.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-01-06 17:55

"aadam" <adam@localhost.localdomain> skrev i en meddelelse

> Mvh
> Saab 900 Carlsson Turbo
> Opel Kadett Stc.

Halløjsa.

Klubbens sekretær vil gerne i kontakt med dig:
http://www.saabklubdanmark.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2

Dyrlægebiler - Det intelligente valg