Akkumulator defekt
Fra : kc

Dato : 15-01-06 15:50

Jeg tror min akkumulator er stået af, min alarm har 2 gange tappet alt
strømmen er det nok til det kan stå af eller kan jeg få ordentlig gang i det
igen på en eller anden måde, det er et vedligeholdelse fri.

Hvis jeg bliver nødt til at købe et nyt ser jeg at louis har 40% rabat om en
uge på Delo akkumulatorer, er de noget værd ? Hvis jeg køber et
vedligeholdelses frit er der noget jeg skal være opmærksom på, eller kommer
det bare med posten og lige til at sætte i.

Der er D.I.D kædesæt med 30% rabat til og med i morgen er de noget værd ?
Jeg køre normalt roligt, men engang imellem lidt frisk til, hvad nu xj 600
kan magte

Og så er der lige olien der har de 35% på Procycle i den kommende uge,
hvordan er den?

Hvad har i af råd.

KC.
http://www.dfmc.dk/?id=554

Fra : kc

Dato : 15-01-06 16:17

> Der er D.I.D kædesæt med 30% rabat til og med i morgen er de noget værd ?
> Jeg køre normalt roligt, men engang imellem lidt frisk til, hvad nu xj 600
> kan magte
----------------------

Ser der også er rabat på Regina kædesæt hvad er bedst i forhold til pris og
min køre måde

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 19:18

kc skrev i meddelelsen <43ca611f$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>...

>Der er D.I.D kædesæt med 30% rabat til og med i morgen er de noget værd ?

Det kommer an på om trækstyrken passer til din MC, tjek din instruktionsbog,
der står kædestyrke og fabrikat angivet.

Trækstyrken har betydning for levetiden, og ikke at forglemme, en for svag
kæde ,der springer kan gøre voldsom skade på både dig og MC.

Louis har i nogle tilfælde specificeret for svag kæde til større maskiner,
og mht. Regina, så har de et temmeligt blakket ry her på gruppen :-/

Jeg vil tro, at en DID 50VM er passende til en XJ600.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-01-06 21:05

Orla Pedersen wrote:
> Louis har i nogle tilfælde specificeret for svag kæde til større maskiner,
> og mht. Regina, så har de et temmeligt blakket ry her på gruppen :-/

Deres anbefaling til FJ1200 er god nok (ZVM) - jeg _tror_ at de har
rettet op på deres tabeller.

> Jeg vil tro, at en DID 50VM er passende til en XJ600.

Helt enig - det ville være mit valg, hvis fruens kæde (nej, hun siger
den ikke er hoppet af skulle skiftes (XJ600 pålydende 72hk).

--
vh
Torben

Fra : kc

Dato : 16-01-06 13:04

> [...]
> og mht. Regina, så har de et temmeligt blakket ry her på gruppen :-/
>
> Jeg vil tro, at en DID 50VM er passende til en XJ600.
----------------

Ok men jeg kan ikke se noget on træk styrke på min mcêr? har Haynes 0g
manual frabrik intet der.

KC
http://www.dfmc.dk/?id=554

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-06 17:22

kc wrote:

> Ok men jeg kan ikke se noget on træk styrke på min mcêr? har Haynes 0g
> manual frabrik intet der.

Jeg kan ikke lige få det til at virke herfra, men DID's anbefalede
styrke bør stå her : http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/699.pdf

Louis fulgte DID's anbefaling da jeg købte til min FJ, jeg spurgte først
pr. mail

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-06 17:33

Torben Scheel wrote:
> Jeg kan ikke lige få det til at virke herfra, men DID's anbefalede
> styrke bør stå her : http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/699.pdf

Nå, nu fungede det - de anbefaler en 50V - ikke 50VM. Pudsigt - jeg
ville nok stadig vælge en 50VM hvis man ikke udelukkende kører morfar.

--
vh
Torben

Fra : kc

Dato : 16-01-06 17:51

> Jeg kan ikke lige få det til at virke herfra, men DID's anbefalede
>>
> Nå, nu fungede det - de anbefaler en 50V - ikke 50VM. Pudsigt - jeg ville
> nok stadig vælge en 50VM hvis man ikke udelukkende kører morfar.

_------------------------

Jeg har bestilt en DID 520vm, den du skriver om er til den gamle xj ér, kan
jeg se, min er årgang 03

KC
http://www.dfmc.dk/?id=554

Fra : Armand

Dato : 16-01-06 20:43

kc skrev:
> [...]

Den umiddelbare forskel på V og VM er tætningen á X-ring i VM-kæden; men
trækstyrken ér også en anelse større!

> Jeg har bestilt en DID 520vm, den du skriver om er til den gamle xj ér, kan
> jeg se, min er årgang 03

http://www.didchain.com/ siger: 520ZVM2 til Diversion'erne og 530VM til
de gamle. og det er faktisk kæden til den nye, der er svagest (á 38KN
trækstyrke mod 43,1KN, hvor 520VM er nede på 35,8KN!)

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 22:14

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>de gamle. og det er faktisk kæden til den nye, der er svagest (á 38KN
>trækstyrke mod 43,1KN, hvor 520VM er nede på 35,8KN!)

Med andre ord, Louis "redigerer" igen DID's anbefalinger for at være
konkurencedygtige ?
Forbandet svineri !

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-06 15:42

Orla Pedersen wrote:

> Med andre ord, Louis "redigerer" igen DID's anbefalinger for at være
> konkurencedygtige ?
> Forbandet svineri !

Hold hestene - til den gamle model anbefaler didchain 50(530)ZVM2 som
"upgrade" - og 50(530)VM som "OE Equivalent". Hvis 50V (som louis
anbefaler) er stærkere end 50VM er Louis anbefaling IMHO OK.

Correct me if I´m wrong.

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 17-01-06 15:50

Torben Scheel wrote:

> Correct me if I´m wrong.

Wrong

V er ringere end VM som er ringere end ZVM

Louis er igen på tynd is !

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 17-01-06 17:39

Orla Pedersen skrev:

> Wrong
>
> V er ringere end VM som er ringere end ZVM

Hvad jeg også nævnte tidligere á:

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-06 19:30

Armand wrote:

> Hvad jeg også nævnte tidligere á:
> "Den umiddelbare forskel på V og VM er tætningen á X-ring i VM-kæden;
> men trækstyrken ér også en anelse større! "

OK - jeg forstod din formulering som om V var en anelse stærkere. My bad.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 17-01-06 22:24

Torben Scheel skrev:

> OK - jeg forstod din formulering som om V var en anelse stærkere. My bad.

OK! Kan også misforståes, ved nærmere gensyn

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 19:12

Armand skrev i meddelelsen ...

>men trækstyrken ér også en anelse større! "

50ZVM 4.660 Kg. , 50VM 4.310 Kg. , 50V 3.960 Kg.
+ 7,5 % ifht. > , + 8% ifht. >,

Springene er meget ensartede modellerne imellem....

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-06 20:45

On Tue, 17 Jan 2006 19:11:31 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>50ZVM 4.660 Kg. , 50VM 4.310 Kg. , 50V 3.960 Kg.
>+ 7,5 % ifht. > , + 8% ifht. >,

Når vi nu har proppen af den med kæderne kunne jeg gort tænke mig et
bud på en moderne kæde til min gamle MAX.
Jeg har prøvet at lægge en 520 kæde om bageste tandhjul, og den passer
i ledlængden.
Tandhjulene er 6 mm brede, så noget tyder på at en 520 passer.
En O-ringskæde er måske noget bred til kædekassen, men det kan gå hvis
den sidder rigtigt.
Har du et bud?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ulvir

Dato : 17-01-06 21:05

http://www.gizmology.net/sprockets.htm

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-06 21:10

On Tue, 17 Jan 2006 21:04:42 +0100, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

Hej Ulvir.

>http://www.gizmology.net/sprockets.htm

Kanon link.
Det ser ud til at det ER en 520 kæde der er svaret.
Mange tak.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 21:33

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> [...]
>>
>Når vi nu har proppen af den med kæderne kunne jeg gort tænke mig et
>bud på en moderne kæde til min gamle MAX.

En DID 520V kæde er 20,2 mm. bred udvendig, levetidsindexet er 23 gange
bedre end en standard DID 520 kæde. Standardkæden er 17,5 mm. bred.
Det vil blive den sidste kæde at Du køber til max'en

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-06 22:28

On Tue, 17 Jan 2006 21:32:41 +0100, "Orla Pedersen"

Jam, så er det jo det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 17-01-06 22:41

Steen Gruby skrev:

> [...]
> i ledlængden.
> Tandhjulene er 6 mm brede, så noget tyder på at en 520 passer.....

520 er en japansk norm der bygger direkte på de engelske tomme-opgivelser:
Læs tallene 5 hhv. 20 som: 5 ottendele tomme hhv. 2,0 ottendele tomme =>
klassisk deling á 5/8" X 1/4", som angiveligt må være
original-størrelsen til Max!
Dagens kæder er dog væsentligt forstærkede siden Max's storhedstid, så
man kunne godt forestille sig at nedgradere dimensionen for at give
plads til o-ringenes mer-bredde - Hvis ikke lige at 1/4" er den smallest
forekommende dimension

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-06 23:16

On Tue, 17 Jan 2006 22:40:52 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>man kunne godt forestille sig at nedgradere dimensionen for at give
>plads til o-ringenes mer-bredde - Hvis ikke lige at 1/4" er den smallest

Tak for forklaringen - Den kendte jeg ikke.
Tandhjulene er 6 mm, så 1/4" kæden er rigtig.
Jeg bliver ved Orlas anbefaling.
Den kan jeg købe lokalt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-06 15:32

Armand wrote:

> http://www.didchain.com/ siger: 520ZVM2 til Diversion'erne og 530VM til
> de gamle. og det er faktisk kæden til den nye, der er svagest (á 38KN
> trækstyrke mod 43,1KN, hvor 520VM er nede på 35,8KN!)

Den nye XJ'er er svagere end den gamle (på papiret anyway).

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 17-01-06 17:36

Torben Scheel skrev:

> Den nye XJ'er er svagere end den gamle (på papiret anyway).

Også ang. drejningsmomentet, som retteligt er dét der strækker kæden?!

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-06 19:51

Armand wrote:

> Også ang. drejningsmomentet, som retteligt er dét der strækker kæden?!

Tjah - det var jeg jo i tvivl om (primært fordi fruens eksemplar
accelererer som en skoda 105 (uden rapid) med fliser på hængeren) under
5000 runder. Men jeg skal da gerne gurgle det for dig i den gode sags
tjeneste og svaret bliver altså "ja, marginalt" :

Ny : 50hk v. 8000, 48,1 Nm v. 4500
Gammel : 72hk v. 10000, 54 Nm v. 8000

IOW - den nye må være langt mere behagelig ved dagligt samkvem. Og
forskellen berettiger næppe til at sætte svagere kæde på Diversion.

Det der undrer mig ved beviset er at de (Louis) ikke er konsekvente -
til min FJ er der korrekt specificeret en ZVM (der blev monteret et
eksemplar af i efteråret til erstatning for RK'en der tjente mig ca.
23000km pænt kørte km).

Jeg dropper hermed forsvaret for Louis, og anbefaler at man regner
troværdigheden for kun lidt bedre end div. Ebay händlern, og desuden at
man kontrollerer facts grundigt før køb

--
vh
Torben - der sætter 530VM på fruens XJ model 51J når lysten melder sig.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 21:44

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<43cd3c92$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> [...]
>til min FJ er der korrekt specificeret en ZVM (der blev monteret et
>eksemplar af i efteråret til erstatning for RK'en der tjente mig ca.

Ja, det virker underligt at de ikke er konsekvente, og dog, FJ er nok ikke
det store marked længere, og ikke så konkurencepræget længere, måske......

>Jeg dropper hermed forsvaret for Louis, og anbefaler at man regner
>troværdigheden for kun lidt bedre end div. Ebay händlern, og desuden at
>man kontrollerer facts grundigt før køb

E-bay handlere har slet ingen hæmninger. 50V kæde til VTR SP1, og så oveni
en "ritzel" med en tand mindre, det er så lige godt 6% oveni.

>Torben - der sætter 530VM på fruens XJ model 51J når lysten melder sig.

You choose wisely !

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-01-06 20:05

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Også ang. drejningsmomentet, som retteligt er dét der strækker
> kæden?!

Har du husket at regne gearkassen med?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 17-01-06 22:57

Jes Vestervang skrev:

> Har du husket at regne gearkassen med?

Got me!

Meen, med så identiske motorer vil jeg tro at gearingen er
tilnærmelsesvis ens og forskellen vil ligge i slutgearingen :-|

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-01-06 00:18

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Got me!

Hæ!

> Meen, med så identiske motorer vil jeg tro at gearingen er
> tilnærmelsesvis ens

Ja, det er nok en rimelig antagelse.

> og forskellen vil ligge i slutgearingen :-|

Fortandhjulets radius har jo også meget at sige for hvor hårdt der
trækkes i kæden. Man kan så argumentere for at føreren bare kører i
lavere gear hvis fortandhjulet er større, så det reelt set kun har
noget at sige i laveste gear.

Men så er den ged nok også ved at være barberet
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : kc

Dato : 16-01-06 14:20

meddelelse news:43ca9aae$0$38688$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Trækstyrken har betydning for levetiden, og ikke at forglemme, en for svag
> kæde ,der springer kan gøre voldsom skade på både dig og MC.

____________________

Uha har prøvet det på min gamle GT 500(suzuki 1976) 2 gange røg kæden , den
ene gang lige som jeg rev den ud i venstre vognbane og ville overhæle aldrig
har jeg set så stor lastbil forfra køre så hurtig i mod mig " der er nogen
der mener den skade er jeg aldrig kommet over" kæden blev sprøjtet ud på
vejbanen, og nogen mener der røg lidt mere og anden gang slog den hul i
motorblokken heldigvis var det ikke til de vitale dele, stadig er der nogen
der ikke er enige med mig

Så jeg ved det, aldrig kører jeg en kæde så meget ned,

ups-
Har kørt med en scotolier i 2 år og har været tilfreds med den

KC

http://www.dfmc.dk/?id=554

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-01-06 08:07

> Uha har prøvet det på min gamle GT 500(suzuki 1976) 2 gange røg kæden Så
> jeg ved det, aldrig kører jeg en kæde så meget ned,

Os der har knækket kæder har tendens til at skifte dem i bedre tid end dem
der ikke har prøvet det (endnu). På min XJ'er smadrede jeg udgangsleje som
koster mindst 5000kr at skifte.

Bemærk: Ny MC!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85

Fra : kc

Dato : 19-01-06 16:06

> [...]
> der ikke har prøvet det (endnu). På min XJ'er smadrede jeg udgangsleje som

--------------------------------

Ja det kan være nogen dyre lærepenge

KC
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=554

Fra : Armand

Dato : 19-01-06 18:15

kc skrev:

> --------------------------------
>
> Ja det kan være nogen dyre lærepenge

GRILL

Te'løg!
F4'er, eller hengemt F3½?

/

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-01-06 19:44

> Te'løg!
> F4'er, eller hengemt F3½?

Tak. Det er en F3½'er. Rød/hvid/blå. Jeg synes det er en rigtig flot
farvekombination. Glæder mig til foråret.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-01-06 21:12

kc wrote:
> Jeg tror min akkumulator er stået af, min alarm har 2 gange tappet alt
> strømmen er det nok til det kan stå af eller kan jeg få ordentlig gang i det
> igen på en eller anden måde, det er et vedligeholdelse fri.

Check ladespænding på cyklen før du køber nyt batteri.

> [...]
> vedligeholdelses frit er der noget jeg skal være opmærksom på, eller kommer
> det bare med posten og lige til at sætte i.

Jeg ville ikke være bange for at købe Delo. Varta er for meget dyrere
til at det kan svare sig - det holder næppe dobbelt så længe. Et
vedligeholdelsesfrit må være monteringsklart fra papkassen - et alm.
skal have påfyldt syre.

> Og så er der lige olien der har de 35% på Procycle i den kommende uge,
> hvordan er den?

Jeg kører med Procycle (tidligere Delo) på min FJ1100 og Anne Mettes
XJ600 ('88) - begge bruger 20w40. Jeg har ikke haft problemer med den,
men jeg ville ønske at jeg kunne få noget delsyntetisk i den foreskrevne
viskositet.

--
vh
Torben

Fra : Steen E.

Dato : 15-01-06 22:03

> [...]
> til at det kan svare sig - det holder næppe dobbelt så længe. Et
> vedligeholdelsesfrit må være monteringsklart fra papkassen - et alm.

og dertil kan føjes min private erfaring med mærkevare-batterier :

Min nuværende tyske bil er fra ny leveret med Varta batteri som
originalmontering - efter 2 år stod det af - færdigt - forhandleren
mumlede noget om at det konstante strømforbrug fra elektronik,
startspærre osv reducerede levetiden.

Den gamle (sydtyske) bil havde de sidste 8 år et noname batteri som
stadig virkede fint da den blev solgt. Der var forøvrigt også alarm osv.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-01-06 21:29

On Sun, 15 Jan 2006 15:50:07 +0100, "kc" <sibm@SLETmailme.dk> wrote:

Hej.

>Jeg tror min akkumulator er stået af, min alarm har 2 gange tappet alt
>strømmen er det nok til det kan stå af eller kan jeg få ordentlig gang i det
>igen på en eller anden måde, det er et vedligeholdelse fri.

Du skal være opmærksom på at hvis din akku har været kørt i bund er
der stor sandsynlighed for at den er ødelagt.
Når du har alarm på der konstant tapper batteriet er der to
muligheder:
1) Demonter batteriet ved længere tids stilstand.
2) Køb en lader der kan vedligelseslade på batteriet automatisk, som
f.eks. den Luis reklamerer med.

> [...]
>vedligeholdelses frit er der noget jeg skal være opmærksom på, eller kommer
>det bare med posten og lige til at sætte i.

Tjaeh, hvis du køber en billig akku som f.eks. T. Hansens 200 Kr's
eksemplarer holder den sikkert tre år.
Hvis du køber en dyr sag til 4-500 Kr. holder den sikkert fire til 5
år lidt afhængigt af hvorledes du behandler den.
Jeg vil ikke reklamere for TH, men hvis der er 6 år i to TH akkuer mod
max. 5 år på de dyre, så kan jeg godt få øje på løsningen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 22:06

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<4mbls158bp13gko73q4b848h6svcvj5gch@4ax.com>...

> [...]
>Jeg vil ikke reklamere for TH, men hvis der er 6 år i to TH akkuer mod
>max. 5 år på de dyre, så kan jeg godt få øje på løsningen

Den kvalitets gele akku der sidder på "fie" er fra 98, så når den engang
bliver træt, så køber jeg en magen til.

mvh
Orla, som undrer sig over at den første akkumulator kun holdte et år ??

Fra : BoA

Dato : 16-01-06 14:15

Orla Pedersen skrev:
KLIP.......

> mvh
> Orla, som undrer sig over at den første akkumulator kun holdte et år ??

Har selv et par gange været ude for at en akku
leveret originalt(sammen med en bil) kun lige har
holdt til garantiperioden var udløbet, mens en
efterfølgende uoriginal akku har holdt i årevis.
Jeg ser umiddelbart to mulige forklaringer: Den
"pæne" er at længere tids stilstand med
efterfølgende lynopladning hos forhandleren
nedbryder akkumulatoren, med nedsat holdbarhed til
følge.
Den "mindre pæne" forklaring er, at der måske
originalmonteres akku-er, som er specialleveret
fra producenten til en lavere pris og med ringere
kvalitet. Hvis man inkøber tilstrækkeligt store
styktal kan man få leveret næsten hvad som helst,
hvis bare fortjenesten er stor nok for producenten.

BoA
(tidligere prof. indkøber)

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 18:52

BoA skrev i meddelelsen <7%Myf.4806$Cl2.120343@news000.worldonline.dk>...

>Jeg ser umiddelbart to mulige forklaringer: Den
>"pæne" er at længere tids stilstand med
>efterfølgende lynopladning hos forhandleren
>nedbryder akkumulatoren, med nedsat holdbarhed til
>følge.

Sammenholdt med Steen E.'s forklaring så giver det mening. Selv den bedste
akkumulator tåler ikke misligholdelse, og af og til er køretøjerne længe
undervejs til kunden....

mvh
Orla