Lydisolering af maskinrum
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 13-12-05 11:51

Hej

Den nyindkøbte Saga 24 fra 1976 er ikke isoleret så godt rundt om motoren
som de nyere modeller af samme båd.
Hvordan og med hvad isolerer man, det er vel vigtigt at materialet ikke
suger fugt, og er nogenlunde fast så det ikke falder sammen ved
viberationerne.
Der er nogenlunde god plads rundt om motoren nede i "kælderen".

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-12-05 12:35

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev

> Hvordan og med hvad isolerer man, det er vel vigtigt at materialet ikke
> suger fugt, og er nogenlunde fast så det ikke falder sammen ved
> viberationerne.

Fugten undgår du ved at forsegle *alle* kanter og evt. lime metalfolie på
yderfladen. Harald Nyborg og muligvis også Biltema har den slags til
rimelige priser.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-12-05 18:29

Jeg kan ikke finde det hos HN, men det er hos biltema:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83277

Jeg bliver altid lidt i tvivl om kvaliteten af den slags materialer hos
HN/biltema , men er sikker på at nummeret tykkere hos HN/biltema dæmper
bedre end noget der tyndere og dyrere fra en båd-shop.

/Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 13-12-05 20:04

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]
> viberationerne.
> Der er nogenlunde god plads rundt om motoren nede i "kælderen".

Du kan få dem hosT-Hansen, der har 2 typer. Leveres i pakker med 4 plader på
40 x 50 cm.
Den ene type er ret tynde og er beregnet til motorrummet og lign. i en bil,
mens den anden type er ca. 1,5 cm tykke og rimeligt gode. Jeg kan ikke
huske, hvor store varmetemperaturer, pladerne kan tåle, men det er ret så
meget. Pladerne er på den ene side beklædt med metalfolie, og den anden side
er forsynet med en stærkt klæbende lim af den slags, hvor man trækker en
tynd beskyttelse af. Sidder godt og fast på en ren og tør overflade.

Mvh
Torben

Fra : A.Kaup

Dato : 13-12-05 20:12

>Pladerne er på den ene side beklædt med metalfolie, og den anden side
>er forsynet med en stærkt klæbende lim af den slags, hvor man trækker en
>tynd beskyttelse af. Sidder godt og fast på en ren og tør overflade.

Kan da lige tilføje min kommentar mht. brug af ovenstående i bilen:
Ville forsøge at dæmpe støj forfra ved brug af disse plader - dog
købt i Biltema - men kvaliteten er vist ca den samme.
Jeg rensede grundigt motorhjelmen af indvendigt med acetone inden jeg
monterede pladerne vha. den nævnte "stærkt klæbende lim".
Umiddelbart virkede det også til at sidde rigtigt godt fast, men blev
alligevel masseret godt og grundigt på plads.
Efter ca 2-3 måneder er de fleste af pladerne faldet af igen

Så bruger du denne slags skal du nok forsøge at sætte dem fast med
noget ståltråd + et par øjer!

Mvh. Akaup.

Fra : Troels Hansen

Dato : 13-12-05 20:29

A.Kaup wrote:

> Så bruger du denne slags skal du nok forsøge at sætte dem fast med
> noget ståltråd + et par øjer!

Man kan købe noget special PVC lim (masnedø varenummer 170011, til 133kr
for 1 liter) til at lime lydisoleringsplader op med. Det er pi... godt.
Mht pladerne ville jeg nok vælge den slags der har sådan noget tagpap
lignende materiale på den ene side, for at slå lyden i stykker.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-12-05 15:19

Langgaard Bærbar <langgaard@klarupnet.dk> skrev:
> [...]
Hej Leif,

Den bedste isolering er sikkert at bygge endnu en kasse inden i
den nuværende. Den skal ikke have kontakt med den ydre kasse.
Den bedste isolering til at klæbe på begge kasse indvendigt er
en flerlagsisolering. Den består af inderst en blød plast med
huller i, derefter 2 cm skum,3 mm tungt gummi ( det er tilsat
metalpartikler for at gøre det tungt og det kaldes ofte for
blygummi), yderst endnu 5 mm skum.
Det klæbes på med en specialklæber af kontakttypen.
Der må ikke være huller i hjørnerne som lyden kan slippe ud af.
Gennemføringer til ledninger bowdentræk, udstødning m.m.
skal "svæve" i isoleringen og må ikke ligge an mod kasserne.
Der vil altid blive overført en del støj gennem bowdenkabler og
det kan blive irritationsmomenter.
Desuden skal du lave en lyddæmper i form af en
labyrintkonstruktion for den indkommende luft. Den skal ikke
være for lille i tværsnit da en stigning af lufthastigheden
gennem dæmperen genererer støj.
Der er også andre ting som du skal tage hensyn til for at
nedbringe støjniveauet i båden og det er overvejelser omkring en
anden type motorophæng og desuden udskiftning af
udstødningssystemet til et system som består af både vandlåse og
lyddæmpere.
Det kan undre at der både i arbejdstilsynets regler for støj på
arbejdspladsen, i byggereglementet og afgivelsen af støj fra
maskiner er rimeligt restriktive støjgrænser og der så tillades
ret høje støjgrænser i motorbåde, hvor man opholder sig i en del
timer med motoren kørende.
Støjen fra din motor synes jeg at du skal forsøge at få så langt
ned som muligt, det giver en behageligere sejlads.
Jeg har selv isoleret mit motorrum efter overstående princip og
støjen i cockpittet er så lav at lyden svarer til at en person
sidder i naboværelset med lukket dør og syr på en
husholdningssymaskine. Det støjniveau er ikke så generende.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 14-12-05 16:20

"Harding E. Larsen (slet U2QTI)" <harding@U2QTIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11345701840.338244110114967@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> maskiner er rimeligt restriktive støjgrænser og der så tillades
> ret høje støjgrænser i motorbåde, hvor man opholder sig i en del

Jamen det gør man skam..
Der findes : EU Recreational Craft Directive.
Hidtil har den været "retningsgivende", men fra 1. jan bliver den
Obligatorisk at skulle følge i alle EU lande.
Dette betyder, at maximum støjudledning fra både med 2 motorer skal være
under 78 dB(A), og under 75 dB(A) for enkeltmotorede.
Hvorledes man vil håndhæve det, tjah....
Men man skal nok ikke sejle til tyskland med en "Brianbåd"...

MVH
Egon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 14-12-05 17:52

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvorledes man vil håndhæve det, tjah....
> Men man skal nok ikke sejle til tyskland med en "Brianbåd"...

Er disse regler ikke kun til erhvervslivet?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-12-05 18:30

Langgaard Bærbar <langgaard@klarupnet.dk> skrev:
> [...]
Hej Leif,

Nej da, der findes regler på lydområdet både i hjemmet, fritiden
og på arbejdsområdet.
Den regel som Egon henviser til er for Recretive crafts, altså
lystbåde.
De niveauer som her angives er bøjet og brækket således at de er
meget lette at opnå.
I områder hvor der er f.eks. lufthavne så kan det offentlige på
forunderlig vis tilrettelægge støjudbredelsen, og dermed
restriktionerne således at kommunens udlejningsejendomme ligger
under for en tilskudsgivende støjgrænse medens de private
villaer ligger uden for. Støjen snor sig på forunderlig vis
omkring dem som tror de bestemmer.
På mange måder afviger den fysiologiske opfattelse af lyd fra
den rent fysiske. Vi opfatter lyd meget forskelligt.
For lige at holde os til de hhv 78 - 75 db(A) så betegnes de
inden for industrien som støjen i rum med større
kølekompressorer eller fabrikslokaler med tung industri. Det er
vel ikke lige det som vi stræber efter for hvordan vi ønsker at
tilbringe vores fritid. Det er vedvarende ikke særligt sundt,
det giver vedvarende nedsate hørelsesproblemer.
Bedømmelse og konstatering af høreskader må trods manglende
enighed blandt fagfolk siges at være betydelig lettere end at
bedømme og konstatering af genevirkninger. I de lande, hvor man
indfører normer for støjniveauet i rekreative områder, undlader
man at knytte det aktuelle maksimalnivea til et ud fra
fyseologiske eller psykiske bestingelser bestemt niveau. i de
fleste tilfælde bestemmes det maksimale tilladelige støjniveau
ud fra kompromis mellem teknisk kunnen og økonomisk formåen.
Anvendelsen af støjniveauet i dB(A) byder i nogle tilfælde på
fordele, i andre tilfælde på ulemper. Blandt fordelene er det
relative enkle og billigt samt let håndterligt måleudstyr.
Blandt ulemperne er der forholdsvis få oplysninger om støjens
frekvenssammensætning. Kendskab til en støjkildes
frekvenssammensætning er i almindelighed nødvendigt, hvis man
skal forudberegne det forventede støjniveau under forskellige
forhold.
Siger det ikke tilstrækkeligt om måleværdierne i dB(A)?

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 14-12-05 20:22

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Er disse regler ikke kun til erhvervslivet?
>
> --
> Leif Langgaard

Nix. Desværre.
Recreational betyder rekreativ - fritid - lyst.
RCD retter sig netop til fritidsbåde.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-12-05 20:32

Harding E . Larsen <harding@U2QTIlarsen.tdcadsl.dk> (slet U2QTI)
skrev:

> [...]
>sidder i naboværelset med lukket dør og syr på en
>husholdningssymaskine. Det støjniveau er ikke så generende.

Hej Leif,

Den ovenfor omtalte lyddæmperplade kan købes hos Vetus under
type nummer SDP. Den limes med kontaktlim eller monteres på træ
med deres monteringsbeslag som består af en polypropylene skive
med diam. på 50 mm og en gennemgående træskrue i midten. Mod
bunden af skroget kan du påføre Vetus antivibrations compound,
type ARM, som er specielt beregnet til at reducere vibrationer
og kaviationsstøj fra propellen. Den påføres i lag der svarer
til 2.5 gange skrogets tykkelse.

Mvh/Harding