Vigtige søkort opdateringer til alle sejle~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-12-05 20:34

Glædelig Jul og et Godt og Velsejlende Nytår til alle sejlere.

Debatten her på siden gennem året har været behagelig, engagerende og
til tider heftig.
Alle former vise at vi sejlere føler meget for vores sportsgren, hvad
enten det gælder kapsejlads, tursejlads, vedligeholdelse, indlæg fra
nye sejlere som ønsker information.
Et vigtigt tema gennem året har været Navigation og mange gange har
det drejet sig om elektronisk navigation og de hjælpemidler som her
findes til formålet.
Temaet har været vendt mange gange og mange har ønsket ”opdaterede
søkort”. Et ønske som ikke lige har ligget det offentlige så meget på
sinde som os.
Opdateringer har været meget fokuseret på hvad Farvandsvæsnet fik lov
til at meddele.
Desværre har både Justitsministeren og Forsvarsministeren ikke helt
levet op til det som vi sejlere kunne forvente.
Forsvarsministeren har nu i to år lovet Dansk Sejlunion og os sejlere
opdateringer af søkort og i Justitsministeriet har man endnu ikke
taget sig sammen til at behandle de mange input fra Politimestre og
Skydebanesagkyndige vedrørende de mange uregistrerede og for os
sejlere så farlige skydebaner, hvorfra der skydes direkte ud over
vandet uden nogen form for kuglefang og annoncering af skydebanens
eksistens eller hvornår der skydes.
Siden skudepisoden ved Mandehoved har jeg indsamlet informationer fra
Forsvaret, Politiet, Justitsministeriet og private om placeringen af
disse skydebaner.
Alle informationer, der indtil nu er samlet ligger på hjemmesiden:
http://groups.msn.com/b31klubben se kortskitserne under billeder. De
er placeret i to grupper: Civile skydebaner med fareområde samt
Forsvarets- og Hjemmeværnets skydebaner under: Skydebaner over vand i
Danmark
Klik på alle kortskitserne og tegn alle de farlige skydebaners
placeringer ind på dine søkort, hvad enten de er elektroniske eller på
papir.
Du vil blive forundret over antallet og deres placeringer. Som den
omhyggelige navigatør der ønsker opdaterede søkort, selvom
informationerne ikke er offentlig fremsatte, bør du indtegne dem på
dine søkort.
Desværre findes der ikke nogen samlet information om hvornår der
skydes, det må du selv indhente eller sejle uden om de farlige
områder.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : steen bondo

Dato : 26-12-05 23:16

Harding E. Larsen (slet MPBK5) wrote:

> Desværre findes der ikke nogen samlet information om hvornår der
> skydes, det må du selv indhente eller sejle uden om de farlige
> områder.

SOK påstår de ved hvor der aktulet skydes. Jeg har ikke afprøvet påstanden.

hygge
--
steen - kajakparadis.dk
    I have a beam of light to catch.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-12-05 08:30

steen bondo <spamfrit@paradis.dk> skrev:

>SOK påstår de ved hvor der aktulet
>skydes. Jeg har ikke afprøvet påstanden.

> [...]

Hej Steen,

Ja, gid det var så vel, at SOK vidste det. Sådan er det desværre
ikke.
SOK ved hvor der skydes på Forsvarets- og sikkert også nu på
Hjemmeværnets baner, der er underkastet Forsvarets
Skydebaneinspektorat som er under Hærens Kampskoles regi.
De civile skydebaner er underlagt Politiets bevågenhed og tilses
af Justitsministeriets Skydebasesagkyndige.
I de mange rapporter, som jeg har modtaget via
Justitsministeriet fra landets politikredse og fra
Justitsministeriets Skydebanesagkyndige, er der store forskelle
i indholdet og mangler på informationer om skydebaners
eksistens.
Da de instanser som informerer om skydebanernes eksistens,
baseret på grunddata frembragt på baggrund af disse instansers
godkendelse af hver enkelt skydebane, i flere tilfælde ikke
kender skydebanernes eksistens eller har frembragt oplysninger
som ikke er troværdige, kan jeg ikke forestille mig at SOK ud af
den blå luft skulle være i besiddelse af oplysninger som kilden
ikke har kunnet frembringe.
Prøv at læse kommentarerne oven over hver enkelt kortskitse, så
kan du se forskellighederne i de indberettede oplysninger.

Nej det kan ikke betale sig at afprøve påstanden.
Vi skal som aktpågivende sejlere indtegne informationen på vores
søkort og i vores navigation handle derefter.
Desuden skal vi sammen med Dansk Sejlunion lægge optimalt pres
på det offentlige, for at få det offentlige til at indtegne
banernes positioner og fareområder på fremtidige udgivelser af
søkort og tillige oplyse om hvordan man får besked om skydetider
på disse skydebaner. Et arbejde som DS må have den største
interesse i på baggrund af at de har overtaget ansvaret for
DLSK, et produkt som retter sig direkte mod fritidssejlere.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : steen bondo

Dato : 27-12-05 20:31

Harding E. Larsen (slet 7MW8X) wrote:

> [...]
> banernes positioner og fareområder på fremtidige udgivelser af
> søkort og tillige oplyse om hvordan man får besked om skydetider

Jeg ved Havkajakroerne også arbejder på dette. På egne søkort over 'mit'
rovand, har jeg påtegnet tlf numre ud fra din liste.

regards
--
steen - kayakparadise.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-12-05 09:03

steen bondo <spamfrit@paradis.dk> skrev:

> [...]

Ja Havkajakroerne har en udmærket og meget informativ hjemmeside
med mange gode og vedkommende informationer.
Rigtigt mange maritime klubber har indsat tilsvarende
information på deres hjemmesider samt givet oplysninger i deres
klubblade.
Jeg håber at alle snart får de sidste oplysninger med, vedr. de
civile skydebaners placering. Kan du formidle at linket bliver
sat ind på siden. Det link som skal benyttes er: "Civile
skydebaner med fareområde", taget fra B-31 klubbens hjemmeside
under fanebladet billeder.
Dine indtegninger på dine egne søkort er helt i tråd med hvad
enhver sejler bør indtegne på sine søkort. Det kendetegner den
omhyggelige navigatør.

Mvh/Harding