hydraulikolie ?
Fra : Jesper Hillerup

Dato : 19-12-05 12:52

hej i ng
jeg er ved og renovere forgaffel, og jeg har googlet lidt det ser jo
ud til at jeg "bare" kan bruge hydraulikolie
jeg er blevet tilbudt "gratis" Mobil dtc15m, iso vg46,mineralsk olie, de
specifikationer siger ikke mig noget, hvad svarre det til i sae tal? og
er det noget grej, jeg skal sige , ja, tak til? el. skal jeg købe det
dyre grej ved forhandlerne?
--
Mvh - Jesper Hillerup
hawks et stk. under opbygning

Fra : Flyrider

Dato : 19-12-05 18:21

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det noget grej, jeg skal sige , ja, tak til? el. skal jeg købe det dyre

Jeg mener ikke der er noget der hedder DTC 15M, kan det være DTE ?.
Viscositet på hydraulikolie måles ikke efter samme norm som smøreolier. Se
hvad din fabrikant foreskriver og gå ned og køb det. Det drejer sig vel om
0,2 liter. Det stopper forhåbentlig ikke dit projekt:)

--
Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 19-12-05 18:52

"Flyrider" <flyrider@flygenring.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener ikke der er noget der hedder DTC 15M, kan det være DTE ?.

sorry,ja, dte 15m, iso vg46

> [...]
> smøreolier. Se hvad din fabrikant foreskriver og gå ned og køb det.
> Det drejer sig vel om 0,2 liter. Det stopper forhåbentlig ikke dit

nej, det stopper ikke, men kan der sparres penge, så er jeg frisk
og olier er der tilsyendeladene mange penge at sparre på !
i haynes foreskriver de 405 cm3 atf.
i reparatur anleitung 405cm3 el.oliestand 182mm
er det pr.ben el. til begge ben?

mvh jesper
hawks

Fra : Richard

Dato : 19-12-05 21:48

Hej Jesper,

Sikke du får skruet - skulle du ikke se at få pakket nogle gaver ind

Jesper Hillerup wrote:

> i haynes foreskriver de 405 cm3 atf.
> i reparatur anleitung 405cm3 el.oliestand 182mm
> er det pr.ben el. til begge ben?

Mængden er retningsgivende og normalt opgivet per ben, men oliestanden -
målt fra toppen af inderrøret og ned til toppen af olien, når fjeder og
spacer er afmonteret og fjederbenet helt "strakt" ud efter at have været
kørt ind og ud nogle gange - er det vigtigste mål at overholde. Det
sikrer, at de to arbejder ens, hvad hydraulikken angår

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 23:50

Richard skrev i meddelelsen
<43a71c7a$0$1793$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> og fjederbenet helt "strakt" ud efter at have været
>kørt ind og ud nogle gange - er det vigtigste mål at overholde.

Øhh, det kommer an på.... VTR hedder helt komprimeret når der måles, så det
er nok et RTFM :-|

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 19-12-05 22:29

Flyrider wrote:
> "Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Viscositet på hydraulikolie måles ikke efter samme norm som smøreolier.

Nu er forgaffelolie jo heller ikke en motorolie, men derimod netop en
hydraulik-olie, hvis egenskaber bl.a. er modstand mod skumning ved
vacuum (når støddæmperen ekapanderer), så hvis blot viskositeten matcher
er det helt OK med hydraulikolie :-|
Men det skal også matche - Selv en forskel på sae5 kan gøre forgaflen
stenhård eller ubrugelig blød, og det er dér at ATF-olien (ATF = "vædske
til automatisk gearkasse") kommer ind i billedet, derved at dén er en
hydraulikolie der ligger i samme tynde ende som forgaffelolierne!

--
Armand.

Fra : Hans Ebbe Kærlyt

Dato : 19-12-05 20:22

Hej Jesper
Ta' evt et kig på min side:
http://www.rider.dk/xs750/xs75main.html#forgaffel. Det kan jo
være du kan bruge noget af det.
M.v.h. HEK

Fra : Flyrider

Dato : 19-12-05 22:02

"Hans Ebbe Kærlyt (slet VGYPI)" <kaerlyt@VGYPIpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11350203170.290185479753752@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jesper
> Ta' evt et kig på min side:
> http://www.rider.dk/xs750/xs75main.html#forgaffel. Det kan jo
> være du kan bruge noget af det.
> M.v.h. HEK

Stop lige en halv........Du må ikke bruge almindelig hydraulikolie som DTE
olien.
Det der foreskrives er en ATF olie (Automatic Transmission Fluid). Det er
sådan en type olie der bruges på automatiske gearkasser, og det er sådan en
olie du skal anvende og ikke andet. Viscositeten giver sig selv. Det må vel
fremgå et eller andet sted om det er pr. ben. Olien kan du få overalt.

--
Flyrider
Yamaha XVS1100 Dragstar

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-12-05 22:39

Flyrider skrev:

> [...]
> fremgå et eller andet sted om det er pr. ben. Olien kan du få overalt.

Men der findes også mange typer ATF. Og bruge den forkerte
er ligeså skadeligt. Nogle typer skader visse typer gummi.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 19-12-05 23:14

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men der findes også mange typer ATF. Og bruge den forkerte er ligeså
> skadeligt. Nogle typer skader visse typer gummi.

ok, har bestilt castrol gabeloel 15w hos louis,blandt, hjelm,
bukser,telt til como-turen samt mange andre julegaver
takker for hjælpen,,,,,igen
jesper

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-12-05 20:17

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i

[klip]

> ok, har bestilt castrol gabeloel 15w hos louis,blandt, hjelm,
> bukser,telt til como-turen samt mange andre julegaver
> takker for hjælpen,,,,,igen
> jesper

Hey Jesper! Du mener det nok alvorligt?
Blev det et smidvækefterfestivallentelt?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Hold da lige op hvor der er meget at glæde sig til!

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 20-12-05 23:56

wrote:

> Hey Jesper! Du mener det nok alvorligt?
> Blev det et smidvækefterfestivallentelt?

det ved jeg ikk`endnu, men det er lille,let,billigt og hvis mc-touring
ikke er noget for mig, så bliver det sq nok smidt ud
ellers håber jeg self. at det holder 36år, så tror jeg at jeg er klar
til ligge touring-livet på hylden
jesper
der bestilte grej mandag og venter med spænding tirsdag