Engelsk MC
Fra : Jan Bachman

Dato : 01-12-05 23:34

En strøtanke:

De ynder jo at køre i venstre side derorvre, og i bilerne sidder
rattet i højre side. Hvordan med en engelsk MC? Sidder alting også
omvendt? Dvs. gashåndtag i venstre side, kobling og gear i højre osv.
Eller er det for langt ude i hampen

/Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 01-12-05 23:39

On Thu, 01 Dec 2005 23:33:52 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

> [...]
>rattet i højre side. Hvordan med en engelsk MC? Sidder alting også
>omvendt? Dvs. gashåndtag i venstre side, kobling og gear i højre osv.

Næh-næh du, det er 1. dec ikke 1. april , det asymmetriske lys er
dog omvendt på de engelske.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-12-05 23:52

On Thu, 01 Dec 2005 23:38:52 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

Hej.

>Næh-næh du, det er 1. dec ikke 1. april , det asymmetriske lys er
>dog omvendt på de engelske.

Der er nu noget om snakken.
Op til midten / slutningen af 60'erne havde englænderne bremse- og
gearpedal ombyttet.
Flere, bl.a. min Velocette havde 1' opad og resten nedad.
Derefter overgik de til det vi kender i dag.

Der er bygget MC hvor gashåndtaget sidder i venstre side.
Et eksempel er Indian.
Gassen i venstre og tændingen i højre side.
Årsagen skulle i følge myten være at cyklen var bygget til politiet,
og de skulle have højre hånd fri til pistolen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : MKS - 74

Dato : 01-12-05 23:55

On Thu, 01 Dec 2005 23:51:53 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Der er nu noget om snakken.

Pølsesnakken i så fald .

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-12-05 20:48

On Thu, 01 Dec 2005 23:55:12 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

Hej Michael.

>Pølsesnakken i så fald .

Skidt med at det er pølsesnak, så længe den er historisk korrekt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : MKS - 74

Dato : 02-12-05 20:53

On Fri, 02 Dec 2005 20:48:01 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Skidt med at det er pølsesnak, så længe den er historisk korrekt

Ja-ja-ja, jeg ved jo hvordan nogle elsker at snakke om gammelt
skrammel og gamle dage....go ahead knock yourself out .

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-12-05 20:59

On Fri, 02 Dec 2005 20:53:00 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

Hej Michael.

>Ja-ja-ja, jeg ved jo hvordan nogle elsker at snakke om gammelt
>skrammel og gamle dage....go ahead knock yourself out .

Tjaeh - Vi er jo et par stykker der har været med så længe at vi kan
huske en bredere del af historien - Modsat dem der ikke er nået
længere end til et enkelt mærke fra den opgående sols land

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : MKS - 74

Dato : 02-12-05 21:12

On Fri, 02 Dec 2005 20:59:10 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Tjaeh - Vi er jo et par stykker der har været med så længe at vi kan
>huske en bredere del af historien

Når man er meget ung og ved en smule er bjerge bjerge, vand er vand og
træer er træer. Når man har studeret og er blevet lærd er bjerge ikke
længere bjerge, vand er ikke længere vand og træer er ikke længere
træer. Når man er blevet viis, er bjerge igen bjerge, vand er vand og
træer er træer.

> - Modsat dem der ikke er nået
>længere end til et enkelt mærke fra den opgående sols land

Når man starter med perfektion behøver man ikke søge længere. .

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-12-05 21:20

On Fri, 02 Dec 2005 21:12:00 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

Hej Michael.

>Når man starter med perfektion behøver man ikke søge længere. .

Du er sørme ikke bange for at tage munden fuld ))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : MKS - 74

Dato : 02-12-05 21:20

On Fri, 02 Dec 2005 21:19:46 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Du er sørme ikke bange for at tage munden fuld ))

Fear is not an option...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-12-05 07:17

Steen Gruby wrote:
> On Fri, 02 Dec 2005 21:12:00 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
> wrote:
>
> Hej Michael.

> Du er sørme ikke bange for at tage munden fuld ))

ungdommelig kådhed, kalder men det vist..

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : MKS - 74

Dato : 03-12-05 11:08

On Sat, 03 Dec 2005 07:16:55 +0100, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:

>ungdommelig kådhed, kalder men det vist..

_Men_ siger så meget sludder

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-12-05 11:57

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
-klip-
> [...]
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Så burde du jo køre BMW i stedet!!! ;oD

Venlig hilsen

Aragorn_DK, der nok ku', men ikke *ville* lade være!

--
=================
www.welles.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 03-12-05 12:05

On Sat, 3 Dec 2005 11:57:16 +0100, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

>Så burde du jo køre BMW i stedet!!! ;oD

Jeg vil overveje det når jeg fylder 70 .

Fra : Jan

Dato : 02-12-05 00:22

> [...]
> gearpedal ombyttet.
> Flere, bl.a. min Velocette havde 1' opad og resten nedad.
> Derefter overgik de til det vi kender i dag.

Nemlig, min gamle BSA fra '53 havde gear og bremse omvendt, tror i lige det
blev til nogle underlige nedbremsninger el. mangel på samme i starten LoL

jd

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-12-05 00:59

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev >
> Nemlig, min gamle BSA fra '53 havde gear og bremse omvendt, tror i lige
det
> blev til nogle underlige nedbremsninger el. mangel på samme i starten LoL

Min Norton havde det også. Og den gearede op, når man havde glemt hvad man
sad på, ret ubehageligt når man gerne ville til at stoppe....

Og for at morskaben skulle være fuldendt, så skulle chokeren være fuldt
trukket for at være slået fra....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 02-12-05 08:14

Preben Riis Sørensen wrote:

> Og for at morskaben skulle være fuldendt, så skulle chokeren være fuldt
> trukket for at være slået fra....

Ja, og husk så at dreje gashåndtaget fremad når du vil give gas ;)

Mvh
Thomas

Fra : Carsten Jensen

Dato : 03-12-05 10:07

Ja, det kostede nogle ufrivillige stop på min Ariel i starten.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 02-12-05 05:41

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Årsagen skulle i følge myten være at cyklen var bygget til politiet,
> og de skulle have højre hånd fri til pistolen

Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
end reglen.

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 10:18

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<438fd05a$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
>sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
>end reglen.

Fnis, Neej sgu'da. Langt de fleste i venstre, og resten til højre. Hvad
mange englændere havde, var koncentrisk ingangs, og udgangsaksel i
gearkassen, dvs. koblingen befandt sig i samme side som sekundærkædedrevet,
uden for sekundærkædehjulet. Genialt forsåvidt at ingen gearhjul var
indkoblet i højgear, og dermed intet tab i gearkassen.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:20

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> gearkassen ..... Genialt forsåvidt at ingen gearhjul var
> indkoblet i højgear, og dermed intet tab i gearkassen.

á et simpelt planet-gear? :-/

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 05-12-05 06:12

Armand skrev:

> á et simpelt planet-gear? :-/

Nej, endnu simplere: <http://www.dansmc.com/transdrive1b.jpg>

Princippet er også brugt i Opel biler, f.eks Admiral / Kaptajn fra
1960'erne. Gearkassen kan hyle meget i de lave gear når alting er
slidt op, men der er stille i højt gear!

--
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 22:21

> Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
> sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
> end reglen.

Aprilia RS125 har kæden i højre side....

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:32

Rasmus RS50 wrote:

> Aprilia RS125 har kæden i højre side....

Sure?
Jeg har svært ved at tro det, eftersom at forgængeren: AF1 havde en-arms
bagsvinger á i venstre side, hvorfor kæden også nødvendigvis måtte side
i venstre side, og jeg regner ikke med at man har skiftet motordesignet
ud sidenhen!?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:37

Armand wrote:

> [...]
> bagsvinger á i venstre side, hvorfor kæden også nødvendigvis måtte side
> i venstre side, og jeg regner ikke med at man har skiftet motordesignet

Fuck!
Hvornår mon jeg lærer at Google inden jeg kaster mig ud så så kontante
modsigelser
I rest my case!

--
Armand.
(der troede at han havde set nok af RS125'ere til at dén detalje ville

Fra : Bill C.

Dato : 02-12-05 20:39

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Op til midten / slutningen af 60'erne havde englænderne bremse- og
> gearpedal ombyttet.
..Op til 60'erne var venstre bremse/ højre gearskift nærmest verdensstandard
for motorcykler.
> Derefter overgik de til det vi kender i dag.
Nu bestemmer japanske motorcykelfabrikanterne hvilken af jeres støvler der
skal slides mest.
(Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af
vejen?)

Bill Curran
GS450 GS550
XS650

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-12-05 20:47

On Fri, 2 Dec 2005 20:39:21 +0100, "Bill C." <unicorndk@post.tele.dk>
wrote:

Hej Bill.

> [...]
>skal slides mest.
>(Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af

Tyskerne har altid haft gearet i venstre og bremsen i højre, så den
engelske fodstilling var ikke helt "verdensstandard".
Eneste tyske undtagelse jeg kan huske var NSU Konsul der var bygget
til det engelske marked.
Den var på alle måder et misfoster.

Så det er ikke lige japanerne der har sat standard, men gode gamle DIN
- Igen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 22:08

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<0u81p1lpoun2ao2o71e9bv3bt2ce5hv5cp@4ax.com>...

>Så det er ikke lige japanerne der har sat standard, men gode gamle DIN
>- Igen

Nøeh, det var såmænd et krav fra USA, englændernes sidste vedholdende
marked..... Gad vide om der nogensinde er lavet en standard for EU :-|

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-12-05 22:49

On Fri, 2 Dec 2005 22:08:23 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Nøeh, det var såmænd et krav fra USA, englændernes sidste vedholdende
>marked..... Gad vide om der nogensinde er lavet en standard for EU :-|

Jeg kan godt forestille mig at amierne har tvunget englænderne til at
makke ret.
De fik jo maskiner både fra Tyskland og England, så med amerikansk
sans for standardisering var der een der måtte rette ind.
Alle de efterkrigsmaskiner af tysk oprindelse jeg har haft fat i har
haft gearpedalen i venstre side.
Og alle englænderne omvendt.
Gilera fulgte dog England
Jeg har været lidt tilbage i fotoalbummet og kigget før krigen, men
den er lidt svær.
Mange maskiner fra dengang havde gearet på siden af tanken, og jeg har
ikke mange billeder af andet.
Dem jeg har med fodgear er som efter krigen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 09:40

> [...]

>den er lidt svær.
>Mange maskiner fra dengang havde gearet på siden af tanken, og jeg har

Min Triumph NSD fra 1931 har bremse til venstre og gearstang til højre ved
tanken.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:28

Steen Gruby wrote:

> Gilera fulgte dog England

De tidlige Laverda 1000 3CL havde også på engelsk vis, så måske at
designet ligesåvel var italiensk :-/

Til de tidlige 3CL'ere fandtes der dog et udvendigt mekanisk
konversations-kit!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:22

Steen Gruby wrote:
> [...]
> engelske fodstilling var ikke helt "verdensstandard".
> Eneste tyske undtagelse jeg kan huske var NSU Konsul der var bygget

Hva' med "den tyske Triumph": TWN?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-12-05 00:26

On Mon, 05 Dec 2005 00:21:45 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand

>Hva' med "den tyske Triumph": TWN?

Triumph Werke Nürnberg fremstillede MC til hjemmemarkedet, så de
lignede alle de andre - Gear i venstre- og bremse i højre side
Jeg har faktisk haft en, men da der ikke var nogen papirer på den var
den udelukkende til jordbaneræs.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-12-05 22:03

"Bill C." <unicorndk@post.tele.dk> skrev
> (Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side
af
> vejen?)

Og at der skal være en lampe der lyser rødt når man kører over 80.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren Jim

Dato : 03-12-05 03:35

> "Bill C." <unicorndk@post.tele.dk> skrev
> af
>
> Og at der skal være en lampe der lyser rødt når man kører over 80.
> [...]
lidt OT
Ja eller en klokke der ringer når man køre 100 km/t og ikke 80 km/t
sådan en import ting har jeg haft, det var nu blot ikke en MC men en
bil/minibus
en toyota Lightace med hele 7 soltag ! og køle og ja sågar en isterning
maskine
2 l Diesel Aut og alverden dingenoter......

Mvh Søren i Belfast med 1 stk Honda CBR1k F

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:39

Bill C. wrote:

> (Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af
> vejen?)

Ohhh!

Lammende tungt argument i debatten :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-12-05 22:30

Rasmus RS50 <bumbum> writes:

> Aprilia RS125 har kæden i højre side....

Det er der vist også flere crossere og lignende der har.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R (begge med kæde i v. side)