|
| Motoren tøver med at tage omdr. efter fuld~ Fra : Jacob |
Dato : 29-12-05 00:58 |
|
Hej I gruppen - glædelig baghjul (faktisk en forbløffende relevant
hilsen i denne gruppe!)
Nå - som subjekt antyder - jeg har probl. med at min XJ 900 (fra 1983
- kørt mindre end 20.000 KM) tøver efter en fuld gas situation.
Typisk efter at have accelereret kvikt op til ca. 7.000 omdr. - så
venter den med at trække igennem ved god gasgivning i næste gear.
Hvad kan være årsagen?
Jeg har netop karbunaderne afmonteret og ved allerede nu at een af
karbunaderne trænger til at få en tæt svømmerventil / renset
svømmerventilen, da den normalt løber over efter stilstand.
Konstateret ved at benzin drypper ned på jorden Kan årsagen ligge
her ?.
Har i øvrigt tænkt mig at checke ventiler (ventil spillerum) og at
det er de originale dyser der sidder i kaburatorerne - ikke at jeg har
grund til at tro at de har været ændret, men blot for en sikkerheds
skyld.
VH Jacob
| |
Ukendt (29-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-12-05 10:29 |
|
Jacob skrev i meddelelsen
<1135814262.980971.47840@g49g2000cwa.googlegroups.com>...
>Hej I gruppen - glædelig baghjul (faktisk en forbløffende relevant
>hilsen i denne gruppe!)
>Nå - som subjekt antyder - jeg har probl. med at min XJ 900 (fra 1983
>- kørt mindre end 20.000 KM) tøver efter en fuld gas situation.
>Typisk efter at have accelereret kvikt op til ca. 7.000 omdr. - så
>venter den med at trække igennem ved god gasgivning i næste gear.
>Hvad kan være årsagen?
Ryger den sort når den "snubler" ? Drukning under påløb er sansynlig, og
kan provokeres med defekte svømmerventiler, men også et defekt cut-off
ventilsystem til tomgangssystemet kan medvirke. (Hvis et sådant system
findes, se efter en lille plastdåse med en slangetilslutning).
Check også CV-membranerne for små revner, omend smårevner nok ikke giver så
voldsomme reaktioner.
mvh
Orla
| |
Jacob (29-12-2005)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 29-12-05 11:15 |
|
Ryger den sort når den "snubler" - det ved jeg faktisk ikke, tænkte
ikke på at se efter (har haft større fokus på at holde fast og føre
motorkøretøj!)
Mener ikke den har et Cut-off ventil system
Jeg checker CV-membranerne - kan sådan nogle virkelig holde "evigt" ?
- jeg håber det - for de er svjh. meget dyre.
VH Jacob
| |
Ukendt (29-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-12-05 11:37 |
|
"Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1135851328.004567.189920@g43g2000cwa.googlegroups.com...
Jeg checker CV-membranerne - kan sådan nogle virkelig holde "evigt" ?
- jeg håber det - for de er svjh. meget dyre.
De kan fås uorginal, men en lille 600 kr seddel er jo bestemt også penge
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Jacob (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 31-12-05 02:00 |
|
Tak for svarerne - vender tilbage når jeg har checket.
VH Jacob
| |
Jacob (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 07-01-06 01:39 |
|
> Drukning under påløb er sansynlig
Har nu renset de 4 kaburatorer i kaburator rens fra Louis og, lidt
skidt er der vel altid ;-( men det var ikke meget). Har lagt dyser i
kaburator rens natten over og blæst alt tørt og rent med trykluft.
Den ene af kaburatorerne - den længst til højre (nr. 4) - har helt
sikkert haft en utæt svømmerventil, så måske det kan have druknet
motoren.
> Check også CV-membranerne for små revner, omend smårevner nok ikke giver så
> voldsomme reaktioner.
Jeg har ikke set nogen smårevner - heldigvis.
Så nu sikre jeg mig at nr. 4 svømmerventil bliver helt tæt, samt
justere - hvis nødvendigt - svømmerhøjden på alle 4.
Andre ting at checke på?
VH Jacob
| |
Ukendt (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-01-06 10:42 |
|
Jacob skrev i meddelelsen
<1136594334.691805.289330@g14g2000cwa.googlegroups.com>...
>Så nu sikre jeg mig at nr. 4 svømmerventil bliver helt tæt
Hvilket i praksis er en ny ventil :-|
mvh
Orla, som har været gennem alverdens redningsforsøg til "gamle" mikunier,
til ingen verdens nytte.
| |
Jacob (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 07-01-06 12:04 |
|
Orla Pedersen skrev:
> >Så nu sikre jeg mig at nr. 4 svømmerventil bliver helt tæt
>
> Hvilket i praksis er en ny ventil :-|
>
OK - jeg har et sæt liggende - et sted! - det bliver jeg så nød til
at finde hmmm.
> Orla, som har været gennem alverdens redningsforsøg til "gamle" mikunier,
> til ingen verdens nytte.
Betyder det at du aldrig fik det til "at virke"?
VH Jacob
| |
Ukendt (08-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-01-06 10:50 |
|
Jacob skrev i meddelelsen
<1136631812.744431.264450@g43g2000cwa.googlegroups.com>...
>Betyder det at du aldrig fik det til "at virke"?
Ja, svømmerventiler kan ikke reddes, der skal nye til :-|
En anden "typefejl" er en afbrækket spids fra en tomgangsskrue, (spændt i
bund), fastkilet i aluminiumhuset. Så er karbunaden til den store grømme.
Tomgangsskruer må kun lige nøjagtigt "mærke" sædet når de kalibreres mod
bunden af sædet, (tommel og pegefinger på håndtaget af skruetrækkeren),
ALDRIG spændes i bund !
mvh
Orla
| |
Jacob (08-01-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 08-01-06 12:32 |
|
> Tomgangsskruer må kun lige nøjagtigt "mærke" sædet når de kalibreres mod
> bunden af sædet, (tommel og pegefinger på håndtaget af skruetrækkeren),
> ALDRIG spændes i bund !
>
Det er noteret - tak for det
VH Jacob
| |
Armand (09-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-06 16:59 |
|
Jacob wrote:
>>Tomgangsskruer må kun lige nøjagtigt "mærke" sædet når de kalibreres mod
>>bunden af sædet, (tommel og pegefinger på håndtaget af skruetrækkeren),
>>ALDRIG spændes i bund !
>>
>
> Det er noteret - tak for det
Argumentation:
Når man skruer dem i bund er det for at have et nulpunkt for x antal
omdrejninger ud. Men dét er alligevel kun som grundstilling for at
motoren kan startes op hvorefter man ender med at fifle med skruen efter
gehør for bedst tomgang.
Ergo: Når det alligevel ender med fifleri, hvorfor så starte med at
spænde dem seriøst i bund!?
--
Armand.
| |
Moller (09-01-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 09-01-06 17:11 |
|
Armand wrote:
> Argumentation:
> Når man skruer dem i bund er det for at have et nulpunkt for x antal
> omdrejninger ud. Men dét er alligevel kun som grundstilling for at
> motoren kan startes op hvorefter man ender med at fifle med skruen efter
> gehør for bedst tomgang.
> Ergo: Når det alligevel ender med fifleri, hvorfor så starte med at
> spænde dem seriøst i bund!?
hmmmm, gav lidt eftertanke ;) må se at skaffe det Colortune sæt, så de
CO skruer kan stilles en gang for alle :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com
| |
Ukendt (09-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-01-06 18:06 |
|
Armand skrev i meddelelsen <1Lvwf.4322$Cl2.101447@news000.worldonline.dk>...
>Ergo: Når det alligevel ender med fifleri, hvorfor så starte med at
>spænde dem seriøst i bund!?
Tjae, dovenskab vel Når jeg gennemrenser karbunader, altså total
adskillelse, så tæller jeg omgange (+ grader på sidste) mod sædet, og skuer
efterfølgende "nålene" ud for rensning. Jeg bruger målet igen ved samling,
og starter derfor med at fifle ud fra hvad virkede sidst. Det er dog en del
lettere end at fifle fra en eller anden "tilfældig"
"fabriksfiflegrundstilling"
Men igen, de s..... stilleskuer må ikke SPÆNDES mod bunden, men kun lige
røre sædet. Dette er specielt gældende for Mikuni og Hitachi karbunader, i
særdeleshed typen der sad på XS 1100, hvor en kammerat "mistede" hele to
karburatorsæt på én sommer i øvrigt efter besøg hos Motorgaarden i
Svenstrup.
mvh
Orla
| |
Jacob (09-01-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 09-01-06 23:16 |
|
> Men igen, de s..... stilleskuer må ikke SPÆNDES mod bunden, men kun lige
> røre sædet. Dette er specielt gældende for Mikuni og Hitachi karbunader, i
> særdeleshed typen der sad på XS 1100, hvor en kammerat "mistede" hele to
> karburatorsæt på én sommer i øvrigt efter besøg hos Motorgaarden i
> Svenstrup.
Mange tak for de mange gode input jeg modtager pt. - Jeg har
selvfølgelig straks været ude for at skrue en sådan stilleskrue ser
ud nedefra - meget fornemt. Og alt alt foregik selvfølgelig med løs
hånd.
VH Jacob
| |
|
|