Bremsetrom,el Opel Kadett
Fra : aadam

Dato : 10-01-06 16:57

Bremsen på mit vestre baghjul (Opel Kadett) låste tidligere i dag. Jeg
rykkede lidt frem og tilbage i det, og det gik så fri igen. Nu har jeg
afmonteret dæk og den lille skrue der skulle holde bremstomlen på plads.
Bremsetromlet kører fint rundt, og binder ikke noget sted - men jeg kan
ikke få den af. I Haynes står der at man (hvis tromlet sidder fast) kan
sætte en skruetrækker ind bag bremsetromlet og løsne
håndbremsebakkerne. Jeg har prøvet at fifle lidt med det, men syntes
ikke rigtig jeg kan få "fat" i noget bag det hul. Og jeg tror heller
ikke håndbremsen låser den, tromlen kører jo fint rundt.

Nogen der har et godt tip til at tage den af?

Jeg har aldrig rodet med tromlebremser før, jeg kunne forstille mig den
er rustet fast ved navet eller sådan noget - hele tromlen ser i hvert
fald noget rusten ud.

Mvh
Aadam
Vinterbil Opel Kadett stc. 89
Saab 900 Carlsson - Som har skiver på alle fire hjul - noget nemmere at
arbejde med må man sige.

Fra : Keld Hansen

Dato : 10-01-06 18:30

"aadam" <adam@localhost.localdomain> skrev i en meddelelse
> [...]
> Aadam
> Vinterbil Opel Kadett stc. 89
> Saab 900 Carlsson - Som har skiver på alle fire hjul - noget nemmere at

Hej
For din egen skyld skal du enten have fat i en håndbog eller en god ven, som
kender til bremser.
Det er for farligt at rode med uden grundkendskab.
Når bremsen låser, er det typisk fordi den end bremsebakke (modløb) er
slidt, eventuelt på grund af fejlmontering af den automatiske justering.
hilsen Keld

Fra : aadam

Dato : 11-01-06 04:26

On Tue, 10 Jan 2006 18:29:45 +0100, Keld Hansen wrote:

> "aadam" <adam@localhost.localdomain> skrev i en meddelelse

> Hej
> For din egen skyld skal du enten have fat i en håndbog eller en god ven, som
> kender til bremser.
Som du kan læse ovenfor så har jeg håndbogen. Men i håndbøger står
jo sjældent nogen gode "tip". Kun hvordan man skiller det af når det
hele er nyt!.

> Det er for farligt at rode med uden grundkendskab.
Nu er det jo altså ikke meget "grundkendskab" man kan have til en
bremsetromle og en skivebremse, det er jo ikke raketvidenskab. Jeg har
lavet bremser flere gang på mine Saaber.

>Når bremsen låser,
> er det typisk fordi den end bremsebakke (modløb) er slidt, eventuelt
> på grund af fejlmontering af den automatiske justering. hilsen Keld
Også mit gæt at bremsebakken er slidt ned og låst.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-01-06 23:40

> [...]

> Jeg har aldrig rodet med tromlebremser før, jeg kunne forstille mig den
> er rustet fast ved navet eller sådan noget - hele tromlen ser i hvert

Læg håndbremsen ned og løsn kablet.

Lette slag på tromlen med en gummihammer er helller ikke at foragte.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-06 00:39

aadam skrev:

> Jeg har aldrig rodet med tromlebremser før, jeg kunne forstille mig
> den er rustet fast ved navet eller sådan noget - hele tromlen ser i
> hvert fald noget rusten ud.

Det er altid noget gylle at få af (hvis de ikke er helt nye) - der kommer
med tiden en kant på dem som gør det svært at trække dem af - gør som Ravn
siger og slå forsigtigt skiftevis på begge sider af tromlen med en gummi-
eller "bolchehammer".

Når du først har den af kan du se hvorfor den (sansynligvis) klemte
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : aadam

Dato : 11-01-06 11:54

> Jeg har aldrig rodet med tromlebremser før, jeg kunne forstille mig den
> er rustet fast ved navet eller sådan noget - hele tromlen ser i hvert
> fald noget rusten ud.

Der skulle ikke være nogen i Aalborg som havde en bremsetrommel
aftrækker ala den her:

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82518

som man kunne låne?

Mvh
aadam

Fra : aadam

Dato : 11-01-06 18:04

> Der skulle ikke være nogen i Aalborg som havde en bremsetrommel
> aftrækker ala den her:
>
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82518
>
> som man kunne låne?

Lige meget nu. Jeg fik den af ved at slå rundt på tromlen og lirke lidt
med den. Problemet var at der var et stykke bremsebelægning der var
knækket af og sad i klemme.

Mvh
Adam