Kortplotter, hvad køber man?
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 06-12-05 15:41

Hej

Så fik jeg købt en båd, en Saga 24 med rig, men der mangler noget, en GPS
med kort.
Jeg vil have noget der virker, men vil ikke købe noget med muligheder jeg
aldrig får brug for.

Jeg kommer til at sejle på Limfjorden og lidt til Svenskekysten nær
Gøteborg, så dette område bør kortet dække.

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-12-05 17:12

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kommer til at sejle på Limfjorden og lidt til Svenskekysten nær
> Gøteborg, så dette område bør kortet dække.

Det billigste er nok en Laptop tilsluttet en GPS-mus. Det virker fint hos
mig med DLS. Her i vinter vil jeg købe nogle af de tyske søkort. Der
medfølger CD-ROM og nav-program i god kvalitet.
Da jeg lige har fået en ny Laptop vil jeg sælge den gamle, så hvis du er
interesseret kan du maile mig (Fjern X og Y fra adressen). Du får 2 ens
maskiner, hvor tastaturet på den ene bare ikke virker (kunne ikke tåle et
sprøjt saltvand), men jeg har overvejet om man så ikke kunne bruge skærmen
fra den dårlige til en skærm i cockpittet (se en tråd fra tidligere).
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-12-05 19:01

Mht til GPS er der (efter min mening) kun en option: En rigtig GPS'er til
bådbrug. Jeg er Garmin fan, men det er jo et spørgsmål om smag.

Når du skal bringe elektroniske kort ind i billedet skal du vælge mellem to
metoder:

A: PC baseret gør-det-selv løsning. Tilsluttes ovennævnte GPS'er og er
billigt hvis du alligevel gerne vil have en PC'er eller kan klare dig med en
"gammel slæde".

B: En færdigpakket løsning i form af en GPS Plotter. Problemløst men også
lidt dyrt.

Som du kan se af gruppens diskussioner er det et spørgsmål om temperament
hvad man synes bedst om.

Når du har fortalt om du er en A'er eller en B'er kan vi guide dig lidt mere
med vores respektive erfaringer.

Bjarke

Du skal starte med at beslutte dig til om du vil have en PC baseret g

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 06-12-05 19:30

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt dyrt.
>
> Når du har fortalt om du er en A'er eller en B'er kan vi guide dig lidt

Jeg ser at der er både fordele og ulemper ved "A", ustabiliteten ved at det
er en harddisk der er "hjertet", med deraf følgende risiko for krak.
Fordelen er den store skærm, mulighed for også at bruge computeren til,
dagbog, anden tekst og programmer, se/vise billeder fra digitalkameraet og
gemme disse billeder.
"B" er dyrere, men mere stabil, og det vægter jo en del (ikke at den er
dyrere).

Så løsningen bliver nok "B", den fastmonterede kortplotter med kort.

Fra : HO

Dato : 06-12-05 19:53

> Så løsningen bliver nok "B", den fastmonterede kortplotter med kort.
Hej
Det vigtigste er at du ser den "live" og som alt andet får du, hvad du
betaler for, fald
ikke for fristelsen at købe en på nettet, uden du har set og prøvet den.
Det med hvad andre mener, kan godt blive "farvet" lidt af at de selv har
købt en
Her i sommers "kørte" jeg med en 7" skærm, det er alt for småt for mine
gamle øjne.
Skal det være rimeligt, så skal det op i 10 - 12" skærm, ja så koster den
også.
Hilsen
Hans

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-12-05 20:12

Ja, men det har alm mennesker jo ikke råd til. Så er det trods alt billigere
at få et par briller. Så kan man også se de andre både <smile>

Jeg har en Garmin GPSmap162 (fås ikke mere). Jeg har fortrudt jeg ikke købte
en 182c som jeg har mødt *mange* der var meget glade for. Måske man skulle
se på den nye 192c som der er introtilbud på.

HO har halvt ret. Find den du skal bruge ved at gå på messen og se dem live
(både på messen og udendørs). - og køb så i udlandet og spar en masse penge.

Bjarke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 21:29

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
> Det vigtigste er at du ser den "live" og som alt andet får du, hvad du
> betaler for,

Gerne i modlys og med lidt saltvand henover skærmen... det kan være pænt
svært at se hvad der sker.

Fra : jesper Carstens

Dato : 06-12-05 20:08

Hej Leif

Synes lige jeg vil komme med mine erfaringer.
Jeg har prøvet begge dele.

Da jeg sejlede i min tídligere 27 fods sejlbåd lagde jeg ud med pc
løsningen, det var som nævnt i tråden her billigt at komme igang med, men:

1. Laptop batterier går hurtigt døde, specielt hvis du køber brugt
2. Noget lort at sidde med i et lille cockpit
3. Dårligt lys in skærm hvis i cockpit
4. Meget sårbar !

Da jeg så skiftede båden ud købte jeg så en Garmin 276c, ja jeg ved den
koster men jeg kunne også bruge bil navigations delen i mit arbejde, og her
må jeg virkelig sige jeg fik valuta for pengene !

Så hvis jeg står overfor for et nykøb/valg hælder jeg helt klart til den
faste løsning, det er dyrer ja, men der er så meget mere sikkerhed og drift
stabilitet for pengene end i end pc/bærbar løsning, jeg ville ihvertfald
nødigt krydse kattegat med den sidste løsning.

/Jesper Carstens www.carstens-fyn.dk

Fra : HO

Dato : 06-12-05 22:57

"jesper Carstens" <fjern-jca@carstens-fyn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1. Laptop batterier går hurtigt døde, specielt hvis du køber brugt
> 2. Noget lort at sidde med i et lille cockpit
Hej
Nu gider jeg ikke anbefale bærbar PC længere - det er kult for og i mod.
Men ovenstående dårlige erfaringer er din egen skyld.
Nu har jeg sejlet med bærbar PC med og uden ekstra skærm, igennem 4 år.
Det både i pelikanstorm og stille vejer, hele natten og dagen.
jeg har sejlet Fyn rundt, med PC og ekstra 17" skærm strømfødet via 12V til
220V.
Jeg kender en der i pelikanstorm sejlede en 17 fods sejlbåd hjem fra
Sjælland, navigeret efter
en bærbar oldsag, strømforsynet fra en bil batteri.
Alt ovenstående er lykkes uden de mindste problemer.
Min bærbar og ekstra skærm ligger i båden hele sommeren.
Når man sejler for sejl, kan man alligevel ikke følge den plottede/planlagte
rute.
Så hvis den står i kahytten, med nemt overblik fra cockpit, er det kun at
kaste et
blik derned en gang i mellem, før hen sad man heller ikke og plottede ind på
kortet for
hver 5 minutter.
Og jo jeg har både nye papir søkort og kompas - pejleudstyr - ekstra GPS
Navigator o.s.v.
i tilfælde af Pc'en står af, så hvor stor er katastrofen så.
De små GPSer er nede i pris nu, men de har for lille skærm efter min mening.
Jeg skulle alligevel hen til skærmen for at se det tydeligt.
Så kan man lige så vel kikke ned i kahytten på en 15" skærm.
Jeg kan sagtens sejle en hel time uden at skulle kikke på en kortplotter, er
det
ikke ved at gå kult i det med at skulle se på en plotter hele tiden?
Hilsen
Hans med et

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-12-05 19:41

Som en der ifølge tråden så må have penge nok

Jeg har en Garmin 182 m. søkort over alle de områder jeg normalt sejler i -
den er monteret oppe i "regnvejret"

Nede om læ har jeg en lækker bærbar PC med søkort over "hele verden "

Når jeg "virkeligt er på røven" og mangler overblik, så bakker jeg fokken og
løber ned om læ.

Ellers er Garmin 99.999% af tiden det primære navigations middel.

Min erfaring er at alle de søkort jeg har er dårligere end GPS
nøjagtigheden, så konklusionen - alt i alt - er:

Er du gået på grund, eller ramt en sten - bad luck, det ville du også have
gjort hvis du ikke brugte præcisions navigation.

Eller: bliv udenfor 10 meter kurven, hvis du sejler som om du kun stikker
under 2m, og ikke er lokal kendt, så......

mvh
/Børge

Fra : jesper Carstens

Dato : 07-12-05 23:20

> [...]
> ligger og krydser i forhold til en planlagt rute. Så er den faktisk også
> rar at have foran sig i "regnvejrs-cockpittet" når man f.eks kommer i en
Forøvrigt har jeg da en bærbar med i båden ! her har jeg installeret
Stellarium http://www.Stellarium.org/ som stærk kan anbefales hvis man roder
lidt med navigation eller bare nyder at sidde i cockpitet for anker og kikke
stjerner.

/Jesper Carstens www.carstens-fyn.dk

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-12-05 19:44

FANTASTISK program, har allerede haft glæde af det...

mvh
/Børge

Fra : Bent Pedersen

Dato : 20-12-05 20:45

> [...]
> drift stabilitet for pengene end i end pc/bærbar løsning, jeg ville
> ihvertfald nødigt krydse kattegat med den sidste løsning.

Kunne ikke være mere enig. Sikkerheds-aspektet bliver altid undervurderet i
forbindelse med disse evindelige bærbare PC'ere. De er hverken særligt
vandtætte eller særligt robuste.

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 06-12-05 20:40

> [...]
>
> Jeg kommer til at sejle på Limfjorden og lidt til Svenskekysten nær
> Gøteborg, så dette område bør kortet dække.

Når du bestemmer dig til om det skal være PC eller plotter, skal du lige
være opmærksom, ligesom andre, forresten, på, at "søstærke" PCere til
indbygning er ved at være nede i pris.
Prøv at Google lidt på tyske firmaer.
Man kan få en "SØ-PC" til lidt mindre end en mellemstor plotter.
Strømproblemet er tilsyneladende også løst, idet de kører med under 5Amp.
Men i en motorbåd er dette jo ikke afgørende.
MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-12-05 00:08

?? Under 5 amp ?? Kalder du det "løst" ?

Det er 60 watt !!

Min bærbare bruger ca. 2 Amp = 24 Watt

Min Garminplotter bruger 4 watt (skriver: fire watt)

Der er lang vej mht strømforbruget.

/Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 22:15

Jeg købte denne her 550c incl xl kort, der dækker det meste af norden. Jeg
synes den har været rigtig god hele sommeren.
Den kan tilsluttes pc det bare ikke lykkes mig at få den til at vise noget
endnu på dls 2. Men jeg finder vel ud af det engang.

http://www.hellers.dk/index.html?target=dept_38.html&lang=da

--
Mvh. Jens_a 3060

Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk