/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
gaffel olie
Fra : B. Thomsen


Dato : 12-01-06 06:51

Sig nærmer tiden hvor de ny-polerede dele igen skal samles, men mangler info
om hvor meget olie der skal i gaflerne på en honda VF700 årgang 86.

Hældte en god halv liter gammel olie ud ud af hver ben, kan det passe?

vh
Benny Thomsen
.... på prøve i "chopper afdelingen"



 
 
Dan \"748\" Dethlefs~ (14-01-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 14-01-06 19:44

B. Thomsen wrote:
> Sig nærmer tiden hvor de ny-polerede dele igen skal samles, men mangler info
> om hvor meget olie der skal i gaflerne på en honda VF700 årgang 86.
>
> Hældte en god halv liter gammel olie ud ud af hver ben, kan det passe?
>

Kan du ikke finde de nødvendige data på http://www.louis.de/ MotoBase ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Richard (14-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-06 22:12

Dan "748" Dethlefsen wrote:

>> Sig nærmer tiden hvor de ny-polerede dele igen skal samles, men mangler info
>> om hvor meget olie der skal i gaflerne på en honda VF700 årgang 86.

> Kan du ikke finde de nødvendige data på http://www.louis.de/ MotoBase ?

Desværre ikke i dette tilfælde, faktisk passer Louis' data kun til en '82
/ C-udgave, selv om opslaget siger '84 / E med. Og de senere par år har de
slet ikke med; www.kleinjung.de/techdata er også skæv på den for en gangs
skyld. Men lige den forespurgte årgang havde tyskerne heller ikke, så de
er vel undskyldt

Oliemængden i forgaflen på VFC'erne '82-'86 blev ændret hvert eller hvert
andet år, som det fremgår af den nævnte Quick reference i mit andet svar i
tråden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Armand (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-06 09:25

Richard skrev:
>
>
> Oliemængden i forgaflen på VFC'erne '82-'86 blev ændret hvert eller
> hvert andet år, som det fremgår af den nævnte Quick reference i mit
> andet svar i tråden

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..Hvis ellers det er den samme forgaffel, er det vel et forsøg fra
fabrikkens side på at optimere hårdheden med højere (=hårdere) hhv.
lavere (=blødere) oliestand i.h.t. kritik i motorpressen efter
lanceringen :-/

Derved kan man også selv korrigere v.h.a. olieindholdet: Start i den
lavere ende og hæld en "snaps" i hvert teleskop hvis forgaflen
efterfølgende føles for blød i fjedringen - Og så fremdeles til den
samlede oliemængde matcher den opgivne max-mængde!

Til gengæld er det meget væsentligt at den opgivne viskositet bruges!

--
Armand.

Richard (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-01-06 11:46

Armand wrote:
>> Oliemængden i forgaflen på VFC'erne '82-'86 blev ændret hvert eller
>> hvert andet år, som det fremgår af den nævnte Quick reference i mit
>> andet svar i tråden
> .
> .Hvis ellers det er den samme forgaffel, er det vel et forsøg fra
> fabrikkens side på at optimere hårdheden med højere (=hårdere) hhv.
> lavere (=blødere) oliestand i.h.t. kritik i motorpressen efter
> lanceringen :-/

Næppe alene i dette tildfælde for iflg. fichen er forgaflen på VF750C
ændret flere gange fra '82 og '86. Bl.a. viser den tre forskellige fjedre.

> Derved kan man også selv korrigere v.h.a. olieindholdet: Start i den
> lavere ende og hæld en "snaps" i hvert teleskop hvis forgaflen
> efterfølgende føles for blød i fjedringen - Og så fremdeles til den
> samlede oliemængde matcher den opgivne max-mængde!

Ja, og husk i den forbindelse, at toppakninger og olietætninger og skal
være i orden og deres anlægsflader på gaffelbenet/dykrøret i god stand.
Ellers undslipper luften blot den vej.

> Til gengæld er det meget væsentligt at den opgivne viskositet bruges!

Hvorfor dog det? Dæmpningen kan da også efterjusteres, nemlig ved at
ændre lidt på viskositeten. Evt. ved at blande en 10'er med en 15'er for
at få en 12'er eller 14er osv. Samme olie - fabrikat & type - forudsat
naturligvis

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Armand (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-06 16:22

Richard skrev:
> Armand wrote:
>>> Oliemængden i forgaflen på VFC'erne '82-'86 blev ændret hvert eller
>>> hvert andet år, som det fremgår af den nævnte Quick reference i mit
>>> andet svar i tråden
>> .
>> .Hvis ellers det er den samme forgaffel, er det vel et forsøg fra
>> fabrikkens side på at optimere hårdheden med højere (=hårdere) hhv.
>> lavere (=blødere) oliestand i.h.t. kritik i motorpressen efter
>> lanceringen :-/
>
> Næppe alene i dette tildfælde for iflg. fichen er forgaflen på VF750C
> ændret flere gange fra '82 og '86. Bl.a. viser den tre forskellige fjedre.

Tykkere fjeder optager plads i teleskpoets indre, hvorved at oliestanden
,ved samme mængde, vil stige, hvilket igen vil forstærke virkningen af
den tykkere fjeder - Ergo må producenten mindske oliemængden ved
kraftigere fjeder, eller omvendt!

>> Derved kan man også selv korrigere v.h.a. olieindholdet: Start i den
>> lavere ende og hæld en "snaps" i hvert teleskop hvis forgaflen
>> efterfølgende føles for blød i fjedringen - Og så fremdeles ..

Hvis der findes et mål for højden af olieoverfladen inde i teleskopet,
og at dét er rimelig ensartet (qua historien om tykkere fjedre - - ),
vil man så istedet kunne pejle sig frem til rette mængde derigennem!

>> Til gengæld er det meget væsentligt at den opgivne viskositet bruges!
>
> Hvorfor dog det? Dæmpningen kan da også efterjusteres, nemlig ved at
> ændre lidt på viskositeten. Evt. ved at blande en 10'er med en 15'er for
> at få en 12'er eller 14er osv.

Jup!
Men et spring på 5W i blinde (á "køber lige en 15'er istedet for den
10'er der ikke var hyldevare") gør alvorligt meget forskel :-|







--
Armand.

Richard (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-01-06 17:58

Armand wrote:
>>>> Oliemængden i forgaflen på VFC'erne '82-'86 blev ændret hvert eller
>>>> hvert andet år, som det fremgår af den nævnte Quick reference i mit
>>>> andet svar i tråden
>>>
>>> Hvis ellers det er den samme forgaffel, er det vel et forsøg fra
>>> fabrikkens side på at optimere hårdheden med højere (=hårdere) hhv.
>>> lavere (=blødere) oliestand i.h.t. kritik i motorpressen efter
>>> lanceringen :-/
>>
>> Næppe alene i dette tilfælde for iflg. fichen er forgaflen på VF750C
>> ændret flere gange fra '82 og '86. Bl.a. viser den tre forskellige
>> fjedre.
>
> Tykkere fjeder optager plads i teleskpoets indre, hvorved at oliestanden
> ,ved samme mængde, vil stige, hvilket igen vil forstærke virkningen af
> den tykkere fjeder - Ergo må producenten mindske oliemængden ved
> kraftigere fjeder, eller omvendt!

Ja, det lyder logisk. Tilsvarende gælder, når fjederens anatomi ændres,
ie hvor tæt den er vundet i den del, der kommer under oliens overflade.

Netop VF750/700C udviser eksempler på ændringer i oliemængden både i
samme og modsat retning ifht ændret (fri) fjederlænge, faktisk også ved
uændret længde. Om anatomien er ændret aner jeg ikke; men ud over
fjederlængden er så mange andre indvendige dele ændret, at det er
umuligt at sige, om den ændrede oliemængde i det enkelte tilfælde
skyldes konstruktionen eller et ønske om at ændre affjedringen

Alt i alt et godt argument for at kende og benævne cyklen efter
produktionsåret, ikke første registreringsår

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Jesper Hillerup (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 16-01-06 00:49

>>
>> Tykkere fjeder optager plads i teleskpoets indre, hvorved at
>> oliestanden ,ved samme mængde, vil stige, hvilket igen vil forstærke
>> virkningen af den tykkere fjeder - Ergo må producenten mindske
>> oliemængden ved kraftigere fjeder, eller omvendt!

yes, så er der igen guldkorn fra de hårde

> Ja, det lyder logisk. Tilsvarende gælder, når fjederens anatomi
> ændres, ie hvor tæt den er vundet i den del, der kommer under oliens
> overflade.


der er noget der tyder på, at jeg kommer til og justere oliemængde til
foråret,
jeg har nemlig mont.wirth fjedre i min forgaffel og påfyldt oliemængde
efter
haynes/bucheli verlag :-|
og lige brugt en time på at stave mig igennem :Technische daten der
feder
und Verwendungsbereich, uden og blive klog på en exakt oliepåfyldmængde
nå, vi får se til foråret, det er jo "pice of cake" og justere
oliemængde
efter en "Aha"oplevelse med og renovere gaffelben

jesper
hawk`s



Richard (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-01-06 18:11

Jesper Hillerup wrote:
>>Ja, det lyder logisk. Tilsvarende gælder, når fjederens anatomi
>>ændres, ie hvor tæt den er vundet i den del, der kommer under oliens
>>overflade.
>
> der er noget der tyder på, at jeg kommer til og justere oliemængde til
> foråret, jeg har nemlig mont.wirth fjedre i min forgaffel og påfyldt
> efter oliemængde haynes/bucheli verlag :-|

Hvorfor gøre det på den lette måde, Jesper...

> og lige brugt en time på at stave mig igennem :Technische daten der
> feder und Verwendungsbereich, uden og blive klog på en exakt
> oliepåfyldmængde

....i stedet for blot at følge Wirth's vejledning - står der ikke
Luftkammerhöhe 180mm eller noget lignende i den monteringsvejledning, du
fik med? - og på deres website wirth-federn.de under Service -
Ölfüllmengen eller sådan noget

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Jesper Hillerup (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 16-01-06 19:19

> Jesper Hillerup wrote:
>>>Ja, det lyder logisk. Tilsvarende gælder, når fjederens anatomi
>>>ændres, ie hvor tæt den er vundet i den del, der kommer under oliens
>>>overflade.
>>
>> der er noget der tyder på, at jeg kommer til og justere oliemængde
>> til foråret, jeg har nemlig mont.wirth fjedre i min forgaffel og
>> påfyldt
>> efter oliemængde haynes/bucheli verlag :-|
>
> Hvorfor gøre det på den lette måde, Jesper...
>
>> og lige brugt en time på at stave mig igennem :Technische daten der
>> feder und Verwendungsbereich, uden og blive klog på en exakt
>> oliepåfyldmængde
>
> ...i stedet for blot at følge Wirth's vejledning - står der ikke
> Luftkammerhöhe 180mm eller noget lignende i den monteringsvejledning,
> du fik med? - og på deres website wirth-federn.de under Service -
> Ölfüllmengen eller sådan noget
>
jeg købte mcèn med wirth-fjedere, så jeg har blot skiftet alt uden om
fjedrene efter
forgafflen bøjede, dvs. jeg har ikke en mont.vejledning, "kun" haynes
men web. bliver self. prøvet iaften

jesper
hawk`s


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Jesper Hillerup (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 17-01-06 23:44

>> Jesper Hillerup wrote:
>>>>Ja, det lyder logisk. Tilsvarende gælder, når fjederens anatomi
>>>>ændres, ie hvor tæt den er vundet i den del, der kommer under oliens
>>>>overflade.
>>>
>>> der er noget der tyder på, at jeg kommer til og justere oliemængde
>>> til foråret, jeg har nemlig mont.wirth fjedre i min forgaffel og
>>> påfyldt
>>> efter oliemængde haynes/bucheli verlag :-|
>>
>> Hvorfor gøre det på den lette måde, Jesper...
>>
>>> og lige brugt en time på at stave mig igennem :Technische daten der
>>> feder und Verwendungsbereich, uden og blive klog på en exakt
>>> oliepåfyldmængde
>>
>> ...i stedet for blot at følge Wirth's vejledning - står der ikke
>> Luftkammerhöhe 180mm eller noget lignende i den monteringsvejledning,
>> du fik med? - og på deres website wirth-federn.de under Service -
>> Ölfüllmengen eller sådan noget

hej igen, fint website, der stod " næsten " samme oliemængde pånær 2mm
det betyder vist ingenting

mvh
jesper
hawk`s



Richard (14-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-06 22:01

B. Thomsen wrote:

> Sig nærmer tiden hvor de ny-polerede dele igen skal samles, men mangler info
> om hvor meget olie der skal i gaflerne på en honda VF700 årgang 86.

Du finder en del data til din veffer på honda-v4.com og links til endnu
flere. Er din en VF700C, som din signatur antyder, kan du gå ind i
Modellinfo - VF 750 C - Owners Manual VF 700 / 1100 C -85 og videre ad
linket til Magnaplaza, hvor du finder både en scannet brugerhåndbog og en
Quick reference Data all Magna's, der går for at være pålidelig.

> Hældte en god halv liter gammel olie ud ud af hver ben, kan det passe?

Som du ser af ovennævnte Quick reference kommer det meget an på årgangen.
Så check for en sikkerheds skyld produktionsåret ud fra stelnummeret i
tabellen under V4-data på honda-v4.com

> Benny Thomsen
> .... på prøve i "chopper afdelingen"

Ja ja, så kunne du da have valgt meget værre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408562
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste