Hvorfor købe en MC?
Fra : Mehmet Kesen

Dato : 22-12-05 18:35

Hejsa folkens :)

Som i nok kan se på mit navn er jeg ikke dansker. Eller jo jeg er det på en
måde,
men alligevel ikke. "Det kan godt være svært at forklare :) "
Men, den kultur jeg kommer fra er alligevel så anderledes fra den danskes,
at der nogle
gange skal lidt overtalelse til når man vil noget som ikke er helt normalt i
forhold til den
tyrkiske kultur og standart..

Problemet er at jeg godt kunne tænke mig at købe en motorcykel her snart,
også
køre på den til tyrkiet "3000 km". Men jeg har problemer med at overtale min
familie. De kan/vil ikke rigtig forstå hvorfor man skulle gøre noget der var
så dumt. :)

Har i forslag til hvad jeg kan sige til dem? Har sagt alt hva jeg nu kunne
komme på,
det virkede ikke rigtigt.

Hvorfor køber man, og kører på motorcykler? hvorfor gør i det? Og hvad kan
jeg sige,
for at overtale dem? Gode forslag modtages :)

Mehmet "Tyrker" K.

Fra : tb

Dato : 22-12-05 18:46

> Som i nok kan se på mit navn er jeg ikke dansker. Eller jo jeg er det på
> en måde,
> men alligevel ikke. "Det kan godt være svært at forklare :) "

Vi forstår dig, og så er alt vel som det skal være, ikk

> [...]
> min
> familie. De kan/vil ikke rigtig forstå hvorfor man skulle gøre noget der

Jeg tror du får meget svært ved at finde en rationel og fornuftig god
forklaring.
Du kan køre hurtigere, men det må du ikke
Den kører ikke længere på literen
Det er ikke tag over hovedet
Du kan ikke have børn og kone med (jo måske en af dem) - og hvem gider også

hmm....

Jo forklaringen er en hel anden irrationel størrelse : Det er fedt, det er
frihed, det er socialt og det er aldeles ufornuftigt

Mvh TB
2 x cbr 1000 og 2 x skoda felicia (nå ja, konen har også råderat over
flåden..)

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 18:55

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jo forklaringen er en hel anden irrationel størrelse : Det er fedt, det er
> frihed, det er socialt og det er aldeles ufornuftigt

Det med friheden er vidst noget fra gamle dage.
Idag kører de fleste MC'ister i læder fra top til tå,
gemt godt væk fra den danske natur og iført
en hjelm, som hindrer fuglekvidder, som alligevel
ikke høres pga. den støj man sidder ovenpå.

Men ok, der noget med læderet, og det er sikkert
dêt som trækker dem..

Fra : Knud Dam

Dato : 22-12-05 19:40

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
> gemt godt væk fra den danske natur og iført
> en hjelm, som hindrer fuglekvidder, som alligevel
> ikke høres pga. den støj man sidder ovenpå.

He-he ... der er vist noget, du aldrig kommer til at forstå.

Go' jul !

KD Bandit 600 S.

Fra : Dennis

Dato : 23-12-05 17:02

> [...]
> gemt godt væk fra den danske natur og iført
> en hjelm, som hindrer fuglekvidder, som alligevel
> ikke høres pga. den støj man sidder ovenpå.

Øhhhh er det kun mig der ikke har nudistiske tendenser når jeg kører på mc,
men stadig føler ming noget mere fri end når jeg er spærret inde i en
metalkasse ???
Jeg har alt sikkerhedsudstyret på: 2 delt stramt siddende racerlæder,
rygbeskytter, støvler, handsker, hjelm men jeg føler mig godt nok stadig
noget bedre tilpas end når jeg sidder i en bil, på nær når der kommer en
rigtig voldsom sommerbyge
Jeg mener ikke at frihed har noget med beklædningen at gøre, men mere
fornemmelsen af at man kan køre derhen hvor man har lyst til og samtidigt
mærke "vejret" og få en masse duft indtryk, og alt sammen sker samtidigt med
at man befinder sig i sin egen lille verden. Hvad angår fuglekvidret så kan
jeg sagtens høre det, når jeg har slukket min mc og taget hjelm og
ørepropper ud. Jeg må jo nok indrømme at jeg ikke har købt en mc for at høre
på fugle, men mere for at høre..... tjaaa på en fed motor lyd, men sådan er
vi jo så forskellige. Forskellen fra nu og for f.eks. 30 år siden er vel
ikke at man kunne høre fuglekvidre dengang, for der larmede mc'erne også,
måske bare på en lidt anden måde, lidt mere klirren og raslende fra motoren

Tjaaa, måske er den ultimate frihed for nogen, det at køre rundt i
badebukser på en puch maxi med en grøn mælkekasse med en flok bajer i og så
lige en smøj i kæften

--
Dennis (zx6r 2004, med motorlyd og ingen fuglekvidren)

Fra : Moller

Dato : 23-12-05 19:29

Dennis wrote:

> Øhhhh er det kun mig der ikke har nudistiske tendenser når jeg kører på mc,
> men stadig føler ming noget mere fri end når jeg er spærret inde i en
> metalkasse ???

   Nu køre du heller ikke honda ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Dennis

Dato : 23-12-05 22:48

> Nu køre du heller ikke honda ;)

Hehehe, det havde jeg jo ikke lige tænkt på

--
Dennis

Fra : Søren Dahl

Dato : 22-12-05 19:01

Så sandt som det kan siges.

Tror du skal slå på, at du virkelig har lyst til det - ikke pga. det
praktiske eller smarte eller noget i den retning -men af den enkelte
grund at du har lyst til det, og det brænder i dig for at køre
motorcykel........ lad være med at rode dig ud i at det er bedre og
mere praktisk - den holder ikke :)

MVH Søren

Fra : Futte & Co.

Dato : 22-12-05 19:38

"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> wrote in message
> Hejsa folkens :)
>
> Hvorfor køber man, og kører på motorcykler? hvorfor gør i det?

Fordi jeg ikke kan la' være .............. Og når nu de er der
Ellers kan det ikke forklares fornuftigt.
Vi mennesker er delt i to lejre. Dem der ikke kan lade være og dem der ikke
forstår det.

--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 22-12-05 20:06

> Ellers kan det ikke forklares fornuftigt.
> Vi mennesker er delt i to lejre. Dem der ikke kan lade være og dem der
> ikke
> forstår det.

Nej :) det har jeg også erfaret,, Jeg giver dem lidt tid til at tygge på
det.

Men det rigtig nok, jeg har heller ikke rigtig kunne finde på en fornuftig
forklaring...

Men men men, En 500cc burte da have en bedre benzin økonomi på konstante
hastigheder
end en bils?

Mehmet

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-12-05 20:41

"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> skrev i en meddelelse

> Men men men, En 500cc burte da have en bedre benzin økonomi på konstante
> hastigheder
> end en bils?

Ja, men det er ren teori.
I bil kører jeg ofte pænt og nydeligt for at køre økonomisk.
På motorcykel skænker jeg sjældent økonomien en tanke, jeg vælger en stor
omvej, og kører aldeles uøkonomisk. Men når jeg kommer hjem, har jeg fred i
sjælen, smil fra øre til øre, og sover så dejlig roligt.

Rittig

Fra : Lasse Christensen

Dato : 22-12-05 21:17

Claus Rittig wrote:
> [...]
> omvej, og kører aldeles uøkonomisk. Men når jeg kommer hjem, har jeg fred i
> sjælen, smil fra øre til øre, og sover så dejlig roligt.

Jeg tvivler, en bil vil næsten altid have bedre økonomi.

Selvom de kører lige langt på literen har bilen bedre økonomi!

--
How exactly do you teach abstinence though?
It's like beating a dead cow, it's fun, but it doens't really get you

Fra : Bongo

Dato : 22-12-05 23:16

> Jeg tvivler, en bil vil næsten altid have bedre økonomi.
>
> Selvom de kører lige langt på literen har bilen bedre økonomi!

Så er jeg fanme på røven, jeg har bildt fam. ind at det er meeeeeget
billigere at køre på mc til arbejde. Det mener jeg nu også at det er. 22km/L
ved pæn kørsel på en suzuki GS500f. og 1200-1600kr for service pr. 6000km.
Anskaffelsesprisen er da også meget lavere end en bil. Man kan få en ny
mc/scooter fra 30.000 og op efter. (GS500 2006 56.000kr). Man får ikke meget
ny bil i den prisklasse.

Køb en mc fordi du har lyst, alt andet er i virkeligheden underordnet. Jeg
ville have betalt det dobbelte for at komme ud at køre.... :).

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-12-05 01:35

"Bongo" <nomail@fakeserver.dk> writes:

> Så er jeg fanme på røven, jeg har bildt fam. ind at det er meeeeeget
> billigere at køre på mc til arbejde. Det mener jeg nu også at det er. 22km/L
> ved pæn kørsel på en suzuki GS500f.

Problemet er jo, at turen har det med at være længere på MC.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Carl Dragert

Dato : 23-12-05 10:59

"Bongo" <nomail@fakeserver.dk> wrote in message
> [...]
>
> Køb en mc fordi du har lyst, alt andet er i virkeligheden underordnet. Jeg
> ville have betalt det dobbelte for at komme ud at køre.... :).

Køb med hjertet - og brug så hjernen til at forklare købet til de vantro
(fortæl dem hvad de vil høre - de tror alligevel ikke på dig)

Fra : Lasse Christensen

Dato : 23-12-05 12:25

Bongo wrote:

> [...]
>
> Køb en mc fordi du har lyst, alt andet er i virkeligheden underordnet. Jeg
> ville have betalt det dobbelte for at komme ud at køre.... :).

Kan vi blive enige om at en bil vejer mere? Køre de lige langt på
literen, så vil bilen stadig have bedre økonomi da den trækker mere vægt!

Fra : Moller

Dato : 23-12-05 12:40

Lasse Christensen wrote:

> Kan vi blive enige om at en bil vejer mere? Køre de lige langt på
> literen, så vil bilen stadig have bedre økonomi da den trækker mere vægt!

   Jo, og for personprisen, så skal der bare komme folk med i bilen ;) og
så er pris. pr. snude faldet også... bilen spare også tid når man skal
handle støre ting ind osv.

   MEN, bilen er meget dyre i vægtafgift, forsikring osv. hvis i
sammenligner med 500cc'erne. Så man skal nu knalde nogen km af, før de
tal mødes... og så er det billigere for en studerende at fikse en MC ude
på parkeringspladsen, end en bil :)

Fra : KubikH

Dato : 22-12-05 20:57

"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> skrev i en meddelelse

-SNIP

> Men men men, En 500cc burte da have en bedre benzin økonomi på konstante
> hastigheder
> end en bils?
>
> Mehmet

Hæ! ...... det er fuldstændigt urelevant.
Der er mange flere argumenter for IKKE at købe / køre en, som f. eks
"Slåfaktoren ved geografiske strejftog"
(Læs: køre galt)

Mine +++++++++++:

Det er cool
Man finder en indre ro, og slapper utroligt af bagefter.
Det er det man vil / har lyst til.
Det giver muligheder, for mange flere oplevelser, og flere sociale
kontakter, end en madkasse.

Se bare at komme afsted

mvh
Niels

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 22-12-05 21:04

> Se bare at komme afsted

Cool,,, :) Vil forsøge at være med til det første sæson træf hvis alt går
efter planen:)
Vil køre sommeren ind...

- På den eneste rigtige måde! :)

Mehmet

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 11:42

> Cool,,, :) Vil forsøge at være med til det første sæson træf hvis alt
> går efter planen:)
> Vil køre sommeren ind...
>
> - På den eneste rigtige måde! :)

Jepper, såån skal det lyde, velkommen til, både her og ude på vejene .......

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Armand

Dato : 22-12-05 20:07

Mehmet Kesen wrote:

> Men, den kultur jeg kommer fra er alligevel så anderledes fra den danskes,
> at der nogle gange skal lidt overtalelse til når man vil noget som ikke er
> helt normalt

Det lyder sgu' da ellers meget danskt!

> [...]
> Hvorfor køber man, og kører på motorcykler? hvorfor gør i det? Og hvad kan
> jeg sige, for at overtale dem? Gode forslag modtages :)

Det er en af de ting der nærmest er umuligt at sætte ord på og i og for
sig er motorcyklisme temmeligt irrationelt.
Jeg tror at du hellere må få købt dig blot en mindre fornuftig
motorcykel og få kørt nogle km ind og derigennem dels finde ud af om det
vitterligt ér noget for dig, eller blot var en romantisk drøm som ikke
holder i virkeligheden, samt i tilfælde af at du fanges af det: Give dig
den selvoplevelse som du kan forsøge at sætte ord på overfor familie
og bekendtskabskreds!

Og så tror jeg at turen til Tyrkiet ikke egner sig til at være noget men
gør den samme uge som man har handlet motorcykel:
Dels er det godt lige at lære drift og vedligeholdelse på "hjemmebane",
ligesom at opdage (den brugte?) motorcyklens små skavanker uden at stå
mutters alene syd for Tyskland med selv små nedbrud!

Med andre ord: Se bare at komme igang, og find dig en fornuftig
motorcykelklub i dit lokalområde - Det er dér at man bedst lærer tricks
og fiduser, samt finder nogle at køre længere ture (indenrigs i
weekeenden) med!
Held og lykke og hæng endelig på med spørgsmålene!

--
Armand.

Fra : Harry Teicher

Dato : 22-12-05 21:04

Mehmet Kesen skrev:

> Hejsa folkens :)
>
> Som i nok kan se på mit navn er jeg ikke dansker.

Jeg er heller ikke dansker. I min kultur, er en der køre motorcykel en
der ikke har råd til at køre bil. Altså, lidt af en taber. Mit råd
er, kød noget pænt, sobert mc tøj, og en pænt, sobert
integralhjelm. Pænt, sobert hjelm. Går i det, lad være med at grine,
og siger "Vroooom!" Køb en pæn, sobert mc (gerne en BMW, det ved vi
hvad er ). Snak aldrig om at køre hurtigt, eller om det vilde i at
køre motorcykel, eller "frihed", men snak gerne om sikkerhed,
fordelene ved kørsel i kø/bytraffik osv. Lave en show ud af tage din
sikkerhedsudstyr på. Kort sagt, gi´ et indtryk at det er noget
seriøst, noget som du mener alvorligt - så skal du nok få det
respekt du leder efter. Men forvent ikke at få det inden du selv har
gjort ovennævnte forarbejde. Så garantere jeg (næsten) for, at det
også vil lykkes for dig!

Held og lykke!

Harry

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 22-12-05 21:10

>Mit råd er, kød noget pænt, sobert mc tøj, og en pænt, sobert
>integralhjelm. Pænt, sobert hjelm. Går i det, lad være med at grine,
Harry

Nej det helt sikkert. Jeg er heller ikke ude efter den ville adrenalin-rus
iform af Hayabusa eller lign.
Men vil istedet gerne have en "a la Chopper" :) med sikkerheden i top
selvfølgelig! det helt sikkert!

Tak for de mange svar.

Fra : Richard

Dato : 22-12-05 21:36

Mehmet Kesen wrote:

> Men vil istedet gerne have en "a la Chopper" :) med sikkerheden i top
> selvfølgelig! det helt sikkert!

Sikkerheden i top og chopper er altså ikke synonymer - du får generelt
bedre og sikrere køreegenskaber på næsten allle andre typer mc

Med fx en XBR500 kører du 25-30 km/l og har mc nok til en tur til TR og
tilbage ad de mindre (hoved)veje - det er jo også dem, der er sjovest at
køre på, ikke motor(chopper)vejene IMHO ...

Som allerede nævnt, start stille og roligt og vis din familie, at du
magter mc-kørsel, nu du tager det fornuftige hensyn. Så skal de nok vænne
sig til det før eller siden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 22-12-05 23:05

> Sikkerheden i top og chopper er altså ikke synonymer - du får generelt
> bedre og sikrere køreegenskaber på næsten allle andre typer mc

Okeey,, er du sikker på det?

chopperen a la Intruder eller Virago ser da rimelig sikre ud?

> Med fx en XBR500 kører du 25-30 km/l og har mc nok til en tur til TR og
> tilbage ad de mindre (hoved)veje - det er jo også dem, der er sjovest at
> køre på, ikke motor(chopper)vejene IMHO ...

Kan godt se hvad du prøver at sige,,, At det er ikke er sjovt at køre på
lange, lige, motorveje.
Men det bliver der masser af i tyrkiet, hvor de ikke har sådan rigtige
motorveje? :)

Jeg ved ikke helt hvorfor, man sådan en Intruder 600cc ser bare fantastisk
ud synes jeg.
Men det siger det ikke kan anbefales??

>Sig til dem du overvejer at tage autozug (det tog der transportere
>kørertøjer syd over) noget af vejen, og en MC koster kun godt det ½ at få
>fragtet afsted frem for en bil.

>Søren

Ja det må jeg ærligt inderømme at det har jeg faktisk tænkt over. Dvs. tage
toget ned igennem tyskland, også på
motorcykel resten af vejen. "de sjove veje" :)

Mehmet

Fra : Hekto

Dato : 22-12-05 23:33

> Kan godt se hvad du prøver at sige,,, At det er ikke er sjovt at køre
> på lange, lige, motorveje.
> Men det bliver der masser af i tyrkiet, hvor de ikke har sådan
> rigtige motorveje? :)

Overvej noget i retning af en Aprilia Pegaso ell. lign. til den slags
veje!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Richard

Dato : 22-12-05 23:43

Hej Brian,

Hekto wrote:

> Overvej noget i retning af en Aprilia Pegaso ell. lign. til den slags
> veje!

Ja, god idé, eller en TransAlp nu vor brave ven er tændt på den V2
- så er der ihvertfald motor til flere gange DK-TR og zurück

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 22-12-05 23:40

Mehmet Kesen wrote:

> Okeey,, er du sikker på det?
> chopperen a la Intruder eller Virago ser da rimelig sikre ud?

Definer sikkerhed - aktiv køresikkerhed i form af gode køreegenskaber, der
fx muliggør, at du hurtigt kan styre dig ud af en ubehagelig situation.
Det gør de fleste andre bedre end en chopper/custom/cruiser...

> Kan godt se hvad du prøver at sige,,, At det er ikke er sjovt at køre på
> lange, lige, motorveje.

Ja, ikke for mig, de små snoede er sjovere; men smag og behag - en bekendt
BlackBird-kører elskede faktisk sin tidlige søndagmorgentur Kø'strup -
Rødby - retur. "Når blot man kører hurtigt nok, er svingene på
sydmotorvejen da sjove" ...

> Men det bliver der masser af i tyrkiet, hvor de ikke har sådan rigtige
> motorveje? :)

Nej, det har du sikkert ret i. Har indtil videre kun oplevet motor- og
hovedvejen fra Izmir til Cesme og vejene omkring byen der. Men der må vel
være en mellemting også - finder sikkert ud af det til foråret, for min
søn skal efter al sandsynlighed udstationeres som pilot i Antalya. Der
skal vi naturligvis besøge ham

Apropos XBR er TR et af de få lande uden for BR, hvor Honda har
solgt/sælger den kække brasser-model NX4 Falcon, en moderne mini-Dominator
med den mindre 400cc-udgave af XBR-motoren. Den kunne jeg godt tænke mig
at prøve dernede, hvis jeg får plads til hjelm og noget tøj i bagagen

> Jeg ved ikke helt hvorfor, man sådan en Intruder 600cc ser bare fantastisk
> ud synes jeg.
> Men det siger det ikke kan anbefales??

Det synes *jeg* ikke, men *du* skal prøve de forskellige typer og vælge ud
fra dit eget behov og din smag. Simpelthen. Kan du ikke låne dig frem, så
lej - eller tag chancen og køb en populær model, som du hurtigt kan sælge
igen uden at tabe for mange penge

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-12-05 01:48

"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> writes:

> Jeg ved ikke helt hvorfor, man sådan en Intruder 600cc ser bare fantastisk
> ud synes jeg.
> Men det siger det ikke kan anbefales??

Det kommer an på hvad du vil.

Jeg har en Honda Shadow VT1100 - også en chopper - og jeg kunne ikke
drømme om at køre på en touring- eller sports-maskine.

Man sidder efter sigende mere bekvemt på en touring og har mere
kontrol på både den og sporten. Det rører mig meget lidt. Chopperen
var drømmen. Sådan ser en rigtig motorcykel ud i min verden. Jeg har
ikke det store behov for at køre til og over Alperne, men har det fint
med at trille omkring i Danmark.

Det kan da godt være, at jeg ændrer mening om nogle år. Så sælger jeg
chopperen og køber noget andet.

Du ved jo allerede, at der ikke rigtig er nogle sunde og kloge
argumenter for MC. MC er et valg. Og hvis du ikke kan lade være med at
nynne "born to be wild", når du kører, så er det formentlig fordi du
har chopperdrømme. Mod chopperdrømme kæmper selv fornuft forgæves.

Umiddelbart ville jeg ikke kaste mig ud i en 3000 km tur på
chopper. På den anden side er det jo netop afstanden fra Chicago til
Los Angeles, som er en klassisk tur. På chopper.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : S.B.

Dato : 22-12-05 21:15

> [...]
Sig til dem du overvejer at tage autozug (det tog der transportere
kørertøjer syd over) noget af vejen, og en MC koster kun godt det ½ at få
Om du så gør det eller ej, tjaeee.... man har jo lov at ombestemme sig,
personligt vil jeg nok benytte denne mulighed når jeg skal til Italien til
sommer, man sparer at holde i kø i tyskland, og slipper for at blive våd når
det regner, hvad det altid gør når jeg skal køre de godt 1100 km. gennem det
land.

Søren

Fra : Rytme Hans

Dato : 22-12-05 21:09

Hej Mehmet!

Jeg kan godt forstå din families undren. Mange steder på kloden, incl.
Tyrkiet, er kørsel på motorcykel/Scooter/knallert - et nødvendigt unde - da
man ganske simpelt ikke har råd til bil. Sådan var det faktisk også her i
DK i efterkrigstiden - og formodentlig også under. Det kan derfor undre at
man frivlligt ønsker at anskaffe et sådan køretøj.

PS. jeg kører selv MC med stor fornøjelse..

/Henrik

Fra : Hekto

Dato : 22-12-05 23:30

> Har i forslag til hvad jeg kan sige til dem? Har sagt alt hva jeg nu
> kunne komme på,
> det virkede ikke rigtigt.

Hvorfor gøre så meget ud af det? Du er fyldt 18 og kan klare dig selv,
og må bestemme selv. Hvis man hele tiden holder næsen nede i plovfuren,
kommer man aldrig til at se nye horisonter!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-12-05 08:03

> [...]

> snart, også køre på den til tyrkiet "3000 km". Men jeg har problemer
> med at overtale min familie. De kan/vil ikke rigtig forstå hvorfor man

Heh, undervejs på turen vil du garanteret også have tidspunkter hvor
du tænker det samme (sammen med tanker om at næste år bliver det en
flybillet). Det går som regel hurtigt over, da man igen får travlt med
at opleve nye ting mens man triller igennem europa.
Når man først er kommet hjem er det en tragedie at man ikke snart skal
afsted igen :)

Det _er_ ikke særlig rationelt at køre en tur til Tyrkiet, men det bliver
med garanti en fed, spændende tur som man også husker om 20 år. Se det
som en dannelsesrejse. Man får slået mange ting fast om en selv på sådan
en tur. Sidst, men ikke mindst; who cares at andre synes det er en
fjollet idé - kør!

> Hvorfor køber man, og kører på motorcykler? hvorfor gør i det? Og hvad
> kan jeg sige, for at overtale dem? Gode forslag modtages :)

Som de fleste andre skriver så er der ikke specielt mange gode grunde
der sådan direkte er fornuftige. Ikke desto mindre er der ikke mange
ting her i livet der slår den følelse jeg har når jeg sidder på ryggen
af den grønne - uanset om man har 10 eller 1000km igen den dag.

Ps. modsat hvad bil-troll "Olesen" skriver så kan man sagtens lugte den
ny-slåede mark inde i en hjelm. Der er ikke mange indbyggde pollenfiltre :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-12-05 09:37

Mehmet Kesen wrote:
> [...]
> jeg sige,
> for at overtale dem? Gode forslag modtages :)

Et forslag jeg ikke har set andre give : tag et Bronze DMC kørekursus
snarest muligt (når/hvis kørekortet er på plads) - dér har du en
fantastisk mulighed for at se forskellige motorcykler i stressede
situationer, og snakke med begyndere og instruktører om dine planer. Du
skal selv levere motorcyklen, om man må benytte en lejet MC ved jeg ikke.

http://www.dmc-kursus.dk/ - 2006 er vist ikke planlagt endnu, men stay
tuned.

Derudover - tag afsted fordi du har lyst, men forbered dig godt, og lad
familien om at forberede sig selv.

--
vh
Torben

Fra : Studen

Dato : 23-12-05 10:14

> [...]
> jeg sige,
> for at overtale dem? Gode forslag modtages :)

Du skal gøre det fordi DU har lyst. Hvad din familie syntes, syntes jeg i
denne sammenhæng, er underordnet (selvfølgelig et problem hvis du skal låne
penge af dem eller lignende)

Da min far i sin tid var fyldt atten, og drømte om at opgradere knallerten
med en mc, blev han bestukket af min farfar med en bil for IKKE at tage mc
kørekort. En "handel" den gamle vist har fortrudt mange gange siden. I dag i
en alder af 55, tør han ikke tage drømmen op igen. Som han siger "jamen
Morten, jeg er jo slet ikke ligeså stærk som dig......og har SLET ikke tid"
Suk!

Da jeg selv skulle købe mc for 1½ år siden (kørekortet har været i hus 7år),
var det bestemt heller ikke lykken hos resten af familien. Jeg blev "rusket"
godt og grundigt i en bilulykke for 6 år siden (7dage i respirator, hvor
familien ikke vidste om der kom en "person" ud af det igen). Og lad mig lige
indskyde for en ordens skyld, at jeg var totalt uskyldig i den misære.
Da lysten til mc-kørsel så pludseligt kom tilbage for 2år siden, resulterede
det selvfølgeligt ikke i jubelscener hos familien. Måske er det en af
forskellene på det at være dansker og være dansker/tyrker. Min familie måtte
"bare" acceptere at sådan blev det, hvor jeg kan forestille mig, at det ikke
bliver helt så let for dig. Jeg har i flere år, arbejdet på deltid i en
ungdomsklub hvor 90% af rødderne var pakistanske eller tyrkere, så jeg kan
levende forestille mig, at det ikke bliver så let for dig, at få de gamles
accept.

Hvordan du skal greje den, ved jeg ikke, men jeg syntes du skal stå fast.
Hvad er det værste der kan ske, hvis du "bare" gør det?

God tur Mehmet - jeg bliver helt fristet til selv at tage en lignende tur..

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Moller

Dato : 23-12-05 11:59

Mehmet Kesen wrote:

> Har i forslag til hvad jeg kan sige til dem? Har sagt alt hva jeg nu kunne
> komme på,
> det virkede ikke rigtigt.

   Hvis det er det vigtigste for dig at få glæde i livet, så skal du da ha
en, og tage afsted... hvis de ik kan se det, kan du jo gøre opmærksom på
de er en hindring mellem dig og din store ønskedrøm, og derved bør de
holde deres mening for sig selv, og støtte dig 100% i at det du gerne
vil, er også det rigtige for dig :) og så skal du bare nævne alle deres
underlige påfund frem ala heste køb, hunde, kat osv. Husdyr og MC'er er
tæt på det samme, begge dele har sjæl, og gir ejeren en ekstra glæde i
livet :) ellers er der nok andre ting du kan jokke i for at få dem til
at lukke munden :)

   En ting som er vigtigt, du må ALDRIG prøve at omvende deres meninger
til MC'er... der er ikke mellemting, og derved skal en omvending komme
af naturlige veje :) samme gælder også når de laver ting som du ik
forstår, men du hindre dem vel ikke i at gøre det :)

   Der skal spredes med god hånd af :) og ;) i dette indlæg :)

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 23-12-05 13:47

At køre motorcykel er først og fremmest sjovt. Det transportmæssige aspekt
er i virkeligheden en biting. Det vigtigste er underholdningsværdien. Biler
er mere pålidelige, billigere i anskaffelse/skat/forsikring, mere praktiske,
mere økonomiske og mindre tidskrævende at vedligeholde, mere sikre, og
stiller ikke nær så store krav til ejerens mekaniske evner. Der findes ingen
fornuftige argumenter for at vælge en motorcykel frem for en bil. Jeg kører
motorcykel fordi jeg ikke kan lade være.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : dots

Dato : 24-12-05 00:35

"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa folkens :)

Hej Mehmet

Jeg er kvinde, 42 somre. Tog mcpap som 39-årig, tog en bus til Aalborg en
vintermåned, købte min første mc og kørte den hjem til sjælland. En
off-roader, fordi dét man drømmer om _skal_ opleves, om ti år kan det være
for sent.
Mit første år med mc'en blev til ti tusind kilometer... og så er der nogle
der mener, at det kan ikke lade sig gøre på en bette125'er -- Men det kan
det!
Og det fineste er, som drengene også har nævnt, den ufattelige
frihedsfølelse som du på din mc vil bære med hele vejen.

> [...]
> min
> familie. De kan/vil ikke rigtig forstå hvorfor man skulle gøre noget der

Gør det!
Din familie vil elske dig for det bagefter, når du kommer tilbage fra
køretur med smilet helt spilet ud over hele femøren

Held og lykke og det hele!
dots

Fra : OFH

Dato : 25-12-05 14:06

Hej Mehmet

Det er i virkeligheden såre simpelt. Enten føler man bare for en motorcykel
eller også gør man ikke! Men os som gør, nyder fornemmelsen af frihed når
man bare glider/flyver ud af landevejen. Man mærker vejen og duftene, mærker
accelerationen og nyder bare at lægge maskinen ind i et sving og flytte lidt
på tyngdekraften.
Jeg har som oftest enten min kæreste eller en af mine døtre med bag på, og
jeg kan sige til dig og din familie, at de nærmest står på nakken af
hinanden for at komme med ud at køre!
Det er ikke nødvendigvis noget med at køre stærkt, men fuld gas på en
nogenlunde fri motorvej er altså noget som giver et kick, og man føler sig
virkelig fri som fuglen. (selvfølgelig kun når jeg kører uden passager)
De fleste moderne MC accelererer og styrer rigtig godt, så det kommer ikke
så meget an på hvilken model du køber. Det er dog vigtigt for køreglæden at
mc'en er "stor nok". Med det mener jeg, at den skal kunne fragte dig og din
evt passager uden at virke anstengt og overbelastet. Det har selvfølgelig
noget at gøre med hvor langt man skal, men der vist et stykke vej til
Tyrkiet, så køb ikke cyklen for lille. Omvendt heller ikke for stor til at
du med lethed kan tumle den!

Og så vil jeg ellers slutte med at ønske dig held og lykke med køb af MC, og
god tur til Tyrkiet.

Med venlig hilsen
Ove Fogh Hansen
Honda CBR1100XX
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3357

Fra : Niels Pein

Dato : 26-12-05 18:21

"Mehmet Kesen" skrev ...

> Problemet er at jeg godt kunne tænke mig at købe en motorcykel her snart,
> også køre på den til tyrkiet "3000 km".
Hvis det er det du gerne vil, så er det grund nok i sig selv.

> Hvorfor køber man, og kører på motorcykler? hvorfor gør i det? Og hvad kan
> jeg sige, for at overtale dem? Gode forslag modtages :)

Ønsker de virkelig fremover at være dem der forhindrede dig i at gøre noget
du gerne ville gøre?

Desuden er det jo ikke noget specielt farligt du planlægger der. Man kan
argumentere det er lidt farligere end hvis du tog samme tur i bil, men en
biltur er jo også farligere end at blive hjemme, og får det argument os til
at blive hjemme? Nej vel.

Så jeg kan ikke se det er dumt, andet end at det nok kommer til at koste
lidt penge. Men du får sikkert også en stor og god oplevelse ud af det.

Just do it.

--
Mvh. Niels Pein
(der har taget motorcyklen til Alperne 5 gange og Norge 1 gang)

Fra : Hans/NTV

Dato : 06-01-06 21:44

Det kan det skam osse være - min søster kører +30 km på literen på
hendes nye GS500 så det kan være mere økonomisk - men så er det
knapt så sjovt..

hVh
Hans/NTV

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-01-06 18:12

"Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> wrote in message
> Det kan det skam osse være - min søster kører +30 km på
> literen på hendes nye GS500 så det kan være mere
> økonomisk - men så er det knapt så sjovt..

Det var ikke så lidt. Så langt kørte min tidligere GS'er godt nok aldrig på
literen.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Hans/NTV

Dato : 06-01-06 21:54

Min svoger og hans kæreste var igennem østeuropa ned til Tyrkiet for
nogle år siden på en gammel Honda CX 500 - fuld oppakning og så bare
afsted - De havde en fed tur med masser af oplevelser - så du behøver
ikke at købe en offrod for at køre på grusveje.

hVh
Hans/NTV

Fra : Biker-Torben®

Dato : 10-01-06 15:49

"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> wrote in message
> Hejsa folkens :)
[Snip]

> Hvorfor køber man, og kører på motorcykler? hvorfor gør i det? Og hvad kan
> jeg sige,
> for at overtale dem? Gode forslag modtages :)
> Mehmet "Tyrker" K.

Der har været mange gode forklaringer på, hvorfor man kører motorcykel. Jeg
ved ikke, om jeg kan bidrage med noget nyt - men jeg kan kun sige, at det er
noget af det bedste, jeg nogensinde har gjort, da jeg i 1997 tog mc-kørekort
og fik min egen mc i 2002 (ja, ja... jeg rider ikke samme dag jeg sadler).

Lad mig med det samme sige, at jeg er født i 1963, så jeg var ikke helt ung,
da jeg endelig fik gjort noget ved det.
En medvirkende årsag til at jeg skulle tænke så længe over det var - bortset
fra at jeg var i tvivl om hvilken model jeg skulle vælge - at jeg var
hunderæd for, at noget skulle gå i stykker. I så fald er jeg nemlig ikke
meget bevendt med mine fem tommelfingre på hver hånd.

Derfor valgte jeg også at finde mulvarpeskindet frem og købe en ny mc. Mit
valg faldt på en Yamaha Dragstar 1100. Og det har været kærlighed fra første
blik - hun er dejlig, og jeg får mange misundelige blikke fra andre fyre -
og piger - når vi er ude sammen. Men der er ikke noget vrøvl med hende. Hun
har været mig tro i de nu fire år vi har været sammen. Ingen tekniske
problemer af nogen art - bortset fra en skrue under sædet, som faldt ud. Og
det er jeg lykkelig for.

Det er så fedt at køre en tur - og man får utroligt mange oplevelser. Enten
alene eller sammen med andre. Begge dele er fine på hver sin måde. Jeg har
aldrig haft bil, så jeg har aldrig set så meget af Danmark som efter jeg fik
mc. Det giver sig selv - man vil gerne prøve at finde nogle veje, man ikke
har kørt på før, og efterhånden, bliver ens aktionsradius dermed større og
større.
Den der følelse af, at man ikke har et bestemt mål, men blot følger de veje
som ser spændende ud, og stopper, hvis man ser noget spændende - det er
uforligneligt.
Men det er også fedt at være afsted sammen med andre motorcyklister og køre
sammen og nyde lyden af motorerne og glæde sig over fællesskabet. De fleste
motorcyklister kan man jo umiddelbart snakke med - også selvom man aldrig
har mødt dem før. Herligt at det er sådan.

I de fire år jeg har haft egen motorcykel er det blevet til ca. 30.000 km på
ture i Danmark, Tyskland, Sverige, Færøerne og Island.

Du kan læse lidt om disse og andre ture her:

www.bikertorben.dk - hjemmesiden (fyldige beskrivelser)
http://bikertorben.blogspot.com/ - bloggen (kortere beskrivelser i
dagbogsformat)
http://www.flickr.com/photos/bikertorben/sets/ - fotoalbummet (kun
mc-billeder)

Så det er bare med at komme i gang - du vil ikke fortryde!

Hilsen
Biker-Torben®
www.bikertorben.dk
www.mc-rejser.dk - Nyt: foredrag om "Route 66"!