Valg af tændrør
Fra : Peter

Dato : 22-12-05 01:01

Jeg skal til at købe nye tændrør til min NTV650. Jeg kan hos Louis vælge i
mellem:

1. NGK DPR8EA-9 (Standard) til 3.25 euro
2. NGK DPR8EVX-9 (Platin) til 15.10 euro
3. NGK DPR8EIX-9 (Iridium) til 16.80 euro

Er Platin og Iridium tændrørene virkelig merprisen værd?

Og hvis de er hvad er så bedst platin eller iridium tændrørene? De koster jo
næsten det samme.

--
Peter
FJR1300A + NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 01:08

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er Platin og Iridium tændrørene virkelig merprisen værd?
>
> Og hvis de er hvad er så bedst platin eller iridium tændrørene? De koster

Jeg har ikke selv 1. hånds erfaringer med dem, udover jeg har smidt et par
iridium i min motor ved sæsonslut! Har ikke nået at køre særlig meget med
dem
Jeg spurgte om det samme og fik blandede svar! Anyway jeg valgte at købe
iridium, da intet er godt nok til min mc :) Derudover skulle jo have noget
længere levetid en standard, så pengene er vist sparet i sidste end
alligevel

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 07:00

Hej
Det er svært at sige, hvis du ikke kommer til at køre mange km. vil jeg
vælge
standart tændrør, jeg tror ikke du kan mærke forskel på motoren.
En Blackbird 97 køre originalt med platinrør og skifte inteval på 24000 (
jeg
kørte godt nok 50000km.uden problemer), en 03er køre med iridum og har
skifte enteval på 48000 så de må jo have endnu længere levetid.
Dermed ikke sagt de er bedre ren forbrændingsmæsigt.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Peter

Dato : 22-12-05 17:11

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> wrote in message

> [...]
> skifte enteval på 48000 så de må jo have endnu længere levetid.
> Dermed ikke sagt de er bedre ren forbrændingsmæsigt.

Ifølge NGK holder de dobbelt så længe som standard udgaven. Det passer fint
med skifteintervallerne på Blackbird'ene. Men desværre er prisen næsten 5
gange så høj. NGK skriver også at tændingen bliver bedre og dermed også
motorgangen. Men er der noget om snakken eller er det blot salgsgas?

--
Peter
FJR1300A + NTV650

Fra : lhj

Dato : 22-12-05 18:14

Hvis din motor kører OK med standard tændrør så er der ingen grund til at
betale
ekstra for special tændrør. Det er dels min personlige mening, dels har jeg
hørt det fra folk
der burde vide noget om det. Dem der sælger de dyre rør mener måske noget
andet.

Hvis du derimod har en motor der ikke går så godt, f.eks. på grund af
slidtage, så er det
en god ide at prøve nogle andre tændrør. Jeg har også selv haft erfaring for
at det kan
være lettere at starte med dyre special rør, i mit tilfælde en tunet cross
motor.

Men vi elsker jo vores motorcykler, så selvfølgelig må jeg give S.G. ret når
han skriver
at intet er for godt til hans MC. Jeg har da selv brugt en masse penge på at
købe f.eks.
den bedste olie, selv om en billigere olie sikkert havde været lige så god.

Lars Henrik Jensen

Fra : Moller

Dato : 23-12-05 11:46

Peter wrote:
> [...]
>
> Er Platin og Iridium tændrørene virkelig merprisen værd?
>
> Og hvis de er hvad er så bedst platin eller iridium tændrørene? De koster jo

   Valget er enkelt... er din maskine en standard maskine, med standard
indstillinger osv... og ellers har det fint = standard rør, alt andet
vil være som at påstå der er mærkbar effekt når man hælder oktanbuster i
bensinen :)

   Er din cykel, hårdt pumpet, og for nonstop tæv når den er varmet til
osv. og den er justeret ind til at hive masser af top ud, på bekostning
af dårlig tomgang osv... så prøv de dyre rør, da du så ik går op i
økonomi ;) men ikke tager andres ord for gode vare for om ting viker :)
hmmmmm, på den anden side, vil jeg nu heller forsøge mig med spitfire
rør :) hvis jeg skal eksperimentere, de er ik nær så meget dyre, og
deres begrundelser omkring flammefront osv. lyder mere overbevisende :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Peter

Dato : 23-12-05 16:49

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
> skal eksperimentere, de er ik nær så meget dyre, og deres begrundelser
> omkring flammefront osv. lyder mere overbevisende :)

Den er helt standard og kører i dag uden problemer med standard tændrørene
fra NGK. Så med mindre jeg hører revolutionerende nyt får den standard
tændrør igen.

Takker for alle svarene.

--
Peter