Moller <news@molnit.com> wrote in
news:43ca6e38$0$15791$14726298@news.sunsite.dk:
> Knud@n wrote:
>
>> Anyway - jeg læste et sted, at man ved at omdyse og skifte
>> udstødningen på en PGO T-Rex 110 kan få lidt mere skub i den i stedet
>> for de ca 90 km/t den kan tøffe afsted med som normalt.
>
> hmmm, har dømt maskinen for sløv inden man køber .... mon ik du
> skal
> kig efter en med noget mere go i fra starten så ??? alt andet blir
> dyre i enden, at tune er dyrt, også starts tunet... og det er endnu
> dyre når man ik selv ved hvad man skal gøre... Så inden du går videre
> med de tanker op skal du gøre op med dig selv :) 1. Vil du ofre en god
> sjat penge på at få noget ekstra som du ku ha fået mere af, ved at ha
> købt cyklen fra starten... 2. Har du husket at så længe der sider en
> anden potte på for at få mere effekt, så kan du ik få den synet før du
> bygger den tilbage, hvis den larmer for meget, eller du støder på en
> muggen synsmand.
>
>> Jeg har dog ikke kunnet få bekræftet dette. Er der nogen der kender
>> noget til dette, og evt ved hvad der tales om (dysestr. og
>> udstødningstype).
>
> godt nok er det PGO, meeeeen... det er slut med knallertdagen nu,
> så
> det med at sige du bruger lige dyse dit, og hakker 5mm af den sydlige
> del af stemplet osv. ;) den går ik længere, for delene er en god sjat
> dyre end på knallerten :)
>
> MEN... det er alm kendt at smider du en mere åben potte(læs
> ulovlig
> larm, og mere forurening osv..) og for den justeret ind rigtigt, så
> kan du i enden vinde X% mere ydelse alt efter mærke, model osv..
> størelsen af X kan så variere nede fra 1%= spild af penge, til f.eks.
> 25% som nogen af de store Suzuki'er har vist.
>
Tak for svaret - de 90 km/t er egentligt nok - og da jeg er vant til at
køre øv'ert betyder topfarten ikke så meget. Det var kun i tilfælde af
en overhaling.
Jeg havde nu ingen planer om at plane, hakke, bore, hone eller lignende.
Men kunne man vinde 5-10 km/t med en ny dyse og en potte, ja, så var det
måske det værd.
FDM testede maskinen i 2/2005, og den fik egentligt en ok anmeldelse, så
jeg hælder mest til den. Reservedelene er i hvert fald at få til en ok
pris.
Ved du forresten om den evt kan tåle en marginalt højere sekundærgearing
for at forøge topfarten en smule - evt kompensere for det ved lavere
rullevægt, så det ikke går ud over accelerationen, Jeg forestillede mig
en 9% gearing - det ville give en fart omkring de 98-99 km/t.
Der er jo ikke tale om tun eller noget, der ødelægger motorens
stabilitet eller får den til at forurene mere - blot et par andre
tandhjul???
Jeg går egentligt ud fra at den i sin standard udførelse er ligeså
stabil som en T-Rex 50, som jeg kender en der har kørt 80.000 km på uden
større brug af reservedele til motoren. (en membran et par remskåle,
nogle tændrør, lidt olier og en ny kilerem). - den er ikke tunet, men
der er vist forsvundet en ring et sted
Det meste af tiden kommer jeg alligevel til at køre indenfor bygrænser
og på udfaldsveje med 60-70 km/t.
Knud@ndersen