/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Koste vs Bøjer
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-01-06 00:29

Hej NG
For adskellige år tilbage var der en afmærkning der hed eller blev kaldt en
Kost
f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der nogen i gruppen der ved om de eksistere
endnu.
Jeg mener at kan huske det var en "stage" med påsat birkeris eller lignede.
Spørgsmålet er, hvor var de placeret? hvad var deres opgave? var det en alm.
kendt farvandsafmærkning? og hvornår blev de udskiftet med den afmærkning vi
kender
i dag.
Vi har diskuteret det på i navigationsgruppe, men ingen ved noget, ud over
de naturligvis
blev brugt til at navigere efter.
Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.

vh/Torben H.



 
 
Ukendt (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-01-06 00:53


"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
news:43cc2c26$0$2461$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
> For adskellige år tilbage var der en afmærkning der hed
> eller blev kaldt en Kost
> f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der nogen i gruppen der
> ved om de eksistere endnu.
> Jeg mener at kan huske det var en "stage" med påsat
> birkeris eller lignede.
> Spørgsmålet er, hvor var de placeret? hvad var deres
> opgave? var det en alm.
> kendt farvandsafmærkning? og hvornår blev de udskiftet med
> den afmærkning vi kender
> i dag.
> Vi har diskuteret det på i navigationsgruppe, men ingen
> ved noget, ud over de naturligvis
> blev brugt til at navigere efter.
> Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.
>
> vh/Torben H.
>
Som jeg husker det, var koste, der var bundet I "toppen", så
"birkerisene" vendte "spidsen" opad, det, der svarer til de
grønne afmærkninger = stb-kost og dem, der var bundet i
"bunden" og dermed viste spidsen nedad det, der svarer til
røde = bb-kost. For indadgående skulle man altså have dem,
der på afstand ligner et Y til bagbord ... For at
differentiere dem, kunne man så tale om en "et-kost", en
"to-kost" osv.

De blev i løbet af firserne erstattet med "rigtige røde og
grønne afmærkninger" med farvet "plastik-hat" samt den nu
udbredte kompasafmækning: "YB, YBY, BY BYB", der viser i
hvilken retning fra afmærkningen, forhindringen er
beliggende.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Torben Henriksen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-01-06 02:18

Hej Flemming

Tak for dit hurtige svar.
Kan jeg hermed udlede, at de var alm. benyttet overalt i de danske
farvande incl. dybvandsruter m.m.

vh/Torben H.



"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:43cc31c8$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cc2c26$0$2461$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hej NG
>> For adskellige år tilbage var der en afmærkning der hed eller blev kaldt
>> en Kost
>> f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der nogen i gruppen der ved om de
>> eksistere endnu.
>> Jeg mener at kan huske det var en "stage" med påsat birkeris eller
>> lignede.
>> Spørgsmålet er, hvor var de placeret? hvad var deres opgave? var det en
>> alm.
>> kendt farvandsafmærkning? og hvornår blev de udskiftet med den afmærkning
>> vi kender
>> i dag.
>> Vi har diskuteret det på i navigationsgruppe, men ingen ved noget, ud
>> over de naturligvis
>> blev brugt til at navigere efter.
>> Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.
>>
>> vh/Torben H.
>>
> Som jeg husker det, var koste, der var bundet I "toppen", så "birkerisene"
> vendte "spidsen" opad, det, der svarer til de grønne afmærkninger =
> stb-kost og dem, der var bundet i "bunden" og dermed viste spidsen nedad
> det, der svarer til røde = bb-kost. For indadgående skulle man altså have
> dem, der på afstand ligner et Y til bagbord ... For at differentiere dem,
> kunne man så tale om en "et-kost", en "to-kost" osv.
>
> De blev i løbet af firserne erstattet med "rigtige røde og grønne
> afmærkninger" med farvet "plastik-hat" samt den nu udbredte
> kompasafmækning: "YB, YBY, BY BYB", der viser i hvilken retning fra
> afmærkningen, forhindringen er beliggende.
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>



Ukendt (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-01-06 09:22


"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
news:43cc45d6$0$2474$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Flemming
>
> Tak for dit hurtige svar.
> Kan jeg hermed udlede, at de var alm. benyttet overalt i
> de danske
> farvande incl. dybvandsruter m.m.
>
> vh/Torben H.
>

Hej Torben,

Det tør jeg ikke udtale mig om, men det var meget udbredt -
og de steder jeg kom i danske farvande -, var "koste" (af
forskellig størrelse og struktur) den typiske
afmærkningsmetode i løb og ved diverse forhindringer. Men
der var jo også diverse bøjer med blink (f.eks.
dybvandsruterne i Kattegat og løbene ved Københavns Havn),
så de omtalte "koste" har i min tid ikke været den eneste
afmærkningsform i danske farvande ... så gammel er jeg ikke!


--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Torben Henriksen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-01-06 16:39

Tak for dine svar Flemming. ... så gammel er jeg ikke!
Det er jeg heller ikke!! men dåbsattesten er begyndt at
blive lidt gul i kanterne )

Mvh/Torben H.


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:43cca933$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cc45d6$0$2474$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hej Flemming
>>
>> Tak for dit hurtige svar.
>> Kan jeg hermed udlede, at de var alm. benyttet overalt i de danske
>> farvande incl. dybvandsruter m.m.
>>
>> vh/Torben H.
>>
>
> Hej Torben,
>
> Det tør jeg ikke udtale mig om, men det var meget udbredt - og de steder
> jeg kom i danske farvande -, var "koste" (af forskellig størrelse og
> struktur) den typiske afmærkningsmetode i løb og ved diverse
> forhindringer. Men der var jo også diverse bøjer med blink (f.eks.
> dybvandsruterne i Kattegat og løbene ved Københavns Havn), så de omtalte
> "koste" har i min tid ikke været den eneste afmærkningsform i danske
> farvande ... så gammel er jeg ikke!
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>



Harding E. Larsen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-01-06 09:19

Hej Torben,

I "de gode gamle dage" var der i farvandene omkring de
forskellige lande en meget varieret afmærkning.
Formålet var selvfølgelig at markere indsejlinger til havne
sejlrender og vejledning for skibsfarten.
Der kunne forekomme mange kunstfærdige prydgenstande på disse
stager. I sejlruterne på Kattegat blev der ved juletid ofte
anbragt juletræer i toppen. Det var der også på masterne på jule
passagerbådene mellem København - Århus og Ålborg.
I de danske farvande brugte man normalt stager med påsatte
birkeris.
De var bundet hh. for neden eller for oven og fik derfor
silhouetform som kegler. De blev af hensyn til genkendelsen og
overskueligheden lavet med én-, to-, eller tre koste op ad
stagen.
De blev betegnet som etkosten, tokosten og trekosten.

I 1970 nedsatte IALA (International Association of Lighthouse
Authorities) en arbejdsgruppe, der skulle søge at skabe
ensartede regler for afmærkning til brug i alle lande. I 1975
havde man udviklet et afmærkningssystem, der benyttede såvel
sideafmærkning som kompasafmærkning.
Systemet, der benævnes "System A" blev anbefalet af IMOC (Inter-
Goverment Maritime Consultative Organization). I 1982 blev
navnet ændret til IMO (International Maritime Organization),
FN´s søfartsorganisation, og blev i årene op til 1980 indført i
en række lande deriblandt Danmark.
En del lande kunne ikke tilslutte sig "System A", men ønskede at
beholde rødt om styrbord for indadgående. Der blev derfor
udarbejdet et "System B" for disse lande, og dette sysyem fik
sin endelige udformning i 1980.
På en konference i Tokyo i november 1980 vedtog 50 lande en
sammenlægning af IALA System A og IALA system B til et
samlet "IALA maritime afmærkningssysten". I dette system skelner
man mellem Region A og Region B.
Den eneste forskel på afmærkningerne i de to regioner vil være
anvendelsen af den røde og grønne farve på sideafmærkningen,
idet al anden afmærkning vedtaget i System A kan anvendes fuldt
ud i begge regioner.
På konferencen i Tokyo blev det ligeledes vedtaget at indføre et
nyt sømærke - et skillepunktsmærke - i sideafmærkningen.
System B anvendes på begge sider af Nord- og Sydamerika og
Japan, System i resten af verden.

Mvh/Harding

Torben Henriksen <torbh@mail.tele.dk> skrev:
>Hej NG
>For adskellige år tilbage var der en
>afmærkning der hed eller blev kaldt en
>Kost
>f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der
>nogen i gruppen der ved om de eksistere
>endnu.
>Jeg mener at kan huske det var en
>"stage" med påsat birkeris eller lignede.
>Spørgsmålet er, hvor var de placeret?
>hvad var deres opgave? var det en alm.
>kendt farvandsafmærkning? og hvornår
>blev de udskiftet med den afmærkning vi
>kender
>i dag.
>Vi har diskuteret det på i
>navigationsgruppe, men ingen ved
>noget, ud over
>de naturligvis
>blev brugt til at navigere efter.
>Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.
>
>vh/Torben H.



Harding E. Larsen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-01-06 10:03


I sidste sætning skulle der stå:

System A i resten af verden.

Mvh/Harding



Torben Henriksen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-01-06 16:19

Hej Harding

Mange tak for din informative oplysninger. Jeg vil tage den med til
vort næste møde i nav. gruppen så vi kan få sat det på plads.

Mvh/Torben H.

"Harding E. Larsen (slet OKZ9Z)" <harding@OKZ9Zlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11374861460.618673525366468@dtext.news.tele.dk...
> Hej Torben,
>
> I "de gode gamle dage" var der i farvandene omkring de
> forskellige lande en meget varieret afmærkning.
> Formålet var selvfølgelig at markere indsejlinger til havne
> sejlrender og vejledning for skibsfarten.
> Der kunne forekomme mange kunstfærdige prydgenstande på disse
> stager. I sejlruterne på Kattegat blev der ved juletid ofte
> anbragt juletræer i toppen. Det var der også på masterne på jule
> passagerbådene mellem København - Århus og Ålborg.
> I de danske farvande brugte man normalt stager med påsatte
> birkeris.
> De var bundet hh. for neden eller for oven og fik derfor
> silhouetform som kegler. De blev af hensyn til genkendelsen og
> overskueligheden lavet med én-, to-, eller tre koste op ad
> stagen.
> De blev betegnet som etkosten, tokosten og trekosten.
>
> I 1970 nedsatte IALA (International Association of Lighthouse
> Authorities) en arbejdsgruppe, der skulle søge at skabe
> ensartede regler for afmærkning til brug i alle lande. I 1975
> havde man udviklet et afmærkningssystem, der benyttede såvel
> sideafmærkning som kompasafmærkning.
> Systemet, der benævnes "System A" blev anbefalet af IMOC (Inter-
> Goverment Maritime Consultative Organization). I 1982 blev
> navnet ændret til IMO (International Maritime Organization),
> FN´s søfartsorganisation, og blev i årene op til 1980 indført i
> en række lande deriblandt Danmark.
> En del lande kunne ikke tilslutte sig "System A", men ønskede at
> beholde rødt om styrbord for indadgående. Der blev derfor
> udarbejdet et "System B" for disse lande, og dette sysyem fik
> sin endelige udformning i 1980.
> På en konference i Tokyo i november 1980 vedtog 50 lande en
> sammenlægning af IALA System A og IALA system B til et
> samlet "IALA maritime afmærkningssysten". I dette system skelner
> man mellem Region A og Region B.
> Den eneste forskel på afmærkningerne i de to regioner vil være
> anvendelsen af den røde og grønne farve på sideafmærkningen,
> idet al anden afmærkning vedtaget i System A kan anvendes fuldt
> ud i begge regioner.
> På konferencen i Tokyo blev det ligeledes vedtaget at indføre et
> nyt sømærke - et skillepunktsmærke - i sideafmærkningen.
> System B anvendes på begge sider af Nord- og Sydamerika og
> Japan, System i resten af verden.
>
> Mvh/Harding
>
> Torben Henriksen <torbh@mail.tele.dk> skrev:
>>Hej NG
>>For adskellige år tilbage var der en
>>afmærkning der hed eller blev kaldt en
>>Kost
>>f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der
>>nogen i gruppen der ved om de eksistere
>>endnu.
>>Jeg mener at kan huske det var en
>>"stage" med påsat birkeris eller lignede.
>>Spørgsmålet er, hvor var de placeret?
>>hvad var deres opgave? var det en alm.
>>kendt farvandsafmærkning? og hvornår
>>blev de udskiftet med den afmærkning vi
>>kender
>>i dag.
>>Vi har diskuteret det på i
>>navigationsgruppe, men ingen ved
>>noget, ud over
>>de naturligvis
>>blev brugt til at navigere efter.
>>Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.
>>
>>vh/Torben H.
>
>



Steffen Skov (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 17-01-06 17:52


"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43cd0afc$0$2491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Harding
>
> Mange tak for din informative oplysninger. Jeg vil tage den med til
> vort næste møde i nav. gruppen så vi kan få sat det på plads.
>
> Mvh/Torben H.
>
Så kan I få "fejet op"
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."
C. Columbus



Torben Henriksen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-01-06 21:34

Ja, men det må så blive med gamle koste.
Mvh/Torben H.

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:43cd20b5$0$2411$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Så kan I få "fejet op"
> Hilsen
> Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
> søvnen bringer drømme."
> C. Columbus
>
>



Bjarke Christensen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-01-06 23:51

Hvorfor skal vores koner pludselig bringers ind i debatten ?


"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> wrote in message
news:43cd54af$0$2433$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ja, men det må så blive med gamle koste.
> Mvh/Torben H.
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cd20b5$0$2411$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Så kan I få "fejet op"
>> Hilsen
>> Steffen
>> --
>> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
>> søvnen bringer drømme."
>> C. Columbus
>>
>>
>
>



Ukendt (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-06 00:17

Jeg vil prøve at få min til at feje havegangen - koste, hvad
det vil ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse
news:43cd74e2$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvorfor skal vores koner pludselig bringers ind i debatten
> ?
>



Steffen Skov (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 18-01-06 19:59

Hæ - jeg er gudskelov ugift og bor på 3. sal i midtbyen, så her er ingen
"hekse".
--
"Livet er som en golfkugle:
Det går slag i slag til man falder i et hul"!
Monrad & Rislund

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:43cd7af3$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil prøve at få min til at feje havegangen - koste, hvad det vil ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:43cd74e2$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hvorfor skal vores koner pludselig bringers ind i debatten ?
>>
>
>



Torben Bach (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 19-01-06 21:34


"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
news:43ce9017$0$2489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hæ - jeg er gudskelov ugift og bor på 3. sal i midtbyen, så her er ingen
> "hekse".

Hekse m/kost er nu ikke det værste man kan forestille sig. De forsvinder som
regel til Sct. Hans - helt automatisk - af sig selv eller på bålet

Min egen heks er nu ok - sommetider, så set i bagklogskabens klare lys, går
det ganske fint trods tendenser af og til med hensyn til at være fører af en
luftbåren kost.

I øvrigt vil jeg lige citere min tidligere og nu pensionerede chef. Han
påstod hårdnakket, at han havde en overenskomst med sin i øvrigt noget yngre
kone gående ud på, at han klarede havearbejdet om vinteren, men hun klarede
fortov og gade, og at de så byttede roller, når det blev forår og sommer.
Behøver jeg at sige, at han var og er passioneret sejler?

Torben




Henning Rasmussen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 17-01-06 19:07


"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43cc2c26$0$2461$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
> For adskellige år tilbage var der en afmærkning der hed eller blev
> kaldt en Kost
> f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der nogen i gruppen der ved om de
> eksistere endnu.
> Jeg mener at kan huske det var en "stage" med påsat birkeris eller
> lignede.
> Spørgsmålet er, hvor var de placeret? hvad var deres opgave? var det
> en alm.
> kendt farvandsafmærkning? og hvornår blev de udskiftet med den
> afmærkning vi kender
> i dag.
> Vi har diskuteret det på i navigationsgruppe, men ingen ved noget, ud
> over de naturligvis
> blev brugt til at navigere efter.
> Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.
>
> vh/Torben H.

Lidt historisk fra Th.P.Funder: Praktisk Navigation: Styrbords Side af
Farvandet afmærkes med røde Stager eller spidse, røde Sømærker med
opadvendte Koste på rød Stage, og bagbords Side af Farvandet afmærkes
med hvide Stager eller stumpe, hvide Sømærker med nedadvendte Koste.
Citat slut.
Så vidt jeg husker, mødte man, når man sejlede ind i et løb, først en
3-kost, der efter en 2-kost og så en 1-kost. Jeg husker ikke om det så
startede forfra eller skiftede på en anden måde. Men fidusen var god
nok, den gav en mulighed for at gisse, hvor langt man var kommet.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk


Tage Danielsen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Tage Danielsen


Dato : 17-01-06 21:10

Fandt en oversigt i Komma's Havnelods fra 1979 med de Danske, Norske,
Svenske og Vesttyske sømærker.

Har scannet den og du kan se den her: http://www.pd26.dk/img/gamle_koste.jpg


T Danielsen



Torben Henriksen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-01-06 21:22

Tak Tage
er printet ud

Mvh/Torben H.

"Tage Danielsen" <tage*****@baad.dk> skrev i en meddelelse
news:Eaczf.4893$Cl2.121247@news000.worldonline.dk...
> Fandt en oversigt i Komma's Havnelods fra 1979 med de Danske, Norske,
> Svenske og Vesttyske sømærker.
>
> Har scannet den og du kan se den her:
> http://www.pd26.dk/img/gamle_koste.jpg
>
>
> T Danielsen
>



HKN (21-01-2006)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 21-01-06 17:11


> Lidt historisk fra Th.P.Funder: Praktisk Navigation: Styrbords Side af
> Farvandet afmærkes med røde Stager eller spidse, røde Sømærker med
> opadvendte Koste på rød Stage, og bagbords Side af Farvandet afmærkes med
> hvide Stager eller stumpe, hvide Sømærker med nedadvendte Koste. Citat
> slut.
> Så vidt jeg husker, mødte man, når man sejlede ind i et løb, først en
> 3-kost, der efter en 2-kost og så en 1-kost. Jeg husker ikke om det så
> startede forfra eller skiftede på en anden måde. Men fidusen var god nok,
> den gav en mulighed for at gisse, hvor langt man var kommet.

Rigtigt - men man støder stadig på koste udenfor de danske farvande.
Svensken benytter sig ofte af den form for afmærkning.

Mvh
Henrik



Ukendt (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-01-06 23:39

Er det ikke overraskende, at det ifølge Funder er
*styrbords* side af farvandet, der afmærkes med røde stager?
.... Var det i "rigtig gamle dage" - Eller er der noget, jeg
har misforstået?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse
news:43d25d0d$0$183$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Lidt historisk fra Th.P.Funder: Praktisk Navigation:
>> Styrbords Side af
>> Farvandet afmærkes med røde Stager eller spidse, røde
>> Sømærker med opadvendte Koste på rød Stage, og bagbords
>> Side af Farvandet afmærkes med hvide Stager eller stumpe,
>> hvide Sømærker med nedadvendte Koste. Citat slut.
>> Så vidt jeg husker, mødte man, når man sejlede ind i et
>> løb, først en 3-kost, der efter en 2-kost og så en
>> 1-kost. Jeg husker ikke om det så startede forfra eller
>> skiftede på en anden måde. Men fidusen var god nok, den
>> gav en mulighed for at gisse, hvor langt man var kommet.
>
> Rigtigt - men man støder stadig på koste udenfor de danske
> farvande. Svensken benytter sig ofte af den form for
> afmærkning.
>
> Mvh
> Henrik
>



Henning Rasmussen (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 22-01-06 17:07


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:43d2b821$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er det ikke overraskende, at det ifølge Funder er *styrbords* side af
> farvandet, der afmærkes med røde stager? ... Var det i "rigtig gamle
> dage" - Eller er der noget, jeg har misforstået?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Nej, men nu kom jeg i tvivl om jeg skulle have skrevet forkert, men det
har jeg ikke. Det står der virkelig, og så vidt jeg kan se, er første
udgave skrevet af Th. P. Funder i 1901. Den udgave jeg har, er 8 udgave
fra 1946 og er udgivet af 2 sønner.
Så vidt jeg kan regne ud efter andre halvgamle bøger, jeg har f. eks.
Politikens "Jeg er sejler" 1963, kom der nye regler i 1960, som fik
gyldighed i Danmark fra foråret 1965. Da blev de røde mærker flyttet
over i bagbordside.
Det var før jeg fik båd.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste