/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mærkelig temp. på G3 TDi
Fra : Michael Hansen


Dato : 09-01-06 18:41

En lidt kompliceret historie. Købte en bil 1. okt. hos en forhandler.

I starten virkede temp. måleren slet ikke. Han fik den ind og skiftede
termostat dog uden held. Næste gang skiftede han føler. Så begyndte temp.
måleren at røre på sig, men kom kun op på 80 grader, selv efter 2 x 60 km
daglig på motorvej.
Så fik han den ind igen og prøvede et eller andet dog uden resultat.

Inden jul skulle han så forsøge igen, men med et nyt og anderledes resultat.
Nu kommer den op på 90-92 grader, men først efter 40-45 km på motorvej (110
km/t). Så snart jeg så kører af motorvejen, det vil sige landevej/bykørsel
falder temp. rimelig hurtig ned til ca. 70 grader..

Så her i torsdags var den på Bosch værksted, de sagde det var en forkert
temp. føler. Så motorstyringen ikke virkede rigtig, derfor den var lang tid
om at varm. Det eneste der var nu, at viseren kun gik op på 80 grader og det
var instrumentet der bare skulle skiftets, fordi det nuværende skulle vise
10 grader for lidt.

MEN den tror jeg ikke helt på, for den opfører sig ligesom inden, altså er
ca. 40-45km om at nå de 90 grader og falder ca. 20 grader ved andet end
motorvejskørsel.

Ville i tror på det og være tilfreds? Eller har i et bud hvad der er galt?

Michael



 
 
Jørgen M. Rasmussen (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 09-01-06 19:00


"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse

> MEN den tror jeg ikke helt på, for den opfører sig ligesom inden, altså er
> ca. 40-45km om at nå de 90 grader og falder ca. 20 grader ved andet end
> motorvejskørsel.
>
Jeg gætter på din kølertermostat er def.., står åben. Prøv med et termometer
i ekspasionsbeholderen, det skal viser ca. det som instrumentet viser. Hvad
viser det, når din kølerblæser starter, mener den starter v. 110°C. ?. Du
skal self have lukket beholderen igen, ellers får du den aldrig til at blive
så varm ;).



Per Henneberg Kriste~ (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 09-01-06 23:41


"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
news:43c2a02a$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> I starten virkede temp. måleren slet ikke. Han fik den ind og skiftede
> termostat dog uden held. Næste gang skiftede han føler. Så begyndte temp.
> måleren at røre på sig, men kom kun op på 80 grader, selv efter 2 x 60 km
> daglig på motorvej.
> Så fik han den ind igen og prøvede et eller andet dog uden resultat.

Det nemmeste er at anbringe et stykke pap foran køleren og se om det kan
bringe temperaturen op. Kender en i en Audi der gør det i øjebikket pga
defekt termostat.

Kører selv G3 TDI og den er 20-25 km om at blive varm ved 80-90 km/t.
Driftstemperatur er 90 grader her. Om sommeren eller med campingvogn
bagefter er der ingen problemer med at køre den hurtigt varm (det kunne også
være en test :)). Maks. 10 km og der er temperatur på!! :)


--
Per, Esbjerg



Jørgen M. Rasmussen (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-01-06 01:35


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det nemmeste er at anbringe et stykke pap foran køleren og se om det kan
> bringe temperaturen op. Kender en i en Audi der gør det i øjebikket pga
> defekt termostat.
>
Jeg har lukket ½'delen af køleren med masonite, om vinteren, selv om termo.
er OK. . Der kommer varme på hurtigere, når der ikke cirkulere så meget
kold luft i motorrummet.

> Kører selv G3 TDI og den er 20-25 km om at blive varm ved 80-90 km/t.

Hvordan holder du varmen så længe, står du af og slår "kuskeslag"? :).
Seriøst, er der ikke "varmetilskud", elpatron?, det er ikke optimalt den er
kold så længe :(. Jeg ville give den "pappet", "masoniten", i det mindste
bare for at prøve om det kan gøres hurtigere.



Michael Hansen (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Michael Hansen


Dato : 10-01-06 20:10

Jeg har anbragt et stykke plade for en ½delen af køleren... Synes nu ikke
der var nogen ændring.

Snakkede med Bosch i dag , jeg spurgte om arbejdstemp på motorvej så var 100
grader når min nu viser 90 og det er 10 for lidt, siger de. Men at den
falder nu ned til 70 grader, 80 som de mener, ved by/landevejskørsel.?

Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
by/landevej
Michael

>
>> Det nemmeste er at anbringe et stykke pap foran køleren og se om det kan
>> bringe temperaturen op. Kender en i en Audi der gør det i øjebikket pga
>> defekt termostat.
>>
> Jeg har lukket ½'delen af køleren med masonite, om vinteren, selv om
> termo. er OK. . Der kommer varme på hurtigere, når der ikke cirkulere så
> meget kold luft i motorrummet.
>
>> Kører selv G3 TDI og den er 20-25 km om at blive varm ved 80-90 km/t.
>
> Hvordan holder du varmen så længe, står du af og slår "kuskeslag"? :).
> Seriøst, er der ikke "varmetilskud", elpatron?, det er ikke optimalt den
> er kold så længe :(. Jeg ville give den "pappet", "masoniten", i det
> mindste bare for at prøve om det kan gøres hurtigere.
>



Martin Johansen [600~ (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-01-06 20:32

"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> wrote in
news:43c406ac$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
> by/landevej

Det burde være omvendt. Ved normalmotorvej har du mere køling end den
lavere hastighed på landevejen.

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Armand (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-01-06 21:35

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> wrote in
> news:43c406ac$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>
>
>>Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
>>by/landevej
>
> Det burde være omvendt. Ved normalmotorvej har du mere køling end den
> lavere hastighed på landevejen.




Ikke for turbo-diesel'erne: de producere simpelthen ikke så meget varme
i tomgang at de er i stand til at holde temperaturen oppe
Så hvis temperaturen anskues at falde ved by/landevej så er dét nok
grunden. Hvis man derimod anskuer at temperauren stiger ved
motorvejskørsel er termostaten færdig således at den ikke åbner for fuld
gennemgang ved driftsvarmt (á80° kølevand).
At motoren vitterligt kan blive hele 100° ved de p.t. herskende
temperaturer tager jeg som indikering på det sidstnævnte :-|

--
Armand.

Michael Hansen (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Michael Hansen


Dato : 10-01-06 22:15

Er der så nogen der ved om det er meget besværligt at skifte/tjekke
termostat i sådan en bil. For jeg er snart træt af min mekaniker, så må man
vel selv tage affære...
Michael

>>>Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
>>>by/landevej
>>
>> Det burde være omvendt. Ved normalmotorvej har du mere køling end den
>> lavere hastighed på landevejen.
>
>
>
>
> Ikke for turbo-diesel'erne: de producere simpelthen ikke så meget varme i
> tomgang at de er i stand til at holde temperaturen oppe
> Så hvis temperaturen anskues at falde ved by/landevej så er dét nok
> grunden. Hvis man derimod anskuer at temperauren stiger ved
> motorvejskørsel er termostaten færdig således at den ikke åbner for fuld
> gennemgang ved driftsvarmt (á80° kølevand).
> At motoren vitterligt kan blive hele 100° ved de p.t. herskende
> temperaturer tager jeg som indikering på det sidstnævnte :-|
>
> --
> Armand.



Per Henneberg Kriste~ (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-01-06 08:46


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9747D0ECB1370nononoinvalid@62.243.74.163...
> "Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> wrote in
> news:43c406ac$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>
>> Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
>> by/landevej
>
> Det burde være omvendt. Ved normalmotorvej har du mere køling end den
> lavere hastighed på landevejen.

Når min G3 TDI er blevet varm står den på 90 grader - hverken mere eller
mindre. Der er/har været 3 undtagelser:

1. Jeg havde sprunget en rem :) Visning 95-100 ..
2. Jeg kørte op ad Brenner Strasse med en cv på ryggen :) Visning 95
3. Jeg har sat min blæser på 3 eller 4. Visning < 90.

Ang. 3 så kan jeg godt køre med 90 graders visning, men sætter jeg
varmeblæseren på 3 eller 4 falder temperaturen til 80-85 stykker, også ved
forholdsvis høje udendørstemperaturer. Som en konsekvens af dette kører jeg
_altid_ med min blæser på trin 2.

En spørger om jeg kan holde varmen i kabinen. Sagtens! Selv ved 70 graders
visning på temperaturmåleren kan der komme 110 grader varmt luft ind i
kabinen. Jeg kender ikke årsagen, jeg har fået forskellige inputs omkring
tilstedeværelsen af en radiatorvarme, nogen siger der er en, andre siger der
ikke er.

Temperaturen er målt med et termometer der måler kogende vand til 100 grader
målt ned i en gryde. Termomeret behøver ikke have fysisk kontakt for at vise
temperaturen.


--
Per, Esbjerg



Jørgen M. Rasmussen (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 11-01-06 10:34


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> En spørger om jeg kan holde varmen i kabinen. Sagtens! Selv ved 70 graders
> visning på temperaturmåleren kan der komme 110 grader varmt luft ind i
> kabinen.

Hvis det er rigtigt med de 70/110°C., er der varmetilskud. Luften KAN ikke
blive varmere end det vand som opvarmer den, hvor kommer den ekstra energi
fra? :)). Men jeg ville nu få den op på normal temp. på 90°C. i en
fart,hurtigere, motoren og økonomien har bedre af det.



Per Henneberg Kriste~ (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-01-06 13:47


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:43c4d08b$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> En spørger om jeg kan holde varmen i kabinen. Sagtens! Selv ved 70
>> graders visning på temperaturmåleren kan der komme 110 grader varmt luft
>> ind i kabinen.
>
> Hvis det er rigtigt med de 70/110°C., er der varmetilskud. Luften KAN ikke
> blive varmere end det vand som opvarmer den, hvor kommer den ekstra energi
> fra? :)).

Jeg mener at have læst et eller andet sted at der sidder en dybkoger på
slangen til varmen. Men jeg kan ikke finde det igen. Måske en
værkstedshåndbog?

> Men jeg ville nu få den op på normal temp. på 90°C. i en fart,hurtigere,
> motoren og økonomien har bedre af det.

Aber klar! Derfor også kun blæseren på trin II.


--
Per, Esbjerg



Jørgen M. Rasmussen (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 11-01-06 14:05


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

>
> Aber klar! Derfor også kun blæseren på trin II.
>
Ja det hjælper lidt, men jeg ville nu ikke holde mig fra at give den
"pappet". Tidl. kørte alle biler med køleren dækket om vinteren, men det er
gået af mode, efterhånden som folk har mistet forståelsen, interessen, for
hvad de egentligt sætter gang i ;). Hvis jeg ikke dækker køleren køre jeg
10-15 km. motorvej inden der er varme på, nu nøjes jeg med det ½'ve.



Brian (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-01-06 21:09

Michael Hansen wrote:

> Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
> by/landevej

Det er jo noget med at vandtemp. måleren er programmeret til at stå
på 90 grader, selv om temperaturen er lidt højere. Jeg ved ikke hvor den
skelner helt præcist.

Har du ikke olietemp. måler i sådan en potte ?
Det har min G3 TDI, og den lægger sig omkring 86 grader ved
landeveje, og 90-92 på motorvej - hvis det kan bruges som indikator.

Små 15 kilometer, hvoraf de første 5 er i byen, skal der til før min
olietemp.
kommer op omkring de 80 grader.

/Brian



Michael Hansen (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Michael Hansen


Dato : 10-01-06 22:12

Nej, så vidt jeg kan se er det kun vand temp. den viser, også da føleren
sidder i kølevandet.

>> Er det rigtig at arbejds temp. er 100 grader ved motorvej og 80 ved
>> by/landevej
>
> Det er jo noget med at vandtemp. måleren er programmeret til at stå
> på 90 grader, selv om temperaturen er lidt højere. Jeg ved ikke hvor den
> skelner helt præcist.
>
> Har du ikke olietemp. måler i sådan en potte ?
> Det har min G3 TDI, og den lægger sig omkring 86 grader ved
> landeveje, og 90-92 på motorvej - hvis det kan bruges som indikator.
>
> Små 15 kilometer, hvoraf de første 5 er i byen, skal der til før min
> olietemp.
> kommer op omkring de 80 grader.
>
> /Brian
>



Brian (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-01-06 22:20

Michael Hansen wrote:
> Nej, så vidt jeg kan se er det kun vand temp. den viser, også da
> føleren sidder i kølevandet.

Okay, bilen skal også have MFA for at du har olietemp. måler.

/Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste