Kædeskift
Fra : Keld rasmussen

Dato : 07-01-06 18:50

Hej jeg er bare nysgerrig efter at vide hvor langt man køre på et kædesæt.
Jeg køre selv cbr1000 og har kørt 28000km og tænkte om jeg skulle skifte det
inden sæson hvor jeg ca vil køre 12000km. Keld.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-01-06 21:45

"Keld rasmussen" <keldrasmussen@hejlsnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej jeg er bare nysgerrig efter at vide hvor langt man køre på et kædesæt.
> Jeg køre selv cbr1000 og har kørt 28000km og tænkte om jeg skulle skifte
> det inden sæson hvor jeg ca vil køre 12000km. Keld.

Det er kun dig selv der kan vide om en udskiftning er nødvendig. Er det
passet godt, er der kørt med Scottoiler eller lign, så er der sikkert mange
flere km. tilbage. Kan du "klokken 3" på bagerste tandhjul trække kæden mere
end få millimeter ud fra tandhjulet, eller hvis tandhjulene er ved at være
spidse,så er det ved at være tid til at skifte.
Det tager ikke ret lang tid at skifte et kædekit, så jeg ville køre så længe
som muligt. Så længe du kører på det gamle, slider du da ikke på det nye.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 21:41

Keld rasmussen skrev i meddelelsen ...
> [...]
det
>inden sæson hvor jeg ca vil køre 12000km. Keld.

Det er meget forskelligt hvor langt folk kører på et kit, og det står og
falder med vedligehold. Med 28.000 Km. er o-ringene slidte, og der kan være
begyndende rust inde ved pindene. Jeg ville ikke betænke mig på at skifte
inden sessonen, kæden holder ikke 12.000 Km. mere.

Tag eventuelt kædehjulsdækslet af motoren. Se på kædens forløb over
kædehjulet, og kædehjulets tilstand. Kæden må ikke "kravle" op fra bunden i
tænderne, og kædehjulet må ikke ligne en savklinge á asymetriske tænder.

Det er også væsentlig at nævne, at pindene i kæden over tid hærdes op af
vibrationer, (små deformationer under træk), dermed bliver kæden mere
"sprød", og trækstyrken mindskes.

Glem ikke, at en kæde der sprænges mange gange ødelægger området omkring
forreste kædehjul, og i værste fald kan baghjulet blokeres.

mvh
Orla