? om gps: Hvad er godt ?
Fra : vmx

Dato : 04-01-06 08:40

Jeg "skal" anskaffe mig en gps dingenot.

Egentlig er den til bilen, men det ville være
smart om den også kunne bruges på mc ( ikke et must )

Eneste krav er, at der forefindes kort over europa,
samt at disse enten følger med, eller kan "anskaffes"
uden for meget bøvl = læs "kompatibilitetsroderi"

Jeg er sikker på, at en del af jer har erfaringer med
diverse gps produkter. Derfor vil jeg spørge
til erfaringer, gode/dårlige inden jeg selv farer
vild i junglen af alskens gps produkter der
findes på markedet.

Hilsner
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
www.roberts.dk

Fra : Hekto

Dato : 04-01-06 09:14

on 04-01-2006, vmx supposed :
> [...]
> diverse gps produkter. Derfor vil jeg spørge
> til erfaringer, gode/dårlige inden jeg selv farer
> vild i junglen af alskens gps produkter der

Spørgsmålet er hvor mange informationer man har brug for og hvor mange
man kan kapére når man kører MC.

Garmin og Magellan har nogle rimeligt vandtætte og overskuelige typer
som f.eks. Etrex Legend. De kan bruges i bilen; men er jo ikke det man
normalt forbinder med det Kraks-TV man oftets ser.
Software er et andet - dyrt - kapittel for sig. De medleverede udgaver
er ikke så detaljerede, og det koster at få åbnet for detaljerne.

Personligt foretrækker jeg bare at lægge waypoints ud, og så holde mig
til kompasinformationerne på et orienterende plan. En anden fidus er at
tracke den aktuelle rute, og så kan man jo gemme den når man kommer
hjem. Der skal jo være lidt sjov tilbage!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-01-06 10:02

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> [...]
> som f.eks. Etrex Legend. De kan bruges i bilen; men er jo ikke det man
> normalt forbinder med det Kraks-TV man oftets ser.

Under alle omstændigheder vil jeg mene, at man i hvert fald bør checke
TomTom Rider, hvis man er ved at undersøge markedet.

Den koster godt nok knapper, men TomTom har i hvert fald gjort en
indsats for at lave en MC-specifik GPS, der blandt andet skulle kunne
betjenes med handsker på.

TomTom's udvidede services med vejrudsigter for ruten, advarsler om
vejarbejde, fotovogne, scenic routes osv. er desværre ikke
tilgængelige i Danmark endnu, men i det mindste er der en "avoid
motorways"-knap.

Og husk, at man aldrig er tvunget til at følge den angivne rute. En
ordentlig GPS beregner en ny rute, hvis man tager afstikkere.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kun sammen kan vi lukke kunder hver især."
The RockBear. ((^)) - Ole, salgschef

Fra : Anders Majland

Dato : 04-01-06 11:31

> Under alle omstændigheder vil jeg mene, at man i hvert fald bør checke
> TomTom Rider, hvis man er ved at undersøge markedet.

Garmin har også større/dyrere modeller end etrex der er velegnede på mc. På
www.tenere.dk er der ihvertfald mange der sværger til Garmin. Måske tildels
for at kunne bytte ruter.

Jeg har også været en tur rundt på djursland på en lånt mc med en ældre
garmin m s/h skærm (tror det var en GPS V). Den fungerede også ganske fint
selvom jeg syntes den tit bad om U-vendinger. F.eks når jeg ikke lige havde
gennemskuet at den ville have mig ignnem et lille hul i grantræerne for at
følge et hjulspor gennem plantagen

Men se http://www.gps.dk/product/list/40/4

Prøv at se 276c og 60c

Jeg har selv kun en nokia 5140 med GPS cover og den kan ikke anbefales som
andet end et nøjagtigt speedometer ..... Men det er den så også ok til.
F.eks til at sikre at man kun kører 104km/t ud af en øde jysk landevej ....

Fra : Hekto

Dato : 04-01-06 15:05

It happens that Anders Majland formulated :
> Prøv at se 276c og 60c

Begge to koster jo en grum sum penge.
Etrex Legend C fås til omkring 3.000,- og har en ganske stor del af de
samme features. Skærmen er selvfølgelig mindre.

Fra : Finn Autzen

Dato : 04-01-06 10:54

>Jeg er sikker på, at en del af jer har erfaringer med
>diverse gps produkter.
>Robert

Jeg har ingen erfaring med GPS, men jeg har lige købt
en TomTomGO700 hos Merlin til 4.999 kr.
Der er installeret hele vesteuropa og jeg forventer at spare
en del tid på at finde seværdigheder og campingpladser m.v.

I Norge og Sverige er der ingen problemer med at køre efter
kort, men når vi kører sydpå. synes jeg det sommetider er et
problem med at finde vej efter selv ret dyre/gode kort.

Finn CB500

Fra : vmx

Dato : 04-01-06 10:51

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg "skal" anskaffe mig en gps dingenot.
>
> Egentlig er den til bilen, men det ville være
> smart om den også kunne bruges på mc ( ikke et must )

PS:

Er der nogen der kender dette produkt:

TomTom go700 ?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-01-06 12:29

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> writes:

> "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender dette produkt:
>
> TomTom go700 ?

Læs før du poster

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : vmx

Dato : 04-01-06 13:46

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse > > Er
der nogen der kender dette produkt:

> Læs før du poster

Jaja Kai. Hvis det er beskeden fra Peter B du tænker på,
så husk lige, at det ikke er alle nyhedsservere der er lige flinke
til at opdatere alting på samme tid og 100% synkront. I hvert
fald var den ikke synlig eller læsbar for mig dengang jeg postede
ovennævnte.

Se engang denne header fra Peters post:
09:05:58 GMT) NNTP-Posting-Date: Wed, 4 Jan 2006 09:05:58 +0000 (UTC)

Synlig for mig på cybercity nyhedsserver kl. 11.15 ????

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-01-06 15:55

> [...]

> ovennævnte.
>
> Se engang denne header fra Peters post:
> 09:05:58 GMT) NNTP-Posting-Date: Wed, 4 Jan 2006 09:05:58 +0000 (UTC)

9:06 GMT = 10:06 lokal tid.

> Synlig for mig på cybercity nyhedsserver kl. 11.15 ????

Hvad er problemet?

Kai, som ikke bruger CC's newsservere

Fra : vmx

Dato : 04-01-06 17:10

Er

> 9:06 GMT = 10:06 lokal tid.

> Hvad er problemet?

Mig bekendt er der ikke noget problem.

Fra : Carl Dragert

Dato : 04-01-06 11:46

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in message
> Jeg "skal" anskaffe mig en gps dingenot.
>
> Egentlig er den til bilen, men det ville være
> smart om den også kunne bruges på mc ( ikke et must )

Jeg har brugt min iPAQ4700 placeret i tanktaskens kortlomme, med lyd i
hjælmen. Det er forbundet med stor fare at aflæse displayet under kørslen,
så det holdt jeg hurtigt op med ;-(

Da jeg ikke hele tiden har brug for at vide hvor jeg er, men gerne vil kunne
finde retningen ind imellem når jeg kører i syden, er det en glimrende
løsning som langt overgår de gamle papirkort, for gps'en viser mig jo hvor
jeg er havnet.

Når det er blevet mørkt og jeg skal finde en teltplads, er det nok med lyden
og et blik på skærmen (den er meget nemmere at se i mørke)

Men hører man til dem som vil have en gps der viser ruten (til og fra
arbejde hver dag , så tror jeg at Tomtom Rider er sagen.

--
mvh. Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Intet Navn

Dato : 04-01-06 12:14

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in news:43bb7c35$0$67255
> [...]

> samt at disse enten følger med, eller kan "anskaffes"
> uden for meget bøvl = læs "kompatibilitetsroderi"

Med mindre du har allerede har en PDA i forvejen (eller virkelig har
behov for én til andre formål) ville jeg jeg anbefale dig at købe en
'dedikeret' GPS-dims frem for at begynde at bøvle med PDA, antenne,
software, strømforsyninger til alle apparaterne osv.

Skulle jeg i dag udskifte min gamle og trofaste Garmin 'eMap', ville det
HELT sikkert blive med Garmins 'Quest'. Den fås online f.eks. hos "GPS-
Warehouse" i England (som jeg har handlet hos og godt tør anbefale!) på
http://www.gpsw.co.uk til omkring GBP 300,- og leveres med fuldt Europa-
kort, 'sugekopholder' til bilen, lader, datakabel osv. Hvis man lige
kigger sig lidt for, så sælges den samme model (fra samme site) i en
pakkeløsning med holder til MC'en til en lille merpris. Ud over at kunne
bruges i bilen og på MC'en er GPS'en også tilpas lille til at den kan
medbringes i lommen.

Et par ting at være opmærksom på:

1) Quest'en har indbygget opladeligt batteri (påstået gennemsnitlig
levetid omkring 20 timer) og kan altså IKKE bare fodres med nye AA-
batterier når den går kold midt under gåturen i Roms centrum.

2) Afhængig af hvor i bilen du kan komme til at placere GPS'en kan det
resultere i at du bliver nødt til at bruge en ekstern antenne og altså
ikke kan nøjes med den 'indbyggede'. Dette kan f.eks. være tilfældet i
biler med 'metaliserede' forruder (hvor satellitternes signaler typisk
ikke kan trænge igennem; noget der ofte kan afhjælpes med en antenne bag
bakspejlet, hvor ruden sjældent er 'metaliseret'), biler med meget skrå
forruder (hvilket - afhængig af bilens konstruktion - kan betyde at
GPS'en ender 'i radio-skygge' under taget).

> [...]
> diverse gps produkter. Derfor vil jeg spørge
> til erfaringer, gode/dårlige inden jeg selv farer
> vild i junglen af alskens gps produkter der

Som vist allerede nævnt har jeg en Garmin 'eMap' - og selvom jeg stadig
finder den uhyre brugbar (trods manglende auto-routing, farver, talende
turn-by-turn navigation, vandtæthed og et utal af andre mangler),
overvejer jeg efterhånden alvorligt at udskifte den med en 'Quest' for
at få nogle af disse features.

/Claus

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 05-01-06 00:04

Intet Navn <noone@nowhere.undeliverable> wrote:

> [...]
>'dedikeret' GPS-dims frem for at begynde at bøvle med PDA, antenne,
>software, strømforsyninger til alle apparaterne osv.

Enig. PDA'er generelt er ikke så robuste som de 'rigtige' GPS'er jeg
kender til. De er ikke vandtætte, strømforsyning sker ofte gennem
nogen små, spinkle stik osv.

Til gengæld har jeg to GPS'er fra Garmin: GPS V og 2610.
De er begge vandtætte, har solide stik, og kan tåle at blive brugt på
motorcykel.

>Skulle jeg i dag udskifte min gamle og trofaste Garmin 'eMap', ville det
>HELT sikkert blive med Garmins 'Quest'.

Den overvejede jeg også. Senere er der kommet en nyere version (Quest
2 hedder den vist) med mere lagerplads og nogen andre forbedringer.
Men min 2610 har større og trykfølsom skærm, som gør det noget nemmere
at taste adresser ind. Derfor valgte jeg den.

>1) Quest'en har indbygget opladeligt batteri (påstået gennemsnitlig
>levetid omkring 20 timer) og kan altså IKKE bare fodres med nye AA-
>batterier når den går kold midt under gåturen i Roms centrum.

Men den har dog batteri. Det mangler 2610 - men så har jeg jo min
gamle GPS V, som klarer sig med fire AA-batterier.

--
Kåre

Fra : Pizzabager

Dato : 04-01-06 14:08

> [...]
> diverse gps produkter. Derfor vil jeg spørge
> til erfaringer, gode/dårlige inden jeg selv farer
> vild i junglen af alskens gps produkter der

Skal det være rigtig smart, hva så med en PDA Med tlf indbygget, f.eks Qtek
S100, Eten m500 www.eten.dk, så skal du bare købe en tomtom pakke med en
Bluetooth GPS antenne,

i bil kan jeg godt se det smarte i at kunne kigge på skærmen mens man kører,
men på MC??, jeg ville ligge BT antenne i tanktasken, og stikke min PDA/tlf
i lommen med headset på.. også ud og kører, Også Kan svinet også ringe og
modtage opkald (selvom det nok er svært at snakke mens man kører)

har mine øjne på en Nokia N80(kommer ud i foråret), også lige et tomtom
mobile kit, det er godt nok dyrt, men så er der også styr på det hele, en
lækker tlf som også kan bruges til GPS :)

der er forresten mange mobiler som kan bruges med GPS, kig bla. på
www.tomtom.com der er en masse nokiaer og nogen sony ericsson, og nogen PDA
telefoner..

den kan også bruges i bilen, godt nok er skærmen ikke så stor som så mange
andre Pdaer/gps'er, men det er vel heller ikke meningen at man skal kigge på
kortet.. kan vel lytte hvad hende tøsebarnet siger :)

Kasper

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-01-06 15:58

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> writes:

> [...]
> i lommen med headset på.. også ud og kører, Også Kan svinet også ringe og
> modtage opkald (selvom det nok er svært at snakke mens man kører)

Jeg har en Palm T5, som jeg grumme gerne kunne tænke mig at gøre det
med... men jeg er sgisme i tvivl om hvad der er skidt og hvad der er
snot.

> den kan også bruges i bilen, godt nok er skærmen ikke så stor som så mange
> andre Pdaer/gps'er, men det er vel heller ikke meningen at man skal kigge på
> kortet.. kan vel lytte hvad hende tøsebarnet siger :)

Sånn en tøs her http://www.pmc.dk/babes/mb0512.htm ?

Kai

Fra : Pizzabager

Dato : 04-01-06 18:33

> Jeg har en Palm T5, som jeg grumme gerne kunne tænke mig at gøre det
> med... men jeg er sgisme i tvivl om hvad der er skidt og hvad der er
> snot.

Det bedste software jeg har hørt om er tomtom, men mange af de andre
navigator, route66 skulle vist også være helt okay.
her kan du se hvad tomtom understøtter. hvis din model er blandt dem, så
virker det..

http://www.tomtom.com/products/features.php?ID=99&Language=1

der følger en manual med så man kan se hvordan det skal installeres og
bruges..

ellers kan du bare læse videre på siden..

> Sånn en tøs her http://www.pmc.dk/babes/mb0512.htm ?

ja hvis bare hun så sådan ud ;)

kasper

Fra : S.B.

Dato : 04-01-06 23:33

> Sånn en tøs her http://www.pmc.dk/babes/mb0512.htm ?
>
> Kai

ja ja nu er det ikke kun MC'n der består af plastic kan man se

/Søren

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-01-06 22:08

> [...]
> navigator, route66 skulle vist også være helt okay.
> her kan du se hvad tomtom understøtter. hvis din model er blandt dem, så

Jeps, den er understøttet. Takker for input.

Yep, we wish ]B-)

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-01-06 15:01

"S.B." <sfb@FJERN-DETTEtele2adsl.dk> writes:

> ja ja nu er det ikke kun MC'n der består af plastic kan man se

Hvis du dermed antyder at tøsen har silikone i brysterne, så kan jeg
oplyse at silikone ikke er et plastmateriale (svjv). Og iøvrigt at
lægerne er gået over til at indoperere poser med saltvand fremfor
silikone.

Kai

Fra : S.B.

Dato : 05-01-06 22:04

> [...]
> oplyse at silikone ikke er et plastmateriale (svjv). Og iøvrigt at
> lægerne er gået over til at indoperere poser med saltvand fremfor

Og hvad er de poser saltvandet så ligger i lavet af?
Og uden tvivl, de bryster der er lige så fake som en 25 kr. seddel.

Søren

Fra : Hekto

Dato : 06-01-06 09:15

S.B. wrote :
> Og hvad er de poser saltvandet så ligger i lavet af?
> Og uden tvivl, de bryster der er lige så fake som en 25 kr. seddel.

Ægte store p.... fås kun sammen med stor r.. og bundgarnspæle!

Fra : vmx

Dato : 06-01-06 09:11

"S.B." <sfb@FJERN-DETTEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvad er de poser saltvandet så ligger i lavet af?
> Og uden tvivl, de bryster der er lige så fake som en 25 kr. seddel.

Jeg synes forresten også at hendes smil ligner jokerens ( Batman )
- men måske det bare er en tidsforskydning ?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-01-06 22:34

> Ægte store p.... fås kun sammen med stor r.. og bundgarnspæle!

Øh, nej? - en pige som boede på samme kollegiekøkken som mig nogle
ganske store bryster (specielt taget i betragtning at hun ikke var 1mm
over 160cm), uden at hun havde en særlig stor r..

Men hun var også ung (og fast...)

Nå, dette er vist lidt off-topic.

ObMC: mangler stadig at få monteret gaffelbenene retur i retteren,
efter at have monteret hårdere öhlins fjedre i. Men jeg skal nok nå
det!

Kai

Fra : Hekto

Dato : 06-01-06 23:00

> [...]
> 1mm
> over 160cm), uden at hun havde en særlig stor r..

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ... <oP

Fra : S.B.

Dato : 06-01-06 23:34

> [...]
> ganske store bryster (specielt taget i betragtning at hun ikke var 1mm
> over 160cm), uden at hun havde en særlig stor r..

I mange henseender en modsætning til min kone altså, og det er ikke højden
jeg tænker på

Søren

Fra : Jacob

Dato : 04-01-06 16:40

vmx skrev:

> Jeg "skal" anskaffe mig en gps dingenot.

Når dit primære behov er bil, mener jeg ikke du får noget bedre til
prisen end Tom Tom, mener deres site hedder www.tomtom.com.

Kan du undvære Europa i første omgang og primært kører i Norden er
modellen TOmTom 300. Kortmaterialet er kanon (du vil - tror jeg - i
alle GPS systemer finde små fejl men ikke nogen du ikke kan leve med).

Insistere du på Europa kort så er modellen TomTom 700 perfekt. Jeg
kender ikke kortmaterialet i den, men er det blot tilnærmelsesvist på
niveau med TT300 er du rigtigt godt hjulpet.

Jeg kører pt. med TT300 og med Becker (super radio med indbygget GPS
og CD afspiller). Har tidligere brugt Garmin Legend (glimrende, men
lille og uden kørselsvejledning) og Garmin V. Garmin V kan også
kørselsvejledning, men er betydeligt langsommere end specielt TT.
Endvidere er Garmin V i "sort / hvid".

TT modellerne er enormt bruger venlige og hurtige. Jeg har anvendt
TT300 i DK!, SE (Stockholm), NO (Oslo) og i FI (Helsinki). Alle steder
med et rigtigt godt resultat.

I mod TT er vel at de formodentlig ikke overlever livet på et MC styr.
Tror ikke de er vandtætte. Så hvis det behov øges, tror jeg hellere
jeg ville vælge en Outdoors model fra f.eks. Garmin. Skræmen bør
være den rimeligt stor, da du ellers ikke kan se noget i farten. Tror
ikke du kan overføre evt. tale instruktioner i f m kørselsvejledning.

God fornøjelse med valget.

(Jeg har ikke nogen økonomiske interesser i TT - er blot en tilfreds
bruger).

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 16:44

> [...]
> diverse gps produkter. Derfor vil jeg spørge
> til erfaringer, gode/dårlige inden jeg selv farer
> vild i junglen af alskens gps produkter der

Hej.

Jeg ville købe et Garnin eller TomTom produkt, der er beregnet til mc'er og
så bare bruge den i bilen når behovet var der, har selv en Garmin 2610 som
jeg købte i Spanien,
http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?currency=DKK som du kan
se har de på deres side lagt muligheden for at se hvad deres ting koster i
danske kroner, da jeg købte min sparede jeg et par tusinde, men de er ikke
billiger med alt !

Ellers kik her www.gps.dk

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : S.B.

Dato : 04-01-06 23:37

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:6a090$43bbed2e$3e3d84b8$14673@news.arrownet.dk...

> "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

kører selv med en streetpilot fra Garmin af, problemet er ikke at finde til
Paris, problemet er ofte at finde ud af Paris igen, der synes jeg at den er
til stor hjælp, og man ved vel stort set hvor man vil hen når man kører
hjemmefra, så det er ret nemt at lægge de byer ind man planlægger at besøge

Søren

Fra : Harry Teicher

Dato : 04-01-06 17:35

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Sånn en tøs her http://www.pmc.dk/babes/mb0512.htm ?

Sigmigligeengang - hun har vel ikke lige tisset i tanken ??

Harry (som ryster på hovedet af, hvad folk dog kan finde på...)

Fra : vmx

Dato : 07-01-06 15:15

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg "skal" anskaffe mig en gps dingenot.

Tak for de mange gode ideér

Jeg har fundet følgende produkt, som jeg
tror er en ok løsning: ( i hvert fald til bilen )

http://www.navman-pcn.com/index.php?product=39&features

( premium edition )

Den kan skaffes i dk til ca. kr. 3.800,-
Det eneste jeg mangler at "verificere", er hvor let
det er at skaffe et ekstra batteri til tingesten. Hvis
det viser sig at være forbundet med lige så meget
bøvl som en ipod ( den er der sikkert nogen der
kender til ) skal det ikke være den model alligevel.

Hilsner
Robert

Fra : Bjørn S

Dato : 07-01-06 23:16

vmx wrote:

> Jeg har fundet følgende produkt, som jeg
> tror er en ok løsning: ( i hvert fald til bilen )

Jeg kan ikke se noget sted om den er vandtæt, det er et must til MC'en.
Kortlommen er IKKE vandtæt, og den er heller ikke særlig læs- og
betjeningsbar når den ligger der og skramler rundt. Så ville jeg heller
kigge på en Garmin Quest.

Jeg har selv en Garmin GPS V, aberet med denne er at den ikke kan romme
for store kortområder ad gangen, og er lidt langsom at opdatere (det
meste af Danmark kan den dog tage med). Ud over det er den helt fin til
både bil og MC, jeg har både styr-holder og strømstik til den. Den er
dog ved at være lidt outdatet, men ikke helt dum hvis den kan findes
brugt til en god pris.

--
/Bjørn

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 08-01-06 04:28

vmx wrote:
> [...]
> diverse gps produkter. Derfor vil jeg spørge
> til erfaringer, gode/dårlige inden jeg selv farer
> vild i junglen af alskens gps produkter der

Jeg bruger en ipaq men en bluetooth gps antenne og TomTom 5.0 og
denne holder:
http://www.tele-online.dk/product.asp?product=1895&sub=152&page=1

Men jeg overvejer at udskifte den løsning med en TomTom Rider, mest
fordi det er håbløst at bruge TomTom 5.0 og en ipaq med handsker på.
Og softwaren i TomTom Rider er lavet til man kan bokse til den med
handsker på, der er desuden et indbygningsæt til biler til den også.

--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."

Douglas N. Adams (1952-2001)

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 08-01-06 04:43

Magnus Pedersen wrote:

> [...]
> softwaren i TomTom Rider er lavet til man kan bokse til den med handsker
> på, der er desuden et indbygningsæt til biler til den også.

Jeg bruger en ipaq MED en bluetooth gps