|
| Drypper kraftigt olie. Fra : Lasse Christensen |
Dato : 16-01-06 22:47 |
|
Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være skyldneren.
Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
speciel nem opgave.
Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
monteret.
Nogen der har nogle idé om dette?
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Hans Paulin \(6310\) (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 17-01-06 01:01 |
|
Lasse Christensen skrev:
> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med
> motoren monteret.
>
> Nogen der har nogle idé om dette?
Det ku den på en CB 7½
Prøv ad
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidmotorcykel/xq9
| |
Kenneth Østrup (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 17-01-06 01:15 |
|
Hans Paulin (6310) wrote:
> Lasse Christensen skrev:
>
>> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med
>> motoren monteret.
>>
>> Nogen der har nogle idé om dette?
>
> Det ku den på en CB 7½
>
> Prøv ad
Det kan også sagtens lade sig gøre med en CB 400 F
Så mon ikke.
At det er en rigtig "lorte opgave" og er pisse besværligt er den anden
side af sagen
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: < http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: < http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 07:12 |
|
Kenneth Østrup wrote:
> Hans Paulin (6310) wrote:
>
>>Lasse Christensen skrev:
>>
>>
>>>Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med
>>>motoren monteret.
>>>
>>>Nogen der har nogle idé om dette?
>>
>>Det ku den på en CB 7½
>>
>>Prøv ad
>
>
>
> Det kan også sagtens lade sig gøre med en CB 400 F
> Så mon ikke.
>
> At det er en rigtig "lorte opgave" og er pisse besværligt er den anden
> side af sagen
>
Beskriv lidt nærmere...
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Kenneth Østrup (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 17-01-06 09:48 |
|
Lasse Christensen wrote:
>> At det er en rigtig "lorte opgave" og er pisse besværligt er den anden
>> side af sagen
>>
> Beskriv lidt nærmere...
>
Tja, pladsen er jo forholdsvis trang, og det vender jo på hovedet, plus
at det fosser ud med olie
Det er nok nemmere med en MC lift og lidt tålmodighed
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: < http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: < http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984
| |
Hekto (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-01-06 09:46 |
|
Kenneth Østrup formulated the question :
> At det er en rigtig "lorte opgave" og er pisse besværligt er den anden
> side af sagen
- så måske man skulle starte med bare at spænde skruerne efter?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-01-06 17:28 |
|
Hekto skrev:
> Kenneth Østrup formulated the question :
>> At det er en rigtig "lorte opgave" og er pisse besværligt er den anden
>> side af sagen
>
> - så måske man skulle starte med bare at spænde skruerne efter?
>
Måske at man skulle fjerne forreste tandhjuls-dæksel og forvisse sig om
at det ikke er den klassiske lækage á
gear-aksel/koblingspind/udgangsaksel -pakdåse der lækker og driver så
voldsomt (men skjult) ned under bunden af motoren at det er bundkarret
der punkes for utætheden!
Jeg kan ved mine søde ikke se hvorfor en bundkars-pakning skulle begynde
at lække - Det er trykløst område og først én gang monteret burde ingen
ydre påvirkning kunne forårsage en læk dér :-|
Hvis ikke det er en af de tre ovennævnte pakdåser der er færdige, er
bundproppen også en sandsynlig lækage-mulighed, derved at det er
sjældent at hjemme-skrueren fornyer pakskiven samt at oftest
(fejl-)benyttede kobberskiver på langt sigt medfører alvorlige
galvaniske tæringer på området omkring bundproppen incl. pakfladerne, og
modellen er jo ikke ligefrem ny længere!
Endelig kan en lækkende oliefilter-pakning resultere i sjavs under
bunden af motoren, uden at an umiddelbart kan se noget på selve
filter-dækslet :-/
Ud og kigge efter med lommelygte og værktøj til afskruning af
tandhjulsdækslet :-|
--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
| |
Ukendt (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-06 17:59 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Hvis ikke det er en af de tre ovennævnte pakdåser der er færdige, er
>bundproppen også en sandsynlig lækage-mulighed, derved at det er
>sjældent at hjemme-skrueren fornyer pakskiven samt at oftest
>(fejl-)benyttede kobberskiver på langt sigt medfører alvorlige
>galvaniske tæringer på området omkring bundproppen incl. pakfladerne, og
>modellen er jo ikke ligefrem ny længere!
Du glemte lige det flækkede bundkar fra overspændt bundprop uden pakning
:-|
mvh
Orla
| |
Hekto (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-01-06 18:06 |
|
> Jeg kan ved mine søde ikke se hvorfor en bundkars-pakning skulle
> begynde at lække - Det er trykløst område og først én gang monteret
> burde ingen ydre påvirkning kunne forårsage en læk dér :-|
Det var dét der triggede mig.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 18:19 |
|
Hekto wrote:
>> Jeg kan ved mine søde ikke se hvorfor en bundkars-pakning skulle
>> begynde at lække - Det er trykløst område og først én gang monteret
>> burde ingen ydre påvirkning kunne forårsage en læk dér :-|
>
>
> Det var dét der triggede mig.
>
Det kan jeg egentlig heller ikke forstå, for den havde stået i noget tid
uden der var kommet noget som helst, og så er den lige pludselig begyndt
på det. Det forstår jeg ikke. Allerførst tjekker jeg lige bag ved
tandhjulet og så oliefilteret.
Og hvis det så ikke virker, så prøver jeg lige at hælde mer olie på, for
der har intet været nu, natten til idag.
Jeg må bare få tømt alt olie ud, og så prøve igen.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Armand (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-01-06 22:02 |
|
Hekto skrev:
>> Jeg kan ved mine søde ikke se hvorfor en bundkars-pakning skulle
>> begynde at lække -
>
> Det var dét der triggede mig.
Jeg har heller ikke nogen sinde oplevet en utæt bundkars-pakning :-|
Forøvrigt: Den V'er vil da heller ikke afsted uden at du ser på, hva'?
--
Armand.
| |
Hekto (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-01-06 10:49 |
|
Armand laid this down on his screen :
> Forøvrigt: Den V'er vil da heller ikke afsted uden at du ser på, hva'?
Nej, vi er meget tæt bundet til hinanden! Det var da også nervepirrnde
at følge med i! Sidste afsendelse blev sat til 21.23 - absolut sidste
sekund, og alligevel blæste det for meget. Med lidt bedre vejr, ryger
den vel afsted idag.
Jeg hæftede mig ved at Apollo var 3 dage om turen til månen - New
Horizon er 9 timer!!!! Der er godt nok knald på liggehønen!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Torben Scheel (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-01-06 11:34 |
|
Hekto wrote:
> Jeg hæftede mig ved at Apollo var 3 dage om turen til månen - New
> Horizon er 9 timer!!!! Der er godt nok knald på liggehønen!
>
Er der ikke også den forskel at New Horizon ikke behøver at tage hensyn
til overlevelsen af diverse bløddyr som hunde eller primater af en eller
anden generation?
Hvor langt er der egentlig til månen? (jojo jeg skal da nok selv google
det - medmindre der skulle sidden en med den paratviden).
Held og lykke med launch'en - må det ikke blive en fuser idag.
--
vh
Torben
| |
Hekto (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-01-06 12:37 |
| | |
Torben Scheel (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-01-06 13:56 |
|
Hekto wrote:
>
> 360.000 km.
>
> Mere på:
> http://www.nasa.gov/mission_pages/newhorizons/main/index.html
> Og direkte TV:
> http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html
>
Hmm. (9*60*60)/360000=11,11km pr. sekund. Det giver beregning af
bremseafstand en helt ny dimension Jeg medgiver at der _er_ smæk på
Joo, der er langt til jupiter. Jeg har lige læst rumrejsen år 2001, hvor
den gode Arthur beskriver Gravity Assist princippet - der er mange
paralleller selvom det blev HAL der vandt turen, og astronauterne må
blive hjemme denne gang
--
vh
Torben
| |
Armand (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-01-06 16:47 |
|
Hekto skrev:
>
> Jeg hæftede mig ved at Apollo var 3 dage om turen til månen - New
> Horizon er 9 timer!!!! Der er godt nok knald på liggehønen!
Mon ikke også at det har noget at sige at Apollo'erne skulle lægge an
til "indflyvning" og ikke bare drøne forbi (á bruge månens gravitet til
at lade sig slynge videre?) :-/
--
Armand.
| |
Hekto (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-01-06 18:16 |
|
> Mon ikke også at det har noget at sige at Apollo'erne skulle lægge an
> til "indflyvning" og ikke bare drøne forbi (á bruge månens gravitet
> til at lade sig slynge videre?) :-/
Der er forskelle på de to missioner; men New Horizon er den hidtil
hurtigste sonde man har sendt afsted. Atlas V er i den anvendte
konfiguration (551) den hidtil kraftigste opsendte.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 18:17 |
|
Armand wrote:
> Hekto skrev:
>
>> Kenneth Østrup formulated the question :
>>
>>> At det er en rigtig "lorte opgave" og er pisse besværligt er den anden
>>> side af sagen
>>
>>
>> - så måske man skulle starte med bare at spænde skruerne efter?
>>
>
> Måske at man skulle fjerne forreste tandhjuls-dæksel og forvisse sig om
> at det ikke er den klassiske lækage á
> gear-aksel/koblingspind/udgangsaksel -pakdåse der lækker og driver så
> voldsomt (men skjult) ned under bunden af motoren at det er bundkarret
> der punkes for utætheden!
>
> Jeg kan ved mine søde ikke se hvorfor en bundkars-pakning skulle begynde
> at lække - Det er trykløst område og først én gang monteret burde ingen
> ydre påvirkning kunne forårsage en læk dér :-|
> Hvis ikke det er en af de tre ovennævnte pakdåser der er færdige, er
> bundproppen også en sandsynlig lækage-mulighed, derved at det er
> sjældent at hjemme-skrueren fornyer pakskiven samt at oftest
> (fejl-)benyttede kobberskiver på langt sigt medfører alvorlige
> galvaniske tæringer på området omkring bundproppen incl. pakfladerne, og
> modellen er jo ikke ligefrem ny længere!
> Endelig kan en lækkende oliefilter-pakning resultere i sjavs under
> bunden af motoren, uden at an umiddelbart kan se noget på selve
> filter-dækslet :-/
>
> Ud og kigge efter med lommelygte og værktøj til afskruning af
> tandhjulsdækslet :-|
>
Det har jeg også overvejet. Også pakdåsen v. gearskiftet er i mit søgelys.
Og jeg har også tænkt mig at kikke nærmere på det inden jeg bestiller
noget som helst.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Futte & Co. (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-01-06 18:46 |
|
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
news:43cd266f$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >
> Også pakdåsen v. gearskiftet er i mit søgelys.
> Og jeg har også tænkt mig at kikke nærmere på det inden jeg bestiller
> noget som helst.
>
Hvordan står cyklen når den står ?
På "min" fiine opdagede jeg at olien løb ud når mc'en stod på sidestøtten,
men ikke når den stod på centerstøtten. Det viste sig at være tætningen på
gearakslen. jeg havde godtnok skiftet den tidligere ( samme symtomer) men
åbenbart ikke været tilstrækkelig voldsom. Den var gået løs og jeg prøvede
derfor, som nødløsning, at slå godt og grundigt til. Det har nu holdt
fuldstændig tæt i hele sidste sæson. Simmeringen er nem at skifte. Bare flå
den gamle ud med et par gipspladeskruer skruet i den gamle simmering. Rens
godt og slå så den nye ring i ved hjælp af en lang rørnøgle af passende
størrelse , og en passende slå-maskine
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 18:57 |
|
Futte & Co. wrote:
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
> news:43cd266f$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Også pakdåsen v. gearskiftet er i mit søgelys.
>>Og jeg har også tænkt mig at kikke nærmere på det inden jeg bestiller
>>noget som helst.
>>
>
>
>
> Hvordan står cyklen når den står ?
> På "min" fiine opdagede jeg at olien løb ud når mc'en stod på sidestøtten,
> men ikke når den stod på centerstøtten. Det viste sig at være tætningen på
> gearakslen. jeg havde godtnok skiftet den tidligere ( samme symtomer) men
> åbenbart ikke været tilstrækkelig voldsom. Den var gået løs og jeg prøvede
> derfor, som nødløsning, at slå godt og grundigt til. Det har nu holdt
> fuldstændig tæt i hele sidste sæson. Simmeringen er nem at skifte. Bare flå
> den gamle ud med et par gipspladeskruer skruet i den gamle simmering. Rens
> godt og slå så den nye ring i ved hjælp af en lang rørnøgle af passende
> størrelse , og en passende slå-maskine
>
>
>
Den står på centerfoden, jeg ved ikke rigtigt hvad det har at sige.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Futte & Co. (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-01-06 19:46 |
|
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
news:43cd3001$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >
> >
> Den står på centerfoden, jeg ved ikke rigtigt hvad det har at sige.
>
Hvis olien løber ud ved centerfodparkering (lodret), jamen ...., så er det
ikke en utæt simmering på gearpedalakslen. Med mindre der er for meget olie
på motoren .
Ved korrekt oliemængde når olien ikke op til simmeringen ved lodret. Der kan
forekomme lidt små-drypperi efter motoren har været startet, men det er alt
Du må rengøre motoren og holde øje med den de næste par dage, se hvor olien
kommer ud. (parker på et spejl )
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 19:48 |
|
Futte & Co. wrote:
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
> news:43cd3001$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>>
>>Den står på centerfoden, jeg ved ikke rigtigt hvad det har at sige.
>>
>
>
>
> Hvis olien løber ud ved centerfodparkering (lodret), jamen ...., så er det
> ikke en utæt simmering på gearpedalakslen. Med mindre der er for meget olie
> på motoren .
> Ved korrekt oliemængde når olien ikke op til simmeringen ved lodret. Der kan
> forekomme lidt små-drypperi efter motoren har været startet, men det er alt
>
> Du må rengøre motoren og holde øje med den de næste par dage, se hvor olien
> kommer ud. (parker på et spejl )
>
>
Der har ikke løbet noget ud her i denne nat. Jeg kan ikke forestille mig
at alt er tømt ud.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Futte & Co. (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-01-06 20:04 |
|
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
news:43cd3bf2$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> >
> Der har ikke løbet noget ud her i denne nat. Jeg kan ikke forestille mig
> at alt er tømt ud.
>
Så prøv at sætte cyklen på sidestøtten og se om der kommer olie ud .
Men mål lige oliestanden på den gammeldavs måde med den dertil indrettede
oliestandsmålepind inden du tilter cyklen
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 20:21 |
|
Futte & Co. wrote:
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
> news:43cd3bf2$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>
>>Der har ikke løbet noget ud her i denne nat. Jeg kan ikke forestille mig
>>at alt er tømt ud.
>>
>
>
> Så prøv at sætte cyklen på sidestøtten og se om der kommer olie ud .
> Men mål lige oliestanden på den gammeldavs måde med den dertil indrettede
> oliestandsmålepind inden du tilter cyklen
>
>
Det skal jeg gøre :)
Er der ikke noget med at motoren skal have kørt inden, for at måle den
korrekte stand?
Sådan ved jeg det har været ved britiske motorcykler...
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Jes Vestervang (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 17-01-06 20:53 |
|
Lasse Christensen <nugiz@nospamcompuclub.dk> writes:
> Er der ikke noget med at motoren skal have kørt inden, for at måle den
> korrekte stand?
Sådan plejer det ihvertfald at være for almindelige vådsumpsmotorer,
altså lade den være startet i et lille stykke tid, hvorefter man
venter et minut eller to.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Futte & Co. (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-01-06 21:03 |
|
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
news:43cd437a$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Er der ikke noget med at motoren skal have kørt inden, for at måle den
> korrekte stand?
>
Nej, motoren skal ha' stået et stykke tid, og husk at pinden måler korrekt
ved at hvile ovenpå gevindet
Prøv at lave et punkt udvendig på koblingsdækslet på et stykke tape vha
oliepinden. Før så samme højde om på den anden side af motoren ( tommestok,
eller meterstok som det jo retteligt er idag), sæt af på tape. Så kan du
udelukke utætheder over dine punkter på begge sider af motoren
> Sådan ved jeg det har været ved britiske motorcykler...
>
Jamen der måles i olietanken som sidder højere end sumpen og ved stilstand
siver olien ned i sumpen. Den skal først ha' alle mand til pumperne før man
kan måle korrekt i olietanken. (min første var en triumph bonneville 1968 ,
som idag koster næsten 10 gange så meget )
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 21:14 |
|
Futte & Co. wrote:
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
> news:43cd437a$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>Er der ikke noget med at motoren skal have kørt inden, for at måle den
>>korrekte stand?
>>
>
>
> Nej, motoren skal ha' stået et stykke tid, og husk at pinden måler korrekt
> ved at hvile ovenpå gevindet
> Prøv at lave et punkt udvendig på koblingsdækslet på et stykke tape vha
> oliepinden. Før så samme højde om på den anden side af motoren ( tommestok,
> eller meterstok som det jo retteligt er idag), sæt af på tape. Så kan du
> udelukke utætheder over dine punkter på begge sider af motoren
>
>
>>Sådan ved jeg det har været ved britiske motorcykler...
>>
>
>
> Jamen der måles i olietanken som sidder højere end sumpen og ved stilstand
> siver olien ned i sumpen. Den skal først ha' alle mand til pumperne før man
> kan måle korrekt i olietanken. (min første var en triumph bonneville 1968 ,
> som idag koster næsten 10 gange så meget )
>
>
Den med tapen fattede jeg sgu' ikke liiige heeeelt!
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Futte & Co. (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-01-06 21:26 |
|
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
news:43cd5005$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> >
> >
> Den med tapen fattede jeg sgu' ikke liiige heeeelt!
>
Sæt oliestanden af udvendig på motoren, så er det lettere at forestille sig
hvor der er en utæthed. Det kan så godt være mine pædagoiske evner er lidt
rustne, men det var det jeg ville ha' ud af forklaringen.
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 21:31 |
|
Futte & Co. wrote:
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote in message
> news:43cd5005$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>>
>>Den med tapen fattede jeg sgu' ikke liiige heeeelt!
>>
>
>
> Sæt oliestanden af udvendig på motoren, så er det lettere at forestille sig
> hvor der er en utæthed. Det kan så godt være mine pædagoiske evner er lidt
> rustne, men det var det jeg ville ha' ud af forklaringen.
>
>
Se havde du bare skrevet det sådan, så havde jeg været med lige fra start :D
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Torben Scheel (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-01-06 19:57 |
|
Armand wrote:
> bundproppen også en sandsynlig lækage-mulighed, derved at det er
> sjældent at hjemme-skrueren fornyer pakskiven samt at oftest
> (fejl-)benyttede kobberskiver på langt sigt medfører alvorlige
> galvaniske tæringer på området omkring bundproppen incl. pakfladerne, og
> modellen er jo ikke ligefrem ny længere!
Er der galvanisk tæring ved kobber vs. alu? Jeg har godt bemærket at jeg
til madkassen (med alubundkar) får aluskive fra reservedelspusheren, men
til MC'erne har jeg hidtil kun set kobberskiver (disclaimer: forkalkning).
Kan man firkantet sige kobber til stål, alu til alu?
--
vh
Torben
| |
Armand (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-01-06 22:21 |
|
Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>> bundproppen også en sandsynlig lækage-mulighed..........
>> (fejl-)benyttede kobberskiver på langt sigt medfører alvorlige
>> galvaniske tæringer på området omkring bundproppen incl. pakfladerne,
>
> Er der galvanisk tæring ved kobber vs. alu?
Metallers ædelhed afgøres af den såkaldte spændingsrække, og da kobber
så afgjort er ædlere end aluminium vil der forekomme galvanisk tæring på
aluminiummet!
> ............Jeg har godt bemærket at jeg
> til madkassen (med alubundkar) får aluskive fra reservedelspusheren, men
> til MC'erne har jeg hidtil kun set kobberskiver (disclaimer: forkalkning).
Spar din disclaimer. Det beskrivende ord starter med: AMA og slutter på:
TØR :-|
> Kan man firkantet sige kobber til stål, alu til alu?
De tre metallers placering i spændingsrækken er:
Kobber: + 0,34
jern : - 0,44
Alu : - 1,66
Det er især det store spring mellem kobber og alu der giver virkningen!
Til anskuelse har Zink tallet: - 0,75, og det spinkle spænd mellem jern
og zink er tilstrækkelig til at kunne udnyttes fortræffeligt ved
galvanisering (á zinken forsvinder før jernet ruster - Ses med al
tydelighed på skibsskrog hvor zinken qua nedsænkning i saltvand, kun
behøver at forekomme i klodser og alligevel lader sig tære før
jern-skroget!)
--
Armand.
| |
Ukendt (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-06 22:48 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>De tre metallers placering i spændingsrækken er:
>
>Kobber: + 0,34
>jern : - 0,44
>Alu : - 1,66
Og dog har det alle dage irreteret mig, at kobberrørsfordampere med
aluminiumfinner overlever at de sejler i kondensvand. De findes i stortset
alle mellem til store køleanlæg. Aluminiumfinnerne er typisk pressfit over
kobberrørene, (elektrisk som termisk godt forbundet), og alligevel er der
ingen tæring :-/
Makes you wonder.....
mvh
Orla
| |
Armand (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-01-06 23:01 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
>> De tre metallers placering i spændingsrækken er:
>>
>> Kobber: + 0,34
>> jern : - 0,44
>> Alu : - 1,66
>
>
> Og dog har det alle dage irreteret mig, at kobberrørsfordampere med
> aluminiumfinner overlever at de sejler i kondensvand. De findes i stortset
> alle mellem til store køleanlæg. Aluminiumfinnerne er typisk pressfit over
> kobberrørene, (elektrisk som termisk godt forbundet), og alligevel er der
> ingen tæring :-/
>
> Makes you wonder.....
100% ren kondenseret vand uden forstyrrende salte :-/
--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
| |
Torben Scheel (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-01-06 12:00 |
|
Armand wrote:
> Torben Scheel skrev:
>>
>> Er der galvanisk tæring ved kobber vs. alu?
>
> Metallers ædelhed afgøres af den såkaldte spændingsrække, og da kobber
> så afgjort er ædlere end aluminium vil der forekomme galvanisk tæring på
> aluminiummet!
Takker. Jeg kender til spændingsrækken i teori, men har ikke en liste.
Hvad står tallene for? Er de "bare" fordelt omkring 0 efter indbyrdes
forhold? Hvad er 0 - titanium/"det perfekte ikke-eksisterende metal"?
Vis mig din professionalisme
Sidenote (nu vi har gang i beskydningen) - Louis sælger kobberskiver i
5-styksposer (f.eks. 10002916) så man har til olieskift - men ingen
advarsler om at de er beregnet til nimbus og harley (?). Og ingen
aluskiver, så næste gang bliver det mekonomen.
Jeg har dog set masser af fine (træde)cykler med stålstel og alustumper
der overlever fint så længe man undgår salt. Det samme regner jeg med er
tilfældet for bundskruen (med kobberpakning).
>> ............Jeg har godt bemærket at jeg til madkassen (med
>> alubundkar) får aluskive fra reservedelspusheren, men til MC'erne har
>> jeg hidtil kun set kobberskiver (disclaimer: forkalkning).
>
> Spar din disclaimer. Det beskrivende ord starter med: AMA og slutter på:
> TØR :-|
Står der "Professionelle husker bedre" på din bagrudestreamer?
>> Kan man firkantet sige kobber til stål, alu til alu?
>
> De tre metallers placering i spændingsrækken er:
>
> Kobber: + 0,34
> jern : - 0,44
> Alu : - 1,66
>
> Det er især det store spring mellem kobber og alu der giver virkningen!
> Til anskuelse har Zink tallet: - 0,75, og det spinkle spænd mellem jern
> og zink er tilstrækkelig til at kunne udnyttes fortræffeligt ved
> galvanisering (á zinken forsvinder før jernet ruster - Ses med al
> tydelighed på skibsskrog hvor zinken qua nedsænkning i saltvand, kun
> behøver at forekomme i klodser og alligevel lader sig tære før
> jern-skroget!)
>
... og giver laks og os (ex)dykkere zinkforgiftning
Meget lærerigt, takker.
--
vh
Torben
| |
Armand (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-01-06 16:59 |
|
Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>> Torben Scheel skrev:
>>>
>>> Er der galvanisk tæring ved kobber vs. alu?
>>
>> Metallers ædelhed afgøres af den såkaldte spændingsrække, og da kobber
>> så afgjort er ædlere end aluminium vil der forekomme galvanisk tæring
>> på aluminiummet!
>
> Takker. Jeg kender til spændingsrækken i teori, men har ikke en liste.
> Hvad står tallene for? Er de "bare" fordelt omkring 0 efter indbyrdes
> forhold? Hvad er 0 - titanium/"det perfekte ikke-eksisterende metal"?
> Vis mig din professionalisme
Hydrogen!
> Jeg har dog set masser af fine (træde)cykler med stålstel og alustumper
> der overlever fint så længe man undgår salt. Det samme regner jeg med er
> tilfældet for bundskruen (med kobberpakning).
Kommer lige i tanke om at jeg har den gamle 500/4 liggende i kælderen -
Måske at jeg skulle gøre en lille undersøgelse og checke bundproppens
pakflade på dén :-/
>>> ............Jeg har godt bemærket at jeg til madkassen (med
>>> alubundkar) får aluskive fra reservedelspusheren, men til MC'erne har
>>> jeg hidtil kun set kobberskiver (disclaimer: forkalkning).
>>
>> Spar din disclaimer. Det beskrivende ord starter med: AMA og slutter
>> på: TØR :-|
>
> Står der "Professionelle husker bedre" på din bagrudestreamer?
Ved genlæsning, kan jeg se at meningen ikke lyser klart ud af det
skrevne: Det er dealerne der er rene amatører når de bevidstløst
forsyner kunderne med kobberpakninger :-|
>> ............Ses med al
>> tydelighed på skibsskrog hvor zinken qua nedsænkning i saltvand, kun
>> behøver at forekomme i klodser og alligevel lader sig tære før
>> jern-skroget!)
>>
> .. og giver laks og os (ex)dykkere zinkforgiftning
Det må da mest være i farvande hvor gamle udslidte Panama-flagende
pramme besejler!
For vedligeholdte og jævnligt malede dampere er der næsten ingen
udskiftningsbehov for zink-anoderne, hvorimod rub og stub ofte er brugt
på de skuder hvor malingen tydeligvis er væk
--
Armand.
| |
Hans Paulin \(6310\) (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 18-01-06 00:08 |
| | |
JS (17-01-2006)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 17-01-06 11:11 |
|
spørg din far, han er jo maskinmester )
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
> skyldneren.
>
> Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
> speciel nem opgave.
>
> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
> monteret.
>
> Nogen der har nogle idé om dette?
>
> --
> How exactly do you teach abstinence though?
> It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
> anywhere.
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 166 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 11:40 |
|
JS wrote:
> spørg din far, han er jo maskinmester )
>
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>>
>>Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
>>skyldneren.
>>
>>Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
>>speciel nem opgave.
>>
>>Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
>>monteret.
>>
>>Nogen der har nogle idé om dette?
>>
Intelligent brugbart svar der helt sikkert gavner.
Det havde jeg helt glemt han var.
Christ.
Han kan være nok så meget maskin mester, det fremgår stadig ikke af
manualen.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Moller (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-01-06 11:51 |
|
JS wrote:
> spørg din far, han er jo maskinmester )
*LOL* Og lige det gør man skal søge hjælp andet sted... ;) hvis ik det
skal fikses med en Vinkelsliber og en Muggert, og delene dyppes i tjære
så de ikke ruster ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com
| |
JS (17-01-2006)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 17-01-06 12:36 |
|
hej lasse
prøv at se på denne side, der får du motoren splittet op, hvis det kan
hjælpe.
du skal første registrerer dig, og så kan du søge efter din honda.
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
> skyldneren.
>
> Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
> speciel nem opgave.
>
> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
> monteret.
>
> Nogen der har nogle idé om dette?
>
> --
> How exactly do you teach abstinence though?
> It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
> anywhere.
| |
JS (17-01-2006)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 17-01-06 12:37 |
|
hej lasse
prøv at se på denne side, der får du motoren splittet op, hvis det kan
hjælpe.
http://www.powersportspro.com/partsfish/login.asp
du skal første registrerer dig, og så kan du søge på din maskine.
her med vedhæftning af adresse
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
> skyldneren.
>
> Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
> speciel nem opgave.
>
> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
> monteret.
>
> Nogen der har nogle idé om dette?
>
> --
> How exactly do you teach abstinence though?
> It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
> anywhere.
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 168 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Armand (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-01-06 17:30 |
|
JS skrev:
>
> http://www.powersportspro.com/partsfish/login.asp
> her med vedhæftning af adresse
- - - Men uden at slette den tidligere fejlafsendelse :-/
--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
| |
JS (17-01-2006)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 17-01-06 12:38 |
|
hej lasse
prøv at se på denne side, der får du motoren splittet op, hvis det kan
hjælpe.
http://www.powersportspro.com/partsfish/login.asp
du skal første registrerer dig, og så kan du søge på din maskine.
her med vedhæftning af adresse
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
> skyldneren.
>
> Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
> speciel nem opgave.
>
> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
> monteret.
>
> Nogen der har nogle idé om dette?
>
> --
> How exactly do you teach abstinence though?
> It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
> anywhere.
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 168 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Kenneth Østrup (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 17-01-06 12:55 |
| | |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 13:12 |
|
JS wrote:
> hej lasse
> prøv at se på denne side, der får du motoren splittet op, hvis det kan
> hjælpe.
> http://www.powersportspro.com/partsfish/login.asp
> du skal første registrerer dig, og så kan du søge på din maskine.
>
>
>
> her med vedhæftning af adresse
> "Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>>
>>Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
>>skyldneren.
>>
>>Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
>>speciel nem opgave.
>>
>>Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
>>monteret.
>>
>>Nogen der har nogle idé om dette?
>>
>>--
>>How exactly do you teach abstinence though?
>>It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
>>anywhere.
>
>
>
> ----------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 168 spam-mails.
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
>
>
Det er satme en herlig side det der! Tak for hjælpen, det er jo slet
ikke så uoverkommeligt!
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Harry Teicher (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 17-01-06 15:38 |
|
Lasse Christensen skrev:
> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være skyldneren.
Hej Lasse - hvad sker der? Motoren har ellers været tæt, bortset fra
lidt udsivning fra toppen, som stoppede da jeg anvendt Redex Stop-Leak
eller hvad det nu hedder. Inden du går for radikalt til værks burde
du udelukke andre muligheder:
- har du lige skiftet olie?
- har du evt. anvendt syntetisk olie?
- kan olien komme et andet sted fra, f.eks filterhuset, hvis du har
skiftet filter og evt. glemt O-ringen?
- kan det komme fra kæden (jeg brugte jo en scottoiler, som jeg husker
det var der noget olie/fedt/skidt ved kædehjulet, som kan dryppe lidt
- kan det komme fra pakningen bag ved kædehjulet.
Banale ting, det ved jeg godt, men motoren har nu altså været tæt i
den tid jeg har haft den (altså, borstet fra en enkelt dryp en meget
sjældent gang i mellem, som det nu børe være for en 30 år gammel
motor). Nu har cyklen stået i 4-5 mdr, det kan være at nogle af
pakninger kan være skrumpet en anelse. Mit råd er, kør en lang tur,
evt med lidt læk-stop i olien (Texaco har noget) og jeg tror at
problemet vil være væk. Har du ikke skiftet olie, husk så at der er
en 10W-40 i p.t. og at du burde skifte til 20W-40 til forår.
mvh
Harry
(tildigere ejer, for dem der ikke har regnet den ud!)
| |
Jesper Hillerup (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hillerup |
Dato : 17-01-06 21:49 |
|
iger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
> skyldneren.
Hej Lasse - hvad sker der? Motoren har ellers været tæt, bortset fra
lidt udsivning fra toppen, som stoppede da jeg anvendt Redex Stop-Leak
eller hvad det nu hedder. Inden du går for radikalt til værks burde
du udelukke andre muligheder:
- har du lige skiftet olie?
- har du evt. anvendt syntetisk olie?
- kan olien komme et andet sted fra, f.eks filterhuset, hvis du har
skiftet filter og evt. glemt O-ringen?
- kan det komme fra kæden (jeg brugte jo en scottoiler, som jeg husker
det var der noget olie/fedt/skidt ved kædehjulet, som kan dryppe lidt
- kan det komme fra pakningen bag ved kædehjulet.
Banale ting, det ved jeg godt, men motoren har nu altså været tæt i
den tid jeg har haft den (altså, borstet fra en enkelt dryp en meget
sjældent gang i mellem, som det nu børe være for en 30 år gammel
motor). Nu har cyklen stået i 4-5 mdr, det kan være at nogle af
pakninger kan være skrumpet en anelse. Mit råd er, kør en lang tur,
evt med lidt læk-stop i olien (Texaco har noget) og jeg tror at
problemet vil være væk. Har du ikke skiftet olie, husk så at der er
en 10W-40 i p.t. og at du burde skifte til 20W-40 til forår.
mvh
Harry
(tildigere ejer, for dem der ikke har regnet den ud!)
hej lasse
jeg havde de samme små udsivninger af olie på min cb500four
det første år, og så efter sæson start var der et s..... oliesvineri=
defekt olietrykskontakt, eneste posivetive ved det, var at min
venstre støvle blev vandfast
som jeg husker det, var der "kun" oliedryp efter køretur
mvh
jesper
hawk`s
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 22:00 |
|
Jesper Hillerup wrote:
> iger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
>>Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
>>skyldneren.
>
>
> Hej Lasse - hvad sker der? Motoren har ellers været tæt, bortset fra
> lidt udsivning fra toppen, som stoppede da jeg anvendt Redex Stop-Leak
> eller hvad det nu hedder. Inden du går for radikalt til værks burde
> du udelukke andre muligheder:
>
> - har du lige skiftet olie?
> - har du evt. anvendt syntetisk olie?
> - kan olien komme et andet sted fra, f.eks filterhuset, hvis du har
> skiftet filter og evt. glemt O-ringen?
> - kan det komme fra kæden (jeg brugte jo en scottoiler, som jeg husker
> det var der noget olie/fedt/skidt ved kædehjulet, som kan dryppe lidt
> - kan det komme fra pakningen bag ved kædehjulet.
>
> Banale ting, det ved jeg godt, men motoren har nu altså været tæt i
> den tid jeg har haft den (altså, borstet fra en enkelt dryp en meget
> sjældent gang i mellem, som det nu børe være for en 30 år gammel
> motor). Nu har cyklen stået i 4-5 mdr, det kan være at nogle af
> pakninger kan være skrumpet en anelse. Mit råd er, kør en lang tur,
> evt med lidt læk-stop i olien (Texaco har noget) og jeg tror at
> problemet vil være væk. Har du ikke skiftet olie, husk så at der er
> en 10W-40 i p.t. og at du burde skifte til 20W-40 til forår.
>
> mvh
> Harry
> (tildigere ejer, for dem der ikke har regnet den ud!)
>
> hej lasse
> jeg havde de samme små udsivninger af olie på min cb500four
> det første år, og så efter sæson start var der et s..... oliesvineri=
> defekt olietrykskontakt, eneste posivetive ved det, var at min
> venstre støvle blev vandfast
> som jeg husker det, var der "kun" oliedryp efter køretur
>
> mvh
> jesper
> hawk`s
>
>
Jeg har værken skiftet olie eller noget som helst, al olien ligger oppe
under motoren.
Har kørt på den 4km siden jeg købte den af dig, derfor synes jeg også
det er lidt underligt.
Men jeg må jo bare tjekke oliefilteret ad en gang. Det burde ikke være
en stor omgang at få den tæt.
Jeg har bare skrækscenarier fra min knallert tid hvor motoren skulle
åbnes 3 gange, og det stadig ikke kom iorden.
Og med åbnes mener jeg blokdelene der skulle skilles helt ad.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Lasse Christensen (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 17-01-06 23:00 |
|
Harry Teicher wrote:
> Lasse Christensen skrev:
>
>
>>Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>>
>>Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være skyldneren.
>
>
> Hej Lasse - hvad sker der? Motoren har ellers været tæt, bortset fra
> lidt udsivning fra toppen, som stoppede da jeg anvendt Redex Stop-Leak
> eller hvad det nu hedder. Inden du går for radikalt til værks burde
> du udelukke andre muligheder:
>
> - har du lige skiftet olie?
> - har du evt. anvendt syntetisk olie?
> - kan olien komme et andet sted fra, f.eks filterhuset, hvis du har
> skiftet filter og evt. glemt O-ringen?
> - kan det komme fra kæden (jeg brugte jo en scottoiler, som jeg husker
> det var der noget olie/fedt/skidt ved kædehjulet, som kan dryppe lidt
> - kan det komme fra pakningen bag ved kædehjulet.
>
> Banale ting, det ved jeg godt, men motoren har nu altså været tæt i
> den tid jeg har haft den (altså, borstet fra en enkelt dryp en meget
> sjældent gang i mellem, som det nu børe være for en 30 år gammel
> motor). Nu har cyklen stået i 4-5 mdr, det kan være at nogle af
> pakninger kan være skrumpet en anelse. Mit råd er, kør en lang tur,
> evt med lidt læk-stop i olien (Texaco har noget) og jeg tror at
> problemet vil være væk. Har du ikke skiftet olie, husk så at der er
> en 10W-40 i p.t. og at du burde skifte til 20W-40 til forår.
>
> mvh
> Harry
> (tildigere ejer, for dem der ikke har regnet den ud!)
>
Jeg får bare lige noget mineralsk olie på så, efter jeg har tjekket
oliestanden.
Derefter tjekker jeg oliefilteret. Pakdåserne har jeg fået afvide det
ikke kan være eftersom det kommer når den står på centerfoden. Og hvad
er der så tilbage af muligheder?
Filteret og "Oil drain" bolten er det eneste jeg kan komme i tanke om.
Der er jo ikke rigtig andet det kan være.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Lasse Christensen (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 18-01-06 16:50 |
|
Lasse Christensen wrote:
> Harry Teicher wrote:
>
>> Lasse Christensen skrev:
>>
>>
>>> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>>>
>>> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
>>> skyldneren.
>>
>>
>>
>> Hej Lasse - hvad sker der? Motoren har ellers været tæt, bortset fra
>> lidt udsivning fra toppen, som stoppede da jeg anvendt Redex Stop-Leak
>> eller hvad det nu hedder. Inden du går for radikalt til værks burde
>> du udelukke andre muligheder:
>>
>> - har du lige skiftet olie?
>> - har du evt. anvendt syntetisk olie?
>> - kan olien komme et andet sted fra, f.eks filterhuset, hvis du har
>> skiftet filter og evt. glemt O-ringen?
>> - kan det komme fra kæden (jeg brugte jo en scottoiler, som jeg husker
>> det var der noget olie/fedt/skidt ved kædehjulet, som kan dryppe lidt
>> - kan det komme fra pakningen bag ved kædehjulet.
>>
>> Banale ting, det ved jeg godt, men motoren har nu altså været tæt i
>> den tid jeg har haft den (altså, borstet fra en enkelt dryp en meget
>> sjældent gang i mellem, som det nu børe være for en 30 år gammel
>> motor). Nu har cyklen stået i 4-5 mdr, det kan være at nogle af
>> pakninger kan være skrumpet en anelse. Mit råd er, kør en lang tur,
>> evt med lidt læk-stop i olien (Texaco har noget) og jeg tror at
>> problemet vil være væk. Har du ikke skiftet olie, husk så at der er
>> en 10W-40 i p.t. og at du burde skifte til 20W-40 til forår.
>>
>> mvh
>> Harry
>> (tildigere ejer, for dem der ikke har regnet den ud!)
>>
> Jeg får bare lige noget mineralsk olie på så, efter jeg har tjekket
> oliestanden.
>
> Derefter tjekker jeg oliefilteret. Pakdåserne har jeg fået afvide det
> ikke kan være eftersom det kommer når den står på centerfoden. Og hvad
> er der så tilbage af muligheder?
>
> Filteret og "Oil drain" bolten er det eneste jeg kan komme i tanke om.
>
> Der er jo ikke rigtig andet det kan være.
>
Opdatering!
Jeg har nu været ude og kikke, lækagen kommer kun ovre fra gearskifter
siden, så jeg tror det er pakdåsen der, den er gal med.
Der var godt nok samlet en del olie under sumpen, men jeg lagde mærke
til at der også var lidt over selve pakningen, så det kan næsten kun
være den.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Lasse Christensen (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 18-01-06 20:20 |
|
Lasse Christensen wrote:
> Lasse Christensen wrote:
>
>> Harry Teicher wrote:
>>
>>> Lasse Christensen skrev:
>>>
>>>
>>>> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>>>>
>>>> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
>>>> skyldneren.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Hej Lasse - hvad sker der? Motoren har ellers været tæt, bortset fra
>>> lidt udsivning fra toppen, som stoppede da jeg anvendt Redex Stop-Leak
>>> eller hvad det nu hedder. Inden du går for radikalt til værks burde
>>> du udelukke andre muligheder:
>>>
>>> - har du lige skiftet olie?
>>> - har du evt. anvendt syntetisk olie?
>>> - kan olien komme et andet sted fra, f.eks filterhuset, hvis du har
>>> skiftet filter og evt. glemt O-ringen?
>>> - kan det komme fra kæden (jeg brugte jo en scottoiler, som jeg husker
>>> det var der noget olie/fedt/skidt ved kædehjulet, som kan dryppe lidt
>>> - kan det komme fra pakningen bag ved kædehjulet.
>>>
>>> Banale ting, det ved jeg godt, men motoren har nu altså været tæt i
>>> den tid jeg har haft den (altså, borstet fra en enkelt dryp en meget
>>> sjældent gang i mellem, som det nu børe være for en 30 år gammel
>>> motor). Nu har cyklen stået i 4-5 mdr, det kan være at nogle af
>>> pakninger kan være skrumpet en anelse. Mit råd er, kør en lang tur,
>>> evt med lidt læk-stop i olien (Texaco har noget) og jeg tror at
>>> problemet vil være væk. Har du ikke skiftet olie, husk så at der er
>>> en 10W-40 i p.t. og at du burde skifte til 20W-40 til forår.
>>>
>>> mvh
>>> Harry
>>> (tildigere ejer, for dem der ikke har regnet den ud!)
>>>
>> Jeg får bare lige noget mineralsk olie på så, efter jeg har tjekket
>> oliestanden.
>>
>> Derefter tjekker jeg oliefilteret. Pakdåserne har jeg fået afvide det
>> ikke kan være eftersom det kommer når den står på centerfoden. Og hvad
>> er der så tilbage af muligheder?
>>
>> Filteret og "Oil drain" bolten er det eneste jeg kan komme i tanke om.
>>
>> Der er jo ikke rigtig andet det kan være.
>>
> Opdatering!
>
> Jeg har nu været ude og kikke, lækagen kommer kun ovre fra gearskifter
> siden, så jeg tror det er pakdåsen der, den er gal med.
>
> Der var godt nok samlet en del olie under sumpen, men jeg lagde mærke
> til at der også var lidt over selve pakningen, så det kan næsten kun
> være den.
>
En god ven kom lige med denne info til mig:
"Typisk honda.
Mange af dem døjer med utætte nåleventiler i karburatorerne, benzinen
pisser over og render forbi stemplet ned i motorolien. Lugter olien
mystisk eller er det tyndere end normal ?"
Jeg synes egentlig det lyder som en meget saglig forklaring på hvorfor.
Pånær den ting at jeg i al den tid har haft lukket for benzinhanen
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Ukendt (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-01-06 21:36 |
|
Lasse Christensen skrev i meddelelsen
<43ce94c9$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Jeg synes egentlig det lyder som en meget saglig forklaring på hvorfor.
>
>Pånær den ting at jeg i al den tid har haft lukket for benzinhanen
Og at oliestanden så ville have været for høj nu :-|
mvh
Orla
| |
Lasse Christensen (18-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 18-01-06 23:57 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Lasse Christensen skrev i meddelelsen
> <43ce94c9$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>
>>Jeg synes egentlig det lyder som en meget saglig forklaring på hvorfor.
>>
>>Pånær den ting at jeg i al den tid har haft lukket for benzinhanen
>
>
>
> Og at oliestanden så ville have været for høj nu :-|
>
> mvh
> Orla
>
>
>
Den viser jo netop over max nu...
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Armand (19-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-01-06 01:08 |
|
Lasse Christensen skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>> Lasse Christensen skrev i meddelelsen
>> <43ce94c9$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>>
>>
>>> Jeg synes egentlig det lyder som en meget saglig forklaring på hvorfor.
>>>
>>> Pånær den ting at jeg i al den tid har haft lukket for benzinhanen
>>
>> Og at oliestanden så ville have været for høj nu :-|
>>
> Den viser jo netop over max nu...
>
Dét kan måske være grunden til at olie er blevet "skudt" op i
luftfilterkassen og derfra er løbet ud af dennes bund-slange og endt
under bundkarret :-/
--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
| |
Lasse Christensen (19-01-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 19-01-06 14:53 |
|
Armand wrote:
> Lasse Christensen skrev:
>
>> Orla Pedersen wrote:
>>
>>> Lasse Christensen skrev i meddelelsen
>>> <43ce94c9$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>>>
>>>
>>>> Jeg synes egentlig det lyder som en meget saglig forklaring på hvorfor.
>>>>
>>>> Pånær den ting at jeg i al den tid har haft lukket for benzinhanen
>>>
>>>
>>> Og at oliestanden så ville have været for høj nu :-|
>>>
>> Den viser jo netop over max nu...
>>
>
>
> Dét kan måske være grunden til at olie er blevet "skudt" op i
> luftfilterkassen og derfra er løbet ud af dennes bund-slange og endt
> under bundkarret :-/
>
Det får jeg afvide senere idag.
--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
anywhere.
| |
Egon Rosendal (17-01-2006)
| Kommentar Fra : Egon Rosendal |
Dato : 17-01-06 19:36 |
|
For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, kan jeg fortælle,
at den sagtens kan afmonteres med motoren monteret.
Mvh.
Egon
"Lasse Christensen" <nugiz@nospamcompuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:43cc1466$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som emnet siger, så drypper min maskine (CB500K, '78)
>
> Kraftigt med olie, og jeg mistænker sumpens pakning for at være
> skyldneren.
>
> Men ifølge min samlingsmanual kan jeg ikke rigtigt udlede om dette er en
> speciel nem opgave.
>
> Jeg ved den sidder i 6 skruer, men ikke om denne kan fjernes med motoren
> monteret.
>
> Nogen der har nogle idé om dette?
>
> --
> How exactly do you teach abstinence though?
> It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you
> anywhere.
| |
|
|