Gang i den gamle mand
Fra : OZ7PUS

Dato : 24-12-05 08:00

Ja min fatter har jo rundet de 60 for nogen år siden asso ikke helt ung
mere ;)
Da han var ung kørte han MC og har siden altid godt kunne lide MCer dog
aldrig haft en selv ud over de unge dage.

Nå hans julegave til sig selv iår er en Honda 400four. Den er dog ikke købt
endnu

Men hvordan køre sådan en .. Han skulle gerne have en der er nem at holde
balancen på og nem at styre.
Han kommer ikke til at køre med nogen bagpå og race er ikke ham, Det er ren
bedstefar stil

Er der evt. andre han burde kikke på ?

OZ3BTO

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-12-05 10:25

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i

> [...]
> aldrig haft en selv ud over de unge dage.
>
> Nå hans julegave til sig selv iår er en Honda 400four. Den er dog ikke

Den gamle øgle?
Men ikke Virago? Så er der da lidt fornuft tilbage i ham - no offense.

Det er typisk at de der starter op igen falder for fristelsen til at tage
tråden op fra det tidspunkt de stoppede sidst. Det gjorde jeg også, men
fortrød meget hurtigt. Der er sket *meget* siden 70érne med den tekniske
udvikling - ikke at jeg kan beskrive udviklingen i detailler det er andre
meget bedre til, men jeg kan mærke det på særligt mine 2 sidste modeller -
FZS600 og DL650.

Ikke fordi jeg mener din far skal springe på Fazeren, det er nok lige vildt
nok, men som jeg husker Honda 400 Four, var det lige rigeligt med HK i
forhold til et spagettistel. <

Han skulle IMHO hellere kigge efter modellerne (Honda, Kawa, Yama) omkring
500 cm3 fra sidst i 90érne, det tror jeg ville give ham det største kick!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-05 10:49

Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...

>Ikke fordi jeg mener din far skal springe på Fazeren, det er nok lige vildt
>nok, men som jeg husker Honda 400 Four, var det lige rigeligt med HK i
>forhold til et spagettistel. <

Jup ! Et eller andet gik fuldstændigt galt med CB350F/400F's stelgeometri,
og de kører mildest talt underligt :-/

>Han skulle IMHO hellere kigge efter modellerne (Honda, Kawa, Yama) omkring
>500 cm3 fra sidst i 90érne, det tror jeg ville give ham det største kick!

Nemlig ja

Med julehilsen
Orla

Fra : Richard

Dato : 24-12-05 11:09

OZ7PUS wrote:

> Ja min fatter har jo rundet de 60 for nogen år siden asso ikke helt ung
> mere ;)

Nå, gammel er han da heller ikke

Jeg kører jævnligt med nogle, der er betydeligt ældre, hvis det kan hjælpe
nogen i familien over en eventuel angst desangående

> Er der evt. andre han burde kikke på ?

Uden at kende hans budget, præferencer og ikke mindst fysik: Nyere moderne
klassikere som Honda XBR500 og Yamaha SR 500 ville sikkert klæde ham godt,
min egen GB500 Clubman muligvis også. Siddepositionen på sidstnævnte er
ret sammenkrumpet, på XBRen dog udmærket, sikkert også på SR 500.

Skal han selv vedligeholde, bliver han glad for en etbenet mc som disse
Ellers er der jo altid en NTV650 eller CX500...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lasse Christensen

Dato : 24-12-05 11:50

OZ7PUS wrote:
> [...]
> balancen på og nem at styre.
> Han kommer ikke til at køre med nogen bagpå og race er ikke ham, Det er ren

Der skulle være meget vedligehold i motoren på CB400'eren i forhold til
de større modeller, som 500/550 udgaven.

--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you

Fra : Armand

Dato : 24-12-05 13:50

OZ7PUS wrote:
> [...]
> balancen på og nem at styre. Han kommer ikke til at køre med nogen
> bagpå og race er ikke ham. Det er ren bedstefar stil.

Upåklagelige køreegenskaber for bedstefar stilen!
Alt efter hvor konservativ han er, kan han glædes over eger-hjulene på
den lille Four, men på den anden side kan konsertvatisme også få svært
ved at forliges med den lille symaskine, der er fjernt fra de én og to
-cylindrede motorer han er vokset op med :-/
Selvom den er nymodens i hans øjen er den alligevel slemt gammel, med de
problemer det kan have for driften og vedligeholdelsen.
Jeg ved selvsagt selvsagt ikke hvor fast et håndtryk han har; men den
lille 400'er er fra første generation af skivebremsede motorcykler og
kræver betragteligt større betjeningstryk end blodt lidt nyere modeller!

> Er der evt. andre han burde kikke på ?

Mit tanke er at måske er CB400/450N +450S et passende alternativ: De er
en tand nyere, med især bedre bremser og som en af de få japanske twins
er den med 360° stempel-føring i klassisk engelsk stil, hvilket kunne
være en passende gimmick for en mand af hans generation :-/
De gamle Four's har efterhånden opnået klassikerstatus, hvilket medfører
et temmeligt højt prisleje, hvilket igen gør at de nyere 400/450 twin's
ikke er væsentligt dyrere!

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 24-12-05 14:20

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote in message

> Er der evt. andre han burde kikke på ?

Hvis den genvundne interesse mere drejer sig om at køre end om at skrue, vil
jeg anbefale at han køber en mc fra 90'erne.

F.eks. XJ600S/N Diversion (bedst efter 98), CB500 eller NTV650 hvis han ikke
gider kædesvineriet.

Disse modeller har klart bedre køreegenskaber og driftsstabilitet end CB400F
(der ellers var en flot mc da den kom frem).

--
Peter
FJR1300A + NTV650

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 24-12-05 17:39

Peter wrote:
> F.eks. XJ600S/N Diversion (bedst efter 98)

Puha, der er dårlig smag for alle pengene, så ville jeg klart hellere
have en CB400F, hvilken jeg allerede har haft 2 af.

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Fra : Peter

Dato : 24-12-05 18:01

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> wrote in message

> Puha, der er dårlig smag for alle pengene, så ville jeg klart hellere
> have en CB400F, hvilken jeg allerede har haft 2 af.

Værsgo

--
Peter
FJR1300A + NTV650

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 24-12-05 18:20

Peter wrote:
> "Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> wrote in message

> Værsgo

Der skulle måske have været en wink smiley med, da det var ment lidt med
et smil

Jeg er helt enig med dig i at ser man på de tekniske og
pålidelighedsmæssige årsager ville XJ600'eren nok klart være et bedre
valg hvis man bare skal køre.

At vælge den helt rigtige MC skal dog gøres af personen som skal køre
den, det skal både være noget man kan holde ud at se på og noget man
finder sig godt tilpas på.

Hvad angår CB400F'eren synes jeg egentlig den styrede OK og var tilpas
lille til at den alligevel kunne kastes lidt rundt, men en hurtig
undvigelsesmanøvre tror jeg desværre ikke den kan klare
Bør næsten lade et billede tale for sig selv:
<http://bronson.dk/galleries/200507_ROAD_TRIP/085.jpg.html>

Fra : Steen E.

Dato : 25-12-05 00:54

> Er der evt. andre han burde kikke på ?
>
> OZ3BTO

Hvis han vil have Honda, hvorfor så ikke en moderne, letkørt som f.eks
en CB500 med et par år på bagen - driftsikker og komfortabel ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Anders G. Rasmussen

Dato : 25-12-05 14:20

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> balancen på og nem at styre.
> Han kommer ikke til at køre med nogen bagpå og race er ikke ham, Det er

Hvad med en cx 500 .Der er kardan træk, vandkøling og den er nem at
håndtere.
Mvh Anders Rasmussen