Torben Scheel skrev:
>
>>
> En ting der vist ikke er nævnt er at en (god) skulderstrop kan rive en
> pulsåre over. Jeg tør ikke tage chancen....
Årh, la' væær! Hvis man får rykket en halspulsåre over strejker hjernen
så hurtigt over manglende blodtilførsel, at man ikke engang når at ærgre
sig. Så hvad er der at være bange for??
Mit pip til debatten beror, ud over de allerede nævnte trusler mod
bærerens fysik, dels på:
Kørselsdynamikken:
1: På især ældre , men absolut også nyere motorcykler kan det hænde at
hele ekvipagen kommer i selvsving ved højere hastigheder. Løse
stel-lejringer og uhensigtsmæssig placering af tung bagage er blandt
hovedårsagerne hertil; men også løs beklædning vil kunne være
medvirkende til at turbolenser og blafren fra tøjet bliver transporteret
i styr/forhjul af pilotens krop/arme.
En løs rygsæk vil kunne have samme indvirkning på kørslen, ligesom en
stoppet og fast rygsæk kan tænkes at blive påvirket af turbolensen bag
pilotens ryg og i så fald "blafre" men noget større overbevisning p.g.a.
vægten
2: I tilfælde af at man lige akkurat præsterer den perfekte
refleks-undvigemanøvre i en farlig situation, kan en slaskende rygsæk
være forskellen på om man klarer situationen, eller ej :-|
Og dels endnu unævnte påvirkninger i selve styrtet:
- Læg dig blødt på ryggen og henover en af sofapuderne! Er dét
behageligt? næppe!
Læg dig derefter hårdt ned over samme (hvis du vover) og forestil dig at
lande fra 1 meters højde på selvsamme! Av - Det er sgu'tte kun
topstykker og værktøjskasser der er uhensigtsmæssige at lande med ryggen
på =
- Hvorledes ser det ud med hovedet/nakken i tilfælde af et baglæns
nedslag på en proppet rygsæk? Er rygsækken så fyldig at hovedet vil
skulle bevæges blot(?) yderligere 10cm før kontakt med jorden, betyder
dét en voldsom bagud-bøjning af nakken! =
- Selvom påvirkningerne ikke er hverken fatale eller decideret
skadelige, vil man i bedre fald "kun" kunne få slået luften ud af
lungerne - Men i trafikken er det ikke hensigtsmæssigt at ligge med et
knockout midt på kørebanen =
- Som ved undvige-manøvren kan en slaskende rygsæk være den faktor der
gør at man ikke selv har størst indflydelse på ens fald-bane og nedslag:
Det kræver i forvejen stort held eller kæmpe rutine at kunne lande
(planlagt) hensigtsmæssigt (mange er, som gående, end ikke i stand til
at snuble "elegant" over en kantsten!), så hvorfor spænde ben for sit
eget held ved at medbringe en generende faktor på ryggen :-|
--
Armand.