Frost i Volvo Penta MB10A - i Saga 20
Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 22:18

Hej!

Jeg har åbenbart været for letsindig ved at tage båden på land i torsdags
uden at have tid til at frostsikre motoren. Jeg satsede på at de få
frostgrader ikke kunne gøre noget ondt ved min motor. Båden har indtil da
ligget i ferskvand i Silkeborgsøerne.

Men da jeg gik igang med projektet i dag, gik det op for mig at vandet
sprøjter ud af motoren ved den runde "plade" bag generatoren man kan se på
disse billeder:
http://gallery.atpic.com/da/2835
(Klik og forstør)

Det sidste af billederne er taget mens motoren kører, og man kan se at
vandet sprøjter:
http://pic.atpic.com/da/87817/0

Er der nogen der kan give mig en indikation af, hvor omfattende denne skade
er? Det lader ikke til at der er vand i olien.

- er det et spørgsmål om at "pladen" er der for at kunne ekspandere, og
blot skal "ind på plads igen"?

En bedrøvet hilsen,

Carsten, Silkeborg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-11-05 23:47

Jeg kender ikke 10A'eren i detaljer, men jeg føler mig ret overbevist om, at
vi sidder og kigger på en frostprop der har udført sin mission; nemlig
sikret at blokken ikke sprængte.

Jeg har heldigvis aldrig selv stået i det problem, men de er ret simple. Det
er bare en "metal-kapsel" der er banket ind i et hul i støbegodset. Jeg er
dog usikker på om man blot kan give den et smæk og håbe på den bliver tæt
igen. Det rigtige er sikkert at tage den helt ud og banke en ny i, efter er
hullet er renset.

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 21-11-05 00:06

> Jeg kender ikke 10A'eren i detaljer, men jeg føler mig ret overbevist om,
at
> vi sidder og kigger på en frostprop der har udført sin mission; nemlig
> sikret at blokken ikke sprængte.

Jeg kan tilslutte mig, at det er en frostprop. Men at den alderede skulle
springe pga frost syntes usandsynligt, det skyldes nok mest tærring.

> [...]
> dog usikker på om man blot kan give den et smæk og håbe på den bliver tæt

Hvis det kun lige er for at frostsikre den nu og så skifte den til foråres
så er det ok.
Når de først er blevet utæt, så holder de ikke til trykket når motoren
bliver varm.

> Det rigtige er sikkert at tage den helt ud og banke en ny i, efter er
> hullet er renset.

Ja... og det er faktisk en ret let operation. Knald en skruetrækker i den og
vip den ud, rens hullet og slå en ny i med en passende top.
Husk at det skal være en messing prop, kontroller også de andre propper nu
du er igang.

-Leon

Fra : Bent Pedersen

Dato : 21-11-05 00:44

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vip den ud, rens hullet og slå en ny i med en passende top.
> Husk at det skal være en messing prop, kontroller også de andre propper nu

De originale du køber hos Volvo er stål, så det kan man nok fortsætte med.
De er udstyret med en skarp kant der skærer ind i blokken, når du banker på
proppen med en hammer. Men det er alligevel en god ide at montere de nye med
lidt flydende pakning.

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 21-11-05 12:05

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved godt, at "godtfolk" taler om "frostpropper".
Men jeg er da ikke sikker på, at der ikke er tale om en folkeovertro.
Så vidt jeg ved, opstår behovet for disse huller, ved at det er nødvendigt
at fjerne "fyldningen", der ligger i formen, når blokken støbes.
Kølekanalerne forgrener sig rundt næsten hele blokken.
Når vandet fryser, hvad i alverden skulle da få samme til at vælge at fryse
ved omtalte propper først, skyde disse ud, befri sig for vand nok til ikke
at kunne skade blokken andre steder?
Nej - vel?
Sagen er nok snarere, at afblændingen af hullerne giver sig før blokken
sprænger, men at blokken overalt er udsat for samme tryk.
Hvorfor begrebet "frostpropper" er noget vrøvl.

Det er da muligt, at jeg har uret.
Men tror det ikke.
Hvorfor skulle vand - is opføre sig anderledes, fordi der tilfældigvis
sidder et stykke blik et tilfældigt sted?
Hvis systemet virkede, skulle en søventil heller ikke kunne frostsprænge, da
der er fri afgang gennem slangen.
Og det kan de som bekendt godt .-))

Så jeg tror, der i omtalte tilfælde er tale om tæring, og at utætheden
tilfældigvis opdages nu, i forbindelse med optagningen.
Muligheden foreligger.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-11-05 19:53

Automekanikere kalder dem frostpropper.

Det er da ikke umuligt at de har begge funktioner.

Bjarke

Fra : Bent Pedersen

Dato : 22-11-05 18:28

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg tror, der i omtalte tilfælde er tale om tæring, og at utætheden
> tilfældigvis opdages nu, i forbindelse med optagningen.

Der er du altså galt på den. Frostpropperne er de svage steder i motoren
hvor konstruktøren har været så forudseende at give frysende vand en chance
for at undslippe. Sikkerhedsventiler så at sige.

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 23-11-05 17:31

> [...]
chance
> for at undslippe. Sikkerhedsventiler så at sige.

Jamen i så fald glæder jeg mig da til, at du forklarer, hvorfor vandet, når
det fryser, er så "venligt", at starte med at fryse ved støbeproppen, som er
det rigtige navn, skyde denne ud, for derefter at skille sig af med det vand
der ikke, pga udvidelsen, vil være plad til, før omdannelsen til is
fortsætter?

Propperne findes p.pa. støbeteknikken.
Logikken , og virkeligheden, fortæller, at begrebet "frostprop" er
ammestuesnak.

En hurtig google:
http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=2972&categoryID=4&offset=40

Bemærk, at her tror man "en lille smule" på ammestuehistorien.
Men det er ikke andet og mere.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-11-05 20:23

Mon ikke det kan forklares med, at hullerne sidder der hvor der er mest sand
der skal ud ? Og dermed er der også mest vand og dermed største
udvidelse/kraft ved frysning. Vandet inde i en fjern og tynd kølekanal har
jo noget sværere ved at flække blokken, selvom der bestemt ingen garantier
er.

Hvis du mener det kun er en ammestuehistorie, så er det alligevel
imponerende så tit de ryger ud når det fryser.

Men det er OK med mig, hvis du klassificerer det som rent held.

/Bjarke

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
snip

Fra : Egon Stich

Dato : 24-11-05 20:02

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo noget sværere ved at flække blokken, selvom der bestemt ingen garantier

De sidder, hvor det er mest hensigtsmæssigt.
Og gu kan sagtens have ret i, at det også er der, hvor "der er mest vand".

> Hvis du mener det kun er en ammestuehistorie, så er det alligevel
> imponerende så tit de ryger ud når det fryser.

Hvis motoren fryser, og vandet bliver til is, udvider vandet sig 10 - Ti -
gange..!
Så selvfølgelig ryger støbeproppen.
Men der er sandelig stor risiko for, at blokken også gør.

> Men det er OK med mig, hvis du klassificerer det som rent held.
>
> /Bjarke

Jamen: Vi har da lov til at være heldige af og til
Gudskelov.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-11-05 00:33

Det er jo ikke 10 gange. Jeg mener det er et sted mellem 4 og 10% vandet
udvider sig. Ikke ret meget, men med en voldsom kraft.

/Bjarke

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 25-11-05 14:46

> Det er jo ikke 10 gange. Jeg mener det er et sted mellem 4 og 10% vandet
> udvider sig. Ikke ret meget, men med en voldsom kraft.
>
> /Bjarke

Sæ´følig...
Fik lige blandet den med over - under vand ind i det.
Og det hører jo ikke hjemme her--

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 22:03

Hej igen!

Tak for alle jeres gode svar - frostpropper eller ej

Båden er jo pakket ind nu, så jeg vil foretække at vente til foråret, men
jeg har en formodning om at det er en god idé at få udbedret lækken og få
fyldt kammeret op med kølervæske - eller hvad?

Kan jeg bestille reservedele på nettet - eller skal jeg hen til den lokale
Volvo bådmotor-pusher?

mvh/Carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-11-05 22:56

Er der ferskvandskøler på den ??

Jeg troede (og tror stadig?) at din motor er saltvandskølet (dvs uden
varmeveksler så det er saltvandet der kører rundt i motoren). I så fald
nytter kølevæske kun noget det første sekund.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 23:18

Som jeg indledningsvis skrev, så har den ligget i ferskvand i
Silkeborgsøerne.

- men den suger ganske rigtigt vand ind fra "omgivelserne" og cirkulerer
det i motoren og spytter det ud sammen med udstødningen. Jeg plejer altid at
lade den suge kølevæske indtil jeg kan se at der kommer farvet væske ud af
udstødningen, og så stopper jeg motoren mens den stadig suger kølevæske.

På den måde mener jeg at den er "fyldt op".

Eller tager jeg fejl?

mvh/Carsten

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-11-05 23:28

"Carsten Kring" <cckring_snabela_it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af udstødningen, og så stopper jeg motoren mens den stadig suger
> kølevæske.
>
> På den måde mener jeg at den er "fyldt op".

Nej, du kan ikke vinterkonservere din motor bedre!

Udvendigt kan du sprøjte med WD-40, så ruster den heller ikke udvendig, og
det er let at tørre af til foråret.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 22-11-05 15:10

> [...]
> udstødningen, og så stopper jeg motoren mens den stadig suger kølevæske.
>
> På den måde mener jeg at den er "fyldt op".

Både og --
Der er mange, der gør det på den måde. Og slipper godt fra det.
MEN: Kan man nu være sikker på, at termostaten forbliver åben, medens man
fylder kølevæske på?
Nej - vel?
Den har det jo med at stå og "åbne og lukke" hele tiden.
Med mindre motoren er virkelig er belastet, og derfor kræver max. køling.
Det er derfor b.la. Volvo er begyndt at anbefale følgende:
Tag termostaten ud, sæt pakningen i, saml systemet, skyl motoren, fyld
kølevæske på.
Så er man sikker på, at denne ikke "løber uden om" blokken.

MVH
Egon

Fra : KM

Dato : 23-11-05 17:16

Alternativt kan man gøre som vi gjorde da vi havde saltvandskølet
motor:
Efter at have skyllet grundigt igennem med rent vand ledes
udstødningsvandet ned i en spand/kar hvorfra kølevandet også suges fra
(så vandet "kører i ring").
Herved stiger temperaturen på motoren og man er derfor sikker på at
termostaten åbner. Når den åbner (ses på termometeret) erstattes noget
af vandet i spanden med frostvæske.
Pas på ikke at lade det køre for længe, da temperaturen stiger hele
tiden!

Fordelen ved denne metode er at man slipper for at adskille
termostathuset hvert år.
Ulempen er at man skal have fikset en slange der kan lede udstødningen
ned i spanden.

Karsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-11-05 19:44

Beklager. Jeg misforstod dit indlæg. Jeg troede du mente du ville fylde
kølevæske på til foråret når du skiftede propperne. Jeg kan nu se du mente
noget andet.

Du gør det rigtige, dog er Egon tilføjelse om termostaten værd at bemærke.
Det er ganske vist et lille hul i termostaten, så den ikke kan lukke helt,
men det er ikke nok til at fylde hele blokken med kølevæske.

Fra : Torben Bach

Dato : 22-11-05 20:10

være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> [...]
> Det er ganske vist et lille hul i termostaten, så den ikke kan lukke helt,
> men det er ikke nok til at fylde hele blokken med kølevæske.

Jeg er pt. skibsreder og har to både. Begge med indenbords motor. Begge
motorer er saltvandskølede. Den ene er på 7,5 hk (Yanmar) og den anden er en
Volvo Penta Md17 på 36 hk. I begge manualer anbefaler man, at man udtager
termostaten. Derefter skyller man systemet med ferskvand i et stykke tid,
inden motoren bliver driftvarm. Afslutningsvis skal man "køre" kølevæske i
systemet, indtil man kan se, at det er kølevæske, der "sprutter" ud ved
udstødningen.

Jeg formoder - selvom det er saltvandskølede motorer - at man derved sikrer
sig, at der ikke står vand i motor og udstødningssystem, og at man derved
undgår ubehagelige overraskelser i forbindelse med frostvejr.

Så er der lige impelleren. Mange anbefaler, at man efter førnævnte
frostsikring, også fjerner impelleren, som checkes med hensyn til slitage.
Er den brugelig og ikke mørnet, har den godt af at hvile sig i hjemmet
vinteren over, inden den isættes igen.
Nogle sværger til at skifte den hvert år, men om det er nødvendigt, er jeg
ikke helt sikker på.

Dog føler jeg mig sikker på, at det er godt at have såvel en termostat som
en impeller i reserve i forbindelse med sejlsæsonen, uanset om man er på
kortere eller længere togter.

Mvh
Torben

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-11-05 23:21

> [...]
> varmeveksler så det er saltvandet der kører rundt i motoren). I så fald
> nytter kølevæske kun noget det første sekund.

Hej

Man skyller vel altid motorens kølesystem i ferskvand, for der efter at
afslutte med "frostvæske" da det har en rustbeskyttende virkning.
Hvis der så står lidt vand tilbage i motoren, så er det jo Frostvæske, og
det tåler jo vinterens vejr!