Tændrørsproblemer på totakter
Fra : Henning Lund

Dato : 26-12-05 16:50

Da der også findes totaktsmotorcykler vil jeg prøve at spørge om nogen
her i gruppen har oplevet samme problem jeg jeg ikke kan blive kvit.
Det drejer sig om en scooter jeg roder med, efter at have kørt ca 50 km
dur tændrørene simpelthen ikke mere, den hakker og skyder som om man
slog tændingen fra hele tiden, den kan fint gå i tomgang, men hvis man
giver gas for at køre starter balladen, i med en nyt tændrør, og
problemerne er løst.
Tændrørets elektroder er nøddebrune så det synes jeg ser ret fint ud,
jeg har prøvet flere forskellige NGK tændrør, bla B7-B8-B9 men det samme
sker efter de få km, hvad pokker kan det være der går galt med
tændrørene?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-12-05 16:56

> [...]
> man slog tændingen fra hele tiden, den kan fint gå i tomgang, men
> hvis man giver gas for at køre starter balladen, i med en nyt

For fed blanding måske. Hvordan ser tændrøret ud?

> [...]
> jeg har prøvet flere forskellige NGK tændrør, bla B7-B8-B9 men det
> samme sker efter de få km, hvad pokker kan det være der går galt med

Prøv at skifte til et andet mærke, NGK tændrør er notoriske for at dø,
specielt i en totakter.. Da jeg i sin tid kørte knallert, havde jeg samme
problem med døde NGK tændrør, men efter at jeg skiftede til Bosch tændrør,
forsvandt problemerne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 26-12-05 18:00

Martin Sørensen <mos@laxity.dk.invalid> skrev:
> For fed blanding måske. Hvordan ser tændrøret ud?

Elektroderne er nøddebrune, og resten af røret er en anelse sort.

> [...]
> specielt i en totakter.. Da jeg i sin tid kørte knallert, havde jeg
> samme problem med døde NGK tændrør, men efter at jeg skiftede til

Måske man skulle overveje det, men de er ret svære at få fat i, det er
ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?

Fra : John Broberg

Dato : 26-12-05 20:52

ngk tændrør hører ikke hjemme i en 2takter, det skal være Bosch.
Hvad farven angår skal de ikke være nøddebrune, men sølvgrå og resten bør
ikke være en anelse sort.
De fleste 2taktere er jo ikke skabt til at køre med de "begrænsninger" der
er i DK.
Slå op i instrukbogen og se hvad der er anbefalet og vælg så et rør der er
en grad varmere.

Hilsen John

Fra : Henning Lund

Dato : 26-12-05 21:53

John Broberg <j.r.broberg@jubiimail.dk> skrev:
> [...]
> "begrænsninger" der er i DK.
> Slå op i instrukbogen og se hvad der er anbefalet og vælg så et rør

Nu er der heller ikke det der ligner begrænsninger i den motor, den er
ombygget til bane og yder små 20 HK med vandkølet motor, jeg mener nu
stadig en totakter skal være over i det lysebrune, da de jeg ellers har
set grå har været skyld i et hul i stemplet pga for mager blanding.
Har du et bud på hvad Bosch svarer til i NGK?

Fra : KubikH

Dato : 26-12-05 23:06

> [...]
> set grå har været skyld i et hul i stemplet pga for mager blanding.
> Har du et bud på hvad Bosch svarer til i NGK?

Hej Henning
Hvor i landet bor du ??
De fleste steder der sælger autoreservedele, har mere end et tændrørsmærke.
De har også omsætningstabeller.
Jeg kan desværre ikke finde min

En helt anden ting:
Prøv nu med et Bosch eller Isolator, eller et Champignon.
Det kan selvfølgelig være at du er heldig at det ændrer noget.
Men det med tændrørsmærkerne er noget halvreligiøst voodoo.
MZ folket sværger til Isolator, eller Bosch.
Her i NG hedder det sig at NGK er noget bras.
Jeg har stort set aldrig kørt med andet, og det har altid funket ok, også
selvom jeg for det meste har kørt totaktere.
De har sjældent været "Kedelige" )
Farven er korrekt på dit tændrør, så blandingen er god nok!!
Har du kigget rigtigt godt på tændingstidspunktet????
På en totakter må det MEGET hellere stå for sent, end for tidligt.
Jeg har lidt på fornemmelsen at det er tændingsbanken der tager livet af
dine tændrør.

MVH
Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 27-12-05 09:51

KubikH <kallehauge@SLETemail.dk> skrev:

> [...]
> Men det med tændrørsmærkerne er noget halvreligiøst voodoo.
> MZ folket sværger til Isolator, eller Bosch.

G´dag og tak for svaret, jeg har selv hoppet rundt på en MZér med Bosch,
det gik ret fint uanset hvad

> Her i NG hedder det sig at NGK er noget bras.
> Jeg har stort set aldrig kørt med andet, og det har altid funket ok,

Ja det er dælme svært at få andet.

> også selvom jeg for det meste har kørt totaktere.
> De har sjældent været "Kedelige" )
> Farven er korrekt på dit tændrør, så blandingen er god nok!!
> Har du kigget rigtigt godt på tændingstidspunktet????

Den er godt nok ikke let at flytte på sådan en fætter, snifferen kan
ikke justeres så man kan ændre tændingstidspunktet, man kan kun ændre
afstanden fra sniffer og til svinghjul, og den afstand er efter bogen.

> På en totakter må det MEGET hellere stå for sent, end for tidligt.
> Jeg har lidt på fornemmelsen at det er tændingsbanken der tager livet
> af dine tændrør.

Ja bare jeg vidste hvad var galt, det er ret så irreterende at nu når
det går så godt, ja så ryger der et rør.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-12-05 00:15

On Mon, 26 Dec 2005 17:59:58 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

Hej

>Måske man skulle overveje det, men de er ret svære at få fat i, det er
>ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
>nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?

Jeg har et regneark med sammenligninger.
Send mig en mail på:
oz9zi(schnabelA)gruby(punktum)dk
Så sender jeg listen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henning Lund

Dato : 27-12-05 09:52

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> skrev:

> Jeg har et regneark med sammenligninger.
> Send mig en mail på:
> oz9zi(schnabelA)gruby(punktum)dk
> Så sender jeg listen.

Done.

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 27-12-05 06:49

> [...]

> ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
> nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?

Lidt søgning i Google efter "Spark plug conversion table" gav følgende
tændrørs kryds-reference-tabeller:

http://home.online.no/~stigbye/snowmobile/teknisk_informasjon/NGK/kryssreferanse/index.htm

http://www.clubplug.net/index.html?http&&&www.clubplug.net/cross.html

Desuden også to udførlige artikler om hvad man skulle kunne læse ud fra et
tændrørs udseende:

http://www.ingfatrygg.se/Spark_plug_diagnostics.html

http://www.strappe.com/plugs.html

Hilsen
Jørgen

Fra : per_dykkermail@yahoo~

Dato : 26-12-05 22:41

Nu er der heller ikke det der ligner begrænsninger i den motor, den er

ombygget til bane og yder små 20 HK med vandkølet motor,

Bliver der kørt baneræs med scootere ? Og hvis der gør - hvorhenne ?
Det kunne jo være en økonomisk overkommelig måde at køre lidt ræs.

mvh.
Per

Fra : Henning Lund

Dato : 26-12-05 23:15

per_dykkermail@yahoo.dk <per_dykkermail@yahoo.dk> skrev:

> Bliver der kørt baneræs med scootere ? Og hvis der gør - hvorhenne ?
> Det kunne jo være en økonomisk overkommelig måde at køre lidt ræs.

Her i området har vi et par baner, en asfalt og en terræn så jo der
køres steder hvor de unge vil gå amok