Hvorfor er det nødvendigt at justere venti~
Fra : Jacob

Dato : 06-01-06 17:41

Hej i gruppen,

Som så det så tit bliver anbefalet her i gruppen, vil også jeg
tilegne mig færdigheden i at justere ventiler selv.

MCen er en Yamaha XJ 900 fra 83. Det betyder, at den bruger Shims -
små brikker til at justere afstanden med. Bør / kan man købe disse
originalt eller er uoriginale lige så gode - formoder at MC-Nøglen
tilbyder sådanne.

Jeg har nu målt afstanden ud fra brik til knast på alle! 8 ventiler.
Jeg kender også de anbefalede tolerancer, meen - hvorfor er det
overhovedet nødvendigt at stille ventilerne?

Er klar over at de (brikkerne eller er det ventiler og ventilsæde ?)
bliver slidt - eller bliver der opbygget nogle belægninger man
kompensere for. Og hvilken betydning har disse "ændringer" for
afstanden fra brik til knastaksel når sliddet øges henholdsvis
belægningerne øges?

Endelig skal jeg jo også bestille nye brikker (shims) skal jeg
bestille dem så jeg når op til øvre grænse for tolerance eller er
det smartere at med nedre grænse eller ...... Bør jeg bestille nogle
"side" størrelser også, blot for at være sikker på at ramme rigtigt
- selv mener jeg jo at have målt meget nøjagtigt, men hvad siger
erfaringen?

Til sidst vil jeg gerne vide hvilken konsekvens det har, at jeg ikke
kan arbejde på MCen ved stuetemperatur, men må nøjes med 10 C.

Er der specielle områder jeg bør være specielt opmærksom på ?

Ved godt det er en del spørgsmål, men håber det er OK

VH Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 10:22

Jacob skrev i meddelelsen
<1136565689.620587.7940@g47g2000cwa.googlegroups.com>...

> [...]
>"side" størrelser også, blot for at være sikker på at ramme rigtigt
>- selv mener jeg jo at have målt meget nøjagtigt, men hvad siger

Man kan ramme rigtigt i første hug Men:

1. Mål spillerum (rigtigt se mit link i anden tråd)
2. Mål brikkerne
3. Find ud af hvilke brikker der blot kan flytte rundt til nye pladser i
motoren, (brikkerne er ikke en fra ny af)
4. Bestil de ganske få shims som Du reelt får brug for.
5. Eftercheck spillerum.

mvh
Orla

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 07-01-06 21:26

Jacob wrote:
> Jeg har nu målt afstanden ud fra brik til knast på alle! 8 ventiler.
> Jeg kender også de anbefalede tolerancer, meen - hvorfor er det
> overhovedet nødvendigt at stille ventilerne?

Hvis spillerummet mellem knasten og shimmen er for stramt, bliver
timingen på knasterne ændret og ventilerne derfor åbnet for tidligt. Ved
at køre med sådan en opsætning over en periode kan du rissikere at
brænde ventilerne af.

Det er ofte kun nogle af ventilerne som skal stilles i motoren, ved at
alle står indenfor den samme lille tollerance sikrer du dig også en jævn
motorgang. Da timingen er vigtigt i motoren er en meget væsentlig faktor
for hvordan den går, kan du miste rigtig mange motorkrafter ved at
ventilerne står forkert.

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Fra : Jacob

Dato : 07-01-06 11:44

Tak for det gode svar du her har uddybet.

Jeg beklager at jeg har oprettet 2 tråde om emnet (faktisk skrev jeg 4
tråde !), men jeg kunne ikke se at tråden blev synlig i gruppen - så
derfor de 2 tråde.

Fra : Jacob

Dato : 08-01-06 18:01

Tak til både Kenneth og Orla, beklager at jeg fik sat flere tråde
igang om samme emne - jeg kunne ikke se at de var blevet optaget i
gruppen. Sorry.

Så lad denne tråd dø