flere volt på tændspolen = ydelse?!
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 17:56

Kom til at snakke med en makker der mente at hvis man fx hævede volt
antallet på en tændspole fra 10-12V så var der pludselig mere ydelse i
motoren! Det mener jeg nu ikke, da jeg ikke rigtig kan se hvad det skulle
betyde!
Eller er jeg forkert på den?

Fra : Moller

Dato : 22-01-06 18:27

S.G wrote:
> [...]
> antallet på en tændspole fra 10-12V så var der pludselig mere ydelse i
> motoren! Det mener jeg nu ikke, da jeg ikke rigtig kan se hvad det skulle

   Helt forkert på den, eller rettere måske...

   På. f.eks. en MZ, så betyder det at man montere et elektronisk laderelæ
at man ved lavere omdr. bedre kan holde sig ved ladespændingen på
cyklen, derved for man en kraftige gnist ved lave omdr. = mindre dårlige
tændinger = mere effekt i bunden. Det er pt. den ENESTE cyklen jeg har
kunne mærke denne forskel, og jeg er ikke den eneste, for det skete også
med Bagers eks. MZ, og det er hørt fra andre med MZ'ere... men her
snakker vi i virkeligheden om at forbedre elektronikken til noget der er
mere med tiden, og ikke ligefrem effekt-tunning :)

   Men at sige det gir mere effekt er ikke sandt, tændspolen skal kunne
levere energi nok til at der kan laves en gnist der kan antenne
korekt... alt over denne mængde er spild, og alt under gir tab pga.
dårlig og ujævn forbrænding/motorgang.

   Hvis du tænker på TL'en så glem det... og brug tid på at forbedre vægt
og styr egenskaber i stedet, det kan mærkes, og man føler man for noget
for pengende.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 22-01-06 23:31

Moller skrev:

> [...]
> levere energi nok til at der kan laves en gnist der kan antenne
> korekt... alt over denne mængde er spild, og alt under gir tab pga.

Tjaeh :-/
Hvis man går ud fra at tændingsanlægget er udlagt til de 12-14 Volt som
ledningsnettet burde have; men at der i praksis kun kan måles 10 Volt
ved tændspolerne, så MÅ der vel mangle 2V :-/

Men ligefrem en mærkbar ydelsesforskel tvivler jeg nu også på!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 06:21

> [...]
> tændspolerne, så MÅ der vel mangle 2V :-/
>
> Men ligefrem en mærkbar ydelsesforskel tvivler jeg nu også på!

De moderne tændingsanlæg jeg måler på, ( som kom på marked i ca.83 )
giver max gnist helt ned til ca.6 volt. De tager hensyn til spændingen og
styrre minus siden så det passer.
Det er biler jeg måler på til daglig, men mon ikke det er det samme på
mc'er.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-01-06 18:48

On Sun, 22 Jan 2006 17:56:09 +0100, "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk>
wrote:

Hej Sebastian.

> [...]
>antallet på en tændspole fra 10-12V så var der pludselig mere ydelse i
>motoren! Det mener jeg nu ikke, da jeg ikke rigtig kan se hvad det skulle

Det er ikke spændingen der har betydning, men den effekt (energi) der
er i udladningen.
Gnisten springer når spændingen er høj nok til at overvinde gnistgabet
- Og så fyres ladningen af - Omend noget langsomt - Ellers banker
skidtet som en dieselmotor
Der der er dog noget at hente i et forbedret tændsystem.
Med de store boringer f.eks. 1000 cc V2 motorer kører med er
forbrændingsprocessen en "sløv" sag.
Det kan man ikke kompensere på ved at øge spændingen på spolerne.
Hvis det er dagsordnen at få fyret ladningen hurtigere er vejen frem
to tændrør pr. cylinder.
Nogle fabrikater har set lyset og bygget to tændrør i hver cylinder.
Metoden har virkning på de motorer hvor tændrøret er placeret "side
ind".
På de fleste japanske firecylindrede rækkemotorer er tændrøret
placeret i forbrændingskammerets centrum - Det kan der ikke forbedres
på.
Noget andet er så, at ved at hæve spændingen på spolerne kan man
forbedre koldstart egenskaberne.
På "midt 70'er" biler monterede men en 6 volt tændspole selv om
EL-systemet var 12 volt.
Man havde så en modstand i serie med spolen der nedsatte spændingen,
og i startøjeblikket kortsluttede man formodstanden så spolen fik al
den "suppe" der var til overs i akku'en - Normalt noget med ikke under
9 volt - Så kan selv det mest genstridige bæst vækkes til live

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 23-01-06 20:19

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Gnisten springer når spændingen er høj nok til at overvinde gnistgabet
> - Og så fyres ladningen af - Omend noget langsomt - Ellers banker

Måske er dagens tændingsanlæg bare så gode, at det er urelevant i praksis;
men i princippet burde en højere spænding i sekundærsiden da øge
sandsynligheden for, at gnisten kan springe under de værste
driftsbetingelser, ikke?

Og da en forholdet mellem primær- og sekundærspolen er fast og en ren
multiplikator, giver den højere primærspændimng en højere sekundærditto -
så længe den tilhørende mekanik/elsktronik nu kan tåle det.

Tilsvarende er primærsiden vigtig at holde fri for spændingsfald. Husker
en tur i en Mascot en vinterdag tilbage i '70erne, hvor motoren begyndte
at trække dårligt, efter vi havde samlet et par blaffere op. Først under
acceleration og belastning op ad bakke; men til sidst blev det så slemt,
at vi måtte efterlade bilen og tage videre. Mistanken galdt først dårlig
benzintilførsel, men da vi hentede den om aftenen og undersøgte motoren,
kunne vi i mørket se gnister springe i fladstikket på primærledningen fra
strømfordeler til tændspole - tak Morris for at bruge klar plast til
stikisoleringen

Efter at hunstikket på primærledningen var klemt lidt sammen, spandt
motoren som en mis, og Mascotten kørte, det bedste den havde lært - og det
var jo ikke så dårligt efter datidens forhold

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 21:06

Richard skrev i meddelelsen ...

>Og da en forholdet mellem primær- og sekundærspolen er fast og en ren
>multiplikator, giver den højere primærspændimng en højere sekundærditto -
>så længe den tilhørende mekanik/elsktronik nu kan tåle det.

Faktisk nej. Hvis ellers magnetfeltet i spolen går i mætning, (og der gør
det hvis ikke spolen er helt idiotisk dimensioneret), så bestemmes
tændspænding udelukkende af viklingstal og induktion. Her er ikke tale om en
normal transformator, bemærk også at primærsiden stiger voldsomt i spænding
i tændingsøjeblikket, typisk 100 - 150 volt.

Moderne tændingsanlæg sikrer mætning i spolen ved kun at have meget kort
åbning i den elektroniske "knikser".

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 23-01-06 22:47

Orla Pedersen wrote:

> Faktisk nej. Hvis ellers magnetfeltet i spolen går i mætning, (og der gør
> det hvis ikke spolen er helt idiotisk dimensioneret), så bestemmes
> tændspænding udelukkende af viklingstal og induktion.

Det hed sig ellers sådan i lærebøgerne, før verden gik af lave og de
forskellige former for elektronisk tænding blev indført

At andre forhold som fx rise time - den hastighed med hvilken feltet
blev opbygget - kunne have indflydelse på gnistens energi, blev kun
nævnt sporadisk. Faktisk kunne den slags guldkorn fra Skandinavisk
Motorjournal give faglærerne på de tekniske skoler grå hår i hovedet,
for de var ikke alle lige godt opdaterede

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 23:12

Richard skrev i meddelelsen
<43d54ee1$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Det hed sig ellers sådan i lærebøgerne, før verden gik af lave og de
>forskellige former for elektronisk tænding blev indført

Der er skrevet meget vås i uvidenhed Faktisk er det eneste sted at man
kan tale om tændtransformator i oliefyr, og i "ægte" CDI tændingsanlæg. I
CDI'en er det så en 3-400 volt der fyres af i primæren af en "tændspole" med
endnu større vikleforhold end en traditionel tændspole. Traditionelle
tændingsanlæg er induktionsapparater.

> [...]
>Motorjournal give faglærerne på de tekniske skoler grå hår i hovedet,
>for de var ikke alle lige godt opdaterede

Rise time på _spændingen_, og _nedbrydning_ af magnetfeltet.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 24-01-06 19:34

Orla Pedersen wrote:

> Rise time på _spændingen_, og _nedbrydning_ af magnetfeltet.

Tak for præciseringen; jeg sparer turen hen til reolen efter SMJ '71

Og mon ikke netop den omtalte popularisering fra de tider, var
medvirkende årsag til det indledende spørgsmål i tråden? - altså at
sekundærspændingen forholdt sig til primærditto som forholdet i
viklingstallet? Det er nærliggende at tro

Fra : Hekto

Dato : 24-01-06 09:39

It happens that Richard formulated :
> [...]
> give faglærerne på de tekniske skoler grå hår i hovedet, for de var ikke alle

Primærspolen oplades med energi når den påtrykkes spænding. Strømmen
stiger lieært, selv om spændingspulsen er 'firkantet'.
Mængden af energi der overføres er afhængig af spænding, tid og
induktionen.
Når man så 'lukker' for den tilførte spænding, vil spolen reagere, idet
den vil af med energien igen. Det sker så via sekundæren, der jo er
koblet til primæren via den fælles kerne, og der dannes en gnist i
tændrøret. Energien slipper væk 'den letteste vej'.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Hans Olesen

Dato : 23-01-06 10:58

Det måde du får mest efekt ud af en tændspole er ved en hurtig afbrydelse
ved knikser, derfor er transistertænding mærkbar bedre ved lavere
omdregninger. Der er nogle anlæg hvor der er en formodstand til tændspolen,
det er for den kan blive hurtig mættet ved høje omdregninger.
vh Hans Olesen

Fra : Richard

Dato : 23-01-06 20:00

Hans Olesen wrote:

> Der er nogle anlæg hvor der er en formodstand til tændspolen,
> det er for den kan blive hurtig mættet ved høje omdregninger.

Du tænker vel ikke på de traditionelle anlæg med platiner fra '70erne,
hvor en formodstand blev koblet ud og gav fuld ~12v spænding i
primærkredsen - eller hvad spændingen nu sank til, når starteren kørte. Så
snart starteren stoppede, blev formodstanden koblet ind og sænkede
spændingen i primærkredsen.

Viklingerne i tændspolens primær- og sekundærside var udlagt, så spolen
ved drift gav sædvanlig udgangsspænding i sekundærkredsen ved den lavere
primærpænding - var det 9v eller deromkring? Om tændspolen reelt fik
højere spænding i startøjeblikket eller blot blev kompenseret den lavere
spænding, mens starteren kørte, ved jeg ikke, men det hjalp på
startsikkerheden, især i koldt vejr

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 23-01-06 20:32

Richard wrote:

> [...]
> primærkredsen - eller hvad spændingen nu sank til, når starteren kørte. Så
> snart starteren stoppede, blev formodstanden koblet ind og sænkede

Nå, det skrev Gruby jo allerede, beklager

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK