IS
Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 21-11-05 16:06

Hej
Er der nogen her der har forstand på isforhudning ??

Per

Fra : Hanne og Hans

Dato : 21-11-05 16:51

Jeg har kun set det på fiskefartøjer. Og det var enten Kobberplader eller
glasfiber. Men det er på træ.
Hans.

Fra : tc

Dato : 22-11-05 16:49

Hej Ng

På de fiskekutterer jeg har skiftet is-forhudning på har det været
søvandsbestandig aluminium, oven på tjærefilt og sømmet med rustfri kamsøm,
og det har været i 3-4 mm plade.

mvh
christian

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 10:43

"Ledøje Udlejning" <post@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen her der har forstand på isforhudning ??
>
> Per

Hej Per

Hvad er det du skal have isforhudet?? (træ/glasfiber/stort/småt???)

Hilsen John

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 22-11-05 15:25

Hej John
Det er en træbåd , 22 fod

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 14:38

> Hej John
> Det er en træbåd , 22 fod

Hej Per

Så er den traditionelle metode at forsyne den med tynde metalplader i
vandlinien (og 15 20 cm over og under) hele vejen rundt, og lade pladerne
fortsætte højere op i stævnen og skråt agterud (i princippet der hvor
stævnbølgen når op under sejlads + 20 cm). Snig dig til at se på en
fiskekutter, der kan du se det i fuld figur.

I "gamle" dage var det kobber der blev brugt - det er samtidig
begroningshindrende og virker som værn mod pæleorm.

Idag bruges også rustfri stål - eller evt. aluminiumsplader, men der skal du
være forsigtig med tæring.

Kobberplader blev lagt ovenpå et lag tjærefilt, og sømmet på med kobersøm.

Hilsen John

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 24-11-05 17:27

Mange tak for de seriøse svar