/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB 250 rs Generator problemer
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 10:34

Hej...

Jeg har en Honda cb 250 rs fra '85, som jeg egentlig er ret glad for,
men det er lige som den ikke lader det den skal... Den går sådan set
fint i tomgang og kører ellers godt i de lave omdr., men skal den
trække noget går det galt, jeg kan næsten ikke få den over 7000
omdr. med mindre jeg slukker kørelyset!! Jeg har indtil nu gået
ledningsnettet
efter og renset stik osv., men lige meget hjælper det... hjælp...:o/

Jeg har målt modstanden i tændspolen, og fra spolen og til stel,
hvilket ikke afslørede nogen fejl, herudover har jeg målt CDI-enheden

og stator spolerne igennem og alle parametre synes at stemme overens
med værkstedsbogen. Derudover startede jeg sæsonen på et fuldt
opladt batteri, der virker til at have tabt pusten med samme rate som
mit problem er eskaleret... Når maskinen kører lades batteriet ved
ca. 14 v, men når jeg måler strømmen der genereres (ved at pille en
ledning af alternatoren), får jeg ca. 3 A for lidt ifølge
(værkstedsbogen 9A ved 5000 rpm og jeg får ca. 6A:(...).

Skal jeg virkelig til at skille Statoren og måske ofre en ny... jeg
kan sådan set godt leve med de 3 A for lidt, hvis bare jeg ikke kører
med kørelys...

Kunne problemet tænkes at eskalere??

Jeg håber på nogen har et bud hvordan jeg løser problemet... kunne
det evt. skyldes tidl. kørsel med uren olie, der måske kunne sætte
sig i stator spolerne og skabe en svag forbindelse hvor ingen burde
være...?

Dette indlæg har tidl. Været vist, men jeg vil gerne brygge lidt
videre, da jeg har tilføjet lidt supplerende oplysninger... og endnu
ikke løst problemet...:(

På forhånd tak
MVH.
Kasper Lundberg


 
 
Hekto (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-01-06 11:54

k.lundberg@get2net.dk has brought this to us :
> Jeg håber på nogen har et bud hvordan jeg løser problemet... kunne
> det evt. skyldes tidl. kørsel med uren olie, der måske kunne sætte
> sig i stator spolerne og skabe en svag forbindelse hvor ingen burde
> være...?

HVis den ikke kan komme over 7.000 omdr. m. lyset tændt; men sagtens
uden lys, må det da være omkring ledningsnettet til lyset fejlen skal
findes.
Det lyder dog temlig grotesk at generatoren skulle kunne belaste
motoren så meget, så måske er du inde på noget af det rigtige ved at
måle på tændspolerne. Hvis lyset trækker spændingen drastisk ned, vil
gnisten blive svagere og den vil ikke tænde korrekt.

Har du målt spændingen på tændspolerne, med lyset tændt?

Du skal måle strømmen (vekselstrøm! + høj frekvens) med et amperemeter
der kan måle ved den frekvens, og helst et tang-ampérmeter. Så
umiddelbart skal du ikke regne for meget med din egen måling.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Bjørn S (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 19-01-06 12:08

Hekto wrote:

> HVis den ikke kan komme over 7.000 omdr. m. lyset tændt; men sagtens
> uden lys, må det da være omkring ledningsnettet til lyset fejlen skal
> findes.

Stop lige en halv. Kan den komme op på 14 volt med lyset tændt ?
Hvis ikke vil jeg koncentrere mig om lading og batteri.
Det kunne jo være lyset trak spændingen ned under 12 volt, og så har ikke
tændspolen nok at leve af til de høje omdrejninger.

--
/Bjørn


Hekto (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-01-06 12:22

Bjørn S expressed precisely :
> Stop lige en halv. Kan den komme op på 14 volt med lyset tændt ?
> Hvis ikke vil jeg koncentrere mig om lading og batteri. Det kunne jo være
> lyset trak spændingen ned under 12 volt, og så har ikke tændspolen nok at
> leve af til de høje omdrejninger.

Det var jo netop det jeg var inde på, at lyset måske trækker spændingen
ned p.gr.a. dårlige (stel-?) forbindelser. Selv om stikkene er gået
efter. En knækket ledning er også en mulighed.

Spændingen over batteriet skulle gærne ligge imellem 13,8 og 14,5 volt
(ca.) når der er lidt omdrejninger på.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Bjørn S (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 19-01-06 12:43

Hekto wrote:

> Det var jo netop det jeg var inde på, at lyset måske trækker spændingen
> ned p.gr.a. dårlige (stel-?) forbindelser. Selv om stikkene er gået
> efter. En knækket ledning er også en mulighed.

Næh, du taler om lys, og fejl på dem ;-p
Men tændingslåsen kunne måske også være en mulighed, hvis en sådan findes ?

> Spændingen over batteriet skulle gærne ligge imellem 13,8 og 14,5 volt
> (ca.) når der er lidt omdrejninger på.

Jup, men stadig væk med lys på. Det er dit jeg vil, (og sikkert også dig),
om den gir nok under belastning. Så kan man måle videre, men jeg ville
stadig koncentrere mig om ladekretsen, indtil den har fuldt blus på.

--
/Bjørn


Hekto (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-01-06 13:37

Bjørn S submitted this idea :
> Jup, men stadig væk med lys på. Det er dit jeg vil, (og sikkert også dig), om
> den gir nok under belastning. Så kan man måle videre, men jeg ville stadig
> koncentrere mig om ladekretsen, indtil den har fuldt blus på.

Ja, ja Bjørn!

Jeg skrev nu ellers:

Det lyder dog temlig grotesk at generatoren skulle kunne belaste
motoren så meget, så måske er du inde på noget af det rigtige ved at
måle på tændspolerne. Hvis lyset trækker spændingen drastisk ned, vil
gnisten blive svagere og den vil ikke tænde korrekt.

- så vi mener jo nok ca. det samme! =

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Bjørn S (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 19-01-06 14:06

Hekto wrote:


> Jeg skrev nu ellers:
---- Klip nogle visdomsord ---

Doh... Moooar, jeg kan ikke læse !!

--
/Bjørn - skriftblind






Hekto (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-01-06 14:50

Bjørn S was thinking very hard :
> Doh... Moooar, jeg kan ikke læse !!

Joooh ... noder!? ;oD

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Bjørn S (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 19-01-06 15:51

Hekto wrote:

>
> Joooh ... noder!? ;oD
>

Næh, det opgav jeg i 5.klasse, det gik for laangsomt. Man kan sagtens
både spille og skruve "efter øret".

--
/Bjørn

k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 15:21

Hej... og tak for svarene...

Jeg er helt enig i at det må være ladekredsen, der skal kigges
nærmere på.

Når jeg tænder lyset, kan jeg konstatere at spændingen falder, og
cyklen faktisk dræner batteriet i stedet for at lade på det...(ca.
0.1 A)

Det må være den faldende spænding der skaber problemet, som I også
påpeger, men hvad skyldes problemet... kan det virkelig bare være en
dårlig stelforbindelse, eller måske stator spolerne...??

på forhånd tak
MVH.
Lundberg


k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 15:31

Kom lige i tanke om at jeg målte 6A ladestrøm med lyset tændt og 9A
uden (når "den sorte" ledning afmonteres alternatoren) begge ved ca.
14 V... burde som sagt være 9A ifølge værkstedsbogen... udelykker
det en dårlig stelforbindelse til lyset?!
(kunne sikkert være dårlig forbindelse mange andre steder...)

9 - 6A = 3A, 3A*12V = 36 Watt... mener pæren er på 40W (ikke H4...
mener det er D2 standarden hedder...)

tak
Lundberg


Hekto (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-01-06 15:42

on 19-01-2006, k.lundberg@get2net.dk supposed :
> Kom lige i tanke om at jeg målte 6A ladestrøm med lyset tændt og 9A
> uden (når "den sorte" ledning afmonteres alternatoren) begge ved ca.
> 14 V... burde som sagt være 9A ifølge værkstedsbogen... udelykker
> det en dårlig stelforbindelse til lyset?!
> (kunne sikkert være dårlig forbindelse mange andre steder...)

Som sagt kan du ikke rigtigt regne med dine målinger, med mindre du er
sikker på at dit meter kan anvendes i det frekvensområde.

Det kan da sagtens være stelforbindelsen den er gal med.
Du kan jo måle dig frem, ved at måle spændingsfaldet over de
forskellige stik og forbindelser.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 17:13

>Som sagt kan du ikke rigtigt regne med dine målinger, med mindre du er
>sikker på at dit meter kan anvendes i det frekvensområde.

Jeg er vist ikke helt med... Strømmålingen skulle være god nok iflg.
haynes, og da jeg måler strømmen efter alternatoren (ladestrømmen
direkte til batteriet), skulle frekvensen vel gerne være
repræsenteret alene i form af en smule ripple støj, som meteret burde
midle...??

tak
Lundberg


Ukendt (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-06 17:32


k.lundberg@get2net.dk skrev i meddelelsen
<1137687184.732117.55860@g43g2000cwa.googlegroups.com>...

>Jeg er vist ikke helt med... Strømmålingen skulle være god nok iflg.
>haynes, og da jeg måler strømmen efter alternatoren (ladestrømmen
>direkte til batteriet), skulle frekvensen vel gerne være
>repræsenteret alene i form af en smule ripple støj, som meteret burde
>midle...??

Ahemm ! Måler Du mellem batteripol og ledningen der skulle sidde på polen ?
For dét forklarer den lavere strøm med lyset tændt....

mvh
Orla





Ukendt (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-06 17:18


k.lundberg@get2net.dk skrev i meddelelsen
<1137663234.476907.26170@o13g2000cwo.googlegroups.com>...
>Hej...


>Skal jeg virkelig til at skille Statoren og måske ofre en ny... jeg
>kan sådan set godt leve med de 3 A for lidt, hvis bare jeg ikke kører
>med kørelys...

Næppe, men din ladeensretter/regulering fejler. Statorer på Honda dør ikke.

Jeg skulle tage meget fejl, hvis ikke at din Honda har "standard" løsningen
á tre ledninger fra generatoren op til regulatoren, og fra regulatoren to
ledninger, en til stel, og en til pluspolen på akkumulatoren. Det hele
samlet i et 5 polet stik på regulatoren.

Tjek ledningsnettet omkring regulatoren først, findes fejlen ikke her så
Erik Schnabel

mvh
Orla



k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 20:04

>Tjek ledningsnettet omkring regulatoren først, findes fejlen ikke her så
>Erik Schnabel

Kender ikke Erik Schnabel.....??


>Ahemm ! Måler Du mellem batteripol og ledningen der skulle sidde på polen ?
>For dét forklarer den lavere strøm med lyset tændt....

det gør jeg, men iflg. Haynes skulle den levere mindst 9A ved 5000rpm,
og den leverer kun 6A...

>Næppe, men din ladeensretter/regulering fejler. Statorer på Honda dør ikke.

Det jeg synes er underligt er at den tydeligvis leverer for lidt, men
slukker jeg for lyset leverer den det ved 14V som den skal... det var
derfor jeg satsede på statoren...

>Jeg skulle tage meget fejl, hvis ikke at din Honda har "standard" løsningen
>á tre ledninger fra generatoren op til regulatoren, og fra regulatoren to
>ledninger, en til stel, og en til pluspolen på akkumulatoren. Det hele
>samlet i et 5 polet stik på regulatoren.

Du har helt ret...


Ukendt (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-06 20:42


k.lundberg@get2net.dk skrev i meddelelsen
<1137697449.252578.318980@g14g2000cwa.googlegroups.com>...
>Tjek ledningsnettet omkring regulatoren først, findes fejlen ikke her så
>Erik Schnabel

>Kender ikke Erik Schnabel.....??

Elguru specielt omkring holdbare regulatorløsninger

Kronborggade et eller andet København Google søg i gamle indlæg


>>Ahemm ! Måler Du mellem batteripol og ledningen der skulle sidde på polen
?
>>For dét forklarer den lavere strøm med lyset tændt....

>det gør jeg, men iflg. Haynes skulle den levere mindst 9A ved 5000rpm,
>og den leverer kun 6A...

Og det er Haynes der fejler her, man kan ikke "love" et bestemt antal
amperre, det er helt afhængig af akkumulatorens ladetilstand, og i øvrigt
forbrug. Og det nytter ikke at måle i hovedledningen til akkumulatoren når
man skal måle generatorens strømformåen.

Du måler også et forkert sted i elnettet. Grunden til at din ladestrøm
falder når lyset tændes er netop at lyset tager en stor del af den strøm
generatoren kan levere. Du skal finde ledningen fra din regulator, og til
akkumulatorens + pol. Afbryd dén ledning, (ved et stik, måske sikring), og
mål her. Så vil Du se at strømmen stiger når lyset tændes.

Må jeg anbefale, at Du læser Steen Gruby's fine skrift om generatorer,
specielt afsnittet om fejlfinding på shuntregulerede generatorer.

http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf


>Det jeg synes er underligt er at den tydeligvis leverer for lidt, men
>slukker jeg for lyset leverer den det ved 14V som den skal... det var
>derfor jeg satsede på statoren...

1. Er Du nu helt sikker på at den leverer for lidt ? Henledt til din
målemetode.
2. Hvis spændingen målt på akkumulatorpolerne falder til under 14 volt når
lyset tændes, så
3. Tjek spændingen direkte på de udgående ledninger fra regulatoren. Er
spændingen også for lav her så
4. Er der sikkert røget en eller flere ensrettere i din regulator.
5. Er spændingen målt direkte på regulatoren ok så
6. Fejler dit ledningsnet, sikkert stelforbindelsen fra regulatoren.

mvh
Orla




k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 20:12

ah... den Erik Schnabel... har desværre lidt langt til København...
(bor i Odense)...


Hekto (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-01-06 22:21

k.lundberg@get2net.dk wrote :
> ah... den Erik Schnabel... har desværre lidt langt til København...
> (bor i Odense)...

Telefonen er opfundet!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 22:08

Mange tak for hjælpen Orla... det vil jeg lige kigge nærmere på...


k.lundberg@get2net.d~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 19-01-06 23:27

Hvordan kan du være så sikker på at det ikke er stator spolerne der
fejler noget... kunne det ikke være en kortsluttet vinding i en af
spolerne??

ellers godt skrift... tak

mvh.
Lundberg


Birger Poulsen (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 20-01-06 09:22

CB250 G5 havde problemer med at (permanent)magnetismen i rotoren forduftede.

--
Hilsen
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141



Ukendt (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-06 10:05


Birger Poulsen skrev i meddelelsen
<43d09db1$0$38724$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>CB250 G5 havde problemer med at (permanent)magnetismen i rotoren
forduftede.


Jup! Skal der endelig være fejl ved generatoren, så er magneten langt mere
oplagt. Jeg har aldrig set, hørt, hørt om nogen som har hørt når det gælder
en honda stator.

Her på gruppen har vi hørt om defekte regulatorer i bunkevis, og sjældne
tilfælde defekte Suzuki statorer, (som regel ødelagt af en defekt
regulator).

Defekte statorer hedder Lucas, og er fra slut halvtredserne, eller
begyndelsen af tredserne

mvh
Orla



k.lundberg@get2net.d~ (20-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 20-01-06 13:23

Ok... jeg er overbevist... det er nok ikke stator spolerne..

Frikender det ikke min regulator at den leverer den rigtige spænding,
når bare jeg ikke bruger mere strøm end generatoren kan levere...??
Den leverer jo korrekt ca. 14 V når kun positionslyset er tændt...

Er dette tilfældet, må det jo næsten være magneterne i rotoren den
er gal med...?!

På forhånd tak
mvh.
Lundberg


Ukendt (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-06 14:12


k.lundberg@get2net.dk skrev i meddelelsen
<1137759779.958125.229800@g43g2000cwa.googlegroups.com>...
>Ok... jeg er overbevist... det er nok ikke stator spolerne..

>Frikender det ikke min regulator at den leverer den rigtige spænding,
>når bare jeg ikke bruger mere strøm end generatoren kan levere...??
>Den leverer jo korrekt ca. 14 V når kun positionslyset er tændt...


Næsten, og kun næsten. Kun et oscilloskop billede af rippelspænding over
akkumulatoren kan helt frikende din regulator. Der kan nemlig mangle en fase
fra regulatorens ensretning, (defekt diode i broen), og det vil vise sig som
en rippelspænding hvor hver tredie top mangler.

|\|\_|\|\_|\|\_ Om Du forstår.... ?

>Er dette tilfældet, må det jo næsten være magneterne i rotoren den
>er gal med...?!

En mulighed.... :-|

Og så lige "jokeren". Tjek om den ene ledning fra generatoren,(en fase), er
ført over et kontaktsæt i lyskontakten, og i fald, at denne kontakt
vitterlig kobler den sidste fase ind når lyset tændes. Den funktion var der
på helt gamle 70er 2 cylindrede CB'ere, hvem ved, måske også på nyere.


mvh
Orla



C K Hansen (20-01-2006)
Kommentar
Fra : C K Hansen


Dato : 20-01-06 13:34

Den går sådan set
> fint i tomgang og kører ellers godt i de lave omdr., men skal den
> trække noget går det galt, jeg kan næsten ikke få den over 7000
> omdr. med mindre jeg slukker kørelyset!! Jeg har indtil nu gået
> ledningsnettet
> efter og renset stik osv., men lige meget hjælper det... hjælp...:o/
>
Hej
Har du kontrolleret tændrørene?
Jo mere man belaster motoren jo større spænding kræves der for at der
kan spinge en gnist. Jeg synes de symptomer du skriver om kunne komme af
en kombination af lidt for store modstande i tændingskredsen kombineret
med for stor elektrodeafstand på tændrørene.
Når du så slukker kørelysen hæves spændingen så akkurat så meget at
motoren kan tage lidt flere omdrejninger.
med venlig hilsen
C K Hansen

k.lundberg@get2net.d~ (20-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 20-01-06 14:42

Lyder fornuftigt, så vil jeg lige smide et scop på den til
foråret...

jokeren holder vist ikke stik... efter at have checket diagrammet...
men tak alligevel...

mvh.
Lundberg


k.lundberg@get2net.d~ (20-01-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 20-01-06 14:55

hej... tak for svaret...

Jeg har skiftet tændrørene flere gange, og der er ingen mærkbar
forskel...

mvh.
Lundberg


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste