Andersen (3650) wrote:
> Er lidt på herrens mark mht at finde fejl på subj.
> Sagen er den at en venninde har sådan en sjover
> men den vil ikke starte. Sidste gang den lavede det
> samme stunt blev jeg tilkaldt, men kunne umiddelbart
> ikke finde en årsag.
> Fin gnist. Vådt tændrør.
> Så jeg prøvede så at løbe den igang, og fik så også
> rimelig hurtigt liv i dyret......
> Nu nogen tid efter er samme problem så genopstået.
> ..... om der var nogen der kender
> til et/flere velkendte problemer med netop denne
> model. Så har jeg også lidt at gå efter når jeg
> skal forbi og starte den igen
> PS. Hvor længe skal en cykel stå førend at
> benzinen mister pusten? (evt mulig årsag????)
Alt efter model (á konstruktionen af svømmerhusenes udluftning) svinger
dét meget angående hvor meget stilstand der skal til, men for de værste
kan blot et par uger være nok.
Hvis det skulle være problemet at bensinen i svømmerhusene har mistet
boostet, er den enkelste starthjælp at tømme svømmerhusene v.h.a. disses
bundskrue og genfylde med "tankfrisk" bensin inden startforsøg, og på
langt sigt at vænne sig til at køre karbunaderne tørre for bensin (om
muligt, qua bensinhanens konstruktion) de sidste par hundrede meter før
hjemkomst hvorved at man i praksis allerede hár tømt svømmerhusene når
man atter skal ud at køre efter en given stilstandsperiode!
Men når den nu li'godt kan løbes igang, så tror jeg ikke at dét er
hovedproblemet - Mit bud går snarere på halvfærdigt batteri der kvæles
af årstidens lave temperaturer, således at starteren æder for meget af
den sparsomme strøm til at tændingsanlægget kan slå en kvalificeret
gnist(*) :-/
En hurtig og sikker metode at klarlægge om dét er problemet, er dels at
forsøge at løbe igang (=ingen indflydense af starteren) som du genske
fornuftigt hár gjort. Eller også at give den starthjælp á et sæt
traditionelle kabler til et bilbatteri: Hvis sammenkoblingen med
bilbatteriet(**) får mc'ens starter til at køre markant livligere samt
at få mootoren til at springe igang, er der ingen tvivl: MC'ens batteri
klarer ikke mosten i tilfredsstillende grad
Hvis det skulle være tilfældet at batteriet viser svaghedstegn, så vent
med at skifte det ud til lige før der atter skal køres igen - Der er
ingen grund til at lade et batteris første halve år være stillestående
:-| På den måde har man også hele vinteren til at støvsuge for billigste
tilbud!
(*):
Forøvrigt er det af samme årsag lige i det øjeblik at starterknappen
slippes at motoren vil have lettest ved at slå igang, og at man derfor
skal vænne sig til kun at bruge starteren á kortvarige tryk, og ikke
holde den inde i halve minutter i frustratuion over at motoren ikke slår
igang :-|
(**):
- Husk endelig at forbinde til stel istedet for til minuspolen og lad
den sidste af de fire klemmer blive monteret til stel og modsat den
første afmonterede!
- Lad evt. bilmotoren køre med et par tusinde rpm. for at udelukke at
forsøget mislykkes fordi at bilbatteriet også er dødt!
--
Armand.