Antifrostsikring af tankdæksel ?
Fra : Anders Majland

Dato : 24-01-06 19:26

Ja så havde jeg problemet igen - stod med tom tank på en tankstation og
kunne ikke få tankdækslet op. Idag løste jeg problemet med at øse varmt vand
over det, men det er sikkert som at pisse i bukserne for at holde varmen.
Sidste år prøvede jeg med at væde den grundigt med WD40 men det gjorde ikke
rigtigt nogen forskel. Benzindampene får hurtigt has på det ...

Det kan ikke umiddelbart skildes ad for ellers var min ide at smøre det med
noget fedt.

Nemmeste løsning er nok at finde et tankdæksel uden lås - men det vil jeg
være nervøs ved at lade stå på gaden i Valby ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 21:18

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43d67f24$0$2473$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> rigtigt nogen forskel. Benzindampene får hurtigt has på det ...
>
> Det kan ikke umiddelbart skildes ad for ellers var min ide at smøre det

Hardcore havfiskere bruger teflonholdige sprays til rullen i hårdt frostvejr
(ex. TriFlon). Teflon, som er en FluroCarbon (hmm) opløses ikke af benzin,
men fortrænger vandet.
Ellers er der det svenske trick, som jeg selv nød godt af ved
Vaermlandsporten på vej mod skisportsstederne. Jeg kunne ikke få hul på
HiÆsken, hvorefter en svensker arriverede med en plastpose fyldt med varmt
vand. Holdt på tankdækslet i et minuts tid gjorde den mirakler. Igen er
tiden en betydende faktor for ønsket effekt.
vh Perminator
CX500E

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 22:05

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev
> [...]
> HiÆsken, hvorefter en svensker arriverede med en plastpose fyldt med varmt

Tilpas hardcore, behøvede man så kun en medbragt pose....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-01-06 23:49

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev
>
> Tilpas hardcore, behøvede man så kun en medbragt pose....

:D

Fra : Perminator

Dato : 25-01-06 00:13

Top
Hvad mener du ??? På hardcore kolde steder i Sverige er der både poser
(stjæl en pose ved vej-selv slikket) og varmt vand til rådighed. Eller
spørg den tæskelækre lyshårede chick der står parat til at opfylde dine
ønsker henne ved kassen. )
Hvis du er god får du også tømt posen!! )
Per

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 02:27

Perminator skrev:

> ...... Eller spørg den tæskelækre lyshårede chick der står
> parat til at opfylde dine ønsker henne ved kassen. )
> Hvis du er god får du også tømt posen!! )

GRILL

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 02:25

Preben Riis Sørensen skrev:

> Tilpas hardcore, behøvede man så kun en medbragt pose....

Jup!
I dén situation er det en fordel at være stomi-patient (hedder det
"stomiker"?)

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Hekto

Dato : 24-01-06 21:23

> [...]
>
> Nemmeste løsning er nok at finde et tankdæksel uden lås - men det vil
> jeg være nervøs ved at lade stå på gaden i Valby ....

Der findes et tåbeligt trick, på højde med stearin på ruste skruer
tricket!

Tag en dyb indånding, hold vejret lidt, pust så kraftigt ind i
nøglehullet!

Grin bare - det virker fint på bildøre. Ikke noget med spray,
varmelegemer eller mystiske væsker. Måske hvisløg og overgemt
cammembert forbedrer virkningen!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : peter

Dato : 24-01-06 21:45

> Der findes et tåbeligt trick, på højde med stearin på ruste skruer
> tricket!

Risikerer man så ikke, hvis det er tilstrækkeligt koldt, at læberne fryser
fast på låsen ? :S

-peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 22:06

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev >
> Risikerer man så ikke, hvis det er tilstrækkeligt koldt, at læberne fryser
> fast på låsen ? :S

Det vil i hvert fald være klogest at ringe til Falck i n d e n
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 24-01-06 22:04

> Risikerer man så ikke, hvis det er tilstrækkeligt koldt, at læberne
> fryser fast på låsen ? :S

Det er ikke nødvenigt at montere hele trompeten over nøglehullet for at
det virker!

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 22:07

> [...]
>
> Grin bare - det virker fint på bildøre. Ikke noget med spray, varmelegemer
> eller mystiske væsker. Måske hvisløg og overgemt cammembert forbedrer

Hvad med spritånde? Men det er jo nok ikke politisk korrekt!
vh Perminator

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-01-06 22:34

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med spritånde? Men det er jo nok ikke politisk korrekt!
> vh Perminator

Hvem siger du skal synke det for at trick'et virker

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 22:54

> Hvem siger du skal synke det for at trick'et virker

Det har jeg sgu aldrig overvejet. Det er svært at lave om på betingede
reflekser
Perminator

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 02:23

Perminator skrev:

> Det har jeg sgu aldrig overvejet. Det er svært at lave om på betingede
> reflekser

GRILL

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 02:20

Hekto skrev:

> Tag en dyb indånding, hold vejret lidt, pust så kraftigt ind i nøglehullet!
>
> Grin bare - det virker fint på bildøre.
> Måske hvisløg og overgemt cammembert forbedrer virkningen!

Nikotin??

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-01-06 22:07

On Tue, 24 Jan 2006 19:25:54 +0100, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.

>Det kan ikke umiddelbart skildes ad for ellers var min ide at smøre det med
>noget fedt.

Nul fedt eller olie i en lås.
Det gør blot ondt værre.
Skil låsen ad, tørlæg den totalt og "smør" den med grafitpulver.
Så er sagen klar hvis der ikke kan løbe vand i den

En anden løsning er den med silikone olie, bare et par dråber, men som
sagt er olie i en lås ikke lige sagen.
Silikoneolie er dog det bedste alternativ hvis det endelig skal være.

Et gammelt trick er at varme nøglen med en lighter og så blot stikke
den i låsen.
Det virker fint.

Dækslets pakning kan med fordel få lidt silikonespray af den type der
anvendes til bilernes gummilister for at forhindre dørene i at fryse
til - Det fås i en lille sprayflaske på tankstationerne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 22:42

Hej Steen!
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse .

> Nul fedt eller olie i en lås.
> Det gør blot ondt værre.
> Skil låsen ad, tørlæg den totalt og "smør" den med grafitpulver.
> Så er sagen klar hvis der ikke kan løbe vand i den

Helt enig!

> En anden løsning er den med silikone olie, bare et par dråber, men som
> sagt er olie i en lås ikke lige sagen.
> Silikoneolie er dog det bedste alternativ hvis det endelig skal være.

Har du en kommentar til mit forslag med Teflon spray? Det er jo også på
non-oliebasis, og er egentlig et fast stof med gode glideegenskaber og
frostbestandigt, når bæremidlet er fordampet..
Det væsentlige er vel at vandet er fortrængt? - Her er det spørgsmålet om
grafit , silicone eller teflon giver det bedste resultat?

> Dækslets pakning kan med fordel få lidt silikonespray af den type der
> anvendes til bilernes gummilister for at forhindre dørene i at fryse
> til - Det fås i en lille sprayflaske på tankstationerne.
Helt enig.
vh Perminator

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-01-06 22:48

On Tue, 24 Jan 2006 22:41:30 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

> [...]
>Det væsentlige er vel at vandet er fortrængt? - Her er det spørgsmålet om
>grafit , silicone eller teflon giver det bedste resultat?

Problemet med alle former for olie i låse er at der, pga. lidt slid i
låsens komponenter, dannes "grød".
Lidt fugt i grøden og det hele fryser til.
Jeg har ikke selv prøvet teflon i låse, så jeg er nok lidt
forbeholden, men teflons egenskaber taget i betragtning, vil jeg tro
at det virker hvis det anvendes i små mængder.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-01-06 00:23

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
> Silikoneolie er dog det bedste alternativ hvis det endelig skal være.
>
> Et gammelt trick er at varme nøglen med en lighter og så blot stikke

Ja, men det virkede sgu ikke da Christian (Præz) og jeg skulle flytte
hans XS'e ned i klubben. Den havde stået udendørs i sn og isslag. Der
var dannet så meget is i låsen, at nøglen kom max 2/3 ned i låsen.
Christian prøvede netop varm-nøgle tricket, men det hjalp ikke en
bjælde. Til sidste var der ikke andet at gøre end at jeg løftede
bagenden ind i Æ kassewogn mens Christian styrede forenden.

Det kostede et akut hold i ryggen - som dog heldigvis er ved at
forsvinde nu.

I klubben fandt vi en mini-blowtorch frem og varmede på låsen - bingo

*ryster på hovedet af vinterkørere*

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-06 00:34

On Wed, 25 Jan 2006 00:22:51 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Kai for søren.

>Det kostede et akut hold i ryggen - som dog heldigvis er ved at
>forsvinde nu.

Du bør vide hvornår du skal holde hænderne i lommerne

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 02:30

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
> var dannet så meget is i låsen, at nøglen kom max 2/3 ned i låsen....
> I klubben fandt vi en mini-blowtorch frem og varmede på låsen - bingo

Blowtorch! Gas eller el -sag?
Jeg vil nok fraråde Anders at bruge en gas-torch på tankdæksel-låsen =

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 25-01-06 02:41

> [...]
> Armand.(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme
> igennem uden at man tuner dem kunstigt større)

Hahaha, det er altså en god tråd den her. Det tager lige 15 - 20 poster før
i bliver seriøse, men det er dæleme god underholdning indtil. Tak skal i ha´

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Christer Waleryd

Dato : 25-01-06 13:59

På Wed, 25 Jan 2006 00:22:51 +0100, skrev Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk>:
<snip>
> *ryster på hovedet af vinterkørere*

Jeg kan oplyse at din gamle saueslakter*) gør en udmærket job som
vinter-køretøj

*) Den gamle XT haver en sau på samvittigheden...

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-06 14:24

> *) Den gamle XT haver en sau på samvittigheden...

Hvad er en "sau" ?

Fra : Bjørn S

Dato : 25-01-06 14:33

Anders Majland wrote:

> Hvad er en "sau" ?

Et får, i Norge er de også tit "midt i trafikken"

--
/Bjørn

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-01-06 14:34

bjosko@yahoo.com (Bjørn S) writes:

> Et får, i Norge er de også tit "midt i trafikken"

Oh. Jeg undrede mig nemlig også over hvad en tysk gris lavede i Norge :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-06 14:33

http://www.sau.no/

Fra : Bjørn S

Dato : 25-01-06 14:38

Torben Scheel wrote:

> http://www.sau.no/

En af de bedre ,-)

--
/Bjørn

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-06 16:21

Bjørn S wrote:

> En af de bedre ,-)

Jeps. Herligt lille linkkompleks der understreger hvor meget en nørd kan
kede sig i Norge Jeg kendte den nu ikke i forvejen, men Google gjorde.

--
vh
Torben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-01-06 17:44

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Blowtorch! Gas eller el -sag?

Gas

> Jeg vil nok fraråde Anders at bruge en gas-torch på tankdæksel-låsen =

I dette tilfælde var det jo nok tændingslåsen - eller var der jo ikke
nogen grund til at jeg skulle løfte bagenden af XS'eren ind i HiAcen,
vel?

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-01-06 17:50

bjosko@yahoo.com (Bjørn S) writes:

> Et får, i Norge er de også tit "midt i trafikken"

Det, eller 3 styk som springer op fra deres fredelige leje på den ene
side af vejen og løber tværs over vejen, netop *der hvor jeg skal
køre*.

Tre får løb over vejen
En nåede det ikke, så nu er der to
To får løb over vejen...

For dem som vil have hele historien:
http://groups.google.com/group/no.alt.motorsykler/msg/a4cec7c0edb42ed6

Kai, med SheepSlayer MC og tre manglende ledbånd i venstre skulder

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-06 19:03

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> For dem som vil have hele historien:
> http://groups.google.com/group/no.alt.motorsykler/msg/a4cec7c0edb42ed6

"No sau no more." *rofl* Men ellers en træls omgang. Fungerer din
skulder nogenlundre igen?

Jeg var jo selv på tur i Norge i sommers og kørte også rundt med en
fornemmelse af at forsigtig kørsel ikke var nok til at slippe for
fårekollisioner :-/ Ellers et dejligt land at køre mc i
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-01-06 20:47

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> "No sau no more." *rofl* Men ellers en træls omgang. Fungerer din
> skulder nogenlundre igen?

Jotak. Jeg bliver hurtigere træt i venstre skulder, noget jeg
specielt mærkede når jeg kørte Oslo-København på den gamle Ténéré
(SleepSlayer) pga man for meget vind på brystet. Og så kan jeg mærke
det i skulderen, hvis vejret slår om til at blive koldt og vådt -
sådan lidt "gammelmands-gigt agtigt".

Nåja, så ligger jeg mig ikke til at sove på venstre skulder længere
:-/

> Jeg var jo selv på tur i Norge i sommers og kørte også rundt med en
> fornemmelse af at forsigtig kørsel ikke var nok til at slippe for
> fårekollisioner :-/ Ellers et dejligt land at køre mc i

I høj grad. Jeg har senere set lyset mht disse små uldede bæster:
hvis der kun er får på den ene side af vejen, vil de med overvejende
sandsynlighed holde sig på den side. Omvendt, hvis der er får på
begge sider af vejen (det var tilfældet i Haglebu i '96), kan de finde
på at hoppe på tværs af vejen.

Og rensdyr er totalt dumme - de kan finde på at løbe *op* på vejen og
så løbe hen af den, fordi de er bange. Eller bare stå og *glo* når man
skal forbi dem (guderne været lovet for at nordmændene sætter fe-riste
op ved indgangen til tunneler).

Kai

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-06 21:14

> [...]

> vådt - sådan lidt "gammelmands-gigt agtigt".
>
> Nåja, så ligger jeg mig ikke til at sove på venstre skulder længere

Irriterende skade. Hektos fortællinger indikerer heller ikke ligefrem
at det er noget lægerne kan gøre meget ved :-/

> I høj grad. Jeg har senere set lyset mht disse små uldede bæster:
> hvis der kun er får på den ene side af vejen, vil de med overvejende
> sandsynlighed holde sig på den side.

Det stemmer egentlig også overens med hvad jeg selv har
forventet... men nu har jeg måske også lidt mere erfaring med dyr end
de fleste

> Og rensdyr er totalt dumme - de kan finde på at løbe *op* på vejen
> og så løbe hen af den, fordi de er bange. Eller bare stå og *glo*
> når man skal forbi dem

Dem mødte jeg heldigvis ingen af svjh.

> (guderne været lovet for at nordmændene sætter fe-riste op ved
> indgangen til tunneler).

Ja, for det er godt nok ikke meget man kan se derinde, når man kommer
fra dagslys en sommerdag.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Bjørn S

Dato : 25-01-06 22:55

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> så løbe hen af den, fordi de er bange. Eller bare stå og *glo* når man
> skal forbi dem (guderne været lovet for at nordmændene sætter fe-riste

Det skal man ikke altid regne med at det er. Både over Hardangervidda,
men måske værst over Haukeli, ligger fårene (jækla sauer)tit og klumper
sig sammen ved tunnel-mundingene, og de kan være svære at få øje på.
Kommer man uheldigvis til at køre en af dem ned, kan du være sikker på
at bonden hyler op, og siger det er hans bedste premiefår.
Så er det dømt fenalår til overpris.

--
/Bjørn

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-06 23:11

Bjørn S <bjosko@Xyahoo.com> writes:

> Kommer man uheldigvis til at køre en af dem ned, kan du være sikker
> på at bonden hyler op, og siger det er hans bedste premiefår. Så er
> det dømt fenalår til overpris.

Måske der var basis for en fåreforsikring... fårsikring, høhø
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 02:38

Anders Majland skrev:
> [...]
> Sidste år prøvede jeg med at væde den grundigt med WD40 men det gjorde ikke
> rigtigt nogen forskel. Benzindampene får hurtigt has på det ...

En ting er optøning hhv. fjernelse af forekomende vand i låsens indre,
en anden er at forebygge mod fremtidigt vand.

Tråden giver gode råd om effektv optøning, og WD40 virker også fint, men
som du erfarer kun på kort sigt.
Hvad med et "vinter-kit" á en lap magnetisk gummi til at lægge over
dækslet? Hvis tankudluftningen tillige kun foregår gennem dækslet (hvad
jeg egentlig ikke tror, eftersom at du i så fald også ville have
problemer med tilfrysning af dén)skal du blot huske at have klistret en
lille ting under i den ene side således at der kan slippe luft ind under.

Permanent brug af tanktaske kunne udgøre samme virkning!

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-06 09:52

> Hvad med et "vinter-kit" á en lap magnetisk gummi til at lægge over
> dækslet?

Jo nok det nemmeste - sidste vinter brugte jeg princippet til tændingslåsen
(den sidder også tåbeligt lige op så smeltende sne kan trænde ned i den.) En
god stor ballon lige til at trække ud over.

> Hvis tankudluftningen tillige kun foregår gennem dækslet

Det gør det

Men der er jo nogle "arme" fra låsemekanismen mod tankens kant og jeg tror
at det er dem der sætter sig pga frysende kondens.

/A